handdator

Visa fullständig version : Val av setantal för olika muskelgrupper


YTS
2003-03-31, 21:34
Jag har kommit fram till att man kan dela upp kroppen i fyra typer av muskelgrupper.

1. solfjäderformade muskelgrupper. Till dessa räknar jag axlarna, bröstet, ryggen och sätet. Dessa behöver alltid tränas i 3 vinklar med minst 3 olika övningar. I.o.m. att de är solfjäderformade, så aktiveras de 2/3 delar som övningen inte är inriktad på mycket lite. Därför kräver dessa muskelgrupper ca 12 set per vecka vid seriös bodybuilding. För axlarna som är mer välvda, krävs 18 set per vecka. i.o.m. den högre isolationen av muskelhuvudena.

2. Icke solfjäderformade muskelgrupper, som samverkar med solfjädermuskler. Finns som jag ser det bara två nämligen främre och bakre lårmusklen som samverkar med sätesmuskulaturen i knäböj resp. marklyft kör man 9 set knäböj aktiveras främre lårmusklen i höggrad och behöver bara ca 3 set benspark för att fullborda träningen.

3. Icke solfjäderformade muskler som aktiveras vid träningen av solfjäderformade muskler. Hit hör biceps och triceps, vilka aktiveras av rygg reps bröstövningar, behöver mellan 4 och 6 set per vecka vardera, beroende på symmetri mellan t.ex. rygg och biceps.

4. Icke solfjäderformade muskelgrupper som aktiveras av andra icke solfjäderformade muskler. Hit hör underarmarnas muskler och vaderna.
På vaderna rekommenderar jag 4-6 set per vecka. Hur mycket extra träning handledsböjarna och gripmusklerna behöver har jag inte testat ut än.

Yngve.

Survivor
2003-04-01, 10:36
Behöver man träna sätet i 3 olika vinklar? Hurdå? Antingen tränar man sätet eller också inte.
Chins och stående rodd tränar hela ryggen, någon 3:e övning behövs inte.
Icke solfjäderformade muskelgrupper (underarmar hade du med där) aktiveras, endast, av andra icke solfjäderformade muskelgrupper?? Och alla ryggövningar som aktiverar underarmarna, MYCKET? Ryggen är solfjäderformad, skrev du själv.
Och varför alla dessa set? Någon form av intensitet måste ju finnas och då BEHÖVS knappast så många set/vecka.

Man kan inte säga, att vissa muskelgrupper behöver så och så många set, generellt på det sättet.
Antal set är egentligen ointressant, var och en borde istället se på vad en behöver ta till, i varje pass, för att köra "slut" på musklerna. Psyket ligger helt säkert inte på samma nivå varje gång.

MVH Survivor

Doktor V
2003-04-01, 11:30
:laugh:

Hehe,läs Anatomi istället för att gissa dig fram.
Bara för att en muskel har ett brett ursprung betyder det inte att man måste göra många olika rörelser.

Salle
2003-04-01, 12:23
Ojoj, 18set axlar? + att de blir belastade vid bröstträning, snacka om överträning.

Grahn
2003-04-01, 12:33
Axlarna tål ju iofs en sjujäkla massa stryk.
Tycker överträningsparanoian är lite smått roande, träna hårt meninte för ofta så slipper du nog överträning.
Eller den motsatta filosofin med lågvolym och träna ofta istället.

Att träna lite sällan gör inga underverk.

YTS
2003-04-01, 19:49
Originally posted by Survivor
Behöver man träna sätet i 3 olika vinklar? Hurdå? Antingen tränar man sätet eller också inte.

Borde kanske förtydligt just denna punkt. Du aktiverar inte lilla och mellersta sätesmuskeln i vanlig knäböj och marklyft, där behövs sidosparkar med cablemanchette. Till sätet, skulle man lite felaktigt även kunna räkna höftböjarna och då behövs en tredje övning, som t.ex. hängande benlyft.


Chins och stående rodd tränar hela ryggen, någon 3:e övning behövs inte.

Jasså. Många proffs tränar smala latsdrag uppifrån i hissen. Tar långt ner på ryggen.

Icke solfjäderformade muskelgrupper (underarmar hade du med där) aktiveras, endast, av andra icke solfjäderformade muskelgrupper?? Och alla ryggövningar som aktiverar underarmarna, MYCKET? Ryggen är solfjäderformad, skrev du själv.

Lite fel hade jag allt där, men inte helt fel.

Och varför alla dessa set? Någon form av intensitet måste ju finnas och då BEHÖVS knappast så många set/vecka.

Det hänger på vilken nivå man tränar på. När jag testade ut den här metodiken, tränade jag och polarn ca 6 timmar effektivt fördelat på fyra pass per vecka. Jag är medveten om att klena människor inte tål denna nivå på träning.

Man kan inte säga, att vissa muskelgrupper behöver så och så många set, generellt på det sättet.
Antal set är egentligen ointressant, var och en borde istället se på vad en behöver ta till, i varje pass, för att köra "slut" på musklerna. Psyket ligger helt säkert inte på samma nivå varje gång.

Man kan kanske inte kan säga att alla skall träna med de setantal jag rekommendera, det jag var ute efter var att visa proportionerna i träningsbehov mellan olika muskelgrupper.

MVH Survivor

Yngve

YTS
2003-04-01, 19:53
Originally posted by Doktor V
:laugh:

Hehe,läs Anatomi istället för att gissa dig fram.
Bara för att en muskel har ett brett ursprung betyder det inte att man måste göra många olika rörelser.

Jag har läst anatomi och jag gissar mig inte fram, jag har testat allt det här praktiskt. Om du verkligen tror att man kan utveckla hela pectoralis med t.ex. enbart bänkpress, så är det du som är ute och cyklar.

Yngve

YTS
2003-04-01, 19:57
Originally posted by Salle
Ojoj, 18set axlar? + att de blir belastade vid bröstträning, snacka om överträning.

Blir du övertränad av det, så ligger du inte på samma träningstålighet eller så har du inte tränat fram och baksidan ordentligt från början, isåfall är du så svag i dessa att de får all träning de behöver av bröst resp. ryggträning.

Jag har testat det här själv och det är inga problem.

