handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om könssjukdomar


evil
2007-06-27, 17:43
Här kan vi diskutera vilka könssjukdomar man haft och inte haft. Jag är lite halvorolig för klamydia så jag ska nog gå och testa mig.

hahavaffan
2007-06-27, 18:00
Det gör du rätt i

Jompan
2007-06-27, 18:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=94676&highlight=k%F6nssjukdomar

Här har du lite mer info! :)

PowPow
2007-06-27, 19:15
Var och testade mig igår faktiskt. Att ta test i urinröret med en plaststicka var nog något utav det mest obehagliga jag har gjort. Men det var ändå lindrigare än jag trodde.

PowPow
2007-06-27, 19:18
Jag läste för övrigt att regeringen nu ville lägga ner Centrum för sexuell hälsa här i Malmö, där man sen en tid tillbaka kan testa sig gratis /=

joriice
2007-06-27, 19:21
jag är lugn...

teal
2007-06-27, 19:23
dont be a fool, wrap your tool.

Löjtnant Blank
2007-06-27, 19:24
Condoms are for sailors.

Lelle Pelle
2007-06-27, 19:29
Var och testade mig igår faktiskt. Att ta test i urinröret med en plaststicka var nog något utav det mest obehagliga jag har gjort. Men det var ändå lindrigare än jag trodde.

Alltså, visst är det så att det är någon som gör det där på dig? Jag vill testa mig, men vågar fan inte.

StefanC
2007-06-27, 19:38
Aldrig varit sjuk i snoppen, har aldrig varit försiktig heller. :S
Använder endast kondom vid a-sex när glidmedel ej kan finnas. :D

Fettecke
2007-06-27, 19:43
har haft urinvägsinfektion, kul att pissa blod!!!!!... ont gjorde det också.

PowPow
2007-06-27, 20:12
dont be a fool, wrap your tool.

En skjäterska sa faktiskt till mig att kondom inte är någon garant för att unslippa klamydia m.m.

Alltså, visst är det så att det är någon som gör det där på dig? Jag vill testa mig, men vågar fan inte.

Ja, en sköterska gjorde det. Men det gick väldigt fort. tog bara 1-2 sekunder, och sen kändes det ömt i några minuter efter det. Helt klart värt det ju. Bättre att lida en väldigt kort stund än att gå omkring och vara orolig, kanske smitta andra och i slutändan bli steril.

Om man inte har haft några symptom , så tar man vanligtvis bara kissprov dock. Det är väl kissprov för klamydia, blodprov för hiv/syfilis och sticka i urinröret mot resten (gonnore m.m.), om jag fått det rätt för mig.

Cilia
2007-06-27, 20:22
Använder endast kondom vid a-sex när glidmedel ej kan finnas. :D
så charmigt

Mirre
2007-06-27, 20:27
Använder endast kondom vid a-sex när glidmedel ej kan finnas. :D
IQ-fiskmås!*screwy* Sorry för personangreppet men det är inte särskilt smart om du rantar runt.

PowPow
2007-06-27, 20:46
IQ-fiskmås!*screwy* Sorry för personangreppet men det är inte särskilt smart om du rantar runt.

IQ-Einstein om han har koll på sin/sina partner.
Kondomer är ju pesten imo /=

eleni
2007-06-27, 20:52
Jag läste för övrigt att regeringen nu ville lägga ner Centrum för sexuell hälsa här i Malmö, där man sen en tid tillbaka kan testa sig gratis /=

Huh? Är inte alla prover för sjukdomar som innefattas av smittskyddslagen gratis, klamydia, HIV osv?

PowPow
2007-06-27, 20:54
Huh? Är inte alla prover för sjukdomar som innefattas av smittskyddslagen gratis, klamydia, HIV osv?

Jo, det tror jag
Jag vet bara inte var man ska vända sig (i denna regionen alltså). För gammal för ungdomsmottagningen ju. Men det finns kanske något ställe. Om inte annat borde man väl kunna vända sig till en vårdcentral, med alla väntetider det innefattar.

rent instinktivt känns det som att en instans som endast arbetar med sexuell hälsa, och som aktivt försöker få folk att komma till dem, är något bra.

