handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring cardio


Jacky
2007-06-27, 11:27
Funderade lite idag...

Personer som kör cardio varje dag - allt från 60 min promenader till supertunga spinningpass. Vänjer sig deras kroppar så att effekten, förbrukningen minskar?

En person som gör samma sak som ovanstående person, men har en super-still-vilodag, får denna bättre effekt?

Erfarenheter?

King Grub
2007-06-27, 11:40
Nej, det kostar en viss mängd energi att förflytta en viss kropp på ett visst sätt.

Däremot kostar träningen mindre energi, allt eftersom idrottaren blir effektivare på att utöva den, dvs bättre löpsteg, effektivare löpekonomi, osv. Viktnedgång medför förstås också att aktiviteten kostar mindre energi.

Jacky
2007-06-27, 11:50
jaha...där ser man.....misstänkte att det var något i den stilen...

Tolkia
2007-06-27, 14:13
En sak som jag kan tänka mig är positivt med att ha en vilodag, särskilt om man är den typen som tenderar att överdriva saker och ting, är att man har en dag som man verkligen låter kroppen vila på. Det finns folk som har en tendens att tillbringa sina vilodagar gående, för att kompensera för det faktum att de inte kör någon "riktig" konditionsträning den dagen (det här beteendet är vanligast bland folk som kör konditionsträning med huvudsyftet att förbruka energi/bränna kalorier). Summan av kardemumman blir att man hamnar på en nivå där man inte tränar ordentligt när man tränar (eftersom man är sliten och inte har det där riktiga "klippet i steget") och inte vilar när man vilar (då aktiv-vilar man så aktivt att det inte är vila längre) utan mest bara nöter hela tiden.

Yankeee
2007-06-27, 16:01
En sak som jag kan tänka mig är positivt med att ha en vilodag, särskilt om man är den typen som tenderar att överdriva saker och ting, är att man har en dag som man verkligen låter kroppen vila på. Det finns folk som har en tendens att tillbringa sina vilodagar gående, för att kompensera för det faktum att de inte kör någon "riktig" konditionsträning den dagen (det här beteendet är vanligast bland folk som kör konditionsträning med huvudsyftet att förbruka energi/bränna kalorier). Summan av kardemumman blir att man hamnar på en nivå där man inte tränar ordentligt när man tränar (eftersom man är sliten och inte har det där riktiga "klippet i steget") och inte vilar när man vilar (då aktiv-vilar man så aktivt att det inte är vila längre) utan mest bara nöter hela tiden.

Har lite svårt att se hur en promenad skulle påverka någon på ett negativt sätt, även om det är "vilodag". Särskilt när det gäller människor inte tränar speciellt många timmar i veckan och tränar primärt för att minska i fettvikt. Dessa personer brukar inte träna speciellt hårt och jag har svårt att tro att de blir slitna och tappar "klippet" för att de rör på sig som vanligt folk när de enligt dig ska ligga på sofflocket.

Jacky
2007-06-27, 16:40
En sak som jag kan tänka mig är positivt med att ha en vilodag, särskilt om man är den typen som tenderar att överdriva saker och ting, är att man har en dag som man verkligen låter kroppen vila på. Det finns folk som har en tendens att tillbringa sina vilodagar gående, för att kompensera för det faktum att de inte kör någon "riktig" konditionsträning den dagen (det här beteendet är vanligast bland folk som kör konditionsträning med huvudsyftet att förbruka energi/bränna kalorier). Summan av kardemumman blir att man hamnar på en nivå där man inte tränar ordentligt när man tränar (eftersom man är sliten och inte har det där riktiga "klippet i steget") och inte vilar när man vilar (då aktiv-vilar man så aktivt att det inte är vila längre) utan mest bara nöter hela tiden.

+1
Jag har varit i "nötar-träsket" och tagit mig ur för..ja, vad kan det vara..cirka 6-7 månader sedan. Är inte lika håglös och trött som förut. Dessutom har träningen blivit roligare, härligt att längta till nästa pass när man vilar..