handdator

Visa fullständig version : äta olika olika veckor


soulsplinter
2007-06-27, 20:29
Jag vill gå ner några kilon till i fett.. men jag jobbar ibland en hel vecka o e sen ledig i en vecka, ja ni förstår. Under min lediga vecka hinner jag ju såklart träna o sådär. då vill jag ju lägga på mig lite muskler och äta någorlunda normalt så ja orkar träna kondition o.s.v.

De veckor jag jobbar hinner/orkar jag ju inte träna (går åt ca 12 h varje dag till jobbet). Kan jag äta mindre då utan att mina muskler "bryts ner"? Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Vill ju gå ner i fettprocent bara inte förlora de små muskler jag lyckats bygga på mig hehe :)

Handcuff
2007-06-27, 20:31
Du vill: Bränna fett, Bygga muskler, Behålla muskler och Förbättra konditionen?

Eddie Vedder
2007-06-27, 20:37
Att ligga på energiunderskott utan träning är verkligen inte optimalt för att bibehålla muskelmassa, muskelproteinkatabolismen överstiger syntesen över en längre period samtidigt som du inte ger musklerna några "signaler" om uppbyggnad via stimulans (d.v.s. träning).

Givetvis kan du bygga under en vecka och deffa under en annan, det kommer dock bli ytterst små (om ens några) resultat i slutändan skulle jag gissa.

Träna när du har tid, ät inte mer än du förbrukar. Du kommer helt klart kunna hålla/förbättra formen men kommer knappast får några resultat (jag pratar om verkligt märkbara förbättringar i t.ex. muskelmassa eller kondition här) att tala om.

soulsplinter
2007-06-27, 20:49
okej :) men vad rekommenderar ni att jag gör då? mitt första mål är väl att gå ner i fett då om jag ska prioritera. Jag kan ju alltid bygga mer muskler senare... ;)

Eddie Vedder
2007-06-27, 21:14
Vill du minska fettmängden får du banta helt enkelt, svårare än så är det inte. Träna så ofta du känner att du har tid.

soulsplinter
2007-06-27, 21:17
okej men då satsar ja på det då.. e typ 1500-1600 kcal om dagen tillräckligt för att man ska se resultat? Är 164 cm väger 54 kg.... vill bara gå ner max 2 kg hehe...

Tolkia
2007-06-27, 21:30
Du kommer med största säkerhet inte att gilla det jag skriver nu, men med ledning av den längd och vikt du uppger, samt dina tidigare trådar på samma tema är jag böjd att säga att det du behöver ha bort snarare är din hang-up på överflödskilon som inte finns än kilona i sig. Allvarligt: Du kan på inga villkor vara tjock om de data du uppger är korrekta, men det verkar som om du kunde må bättre.

soulsplinter
2007-06-28, 08:18
Nej tjock är jag inte, men jag vill få bort de extrakilon jag lade på mig under förra året då jag var djupt deprimerad o åt i princip allt jag fick tag på. Gick upp 7 kg o har nu ca 2 kg kvar till min normala vikt.. vet att man inte ska stirra sig blind på vågen utan att det är måtten som räknas och jag behöver helt enkelt tappa lite fler centimeter här och där :)

L-Sami
2007-06-28, 08:38
att man inte ska stirra sig blind på vågen utan att det är måtten som räknas och jag behöver helt enkelt tappa lite fler centimeter här och där :)

Våger säger mycket om man vet hur kroppen fungerar, dvs man vet när man har förlorat fett och inte vatten och glykogen.

pony
2007-06-28, 14:46
Vad sägs om att du ligger på energibalans de veckor du INTE kan träna och deffar de veckor du kan? Det omvända låter som någon typ av meningslös jojo som i bästa fall inte kommer att ge något resultat alls.