Cilia
2007-06-27, 20:56
Aldrig varit sjuk i snoppen, har aldrig varit försiktig heller. :S
IQ-Einstein om han har koll på sin/sina partner.
Kondomer är ju pesten imo /=
av första meningen i hans post så tolkade jag det så som om han inte alltid har haft full koll.
Sen är jag ingen #2-expert men men hhmmmm utan kondom där .....

Mirre
2007-06-27, 20:58
IQ-Einstein om han har koll på sin/sina partner.
Kondomer är ju pesten imo /=
Är man säker på att man själv är clean och att den tilltänkta är detsamma och båda håller sig till en och samma partner faller diskussionen i en helt annan dager. :D

Har en bekant som jobbar på labbet på Karolinska med tester, allt från HIV till mindre "farliga" sjukdomar. Det är fler än man tror som går runt med allt möjligt. Även den där söta Östermalmsbruden eller den oskyldiga fotbollskillen kan vara smittade. Det finns alltså även bland dem som inte statistiskt brukar framställas som en "riskzon". Tänk på att om du är osäker på om du är clean gör något riktigt illa mot din "partner".

eleni
2007-06-27, 20:58
Jo, det tror jag
Jag vet bara inte var man ska vända sig (i denna regionen alltså). För gammal för ungdomsmottagningen ju. Men det finns kanske något ställe. Om inte annat borde man väl kunna vända sig till en vårdcentral, med alla väntetider det innefattar.

rent instinktivt känns det som att en instans som endast arbetar med sexuell hälsa, och som aktivt försöker få folk att komma till dem, är något bra.

Här i Lund kan man gå till Hudmottagningen på sjukhuset för testning. Tror de har speciellt avsatta tider där vem som helst kan komma och testa sig. Finns säkert något motsvarande på UMAS.

PowPow
2007-06-27, 20:58
av första meningen i hans post så tolkade jag det så som om han inte alltid har haft full koll.
Sen är jag ingen #2-expert men men hhmmmm utan kondom där .....

Ja, du har nog rätt. Det är ju alltid bra att ta det säkra före det osäkra - hur tråkigt det än må vara.

#2 utan kondom ser jag inga problem med. Finns det några medicinska skäl? Jag har hört att man inte ska swappa nummer utan att tvätta sig och sånt, men förutom det?

PowPow
2007-06-27, 21:00
Är man säker på att man själv är clean och att den tilltänkta är detsamma och båda håller sig till en och samma partner faller diskussionen i en helt annan dager. :D

Har en bekant som jobbar på labbet på Karolinska med tester, allt från HIV till mindre "farliga" sjukdomar. Det är fler än man tror som går runt med allt möjligt. Även den där söta Östermalmsbruden eller den oskyldiga fotbollskillen kan vara smittade. Det finns alltså även bland dem som inte statistiskt brukar framställas som en "riskzon". Tänk på att om du är osäker på om du är clean gör något riktigt illa mot din "partner".

Du har helt rätt.

Jag satt och läste lite broschyrer när jag var och testade mig, och just östermalmsbruden och fotbollskillen lär ju vara i "riskzonen". Klamydia var iaf vanligast hos folk mellan 18 och 24 (tror jag mig minnas).

PowPow
2007-06-27, 21:03
Här i Lund kan man gå till Hudmottagningen på sjukhuset för testning. Tror de har speciellt avsatta tider där vem som helst kan komma och testa sig. Finns säkert något motsvarande på UMAS.

Centrum för sexuell hälsa (http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=79069) är en del av UMAS. Det var därför jag blev så konfundersam över att de hotades att lägga ner.

Men hudkliniken utförde samma tester i alla fall. Men min tidigare åsikt (om aktivt förebyggande och "kundlockande") kvarstår.

Pingu
2007-06-27, 22:15
Har aldrig haft någon könssjukdom

Zakath
2007-06-27, 22:36
#2 utan kondom ser jag inga problem med. Finns det några medicinska skäl? Jag har hört att man inte ska swappa nummer utan att tvätta sig och sånt, men förutom det?