Yngve

Chris
2003-04-01, 20:17
Här är ett axelpass från din (yngves) träningsdagbok, du kör ju inte 18 set?

http://www.bahnhof.se/~bksport/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=7&forum=DCForumID13

YTS
2003-04-01, 20:34
Originally posted by Chris
Här är ett axelpass från din (yngves) träningsdagbok, du kör ju inte 18 set?

http://www.bahnhof.se/~bksport/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=7&forum=DCForumID13

Jag hade inte arbetat mig upp till det då, det passet var ganska nyligen efter ett uppehåll och jag tränar aldrig fullt, direkt efter ett uppehåll.

Yngve

Allan
2003-04-01, 20:46
Äh, det där lanserade Vince Gironda på sextiotalet. Och han gick från det också...


allan

Survivor
2003-04-01, 21:08
Originally posted by YTS
Borde kanske förtydligt just denna punkt. Du aktiverar inte lilla och mellersta sätesmuskeln i vanlig knäböj och marklyft, där behövs sidosparkar med cablemanchette. Till sätet, skulle man lite felaktigt även kunna räkna höftböjarna och då behövs en tredje övning, som t.ex. hängande benlyft.

Det tror jag knappast.

QUOTE]Originally posted by YTS
Jasså. Många proffs tränar smala latsdrag uppifrån i hissen. Tar långt ner på ryggen.[/QUOTE]
Och det gör inte stående rodd?


Originally posted by YTS
Det hänger på vilken nivå man tränar på. När jag testade ut den här metodiken, tränade jag och polarn ca 6 timmar effektivt fördelat på fyra pass per vecka. Jag är medveten om att klena människor inte tål denna nivå på träning.
Det där med klen, har du väldigt fel i. Köra många set kan vem som helst vänja sig med (till en viss gräns), men kör man något sånär intensivt så klarar man helt enkelt inte för många set, och det gäller alla.

Originally posted by YTS
Man kan kanske inte kan säga att alla skall träna med de setantal jag rekommendera, det jag var ute efter var att visa proportionerna i träningsbehov mellan olika muskelgrupper.

Yngve

Låter mer som att du ändrade din mening.

Lite roligt är det i alla fall det du skriver, att det bara är klena människor som inte klarar högsets-träning, när det faktiskt är de som kör på få set och med hög intensitet som leder ligan vad gäller framsteg i volym och styrka, och då menar jag rena byggare.

MVH Survivor

YTS
2003-04-02, 22:49
Originally posted by Survivor

Det tror jag knappast.

Varför skulle man inte träna höftböjarna, när man tränar nästan alla övriga muskler. Att det skulle vara farligt, tror jag inte stämmer om man tränar ryggradens muskulatur samtidigt.

Originally posted by YTS
[B]Jasså. Många proffs tränar smala latsdrag uppifrån i hissen. Tar långt ner på ryggen.
Och det gör inte stående rodd?

Det är min uppfattning att aktiveringen är mindre med stående rodd än smala latsdrag.



Det där med klen, har du väldigt fel i. Köra många set kan vem som helst vänja sig med (till en viss gräns), men kör man något sånär intensivt så klarar man helt enkelt inte för många set, och det gäller alla.

Jag förutsätter att man kör nästintill failure i varje set och då kan jag garantera dig att klena människor inte tål denna träningsdos.


Låter mer som att du ändrade din mening.


Jag ändrade inte mening, jag anser fortfarande att mina rekommendationer är en lämplig träningsdos för nån med förutsättningar för kroppsbygge.


Lite roligt är det i alla fall det du skriver, att det bara är klena människor som inte klarar högsets-träning, när det faktiskt är de som kör på få set och med hög intensitet som leder ligan vad gäller framsteg i volym och styrka, och då menar jag rena byggare.


Jag anser inte att jag tränar högsets träning, men jag inser att klena människor inte klarar den träningsdosen. För övrigt har jag börjat med att köra mindre antal set per pass i min greppträning, men 3x per vecka istället. Funkar bra tycker jag.

YNGVE

Survivor
2003-04-03, 09:20
Jag menade att jag tror inte att det behövs en "tredje övning" (benlyft) för att träna höftböjarna.

Hmm, ja, 18 set räknar i alla fall jag som ett högt antal.
Vem fan klarar att gå näst intill failure med så många set? I så fall en dopad person, eller om man är ren så möjligtvis om man sänker vikterna väldigt mycket, alt. någon sorts maraton-pyramid-träning. Men ALDRIG näst intill failure i varje set på någon nämnvärd vikt.

"Det är min uppfattning att aktiveringen är mindre med stående rodd än smala latsdrag."
*Host* Skulle en maskin vara bättre än fria vikter?
Håller inte med dig om detta, nedre delen av ryggen är ju det som ska hålla upp och stabilisera kroppen vid stående rodd.
Latsdrag sitter man ju för fan ner och vilar halva kroppen, och drar lite i ett handtag.
Som du kanske märkte så överdrev jag något nu, för att påpeka skillnaderna.

MVH Survivor

Grahn
2003-04-03, 09:24
förstår inte riktigt hur du menar survivor..kör jag tungt når jag failiure på lågt antal reps och följdaktligen bör jag utföra flera set.

Doktor V
2003-04-03, 10:15
Originally posted by YTS


Jag har läst anatomi och jag gissar mig inte fram, jag har testat allt det här praktiskt. Om du verkligen tror att man kan utveckla hela pectoralis med t.ex. enbart bänkpress, så är det du som är ute och cyklar.

Yngve

Om du läst Anatomi borde du se genom detta upplägg samt se bristerna i tankesättet.
Bara för att Pectoralis har ett brett ursprung innebär det inte att den utför många olika rörelser.
Hur stor skillnad tror du att det är på olika vinklar vid bröstträning?
Eller tror du att det finns övre och undre bröstmuskler,inre och yttre?Vissa verkar tro det iallafall.
Jga känner flara som byggt bättre bröstmuskler än 99.99% av alla som tränar nånsin kommer att göra,och det med i princip enbart bänkpress.

Survivor
2003-04-03, 10:48
Visst Grahn, men 18 set för axlarna är för mycket, dessutom, vem behöver t.ex 12 set för bröst?
I alla fall, jag tror på att köra relativt få set med största möjliga intensitet. Bättre det än att tappa fokus för att man vet med sig att man ska köra många set.
Förresten, så har jag aldrig riktigt fattat det där med varför man ska köra fler set bara för att man kör tungt. Jag menar, tunga vikter sliter ju väldigt mycket på muskelfibrerna så varför skulle fler set behövas? Snarare tvärtom i så fall, att man behöver fler set om man kör många rep. Fast jag tror mer på att intensiteten helt får avgöra antal set.

