handdator

Visa fullständig version : Cykeln stulen - IGEN!!!


Carolinew
2007-06-26, 20:54
Detta är fan helt jävla otroligt. Någon kanske kommer ihåg att jag blev av med min cykel för ett par månadersedan utanför lägenheten. En fin cykel, köpt för ca 5000. Dock hade jag den inte försäkrad och då den hade några år på nacken fick jag inte heller ut något nämnvärt vid polisanmälan. Köpte i alla fall en ny cykel, för samma pris, samt ett rejält lås (förutom det som sitter på själva cykeln). Jag skulle fan itne bli av med min cykel igen!

Men ikväll, när jag kom hem med bussen och skulle ta min cykel vid resecentrum och cykla hem - PUTS VÄCK. VAFAAAAAAAAAAN!!!!! *cry*

Det är helt sjukt!!!*grr27* Vad är ni för jävla idioter som inte kan skilja på mitt och ditt??! :smash: Det jag är arg på mig själv för nu är att jag hade låst fast den i framhjulet och inte själva ramen. Så de har väl tagit av hjulet förmodligen och sen lastat in cykeln.

Nu undrar jag, den är ju försäkrad, hur mycket kan man få ut genom försäkringen med tanke på att cykeln bara är ett par månader gammal?

Fettecke
2007-06-26, 20:56
beror på försäkringsbolaget, vad du hade för lås, och vart du låste cykeln...

vissa är petig iom att du inte låste fast ramen... står framdäcket kvar menar du?

cennys
2007-06-26, 20:58
säg att du låste fast i ramen

Arf Pingvin
2007-06-26, 20:58
Hahaha du svär som en sjöman:hbang:

Edit: Tråkigt med cykeln. Har själv blivit av med alla jag ägt. Syrrans rosa damcykel med bockstyre får vara kvar iaf...

bluelight
2007-06-26, 20:59
Senaste gången jag blev av med min cykel fick jag ut en sprillans ny av samma modell fast nyare årsmodell. Nu är den stulen och när jag får tillbaka nästa cykel så säljer jag den direkt.. GAH! Åker hellre gammal cykel nu.

Kurash
2007-06-26, 21:03
När du köper en ny cykel är den registrerad av ett företag i Helsingborg som heter SREG. Detta är gratis första året. Jag vet att när man sedan betalar för sin registrering får 1000 kr om cykeln blir stulen, för att täcka självrisken hos ditt försäkringsbolag. Vet dock inte om det är så direkt från början, men det kan ju vara värt att kolla upp.

NiXPhoenix
2007-06-26, 21:04
Nu undrar jag, den är ju försäkrad, hur mycket kan man få ut genom försäkringen med tanke på att cykeln bara är ett par månader gammal?


Puh, bra att den här var försäkrad i alla fall.

Låter jävligt trist, vet inte vad jag ska säga mer. Du kanske borde fundera på vad du ska köpa för cykel nästa gång. Cyklar du mycket? Behöver du verkligen en så bra cykel? Kanske är bättre med en hyfsad Sportexcykel för 2-3000 som inte håller så bra om de ändå blir snodda hela tiden.

Fettecke
2007-06-26, 21:04
har du ett Abus lås så tror jag dom ger dig en summa om du kan påvisa att dom sabbade ditt lås och stal cykeln, så va de för några år sen när jag köpte ny iaf

(om jag minns rätt)

L-Sami
2007-06-26, 21:09
Tråkigt :( som fan. Förstår att du är förbannad.



Kanske finns din cykel på ett liknande ställe.

http://img224.imageshack.us/img224/9654/bikehousemedium11gr8.jpg

zeusden1
2007-06-26, 21:10
hahaha, L-Sami! Klassiker!

StefanC
2007-06-26, 21:10
Håll koll inne på blocket, många "ligor" som tjänar lite små pengar på att sno cyklar och sedan sälja av dem.

Deceiver85
2007-06-26, 21:11
Killen på bilden är svart, RASISM!

/Allan från deceiver85s konto

Überbiffen
2007-06-26, 21:11
Det är ball. Här har dom stulit 2 cyklar och 1 bil från mig. : )

Slartibartfast
2007-06-26, 21:13
Jag blir så jävla sne på cykeltjuvar. Jag har förlorat två cyklar. *gah!*

jaaaaag
2007-06-26, 21:24
och jag tre.. d e så jävla tråkigt.