Var det inte så AIDS spreds? :thumbup:

Dessutom är det proppfullt av bakterier i tvåan, urinvägsinfektion är ju toppen. :thumbup:

Arne Persson
2007-06-27, 23:18
Klamydia är lite lurigt nuförtiden eftersom det upptäckts att det finns minst 1 muterad form. Därför skall mig veterligt, alla negativa fall numera testas om med en ny metod, för att kolla så att man ändå inte är smittad. Det har visat sig att en hög andel av dom tidigare negativa testerna trots allt är positiva. Alltså.... klamydia är inget man leker med, speciellt inte eftersom den oftast inte ger några symptom, men kan ge hemska följder obehandlad.

Frida.B
2007-06-27, 23:20
aldrig haft en könssjukdom

Deceiver85
2007-06-27, 23:22
Var det inte så AIDS spreds? :thumbup:

Dessutom är det proppfullt av bakterier i tvåan, urinvägsinfektion är ju toppen. :thumbup:
Horsefeathers, det är endast så rent som man vill att det ska vara.

EDIT: har aldrig haft en könssjukdom, endast varit kär...

Jay-Z
2007-06-27, 23:23
EDIT: har aldrig haft en könssjukdom, endast varit kär...

I en?

Deceiver85
2007-06-27, 23:28
I en?

Om jag räknar rätt så är det 5ggr jag har varit kär...

Jay-Z
2007-06-27, 23:33
Om jag räknar rätt så är det 5ggr jag har varit kär...

Jag läste det som om du hade varit kär i en könssjukdom. :(

Krokodil
2007-06-27, 23:43
Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg när AIDS dök upp för första gången. Vilken panik det var, alla var livrädda för att få det och kondomanvändandet blev livsviktigt. Nu verkar ingen ta ens risken för att bli smittad av HIV eller Hepatit-C på allvar.

Att använda kondom är för fasen inte så svårt!!!

High1ander
2007-06-28, 02:42
Jag skulle testat mig idag pa skolan, men de hade redan stangt nar man kom dit sa far val bli imorrn.

dice
2007-06-28, 03:00
Var och testade mig igår faktiskt. Att ta test i urinröret med en plaststicka var nog något utav det mest obehagliga jag har gjort. Men det var ändå lindrigare än jag trodde.

Jag tyckte det var värre att pissa efteråt.

StefanC
2007-06-28, 06:53
IQ-fiskmås!*screwy* Sorry för personangreppet men det är inte särskilt smart om du rantar runt.

Jag rantar vekligen inte runt. Håller mig till min partner, om ja har någon. Har aldrig vart så mycket för krogragg ect. Att bara banka är ju inte så speciellt, blir så mycket bättre med någon man tycker om.

Sen ang bakterier i tvåan. Klart att man känner till det, men jag har aldrig hört av någon att dem har åkt på könssjukdomar. Har heller aldrig fått det. Kan ju bero på att jag som sagt, endast håller mig till min partner, om jag har någon.

----

Att jag skrev att jag aldrig har varit försiktig lät väl värre än det egentligen är. Men att köra med kondom är verkligen värdelöst, bättre att ge f-n i.

Lär få skit för det nu. *slap*

ArnoldOnLehmä
2007-06-28, 07:03
Jag är en könsvårta

PowPow
2007-06-28, 09:54
Jag tyckte det var värre att pissa efteråt.

Sköterskan sa det till mig också. När jag efter provet med tårarna i ögonen frågade om det skulle kännas såhär, så fick jag svaret att det kommer kännas mer när jag ska kissa. Men jag kände inget alls då faktiskt. Jag tror att jag har superpenis.

PowPow
2007-06-28, 09:57
Var det inte så AIDS spreds? :thumbup:

Dessutom är det proppfullt av bakterier i tvåan, urinvägsinfektion är ju toppen. :thumbup:

Jo, det var det kanske. Men för att du ska få aids så krävs det ju att din partner har aids. Och har din partner aids så lär väl du redan ha det ändå. Det smittar ju genom vaginalsex (heter det så?) också .

Antar att det är därför rekomendationen är att man inte ska hoppa från tvåan till ettan. För tjejens skull alltså. Urinvägsinfektion är ju rätt ovanligt hos killar.