MVH Survivor

Grahn
2003-04-03, 10:56
Survivor: Det finns studier som har visat att ensets filosofin inte är spec bra varken för styrka eller tillväxt. Har inga referenser just nu iofs.
Kör du bara ett set med 3 reps på så tycker jag inte du ska förvänta dig ngt mer än en stimulering av nervsystemet. Tillväxt kräver lite mer.
10 set med 3or däremot.....
Generelt sett bygger de filosofier styrkelyftarna länge kört rätt bra.

18set på axlar...javisst...om man använder övningar som prickar de enskilda delarna av deltamuskeln så varför inte? 18 set hantelpressar däremot låter fånigt.

z_bumbi
2003-04-03, 11:26
Grahn: De här kanske ?
Single- vs. Multiple-Set Strength Training in Women (Schlumberger et al).

Three Sets of Weight Training Superior to 1 Set With Equal Intensity for Eliciting Strength (Rhea et al).

Tor
2003-04-03, 11:27
Trapetzius: Drar scapula mot den bakre medellinjen, dvs adducerar skulderbladet samt höjer och sänker skuldran.

Latissimus dorsi: Adducerar armen. För armen nedåt och bakåt. Muskeln inåtroterar också skulderleden.

Rhomboideus: Adducerar och inåtroterar skulderbladet.

Pectoralis: Abducerar scapula och föra denna framåt. Höja överarmen. Föra armen framåt, inåt. Adducera armen samt rotera den inåt.

Deltiodeus: Abducera och adducera armen. Föra armen framåt och bakåt. Rotera armen inåt och utåt.

Biceps: Böjer i armbågsleden. Supinerar underarmen. Abducerar armen. För armen framåt.

Triceps: Sträcker i armbågsleden. Adducerar armen. För armen bakåt.

Gluteus: Sträcker i höftleden. Utåtroterar höftleden. Abducerar och adducerar.

Quadriceps: Sträcker i knäleden.

Hamstrings: Sträcker i höftleden. Böjer, utåtroterar och inåtroterar i knäleden.

Grahn
2003-04-03, 11:30
Originally posted by z_bumbi
Grahn: De här kanske ?
Single- vs. Multiple-Set Strength Training in Women (Schlumberger et al).

Three Sets of Weight Training Superior to 1 Set With Equal Intensity for Eliciting Strength (Rhea et al).

ser ut som det ja :) kan inte läsa igenom dem nu på jobbet för att verifiera iofs.

Survivor
2003-04-03, 15:53
Grahn, Jag förespråkar inte 1 set/muskelgrupp, utan FÅ SET, vilket var precis det jag skrev. Inte riktigt samma sak, faktiskt.
Inte heller förespråkar jag så låga antal reps som 3.
Så, ge fan i att dra förhastade slutsatser.

Studier inom styrketräning ger jag inte mycket för.
Bättre att prova sig fram själv och se vad som funkar, och det för att det är väldigt individuellt.

Grahn
2003-04-03, 16:03
Hmmmm tja sant iofs, antog mest att du var en HIT kille, sry.

Få set med medelmånga reps? Hmmm hur få set och hur många reps är din metod då?

YTS
2003-04-03, 20:00
Originally posted by Survivor
Grahn, Jag förespråkar inte 1 set/muskelgrupp, utan FÅ SET, vilket var precis det jag skrev. Inte riktigt samma sak, faktiskt.
Inte heller förespråkar jag så låga antal reps som 3.
Så, ge fan i att dra förhastade slutsatser.

Studier inom styrketräning ger jag inte mycket för.
Bättre att prova sig fram själv och se vad som funkar, och det för att det är väldigt individuellt.

Survivor. Få set funkar alldelles utmärkt, till en början och man ökar t.o.m. bättre med det än fler set, men efter några månader behöver musklerna fler set, för att tillväxa. Och efter ytterligare en tid ännu fler set. De setantal jag uppgivit är inte avsedda för nybörjare. Om det vore så enkelt som att köra 3 set eller dyligt per muskelgrupp, varför kör då styrkelyftare och tyngdlyftare betydligt fler set. Det är ungefär som att springa 3 x 1 mil i veckan och tro att man skall kunna bli bra på maraton.

Yngve

Survivor
2003-04-03, 20:09
HIT handlar ju inte bara om 1 set/muskelgrupp, det kan ju också vara 2-3 set (där går gränsen vad jag har förstått), däremot alltid endast 1 set/övning.

Hursomhelst, 3-4,5 set/muskelgrupp tycker jag är lagom om man kör hårt. Repetitionerna varierar; Benen har ju en jäkla förmåga att pressa tungt många gånger, d.v.s "sega upp" vikten rep efter rep även fast det känns som att man inte ska klara det, så där brukar jag köra närmare 20 rep, armar tar det mer "tvärstopp" med så där blir det ca 6 rep och rygg något slags mellanting 8-12 rep, bara för att nämna några axplock. Kör lite på känsla.
Själv då?

MVH Survivor

YTS
2003-04-03, 20:12
Originally posted by Doktor V


Om du läst Anatomi borde du se genom detta upplägg samt se bristerna i tankesättet.
Bara för att Pectoralis har ett brett ursprung innebär det inte att den utför många olika rörelser.
Hur stor skillnad tror du att det är på olika vinklar vid bröstträning?
Eller tror du att det finns övre och undre bröstmuskler,inre och yttre?Vissa verkar tro det iallafall.
Jga känner flara som byggt bättre bröstmuskler än 99.99% av alla som tränar nånsin kommer att göra,och det med i princip enbart bänkpress.


Jag tror inte att det är skillnad på olika vinklar vid bröst, rygg och axelträning - jag vet att det är det, eftersom jag följt upp styrkeutvecklingen i de olika övningarna vid olika setantal. Man kan köra övningar för att aktivera övre, mellersta och nedre delen av pectoralis, men jag anser att detsamma inte gäller för inre och yttre delen, då belastningen på muskelfibern torde vara densamma längs hela dess längd oavsett övning.

Du känner personer som byggt upp bra bra bröstmuskulatur med i stortsett bara bänkpress, säger du. Tyvärr kan jag inte säga detsamma, de jag sett som enbart kör bänkpress måste gå upp i brygga för att få upp vikten, vare sig de vill eller inte. De som kör mera allround bröstmuskelträning föredrar däremot att ligga platt mot bänken, eftersom de har styrka i alla musklelfibrer i bröstet.