Prankie
2007-06-26, 21:25
Jag har förlorat fem i Umeå, vararv en som kostade över 10000kr. :(

Har för mig att försäkrings självrisk är 25% och minst 1500kr. Köp en bajscykel för 300kr så smärta det inte lika mycket.

Carolinew
2007-06-26, 21:29
Arf Pingvin: Oj, förlåt inte meningen att svära så mycket, tänkte inte på det...

Fettecke: Jo faktiskt var det ett Abus-lås, det lösa alltså, men hur fan lyckas de paja ett sånt? Nej hjulet var inte kvar av vad jag kunde se... Sitter nu och fudnerar på om jag verkligen satte fast det ordentligt men det måste jag ju ha gjort...?!

Kurash: Skall kolla upp det där!

NixPhoenix: Ja jag cyklar väldigt mycket, därför jag vill ha en bra cykel. Fick ju tipset när jag blev av med min förra att bara använda en gammal skruttig cykel som ingen vill stjäla men när man använder den så mycket som jag kändes det inte så himla kul... Just nu känns det dock som jag aldrig vill ha cykel igen...

L-Sami: Heheh... tack du fick mig iaf att skratta lite åt eländet...

StefanC: Skall göra det, men sist jag kollade när den förra försvann kom det iaf inte fram nåt...

Lexidos
2007-06-26, 21:51
Fixa några sirenminor/paintballminor eller nåt till nästa cykel :)

tomasa
2007-06-26, 22:26
jag har minsann också cykelproblem; jag har en mkt fin cykel i källaren (förhoppningsvis är den kvar) som jag inte har använt på flera år men det är ett mkt bra lås fast i cykeln, asså det är en del av cykeln och nu har jag tappat bort BÅDA nycklarna :S så jag vette fan vad jag ska göra nu, börjar jag använda den så är det bara en tidsfråga innan jag låser den av misstag ngn gång... fan ska jag göra? förslag? tror ni man kan gå till ngn smed och be att dom svetsar bort låset? då lär dom ju genast tro att man snott skiten.

Carolinew
2007-06-26, 22:27
Ja hehe, precis... :D

Men ärligt talat, hur fan kan de klippa upp ett wirelås?

Och hur gör de sen för att få upp det låset som sitter fast på cykeln??!

tomasa
2007-06-26, 22:34
Ja hehe, precis... :D

Men ärligt talat, hur fan kan de klippa upp ett wirelås?

Och hur gör de sen för att få upp det låset som sitter fast på cykeln??!

ett wirelås säger du? är inte det bara en sån där lång slang med typ råsa eller turkost skydd på? när vi gick i min förra skola så fick en kompis syn på en cykel med ett sådant lås som tillhörde den största rövslickaren i hela skolan. han drog så klart fördel av det sen vägen hem var väldigt lång. räckte med fyra hårda drag så var cykeln hans. :D

Carolinew
2007-06-26, 22:39
ett wirelås säger du? är inte det bara en sån där lång slang med typ råsa eller turkost skydd på? när vi gick i min förra skola så fick en kompis syn på en cykel med ett sådant lås som tillhörde den största rövslickaren i hela skolan. han drog så klart fördel av det sen vägen hem var väldigt lång. räckte med fyra hårda drag så var cykeln hans. :D

Nja alltså detta wire-låset var ju rätt så rejält, ett ABUS. Ett av ABUS wirelås är i alla fal godkänt av SSF, är lite osäker på om det var det jag hade dock. När jag tittar på bilder på det låset på internet får jag intrycket av att de ser likadana ut förutom att mitt nog var lite tunnare + att det var väldigt mkt billigare?? Jag betalade 250 kr för det, på nätet kostar det som var godkänt av SSF ca 600 kr... Så mitt kanske inte var godkänt då...?

Men i alla fall, räcker det inte med ett godkänt lås? Det som sitter fast var ju det... eller måste man ha låst fast cykeln i ett objekt också?! I så fall, vad är det för krav på objektet? :Virro

Dav0d
2007-06-26, 22:43
Själv har jag precis köpt en cykel för 8k. Låser den aldrig ute mer än en timme. Drar jag hem till någon tar jag alltid in den i lägenheten samt när jag är hemma tar jag ALLTID in den. Men för gud skull, lås ramen! Du kan klippa cykeln på 10 sekunder! om du inte gjort det och nu pratar jag om vilken nybörjare som helst. Hellre leta 5 minuter extra efter en stolpe än att snabbt nöja sig med framhjulet utanför ett centrum.