Lexidos
2007-06-28, 10:10
Har aldrig haft någon könssjukdom

+1

Kondom is the shit

Cilia
2007-06-28, 10:34
Dessutom är det proppfullt av bakterier i tvåan, urinvägsinfektion är ju toppen. :thumbup:
Det är vad jag också har hört, att man ska vara försiktig för att det är lätt att blodkärl spricker och har man sjukdomar så sprids det lätt då.

Cilia
2007-06-28, 10:35
Jag tror att jag har superpenis.
Du menar supinerad penis?







sorry, kunde inte låta bli

Ironbabe
2007-06-28, 10:39
Aldrig haft 6

vsson
2007-06-28, 11:40
Någon som vet var gränsen går för att få testa sig på ungdomsmottagningen? Inte för att jag skulle behöva testa mig eller nått =)

Herkulez
2007-06-28, 12:29
så charmigt

hur ser dina rutiner ut när det gäller frågan?

champion
2007-06-28, 12:34
Någon som vet var gränsen går för att få testa sig på ungdomsmottagningen? Inte för att jag skulle behöva testa mig eller nått =)


23år

Piranha
2007-06-28, 12:45
Efter läst i denna tråd är vissa ev er f*n skrämmande.

Aldrig haft en könis här.

Zakath
2007-06-28, 17:08
Antar att det är därför rekomendationen är att man inte ska hoppa från tvåan till ettan. För tjejens skull alltså. Urinvägsinfektion är ju rätt ovanligt hos killar.

Anledningen till att killar inte får urinvägsinfektion så ofta är för att deras urin- och analöppning inte sitter lika när varandra som hos tjejer. I analen så finns det mycket rikligt med E-coli bakterier, det är de som orskar urinvägsinfektion. För du då in din penis i någons röv oskyddad så kommer du med stor sannolikhet också att få in dessa tillsynes oskyldiga bakterier i din urinöppning. Då får du urinvägsinfektion med stor sannolikhet.

Allmänbildningen här på Kolo verkar INTE vara på topp, ej riktat till enbart dig PP.

PowPow
2007-06-28, 19:09
Anledningen till att killar inte får urinvägsinfektion så ofta är för att deras urin- och analöppning inte sitter lika när varandra som hos tjejer. I analen så finns det mycket rikligt med E-coli bakterier, det är de som orskar urinvägsinfektion. För du då in din penis i någons röv oskyddad så kommer du med stor sannolikhet också att få in dessa tillsynes oskyldiga bakterier i din urinöppning. Då får du urinvägsinfektion med stor sannolikhet.

Allmänbildningen här på Kolo verkar INTE vara på topp, ej riktat till enbart dig PP.

Du har en skev bild av allmänbildning :D

Jag tvivlar dock lite på att man, som kille, "med stor sannolikhet" får urinvägsinfektion vid oskyddat analsex. Då hade nog urinvägsinfektion för killar inte varit så relativt ovanligt.

Nitrometan
2007-06-28, 19:23
Efter läst i denna tråd är vissa ev er f*n skrämmande.

Aldrig haft en könis här.
Instämmer. På båda punkterna.

Zakath
2007-06-28, 19:25
Du har en skev bild av allmänbildning :D

Jag tvivlar dock lite på att man, som kille, "med stor sannolikhet" får urinvägsinfektion vid oskyddat analsex. Då hade nog urinvägsinfektion för killar inte varit så relativt ovanligt.

Det är ju trots allt ett ganska viktigt ämne att vara bildad i, så det borde iaf vara allmänbildning. Men men, nu vet alla på Kolo iaf. :)

Jag vet bara att E-coli i urinröret orsakar urinvägsinfektion, det är vad som krävs för att bli smittad (E-coli i urinröret). Hur det översätts till liten sannolikhet kan jag inte förstå då E-coli i urinröret ger den absolut största risken för att bli smittad. Urinvägsinfektions relativa ovanlighet för killar beror som sagt på det jag sa tidigare, den främsta smittokällan är helt enkelt inte oskyddad analsex. :D Därmed inte sagt att risken att bli smittad från analsex magiskt skulle bli mindre än från att först torka sig där bak och sen där fram. Killar har inte heller någon speciell tolerans mot urinvägsinfektion.