Yngve

YTS
2003-04-03, 20:21
Originally posted by Survivor
Jag menade att jag tror inte att det behövs en "tredje övning" (benlyft) för att träna höftböjarna.

Vilken eller vilka andra övningar menar du att tränar höftböjarna tillräckligt?

Hmm, ja, 18 set räknar i alla fall jag som ett högt antal.
Vem fan klarar att gå näst intill failure med så många set? I så fall en dopad person, eller om man är ren så möjligtvis om man sänker vikterna väldigt mycket, alt. någon sorts maraton-pyramid-träning. Men ALDRIG näst intill failure i varje set på någon nämnvärd vikt.

Jag är varken dopad eller kör lätt och jag har kört så under lång tid utan problem.

"Det är min uppfattning att aktiveringen är mindre med stående rodd än smala latsdrag."
*Host* Skulle en maskin vara bättre än fria vikter?
Håller inte med dig om detta, nedre delen av ryggen är ju det som ska hålla upp och stabilisera kroppen vid stående rodd.
Latsdrag sitter man ju för fan ner och vilar halva kroppen, och drar lite i ett handtag.
Som du kanske märkte så överdrev jag något nu, för att påpeka skillnaderna.

Jag kanske skulle förtydligat vad jag menade med långt ner i ryggen. Jag talade om latsen och inte korsryggens muskler.


MVH Survivor



Yngve

Allan
2003-04-03, 20:32
Frågan är ju varför inte Yngve istället utgick från hur många fästpunkter varje muskelgrupp har...
Och att CloseGripPuldown skulle vara mer effektivt för ryggmusklerna än t ex skivstångsrodd - det skulle jag vilja se mer vetenskapliga bevis på än en fåtöljanalys.


allan

Survivor
2003-04-03, 20:38
Originally posted by YTS
Jag tror inte att det är skillnad på olika vinklar vid bröst, rygg och axelträning - jag vet att det är det, eftersom jag följt upp styrkeutvecklingen i de olika övningarna vid olika setantal.

Vad menas med det? Har du "följt" dig själv eller andra personer?
I vilket fall så blir det ju inte rätt eftersom att när man tränat ett tag så svarar ju inte kroppen likadant.

Originally posted by YTS
Man kan köra övningar för att aktivera övre, mellersta och nedre delen av pectoralis, men jag anser att detsamma inte gäller för inre och yttre delen, då belastningen på muskelfibern torde vara densamma längs hela dess längd oavsett övning.

Det har du rätt i. Men plan bänkpress tar ju bra på hela bröstet, så man kan säkert bygga bra med bara den, dock går det kanske inte att nå sin max potential då.

Originally posted by YTS
de jag sett som enbart kör bänkpress måste gå upp i brygga för att få upp vikten, vare sig de vill eller inte. De som kör mera allround bröstmuskelträning föredrar däremot att ligga platt mot bänken, eftersom de har styrka i alla musklelfibrer i bröstet.
Yngve
Hur kan det komma sig? Kör man bänkpress så borde väl alla
(bröst)muskelfibrer som involveras bli tillräckligt starka?

Ber om ursäkt för att jag la mig i eran diskussion, men jag kännde bara att jag ville kommentera samt ha svar på detta.

MVH Survivor

Grahn
2003-04-03, 20:41
Survivor: Jag? tja...2-5 reps på de första basövningarna blir väl en 6 set dar eller ngt. Sen 6-10 reps på isolationsövningarna...blir val en 6 set dar med....lite olika pa olika muskelgrupper men i korthet så kör jag väl varianter på det.

Grahn
2003-04-03, 20:45
A Comparative Electromyographical Investigation of Muscle Utilization Patterns Using Various Hand Positions During the Lat Pull-down (Signorile et al).

Much like the last study, these authors used EMG to determine muscle activation. In this study, however, the authors investigated the muscle activation in response to four different grip/hand positions during the lat pull down exercise. The four grips were:

CG — Close (parallel) grip

SG — Supinated (palms toward you) grip

WGA — Wide pronated (palms away from you) grip, pulling down to the chest (anterior)

WGP — Wide pronated (palms away from you) grip, pulling down behind the neck (posterior)

And the following muscles were measured during both concentric (pulling down) and eccentric muscle (retuning the bar to it's original position) contraction:

PD — Posterior deltoid

LD — Latissimus dorsi

PM — Pectoralis major

LHT — Long head of triceps

The study showed the following during both eccentric and concentric contractions:

For the latissimus dorsi, the wide grip anterior positioning was king, reining supreme over the other three grips.

For the long head of the triceps, the wide grip anterior positioning beat up on the other three with the wide grip posterior position coming in second over the close grip and supinated grips.

For the posterior deltoid, the close grip, wide grip anterior, and supinated grip produced similar activation, edging out the wide grip posterior positioning.

And for the pectoralis major, the results were the same as they were for the posterior deltoid.

It's a shame that this study didn't examine pull-ups in addition to pull-downs. Regardless, it looks like the wide grip anterior pull-down is the best of these 4 variations for lat development. Given that the wide grip anterior pull-down is more effective at activating the lats and is less likely to produce injury, why anyone would perform a wide grip posterior pull-down in this day and age is beyond me.

YTS
2003-04-03, 20:46
Originally posted by Allan
Frågan är ju varför inte Yngve istället utgick från hur många fästpunkter varje muskelgrupp har...

Det är också intressant, men jag anser att om en muskel är solfjäderformad eller inte har större inverkan på setbehovet.


Och att CloseGripPuldown skulle vara mer effektivt för ryggmusklerna än t ex skivstångsrodd - det skulle jag vilja se mer vetenskapliga bevis på än en fåtöljanalys.

Jag sa inte att det var en bättre övning för ryggmusklerna, jag sa att den inriktar sig på nedre delen av latsen bättre.

allan

Yngve

Allan
2003-04-03, 20:57
Jag skulle vilja säga att insikten om det synergiska sambandet är bra långt viktigare än huruvida den är formad på ett visst sätt eller inte. Likaså är muskelns storlek av stor betydelse. Komplexiteten inom musklegruppen är enligt min mening - och många andra också - av större betydelse...

allan

Niclaaas
2003-04-03, 21:38
en liten fråga bara: hur har du kommit fram till t.ex att just 18 set är det rätta för axlarna? varför är 17 set för lite?

Dorn
2003-04-03, 21:43
Yngve: pumpa på 50 i benböj, det är väl inget vidare va?