En varning är också pendel/tunnelbane-stationer, centrum av olika typer, överallt där den som låser cykeln troligtvis kommer vara borta mer än 30 minuter. Därför att det är på dessa platser tjuvarna väntar på att någon stolle ska låsa en dyrare cykel på fel sätt. Därför låser man 1: Ramen 2: I ett aktivt område 3: Inte mer än en/två timmar.

Paranoid? Ja
Fungerat? Ja

Detta är inte för att leka besserwisser, utan det är för att du VERKLIGEN ska lära dig till nästa gång. Gör det alltså mer för din skull än min. (Minskar chansen för flamande :))

tomasa
2007-06-26, 22:46
ABUS låter bra, hade ett sådant hänglås till mitt förra skåp sen var även nyckeln till det i knippan som jag tappade och vaktmästarn kunde knappt bryta upp skiten men efter typ 5 min lyckades han tillslut å en lagom stor bit av låset flög rakt in i en ful liten unge.

som sagt; satsa på ett ABUS till nästa cykel så kmr ingen kunna ta den. :D

Supercharger
2007-06-26, 22:50
jag har minsann också cykelproblem; jag har en mkt fin cykel i källaren (förhoppningsvis är den kvar) som jag inte har använt på flera år men det är ett mkt bra lås fast i cykeln, asså det är en del av cykeln och nu har jag tappat bort BÅDA nycklarna :S så jag vette fan vad jag ska göra nu, börjar jag använda den så är det bara en tidsfråga innan jag låser den av misstag ngn gång... fan, ska jag göra? förslag? tror ni man kan gå till ngn smed och be att dom svetsar bort låset? då lär dom ju genast tro att man snott skiten.

Sök på en firma som heter Låset Ab, dem har nycklar till abus lås om det nu är ett sånt du har.



Har precis köpt en cykel, men inte tagit hem den ännu. Blir lite prolig nu, måste nog ringa försäkringsbolaget imorgon.

stevebc
2007-06-26, 22:53
Gör som jag tänkte göra när jag trodde att min cykel blivit stulen. Köp en ny cykel, ställ den där den blev stulen förra gången och göm dig bakom några buskar. När tjuven kommer (igen) så är det bara att hoppa fram och banka skiten ur honom.

Vad gäller min cykel så var jag bara för full för att komma ihåg att jag ställde in den i förrådet :smash:

Dav0d
2007-06-26, 22:56
Gör som jag tänkte göra när jag trodde att min cykel blivit stulen. Köp en ny cykel, ställ den där den blev stulen förra gången och göm dig bakom några buskar. När tjuven kommer (igen) så är det bara att hoppa fram och banka skiten ur honom.

Vad gäller min cykel så var jag bara för full för att komma ihåg att jag ställde in den i förrådet :smash:

Jag tror vi alla har drömt många gånger om hur man kan hämnas på dessa patetiska tjuvar! :devil:
Jag bara säger en sak som jag står för - "Hämnd fungerar!"

Carolinew
2007-06-26, 22:57
ABUS låter bra, hade ett sådant hänglås till mitt förra skåp sen var även nyckeln till det i knippan som jag tappade och vaktmästarn kunde knappt bryta upp skiten men efter typ 5 min lyckades han tillslut å en lagom stor bit av låset flög rakt in i en ful liten unge.

som sagt; satsa på ett ABUS till nästa cykel så kmr ingen kunna ta den. :D

Men det var ju ett ABUS? De verkar ju ha fått upp den iaf...

zeusden1
2007-06-26, 22:58
Vad tycker ni om folk som lämnar sina cyklar olåsta på stan. De är ju nästan deras egna fel isf. Jag har personligen inte tagit någon cykel, men jag har en del kompisar som gillar att leta efter olåsta cyklar på stan när de inte orkar gå hem.

Dav0d
2007-06-26, 22:59
Vad tycker ni om folk som lämnar sina cyklar olåsta på stan. De är ju nästan deras egna fel isf. Jag har personligen inte tagit någon cykel, men jag har en del kompisar som gillar att leta efter olåsta cyklar på stan när de inte orkar gå hem.

Då är man antingen jävligt naiv eller så vill man bli av med skiten. Tyvärr är människor oftast det först nämnda.

Supercharger
2007-06-26, 23:00
Men det var ju ett ABUS? De verkar ju ha fått upp den iaf...


Läs hela texten i din quote....

tomasa
2007-06-26, 23:07
Men det var ju ett ABUS? De verkar ju ha fått upp den iaf...

jag hade inte glasögonen på mig
sorry

Carolinew
2007-06-26, 23:07
Läs hela texten i din quote....

