handdator

Visa fullständig version : äta 10 min efter träning sen 1,5 timme efteråt


paragon
2007-06-28, 14:03
är det bättre än att bara äta 1-1,5 timme efteråt?

King Grub
2007-06-28, 14:12
Ja. Annars är proteinbalansen negativ en timme längre. Plus att glykogeninlagringen sker som effektivast efter träning. Har du tillfört EAA+kolhydrat direkt innan passet är det inte lika bråttom, men fortfarande en fördel.

paragon
2007-06-28, 14:14
okej för som det är nu äter jag middag en timme efteråt drygt. men att skjuta upp middagen en halvtimme och dra i mig nåt 10 min efter träningen är ju inget problem om nu det är till det bättre!

antar det bör vara mkt kolhydrater direkt efter

Animalistic
2007-06-28, 14:14
bäst är det väl med snabba kolisar+protte direkt efter träning? sen kan man ju käka mer om det är nödvändigt när man kommit hem, om man t ex äter lite efter träningen (typ bar?)

jag kör med hemmagjord gainer (25g prott+50g kolisar) och kör då och då en burk makrill med tomatsås när jag kommer hem

King Grub
2007-06-28, 14:16
I den här studien (förvisso på äldre) ökade personer som fick protein direkt efter träning i muskelmassa, medan ökningarna helt uteblev hos dom som väntade två timmar.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/535/1/301

Och redan 1997 skrev Biolo, Tipton och Wolfe:

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol Endocrinol Metab 273: E122-E129, 1997

Sir Klabbe
2007-06-28, 14:21
I den här studien (förvisso på äldre) ökade personer som fick protein direkt efter träning i muskelmassa, medan ökningarna helt uteblev hos dom som väntade två timmar.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/535/1/301

Och redan 1997 skrev Biolo, Tipton och Wolfe:



Am J Physiol Endocrinol Metab 273: E122-E129, 1997

Måste det vara EAA?

Finns EAA bara i pulverform ...? *screwy*

paragon
2007-06-28, 14:22
Ok kanske ska köra nån form av gainer då, men har minnen av att man blev så jäkla mätt på dom... måste ju orka med middagen 1,5 timme senare också...

Eddie Vedder
2007-06-28, 14:27
Finns EAA bara i pulverform ...? *screwy*

Fria EAA finns bara i pulverform, givetvis förekommer essentiella aminosyror även i dietärt protein från kosten men det är inte intressant i det här fallet.

Från kosten är dom en del av ett sammansatt protein (i regel även en sammansatt måltid med fett, fibrer och kolhydrater) och det ger en långsam tillförsel av aminosyror, både essentiella och icke-essentiella.

EAA i pulverform däremot är enbartdom essentiella aminsoryrorna i sej och ger stor akut insulinfrisättning och aminosyretillförsel vid en betydligt lägre kcalmängd än vad som krävs för samma mängd EAA från ett sammansatt protein.

King Grub
2007-06-28, 14:37
Styrketräning stimulerar både proteinsyntesen (nybildningen av muskelprotein) och proteinnedbrytningen. Utan födointag, kommer nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden och så förbli tills man äter, dvs man förlorar muskelmassa av träningen till dess.

Kolhydrat förbättrar proteinbalansen, främst via antikatabola mekanismer, men inte tillräckligt för att vända den till anabolism. Proteinnedbrytningen kommer fortfarande att vara större än uppbyggnaden utan tillförsel av essentiella aminosyror. Dessa stimulerar proteinsyntesen dramatiskt, i synnerhet i samband med styrketräning. Allra störst effekt har intag av fria EAA före träningen, eftersom den arbetande muskeln då har tillgång till dessa under passet, vilket stimulerar proteinsyntesen någon timme efter avslutad träning. Efter passet spelar det mindre roll om aminosyrorna kommer i form av intakt protein eller EAA, bara man får något proteinrikt i sig. Ett intag minskar inte gensvaret på ett ytterligare intag någon timme senare.

Även om kolhydrat har en högst begränsad effekt på proteinbalansen, är det kolhydrat som kommer att lagras in som bränsle till nästa pass, en inlagring som sker som effektivast just efter träning, varför det är ett perfekt tillfälle att tillföra även kolhydrat, gärna uppdelat i ett par intag i stället för ett stort, inom loppet av ett par timmar.

piraten99
2007-06-28, 15:27
vad är EAA? är det gainer ni menar?

så 1/3 del innan passet och sen resten efteråt är optimalt?

Eddie Vedder
2007-06-28, 15:30
LÄS!

EAA är essentiella aminosyror, EAA i fri form är just EAA i fri form. Inte snabba kolhydrater och intakt protein.

piraten99
2007-06-28, 15:48
ok. hur får man i sig det före träningen?

jag fattar inte vad aminosyror är? är det ett pulver man ska ta före träning?