Ska du trycka ihop en coc3:a så får du nog lyfta lite tyngre vikter.

Sen 18 set axlar, det är ju bara skit, räcker fan med en tredjedel.

Nee fan dina teorier suger

YTS
2003-04-04, 21:39
Originally posted by Niclaaas
en liten fråga bara: hur har du kommit fram till t.ex att just 18 set är det rätta för axlarna? varför är 17 set för lite?

Jag har börjat med 6 set på mittdeltat och 4 set på bakre resp. främre deltat, sedan har jag gått upp ett set i taget tills jag fått en jämn styrkeutveckling på alla 3 deltan. För mig var 16 set för lite iaf.

Yngve

YTS
2003-04-04, 21:45
Originally posted by Dorn
Yngve: pumpa på 50 i benböj, det är väl inget vidare va?

Asså om du tar 50 kg från träningsdagboken på B&K's forum, så var det efter ett träningsuppehåll, jag brukar ligga på 12:or på 80 kg.

Ska du trycka ihop en coc3:a så får du nog lyfta lite tyngre vikter.

Jag har ca 3 års träning framför mig innan jag trycker #3.

Sen 18 set axlar, det är ju bara skit, räcker fan med en tredjedel.

Inte en chans, jag fick 0 muskeltillväxt med 9 set. Men det är klart fortsätter man att köra laterals efter att man inte får upp hantlarna till axelhöjd och därigenom kör forced reps, så kan man kanske minska ner setantalet något. Dock ej till 6 set per vecka.

Nee fan dina teorier suger


Yngve

Niclaaas
2003-04-04, 21:45
ok du menade vad som funkar för dig bara....lät på dig som att 18 set var optimalt för alla

YTS
2003-04-04, 21:53
Originally posted by Niclaaas
ok du menade vad som funkar för dig bara....lät på dig som att 18 set var optimalt för alla

. Därför kräver dessa muskelgrupper ca 12 set per vecka vid seriös bodybuilding. För axlarna som är mer välvda, krävs 18 set per vecka. i.o.m. den högre isolationen av muskelhuvudena.


Seriös bodybuilding, d.v.s. ej nybörjare. Jag har läst om en del builders med bra axlar som har liknande setantal på axlarna, det var därför jag provade detta, när 9 set inte visade några resultat.


Yngve

Niclaaas
2003-04-04, 22:04
ärligt talat så fattar jag fortfarande inte vad du menar riktigt. menar du att -om man är seriös- bara för att 18 set funkade för dig så funkar det för alla? fattar inte vad du t.ex får siffran 6 eller 7 eller 8 set eller vad du nu kör för mittdeltan att just det skulle vara rätt. kanske funkar för dig men en annan person kanske bara behöver 3 set eller kanske behöver 10....hoppas att jag missförstått nu för tror du att alla behöver lika många blir jag knäckt

spinkoo
2003-04-04, 22:07
Och du vill inte knäcka den lille nicce yngve han är bräckligare än mig :eating:

Doktor V
2003-04-05, 10:11
Denna tråd är bara så jävla dum,killen har tränat i några år och kör 12 reps på 80 kg i knäböj,men tror sig fortfarande vara expert på seriös träning.

Jag är starkare i press bakom nacken än du är i knäböj,har tränat i 10 år,gått steg 1 och 2 på Personal training School,har jobbat som PT i flara år och jag tror inte jag är full-lärd.

Kom igen när du lärt dig lite mer Yngve

Grahn
2003-04-05, 10:17
http://www.t-mag.com/nation_articles/253delt.jsp

Allan
2003-04-05, 10:22
Snacket om fjäderliknande muskelgrupper har existerat i perioder sen sextiotalet. Allt i det fåfänga sökandet efter det absoluta träningsprogrammet. Det finns poänger i de här resonemangen, men väldigt mycket kan sorteras in under "gymvetenskap" och "träningstalibani"...


allan

Nils
2003-04-05, 11:06
Originally posted by Grahn
http://www.t-mag.com/nation_articles/253delt.jsp
Jag såg denna mening i texten.
"Perform the following routine three times per week for four weeks or until you blow out the neckline of your dress shirts."
Jag har funderat på varför mina T-shirts alltid går åt pipan runt halsen numera. Det gjorde de inte förr. Jag har absolut inte en speciellt bred hals.
Men detta antydde att det är breda axlar som förstör necklines. Kan det vara problemet? I så fall borde det vara många här som upplever det hela.
Kommentarer?
Nils

Survivor
2003-04-05, 18:07
Originally posted by Grahn
http://www.t-mag.com/nation_articles/253delt.jsp
Pffft... Skulle det där vara det ultimata axelträningsprogrammet?
Cablecross och sådant trams. Nästan lika löjligt som det här...

http://hem.passagen.se/j_fryxell/20%20kg.html

Börjar bli måttligt trött på folk som lägger upp något schema och påstår att det kommer göra mirakel för muskeltillväxten.


Alla är vi olika, svarar olika på olika träning, borde inte vara så svårt att fatta tycker jag.

morolto
2003-04-05, 18:34
Akta dej Survivor för att driva gäck med AST

jwzrd
2003-04-05, 20:33
Originally posted by YTS


Jag har börjat med 6 set på mittdeltat och 4 set på bakre resp. främre deltat, sedan har jag gått upp ett set i taget tills jag fått en jämn styrkeutveckling på alla 3 deltan. För mig var 16 set för lite iaf.

Yngve

Varför inte köra ett par manligt hårda set istället för att leka med hundben i 18 set?

Grahn
2003-04-05, 23:03
Survivor: Varför ens debattera träningsfilosofier isf om det nu gör dig så trött och vi alla e olika iaf?

Grahn
2003-04-05, 23:07
Originally posted by jwzrd


Varför inte köra ett par manligt hårda set istället för att leka med hundben i 18 set?

Du menar att riktiga män kör några få set och det är kvinnligt att tex göra åhhh....30 set triceps? :D

Arne....ngt du vill berätta för oss?

dared
2003-04-05, 23:39
Jag måste säga att 30 set är rätt hardcore...

själv kör jag bara 7 set tricep :(

jwzrd
2003-04-06, 11:35
Originally posted by Grahn


Du menar att riktiga män kör några få set och det är kvinnligt att tex göra åhhh....30 set triceps? :D

Arne....ngt du vill berätta för oss?