Så använd kondom, och se till att byta kondom innan man byter hål så blir alla glada. :)

Fd_Megatuttarna
2007-06-28, 21:42
Inget illa menat mot någon men fan vad motbjudande den här tråden är. Vem får för sig att ens dela med sig om sånt här? Låt vara att ni har smittats med skit; är det verkligen något att diskutera hejvilt?

På vissa verkar det som om det är något vardagligt; att man får sjukdomar och, till råga på allt, att ibland inte ens veta om det. "Hihihi! Jag har haft klasar stora som vindruvor i skrevet! Nu är jag frisk dock :hbang:"

*screwy*

Ge mig inte skit som "om du tycker det är så äckligt så läs inte den här tråden och bla bla bla...". Jag har ändå en åsikt och det är just därför jag går in i denna tråd och skrivet detta.

Jag tycker att det finns gränser för saker. Och att sånt här är allvarligt.

PowPow
2007-06-28, 21:53
Inget illa menat mot någon men fan vad motbjudande den här tråden är. Vem får för sig att ens dela med sig om sånt här? Låt vara att ni har smittats med skit; är det verkligen något att diskutera hejvilt?

På vissa verkar det som om det är något vardagligt; att man får sjukdomar och, till råga på allt, att ibland inte ens veta om det. "Hihihi! Jag har haft klasar stora som vindruvor i skrevet! Nu är jag frisk dock :hbang:"

*screwy*

Ge mig inte skit som "om du tycker det är så äckligt så läs inte den här tråden och bla bla bla...". Jag har ändå en åsikt och det är just därför jag går in i denna tråd och skrivet detta.

Jag tycker att det finns gränser för saker. Och att sånt här är allvarligt.

Men alltså. Vad är problemet? Ingen har nämnt att de haft några symptom (utom en med urinvägsinfektion), och endast en person har nämnt att denne testats positiv för klamydia. Vari ligger det hemska?

Zakath
2007-06-28, 21:54
Inget illa menat mot någon men fan vad motbjudande den här tråden är. Vem får för sig att ens dela med sig om sånt här? Låt vara att ni har smittats med skit; är det verkligen något att diskutera hejvilt?

På vissa verkar det som om det är något vardagligt; att man får sjukdomar och, till råga på allt, att ibland inte ens veta om det. "Hihihi! Jag har haft klasar stora som vindruvor i skrevet! Nu är jag frisk dock :hbang:"

*screwy*

Ge mig inte skit som "om du tycker det är så äckligt så läs inte den här tråden och bla bla bla...". Jag har ändå en åsikt och det är just därför jag går in i denna tråd och skrivet detta.

Jag tycker att det finns gränser för saker. Och att sånt här är allvarligt.

Tack för din åsikt. ;)

Jag tycker det är bra att folk vågar prata öppet om tidigare könssjukdomar, det kanske kan hjälpa andra i framtiden. :)

Fd_Megatuttarna
2007-06-28, 22:01
Men alltså. Vad är problemet? Ingen har nämnt att de haft några symptom (utom en med urinvägsinfektion), och endast en person har nämnt att denne testats positiv för klamydia. Vari ligger det hemska?

Problemet ligger i attityden gentemot sjukdomarna. Dessa tas inte alls på så stort allvar som de borde utifrån vad de kan åsamka i framtiden. Fysisk självrespekt om man så vill.

Sen tycker jag personligen att sånt här är av privat natur. Från att ha varit något ytterst pinsamt har sexuella sjukdomar blivit något av en merit (förutom HIV då).

PowPow
2007-06-28, 22:03
Problemet ligger i attityden gentemot sjukdomarna. Dessa tas inte alls på så stort allvar som de borde utifrån vad de kan åsamka i framtiden. Fysisk självrespekt om man så vill.

Sen tycker jag personligen att sånt här är av privat natur. Från att ha varit något ytterst pinsamt har sexuella sjukdomar blivit något av en merit (förutom HIV då).

Hur många i denna tråden tar det inte på allvar?

Och vem har påstått att det var en merit? Endast en av personerna soms krivit här har, enligt egen utsago, haft en könssjukdom. Och hon fick väl ändå inte det att låta som en merit?