Raggis
2007-06-28, 15:53
ok. hur får man i sig det före träningen?

jag fattar inte vad aminosyror är? är det ett pulver man ska ta före träning?

Esapro. Finns massor med trådar som berör det.

King Grub
2007-06-28, 15:54
Allt protein är uppbyggt av aminosyror. Dom essentiella aminosyrorna är dom som kroppen inte kan syntetisera själv, dvs lysin, leucin, isoleucin, fenylalanin, metionin, treonin, valin, och tryptofan. Det är dom essentiella som behövs för nybildning av muskelprotein. Övriga aminosyror kan syntetiseras, och behöver inte tillföras för proteinsyntes. Histidin och arginin är essentiella för barn

All mat innehåller aminosyrorna, men före träning är det snabb tillströmning av aminosyror som stimulerar nybildningen av muskelproteine efter passet bäst, och detta kan man bara åstadkomma genom fria essentiella aminosyror i tillskottsform. Givetvis behöver man inte detta för att ha nytta av träningen, men om man är intresserad av att maximera det akuta gensvaret på proteinsyntesen är det det mest effektiva sättet.

Eddie Vedder
2007-06-28, 15:57
jag fattar inte vad aminosyror är? är det ett pulver man ska ta före träning?

Aminosyror är beståndsdelar i protein helt enkelt. Olika proteiner har olika sammansättningar av aminsoryror. Det finns åtta aminosyror som är essentiella, alltså som kroppen inte själv kan syntetisera och det är dessa som används i nybildning av muskelprotein.

Det finns alltså aminosyror i allting du äter, hela du är uppbyggd av aminosyror!

EAA ( = Essential Amino Acids, alltså dom essentiella aminosyrorna) i pulverform står det redan en massa om i tråden om du har ork nog att scrolla lite.:thumbup:

hur får man i sig det före träningen?

Va tror du själv? Du intar det oralt, förslagsvis utblandat med vatten.:)

King Grub
2007-06-28, 15:59
Va tror du själv? Du intar det oralt, förslagsvis utblandat med vatten.:)

42 % effektivare analt, dock. http://forum.body.se/images/smilies/ph34r.gif

piraten99
2007-06-28, 16:04
ok, så ni menar att 1/3 av en gainer är optimalt före träning?

Eddie Vedder
2007-06-28, 16:06
ok, så ni menar att 1/3 av en gainer är optimalt före träning?

Ja det är väl inte fel, men hur du kunde koppla diskussionen om EAA till den slutsatsen övergår mitt förstånd.

tntballe
2007-06-28, 16:10
42 % effektivare analt, dock. http://forum.body.se/images/smilies/ph34r.gif

ska det fortfarande vara blandat med vatten på det viset?

paragon
2007-06-28, 16:10
42 % effektivare analt, dock. http://forum.body.se/images/smilies/ph34r.gif

eiselt kommer snart med esapro som stolpiller :hbang:

Eddie Vedder
2007-06-28, 16:14
eiselt kommer snart med esapro som stolpiller :hbang:

Ja om King Grub har sagt att det är mer opti så finns det inga gränser för vad grabbar med drömmar om stora muskler är beredda att utsätta sig för.:D

Raggis
2007-06-28, 16:17
Ja om King Grub har sagt att det är mer opti så finns det inga gränser för vad grabbar med drömmar om stora muskler är beredda att utsätta sig för.:D

Rofl. Kan redan nu börja förana hur vissa trådar kommer formuleras.

paragon
2007-06-28, 17:02
dessutom slipper man ju problemet vissa har haft med smaken.

Scratch89
2007-06-28, 17:53
dessutom slipper man ju problemet vissa har haft med smaken.

Man får verkligen hoppas att man inte får problem med sura uppstötningar, isåfall.

machine gun
2007-06-29, 11:34
Ja det är väl inte fel, men hur du kunde koppla diskussionen om EAA till den slutsatsen övergår mitt förstånd.

Alla är inte pålästa inom biokemi. Och en gainer innehåller faktiskt essentiella aminosyror.

Eddie Vedder
2007-06-29, 11:43
Alla är inte pålästa inom biokemi. Och en gainer innehåller faktiskt essentiella aminosyror.

Nej det var inte så jag menade, men han hade redan frågat om EAA var en gainer. Då fick han svaret att det inte var det och sedan en förklaring om vad EAA är för något. Då blev jag förvånad att man drar den slutsatsen bara. Det talades ju lixom inte om gainers överhuvudtaget så jag fick inte ihop det.

Kommentaren var aldrig menad att vara otrevlig, jag fattade bara inte var frågan kom ifrån iom att vi aldrig pratade om gainers överhuvudtaget.