Jag har inte sett hur arne tränar, han kan mycket väl vara undantaget som bekräftar regeln. Men jag har aldrig sett nån köra fler än runt 7-8 hårda set för en muskelgrupp. (Rygg möjligtvis undantagen).

Arne Persson
2003-04-06, 11:41
Körde bl.a 15 set hammer curl igår upp till 45 kg hantlar.

Valrossen
2003-04-06, 11:50
Originally posted by Arne Persson
Körde bl.a 15 set hammer curl igår upp till 45 kg hantlar.

Tränar du något annat än armar och grepp. Arne?

Arne Persson
2003-04-06, 12:08
I går tex körde jag även 25 set axlar

Valrossen
2003-04-06, 12:11
Originally posted by Arne Persson
I går tex körde jag även 25 set axlar

Ok, är det censur på vad du har gjort i knäböj, marklyft och bänkpress, eller har du lust att slänga ut lite vikter? :thumbup:

Arne Persson
2003-04-06, 13:29
Knäböj 130 kg djup, mao uselt! Dock saknar jag medial menisk, saknar främre korsbandet, mlm totaltförstört ledbrosk samt patellarsenan förflyttad på vänster knä. Mark startar från marken 162,5 kg sedan viker sig knäet för mycket. Mark strax ovanför knäna 320 kg. Som du förstår så har jag en ganska saftig knäskada. Har opererats två gånger och mlm invalidiserad i vänstra knäet. Bänken är dålig 145 kg med lååångt stopp och ingen antydan till brygga. Har urusel teknik. Skall dock passera 150 i år är det tänkt. Stående militärpress (ren råpress) utan antydan till kick 97,5 kg.
Nöjd?

Valrossen
2003-04-06, 13:37
"Dock saknar jag medial menisk, saknar främre korsbandet, mlm totaltförstört ledbrosk samt patellarsenan förflyttad på vänster knä. "

Vad beror allt detta på?

"Bänken är dålig 145 kg med lååångt stopp och ingen antydan till brygga. Har urusel teknik. "

Borde man inte kunna fixa till en "urusel teknik" under en träningskarriär på 32 år?

"Stående militärpress (ren råpress) utan antydan till kick 97,5 kg. "

Starkt! :thumbup:


mvh
Jimmy

Arne Persson
2003-04-06, 13:48
Har ett medfött fel i knäna (Patella alta) så att de tenderar att luxera gå ut led. Hände två ggr 1976 under en uttagningsmatch i karate samt 1981 när jag kastade en sten.
Jag har tyvärr aldrig varit intresserad att lyfta tungt i bänken, har dock börjat köra tyngre på gamla dagar. Jag tycker personligen att det ser många ggr för djävligt ut hu vissa utför en "strikt" bänk på styrkelyfttävlingar. För att inte tala om den patetiska bänkdräkten. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag endast får våldsam pump i bröstmusklerna av bänkpress axlar och triccor däremoit är i det närmaste kalla. Jag tror även att detta är en faktor som spelar in vad beträffar min tämligen mediokra bänkpressstyrka.
Självklart så skall jag passera 100 kg i militärpress.

Grahn
2003-04-06, 14:28
Sen är ju väl Arne rätt lång med...knappast en fördel i de klassiska styrkelyften.

Survivor
2003-04-06, 15:14
Originally posted by Grahn
Survivor: Varför ens debattera träningsfilosofier isf om det nu gör dig så trött och vi alla e olika iaf?

Alltså, såhär.. Det som gör mig trött är när andra försöker trycka in i skallen på folk att deras träningsrutiner är de bästa, eller rentav det enda sättet att få bra resultat på kort tid.
Diskutera i övrigt är bara kul.

Survivor
2003-04-06, 15:16
Originally posted by morolto
Akta dej Survivor för att driva gäck med AST
Ja, de blir väl jätteirriterade om jag sätter mig upp emot deras syn på hur man ska träna. Baaaahahahahaha
:thefinger :laugh:

Grahn
2003-04-06, 15:16
Ahhh oki....då förstår jag och håller med.

Arne Persson
2003-04-06, 16:45
Bara c:a 193 cm.

isakssonmartin
2003-04-06, 18:56
ja arne du är ju en liten nisse:thefinger

hahaha du vet väl att du är en av de 0.5procenten i välden som är över 192cm. :bow: :thumbup:


bara 193cm ja den som bara hade varit så lång:cryout:

Arne Persson
2003-04-06, 19:14
Ja du Martin, han som kallade mig liten nisse är väl strax över 170 cm.

isakssonmartin
2003-04-06, 19:23
ja det stämmer :naughty:

det var ju lite ironisk menat inget annat:notme:

Arne Persson
2003-04-06, 19:41
Jag trodde du menade en tredje part som jag förklarade i PM:et för dig.

isakssonmartin
2003-04-06, 20:04
ok är bara så trött och trög just nu kan vara all medicin jag äter.

kan tillägga att det är mot bältros om nu någon trodde att det var nått i träningssyfte

Arne Persson
2003-04-06, 20:27
Bältros är nog bland det värsta jag råkat ut för. Särskilt efterrsom jag fick det på sommaren.

Nils
2003-04-06, 20:41
Originally posted by Arne Persson
Bältros är nog bland det värsta jag råkat ut för. Särskilt efterrsom jag fick det på sommaren.
Fick det på sommaren när jag var i england och ville bara hem. Men man får se det som lite träning för att öka sin smärttröskel det håller inte på så himla länge. Jag har varit med om mycket jobbigare saker tyvärr.
Nils

Arne Persson
2003-04-06, 22:41
Mitt satt i i nästan 2 månader. Tränade naturligtvis som vanligt.

isakssonmartin
2003-04-07, 10:02
ja jag tränar som vanligt eller jag har precis kommit igång efter en axelskada och fick detta skitet istället men har gett mig fan på att nu får det vara nog med slappandet. men medicinen gör mig konstant trött sover nog 12-13timmar varje dag nu.

fick nån medicin av misstag då läkaren är en klåpare här det är ju bara gamla (70-80års åldern) som igentligen ska ha det när man är ung så går det över av sig själv men innan jag fick reda på att jag inte behövde medicinen så hade jag köpt ut den för 1100SPÄNN:insane:

så nu ska jag äta upp skiten ialla fall, det ska göra så att det försvinner fortare i alla fall var visst mot genital herpes också men nu har jag inte det men, det borde ju vara potent nog att ta kål på bältros om det ska förhindra att genital herpes bryter ut i kroppen. mvh martin

isakssonmartin
2003-04-07, 10:04
tack för hjälpen med axeln arne nu mår axeln nästan prima :bow:

så nu kan jag :bpump: i lung och ro :kickass:

Arne Persson
2003-04-07, 10:58
Ingen orsak!;) Jag tycker inte om att se människor lida.:smash:

YTS
2003-04-07, 23:28
Arne hur många set bröst i veckan, kör du?