I did? Vad menar du? Att han var ironisk?

Carolinew
2007-06-26, 23:08
jag hade inte glasögonen på mig
sorry

Ingen fara :)

tomasa
2007-06-26, 23:10
I did? Vad menar du? Att han var ironisk?

vaa? nejnej...jag trodde att det var ett liknande lås till ABUSlåset du hade bara. ironi accepterar jag inte, tycker inte att det är det minsta roligt plus att det är skitfjantigt.
nu går jag å lägger mig :D :D

Supercharger
2007-06-26, 23:11
I did? Vad menar du? Att han var ironisk?

Så tolkade jag det iaf.

Abus gör bra grejor! Har ett på cykeln som är nyköpt men ska nog satsa på ett bygellås också så man kan låsa fast cykeln.

Avesta
2007-06-26, 23:15
Det är just därför man aldrig ska köpa ny cykel, fråga någon som känner någon som säljer en cykel. :D

nä nu är jag elak.


Kom på tjuven en gång när han skulle iväg med min cykel, sprang ifatt fram när han var inne i hissen med den.

Carolinew
2007-06-26, 23:32
Men återigen... hur sjutton kan de få upp ett sånt lås egentligen?? :confused:

stevebc
2007-06-26, 23:37
Det är rätt chockerande hur allmänt accepterat det är. Cyklar ses som allmängods. De flesta av mina polare som jag snackat med anser det vara helt OK att stjäla någons cykel istället för att köpa en ny. Dels har de själva blivit bestulna och dels så pallar de inte lägga ner 3 lakan på en cykel för att se den bli stulen igen... ond cirkel!

Carolinew
2007-06-26, 23:41
Det är rätt chockerande hur allmänt accepterat det är. Cyklar ses som allmängods. De flesta av mina polare som jag snackat med anser det vara helt OK att stjäla någons cykel istället för att köpa en ny. Dels har de själva blivit bestulna och dels så pallar de inte lägga ner 3 lakan på en cykel för att se den bli stulen igen... ond cirkel!

Men bra... då är ju mitt problem löst! Lust att berätta för mig var "deras" cyklar står? ;)

tjabon
2007-06-26, 23:45
Jag bodde i Lund i 6 år.
I snitt blev det till att skaffa ny cykel en gång om året......*grr27*

LadyInsane
2007-06-26, 23:48
Har blivit stulen på cyklar ca 7 ggr. Senaste var min fina silvercykel som blev snodd förra veckan. En del människor är onda.

Kaew
2007-06-27, 00:06
Det är rätt chockerande hur allmänt accepterat det är. Cyklar ses som allmängods. De flesta av mina polare som jag snackat med anser det vara helt OK att stjäla någons cykel istället för att köpa en ny. Dels har de själva blivit bestulna och dels så pallar de inte lägga ner 3 lakan på en cykel för att se den bli stulen igen... ond cirkel!

Det beror på att du och dina kompisar är så kallat "white trash" :)

Corpobal
2007-06-27, 00:09
Apropå cykelstölder i Lund, vet en som ställde sin cykel ett par timmar ute på Linero en fredagkväll. Lindade in den omsorgsfullt med en stor kedja och fäste i en stolpe, när han kom tillbaka hade någon skruvat loss båda hjulen och nallat dom. :laugh:

Carolinew
2007-06-27, 00:28
Men återigen, för tredje gången, Hur Fasen bär de sig åt för att klippa av järnkedjor??!:confused:

sgtbarnes
2007-06-27, 00:56
Oftast klipper tjuven inte sådana lås, iaf inte bygellås. Dom använder domkraft, det finns mindre sådana.

tänk därför på att "fylla ut" hela låset nästa gång du låser din cykel. lås t.ex. runt ramen, bakhjulet + ex: en stolpe.

Carolinew
2007-06-27, 00:58
Oftast klipper tjuven inte sådana lås, iaf inte bygellås. Dom använder domkraft, det finns mindre sådana.

tänk därför på att "fylla ut" hela låset nästa gång du låser din cykel. lås t.ex. runt ramen, bakhjulet + ex: en stolpe.

Okej, tack för svaret och tipset!




Om jag nu någonsin vågar skaffa cykel igen dvs... :(

sgtbarnes
2007-06-27, 01:08
Okej, tack för svaret och tipset!