Yngve

Arne Persson
2003-04-08, 22:13
Normalt kör jag två pass bröst i veckan så det blir många set. Dock är min axel inte återhämtad till 100 % sedan en incident för ett tag sedan så jag dragit ner setantalen samt övningarna vilket har fått till följd att min styrka sjunkit på ett imponerande sätt.

HookersUnited
2003-04-10, 23:13
Originally posted by Grahn
Att träna lite sällan gör inga underverk.

För mig har det gjort det.;)

Grahn
2003-04-11, 06:58
Tja :) du kanske åt och vilade för lite när du tränade mer.

Survivor
2003-04-11, 09:48
Originally posted by HookersUnited
För mig har det gjort det.;)
Du kör ju efter HIT-principen.
Får du bra volymökningar på det?

HookersUnited
2003-04-12, 01:31
Har bara kört med det sedan februari och haft lite för många veckor borta från gymmet för att kunna göra en bra utvärdering.
Men än så länge känns det kanon.

Originally posted by Survivor

Du kör ju efter HIT-principen.
Får du bra volymökningar på det?

biginjapan
2003-04-16, 05:23
kollade just pa din sida. ar det sant att du bara pallar 9 reps med coc 1@eller ar bara sidan daligt uppdaterad? kanns som det ar lite lite for en man som har en grepp tranigs sida

YTS
2003-04-16, 23:30
Jag vet inte hur många jag pallar nu, för jag har slutat träna på CoC, då jag har ett ännu bättre träningsredskap vid namn Supergripper, anledningen till att jag inte säljer denna är att den skulle kosta över 1000 kr. Jag är väldigt nära att klara #2. fattas ca 5mm. Sen kan man väl ha en hemsida utan att vara bäst i Sverige i greppstyrka. Nu när du dissat mig lite, så tar du väl inte illa upp om jag frågar vad du själv klarar i grippers. Och om du nå'n gång kört Rolling Thunder och Pinch.

Yngve

biginjapan
2003-04-17, 04:05
kopte coc for kanske 1.5@manad sen. har tranat kanske runt 10 ganger med den. klarade 1# 10 ganger forsta gangen@jag korde.
har typ en hlav mm pa 2# kvar nu. tranar inte grepp seriost , tycker bara det ar kul att tranna lite krossstyrka ibland nar man har energi over. Har inte provat nagra andra " grenar"..tranar rygby just nu ganska mycket sa nagra andr grepp ovningar skulle inte fa plasts rent schema massigt.

CoC
2003-04-17, 06:53
Originally posted by YTS
Jag vet inte hur många jag pallar nu, för jag har slutat träna på CoC, då jag har ett ännu bättre träningsredskap vid namn Supergripper, anledningen till att jag inte säljer denna är att den skulle kosta över 1000 kr. Jag är väldigt nära att klara #2. fattas ca 5mm. Sen kan man väl ha en hemsida utan att vara bäst i Sverige i greppstyrka. Nu när du dissat mig lite, så tar du väl inte illa upp om jag frågar vad du själv klarar i grippers. Och om du nå'n gång kört Rolling Thunder och Pinch.

Yngve

Bry dig inte om folk som försöker hacka ner på dig. Du gör ett gott arbete med att sprida intresse för funktionell styrka. Att slå sig för bröstet som "biginJApan" när man inte klarar en #2 kan du ju räkna ut vad jag tycker om. I Löddeköpinge Grip Challenge, där några av de absolut starkaste i Sverige tävlar (bl a Benny Wennberg som stockpressar 170 kg), skulle vi inte drömma om att hacka ner på någon som kämpar hårt men ligger lite efter oss andra resultatmässigt.

JJ
2003-04-17, 08:44
Stor i Japan - Liten i Löddeköping:cool:

Nils
2003-04-17, 08:53
Originally posted by YTS
har ett ännu bättre träningsredskap vid namn Supergripper, anledningen till att jag inte säljer denna är att den skulle kosta över 1000 kr. J

Yngve
Hhmm jag har iofs beställt en som jag hoppas kommer idag för ca 400 plus lite frakt, men den var inte så himla stor heller och utslaget på de olika saker jag köpte blir det bara ca 50 kronor.
Så man borde kunna komma under 500 kr plus vad du nu vill ha extra. (plus extra svensk frakt då om man beställer via dig)
Men över 1000 låter himla mycket.
Nils

Grahn
2003-04-17, 08:57
Nils: Skatten då?

Nils
2003-04-17, 09:36
Originally posted by Grahn
Nils: Skatten då?
Jag har köpt inom EU.
Nils

Grahn
2003-04-17, 09:39
oki :)

YTS
2003-04-17, 22:05
Originally posted by Nils

Jag har köpt inom EU.
Nils

Nils jag är inte ute efter att tjäna 500 kr per gripper, så om du vill dela med dig av vilken firma du får det priset, så skall jag maila dem och höra vad jag kan få för pris, så kanske jag kan sälja supergrippern till ett pris runt 750 kr.

Den leverantör jag kände till var i USA och därifrån är det både tull och importmoms + dyr frakt.

Yngve

biginjapan
2003-04-18, 02:57
jag hackar heller inte ner pa nagon som kampar hart! jag fick dock en kansla (du far forlata mej om jag hade fel ynve) att det var lite val mycket snack och lite hockey i har yngves fall. Dvs fragan ar om han verkligen kampat hart eller bara last massa bocker.... sjalv foredrar jag praktik framfor teori/....
en sak till, jag tycker inte mina coc resultat ar fantastiska pa nagot sett. men jag blir lite forundrad nar en person som ager en hemsida om grepp traning och har tranat grepp sa lange jag funnits pa detta forum klarar mindre an vad jag gor forsta gangen jag pillar pa en gripper.

Nils
2003-04-18, 10:33
Yngve,
en som det verkar bra källa för supergrippers och OK för en hel del annat är coc firman i tyskland om man nu vill ha EU snabb leverans.
www.c-o-c.de (se också Kortes www.k3k.de)
Det finns säkert många fler i EU om man kan lite fler språk än jag kan.
Lite förvånad att du inte kollat sites i europa när du nu håller på med dessa.
Dyrare än i USA såklart men man slipper massa extraavgifter så det blir ändå ibland billigare slutpris. Tveksamt om det gäller coc's dock då han med dem och övriga ironmind grejer så vitt jag vet köper in dem på samma sätt som dig, lite högre omsättning men ändå. Dr Korte verkar vara en hyggligt trevlig prick och Korte's kraftsport har en del. Har också en gripp challenge tävling som jag antar att någon här skulle kunna gå ner och vinna :). Sandra Korte är förresten inte heller en klen en ;)
Men sedan när det gäller Ivankos supergripper. Den kostar 22.50 dollar i USA. Det krävs en himla massa extrakostader för att komma upp i priser som du beskrev!! SÅÅ dyr kan väl frakten och tull knappast bli.

Nils

YTS
2003-04-19, 00:01
Originally posted by biginjapan
jag hackar heller inte ner pa nagon som kampar hart! jag fick dock en kansla (du far forlata mej om jag hade fel ynve) att det var lite val mycket snack och lite hockey i har yngves fall. Dvs fragan ar om han verkligen kampat hart eller bara last massa bocker.... sjalv foredrar jag praktik framfor teori/....

Okey, jag trodde faktiskt detsamma att du var en sån som bara LGC 1:a är tillräckligt för och sen inte ens får ihop trainern.
Jag kan bara konstatera att du har ett betydligt bättre utgångsläge än jag hade. När jag började träna för 1 1/2 år sen, så tränade jag på en gripper från träningsspecialisten och när jag sen skaffade CoC grippers, så klarade jag ett reps på #1 första gången. Jag har tränat 3 ggr per vecka sen start och sen sex veckor tränar jag 3 x 1 1/2 timme per vecka enbart greppträning.

en sak till, jag tycker inte mina coc resultat ar fantastiska pa nagot sett. men jag blir lite forundrad nar en person som ager en hemsida om grepp traning och har tranat grepp sa lange jag funnits pa detta forum klarar mindre an vad jag gor forsta gangen jag pillar pa en gripper.

Jag håller med dig om att praktik är viktigt, men vill man komma nån stans och/eller undvika skador, så krävs det att man behärskar teorin också. Sen kan man inte läsa sig till allting utan man måste testa teorierna och anpassa dem till sin träning och även försöka utveckla egna metoder. Jag har provat ut balansen mellan Rolling Thunder, pinch och grippers och det har jag inte läst i nån bok.

Yngve

YTS
2003-04-19, 00:36
Originally posted by Nils
Yngve,
en som det verkar bra källa för supergrippers och OK för en hel del annat är coc firman i tyskland om man nu vill ha EU snabb leverans.
www.c-o-c.de (se också Kortes www.k3k.de)
Det finns säkert många fler i EU om man kan lite fler språk än jag kan.
Lite förvånad att du inte kollat sites i europa när du nu håller på med dessa.

Jag har kollat med PULLUM men inte fått svar, har även mailat IVANKO i USA, men de hade ingen e-postadress till den firma de hänvisade till.

Dyrare än i USA såklart men man slipper massa extraavgifter så det blir ändå ibland billigare slutpris. Tveksamt om det gäller coc's dock då han med dem och övriga ironmind grejer så vitt jag vet köper in dem på samma sätt som dig, lite högre omsättning men ändå. Dr Korte verkar vara en hyggligt trevlig prick och Korte's kraftsport har en del. Har också en gripp challenge tävling som jag antar att någon här skulle kunna gå ner och vinna :). Sandra Korte är förresten inte heller en klen en ;)
Men sedan när det gäller Ivankos supergripper. Den kostar 22.50 dollar i USA. Det krävs en himla massa extrakostader för att komma upp i priser som du beskrev!! SÅÅ dyr kan väl frakten och tull knappast bli.

Det är inte så enkelt att man bara behöver betala lite tull och sen kan tjäna grova pengar på att sälja grippers.

Du måste betala tull och importmoms på både inköpspris och frakt, sen skall du betala för att de tullar in varorna åt dig + moms på det. Sen om man omsätter mer än 30.000 på ett år, måste man betala moms på vinsten också. Efter det kan du ändå inte stoppa vinsten i egen ficka, för du måste betala egenavgifter och inkomstskatt på allt du tar ut för egen del. Sen så måste du ha en dator och köpa uppkopplingstid, samt betala för serverplats. Du måste även ha en fungerande bokföring, vilket kanske inte kostar så mycket, men tar ganska bra med tid.


Yngve

Nils

Nils
2003-04-20, 13:22
Yngve,
javisst det är inte lätt att tjäna pengar på försäljning i så liten skala. Det var inte det som var frågan om.
Det är relationerna. Att priset på en coc ökar från 20 dollar till 325 kronor medan en Supergripper fron 22.50 till över 1000 var vad som jag tyckte var uppseendeväckande och som jag trodde berodde på en miss då jag också har importerat en del och trodde jag hade ganska bra koll. Men nu när du så tydligt förklarat att det inte var en miss utan att jag har så dålig koll på hur ekonomin fungerar så är det ok. Jag skall inte skriva några mer inlägg angående dig i ämnet utan helt enkelt förespråka direktimport där jag tycker det är lämpligt.
Nils

YTS
2003-04-20, 21:52
Originally posted by Nils
Yngve,
javisst det är inte lätt att tjäna pengar på försäljning i så liten skala. Det var inte det som var frågan om.
Det är relationerna. Att priset på en coc ökar från 20 dollar till 325 kronor medan en Supergripper fron 22.50 till över 1000 var vad som jag tyckte var uppseendeväckande och som jag trodde berodde på en miss då jag också har importerat en del och trodde jag hade ganska bra koll. Men nu när du så tydligt förklarat att det inte var en miss utan att jag har så dålig koll på hur ekonomin fungerar så är det ok. Jag skall inte skriva några mer inlägg angående dig i ämnet utan helt enkelt förespråka direktimport där jag tycker det är lämpligt.
Nils

Jag får en del rabatt på crusharna och de väger bara en fjärdedel av vad en Supergripper väger, så frakten är betydligt lägre. Företaget i USA som säljer Supergrippers har slutat lämna någon som helst rabatt. Så jag inser faktum, det blir svårt att sälja dem för ca 1000 kr. Så om nån vill ha en, så gör de bäst i att importera själva tills jag hittat nåt bra ställe att köpa dem.

Yngve