Om jag nu någonsin vågar skaffa cykel igen dvs... :(

Jo, det är fördjävligt det där. Inga lås är omöjliga att få upp men om man gör det så svårt som möjligt för tjuven minskar risken enormt. Om cykeln inte är fastlåst i någon stolpe eller dylikt spelar det egentligen ingen roll vilket lås man använder.

Själv använder jag en bra cykel som träningsredskap och rolig cykling, låter aldrig den stå i ngt "riskområde". Ska jag bara transportera mig kör jag på en gammal risig damcykel. Huvudsaken är att den rullar och är hyfsat säker och komfortabel.

Vet inte hur det är i k-stad, men i sthlm har jag aldrig blivit bestulen på en risig cykel, men jag kanske bara har haft tur.

Carolinew
2007-06-27, 07:30
HAHAHAHAAHAHAH!!!!

Okej, NUUUUU blev det här plötsligt VÄÄÄÄÄLDIGT PINSAMT!!! :laugh:


Jag kom preciis på nu när jag vaknade -























jag har ställt cykeln vid tågstationen och inte busstationen :smash: :Virro Jag brukar aldrig ta tåget, det var första gången på typ ett halvår, så jag kopplade inte alls igårkväll... Blir nästan lite mörkrädd för mig själv som inte alls kom att tänka på det. Vafan vad skall jag nu säga till alla anhöriga som jag ringde och beklagade mig för igårkväll!!!

LOL.

Runda Grodan
2007-06-27, 07:46
Ha, ha. :smash:



Don`t drink and drive... fast det är ju bra att du cyklar och inte kör bil i alla fall.

Carolinew
2007-06-27, 07:52
Hm snart blir det ju bil istället... de borde kanske införa minnestest innan man får körkort också hehe... Men herregud, är jag verkligen säker på att jag inte har hunnit bli pensionär och senil? Börjar undra nu faktiskt. Sånt här händer väl inte folk i min ålder?! :Virro

JJ
2007-06-27, 08:00
Det där har hänt mig också. Iofs var jag kanske en 7-8 år gammal, men du har mina sympatier.

mangs
2007-06-27, 11:29
Ha ha,

Hoppas att din cykel står kvar där du ställde den (på riktigt då).


Cykeltjuvar borde få benen kapade vid knäskålarna eller något.

har blivit av med en del cyklar, både fina/nya och lite äldre skrothögar.
Det roligaste var när min skrotcykel inhandlad för 200 kr blev stulen. Den var låst med tre lås och blev stulen mitt på dagen vid en busshållplats. Några månader senare hittade jag själv cykeln på samma ställe men med ny sadel och nytt framhjul/däck samt lås. Mitt var rejält skevt tidigare.

Hur soim helst satte jag fast ett provisoriskt lås och stack hem och ringde polisen och sade att jag hittat "min" cykel och frågade vad jag skulle göra. Det kan ju vara så att cykeln sålts vidare i god tro och då är ju cykeln inte längre min. De sade att jag kunde bära bort den till poliststationen vilket var ca 2km från platsen där cykeln stod fastlåst. Jag fick traska ner till bussstationen (3 kms promenad). Gå med cykeln, eller lyfta ner den är nog rätt ord eftersom den var låst, bort till polisstationen. Där stod den sedan i ett förråd i två månader och ingen hämtade ut den vilket gjorde att cykeln åter igen var min. Polisen som jag pratade med sade att jag skulle sparkat upp låset och stulit tillbaka cykeln på en gång och inte kontaktat polisen.

Jag frågade då vad som skulle hänt om polisen kommit förbi när jag står och sparkar upp låset på en låst cykel. Han hade inget bra svar på det :Virro


Min nya cykel använder jag bara för att cykla i motionssyfte och jag kommer aldrig ställa den på osäkra platser utan jag tar alltid med mig den in.

Lallle
2007-06-27, 11:50
Äger man en cykel för 5000 så får man ta in den i lägenheten om man inte kan ställa den någon annanstans.

Srednq
2007-06-27, 21:46
HAHAHAHAAHAHAH!!!!

Okej, NUUUUU blev det här plötsligt VÄÄÄÄÄLDIGT PINSAMT!!! :laugh:


Jag kom preciis på nu när jag vaknade..............


LOL.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA


bästa jag hört på hela dagen. satt precis å var irriterad på cykeltjuvarna när jag läste tråden.


jag har farmors galma damcykel å åker runt med i stan, och en mtb till motion som står låst i källaren till vardags

L-Sami
2007-06-27, 21:53
Bra :thumbup: