handdator

Visa fullständig version : Intensitet-viktigt?


Torsk_ole
2007-06-26, 18:20
Hur viktig är det att hålla hög intensitet på passen?

När jag tränar så håller jag rätt hög intensitet, 24-30 set på 1 h, två muskelgrupper. Är det bra eller ska man ha lägre intensitet och därmed tyngre vikter men färre set. Vad vinner man på att ha hög intensitet? Hur blir det med massan och styrkan vid hög respektive låg intensitet?

Tack på förhand.

major Pectoralis
2007-06-26, 18:30
Hur viktig är det att hålla hög intensitet på passen?

När jag tränar så håller jag rätt hög intensitet, 24-30 set på 1 h, två muskelgrupper. Är det bra eller ska man ha lägre intensitet och därmed tyngre vikter men färre set. Vad vinner man på att ha hög intensitet? Hur blir det med massan och styrkan vid hög respektive låg intensitet?

Tack på förhand.

Du pratar inte om intensitet, möjligen "intensivitet". Intensitet är hur tungt man lyfter, dvs. % av 1RM. Hög intensitet är 80% av 1RM eller högre.
Det sägs att generellt svarar hard-gainers bättre på tung träning (s.k. bulkträning: 3-5x5) medan de som lägger på sig muskler lätt svarar bättre på pump-träning (många övningar á 3x10-15reps).

bubbe
2007-06-26, 18:30
Det är konstigt, när jag tänker på hög intensitet så tänker jag tunga vikter, vrål och mycket fokus. Inte låga vikter och lite vila.

edit: Majorskan är så jädra kvick!

Ulf A Big
2007-06-26, 18:48
Hur viktig är det att hålla hög intensitet på passen?

När jag tränar så håller jag rätt hög intensitet, 24-30 set på 1 h, två muskelgrupper. Är det bra eller ska man ha lägre intensitet och därmed tyngre vikter men färre set. Vad vinner man på att ha hög intensitet? Hur blir det med massan och styrkan vid hög respektive låg intensitet?

Tack på förhand.
En stilla kommentar... Det är för intensiv träning. Lägg dig på max 9 set per muskel så hamnar du på ca 18 set på två muskler och lägg ca 2 minuter som set vila.Det blir 36 minuter vila och ca 30 minuters hårt arbete.

Rahf
2007-06-26, 19:44
Samt att vissa mindre muskelgrupper kanske inte nödvändigtvis behöver +10 set (biceps..)

Nitrometan
2007-06-26, 19:50
Du pratar inte om intensitet, möjligen "intensivitet". Intensitet är hur tungt man lyfter, dvs. % av 1RM. Hög intensitet är 80% av 1RM eller högre.
Äntligen nån som definierar intensitet.

Tror du att den saligt avsomnade Mike Mentzer håller med dig?

Yes
2007-06-26, 19:57
Farbror Mentzer använde nog ungefär samma definition, fast kanske en lite vidare variant som; "andel av muskelns totala momentära förmåga".

Torsk_ole
2007-06-26, 21:24
Då har jag missuppfattat innebörden av intensitet.

Grejen är att jag kör två övningar samtidigt, vilket leder till att jag hinner med fler set. tex varanan marklyft och varanan chins. Blir högt tempo.

Ulf A Big: Tycker att man får ut mer av träning om man ligger på mellan 9-15 set per muskelgrupp, och då pratar vi inte om biceps utan större muskelgrupper som ben, rygg, bröst och axlar.

Nitrometan
2007-06-26, 21:33
Farbror Mentzer använde nog ungefär samma definition, fast kanske en lite vidare variant som; "andel av muskelns totala momentära förmåga".
Och vad är skillnaden mot 1RM?

BigForre
2007-06-26, 22:06
Är själv sugen på att se hur min kropp svarar på träning med mindre vila mellan setten. Det man missar är ju att man inte kommer kunna lyfta lika tungt som om vilan varit längre, så är målet styrkeökningar så torde det kanske inte vara det optimala. Några av "gympolarna" svarar riktigt bra på träning med kort vila. Men om du och jag gör det? Det får vi nog testa för att få reda på.

Rahf
2007-06-26, 22:13
Brukar variera vilan själv, är ett tungt set på G så blir det lite längre vila innan och vice versa.

Yes
2007-06-26, 23:16
Och vad är skillnaden mot 1RM?
Skillnaden, om vi tar med muskelns momentära förmåga, är att vi t.ex. får med sista repetitionerna i, säg, ett 200RM set. Första repetitionerna är löjligt lätta, men mot slutet arbetar man med hög intensitet eftersom musklerna är utmattade - deras momentära förmåga har sänkts till den grad att hundbensvikten blir jättetung.

jwzrd
2007-06-26, 23:26
Skillnaden, om vi tar med muskelns momentära förmåga, är att vi t.ex. får med sista repetitionerna i, säg, ett 200RM set. Första repetitionerna är löjligt lätta, men mot slutet arbetar man med hög intensitet eftersom musklerna är utmattade - deras momentära förmåga har sänkts till den grad att hundbensvikten blir jättetung.

Menar du att 1RM inte är just exakt muskelns momentära förmåga där och då, men utan onödigt förspel med hundleksaker?

Yes
2007-06-27, 00:25
Jag utgick ifrån att med 1RM menades muskelns förmåga utan förspel med hundleksaker.

Nitrometan
2007-06-27, 06:28
Men är ett 200RM-set (ditt exempel) verkligen momentärt?

Tar inte det ganska lång tid?

jwzrd
2007-06-27, 06:51
Jag utgick ifrån att med 1RM menades muskelns förmåga utan förspel med hundleksaker.

Det var ju det jag skrev.

Torsk_ole
2007-06-27, 10:39
Är själv sugen på att se hur min kropp svarar på träning med mindre vila mellan setten. Det man missar är ju att man inte kommer kunna lyfta lika tungt som om vilan varit längre, så är målet styrkeökningar så torde det kanske inte vara det optimala. Några av "gympolarna" svarar riktigt bra på träning med kort vila. Men om du och jag gör det? Det får vi nog testa för att få reda på.

Det är precis det jag undrar över. Vad effekterna blir av att ha mindre vila mellan seten. Sen förstår jag att det är personligt och olika från person till person.

major Pectoralis
2007-06-27, 10:45
edit: Majorskan är så jädra kvick!

:nono: major Pectoralis, om jag får be......

Äntligen nån som definierar intensitet.

Tror du att den saligt avsomnade Mike Mentzer håller med dig?

Nå, vad jag vet är det faktiskt en vedertagen defination. Mentzer? Var det inte "uppfinnaren" av HIT-metoden? "45 minutes a day". :D

Det är precis det jag undrar över. Vad effekterna blir av att ha mindre vila mellan seten. Sen förstår jag att det är personligt och olika från person till person.

Med kortare vila blir träningen mera "metabol". Det är kan vara bra om man vill träna muskeluthållighet eller hypertrofi.

Yes
2007-06-27, 12:37
Men är ett 200RM-set (ditt exempel) verkligen momentärt?

Tar inte det ganska lång tid?
Mjo, så kan man väl förstås se det. Blir väl lite viktlyftarmarathon över det.

Det var ju det jag skrev.
Ja, du frågade vad jag menade, så jag svarade.

Alexton
2007-06-27, 15:02
Det är precis det jag undrar över. Vad effekterna blir av att ha mindre vila mellan seten. Sen förstår jag att det är personligt och olika från person till person.

Jag som alltid varit typisk ectomorph i kroppsform svarar betydligt bättre på tyngre set med lite längre vila mellan. Jag tror det enklaste sättet är helt enkelt att vara ditt eget försöksdjur.

piraten99
2007-06-27, 16:16
mindre vila mellan setten:

1. du får kondition.
2. du får mer volym (detta har jag glömt exakt var jag läste det nånstans. kan vara en myt, men minns det som om det stod i "maximal muskeltillväxt boken" man fick köpa av BODY).

major Pectoralis
2007-06-27, 21:43
mindre vila mellan setten:

1. du får kondition.
2. du får mer volym (detta har jag glömt exakt var jag läste det nånstans. kan vara en myt, men minns det som om det stod i "maximal muskeltillväxt boken" man fick köpa av BODY).

Då föreligger det en klar risk att det är myt....:D
Nå, skämt åt sido. Det finns en skola för hypetrofi som bygger just på kort vila. Anledningen till detta är att man tror att hypertrofi beror på att man bryter ner mycket ATP/CP. Det är dock värt att tillägga att det hittils inte finns någon kom klargjort exakt vad hypertrofi beror på. Det finns mycket som är outforskat på detta område.

Torsk_ole
2007-06-28, 08:33
För att summera det hela så är det bara att testa sig fram.

Arnoldski
2007-06-28, 09:00
Med kortare vila blir träningen mera "metabol". Det är kan vara bra om man vill träna muskeluthållighet eller hypertrofi.

Anabol = uppbyggande

Katabol = nedbrytande

Metabol = ???

(ämnesomsättningsmässig??)

Ulf A Big
2007-06-28, 09:01
Då föreligger det en klar risk att det är myt....:D
Nå, skämt åt sido. Det finns en skola för hypetrofi som bygger just på kort vila. Anledningen till detta är att man tror att hypertrofi beror på att man bryter ner mycket ATP/CP. Det är dock värt att tillägga att det hittils inte finns någon kom klargjort exakt vad hypertrofi beror på. Det finns mycket som är outforskat på detta område.

Strypträning: http://kaatsu.jp/english/j01_1.html
Bygger just på den metabola situation som uppstår vid syrebrist, och det är det läget som man kan tangera vid korta setvilor 30-45 sekunder, vilket var och är ett vanligt sätt att träna med hjälp av superset , trisets..., så där finns det forskning som visar på att det skapar kraftigare hypertrofi(muskeltillväxt) mot traditionell styrketräning.

När det gäller att det är syrebrist som aktiverar genuttrycket för muskelanpassning/tillväxt referar jag även till Svensk Idrottsmedicin nummer 3, 2005

Torsk_Ole om du nu vill att din träning ska ge bra muskeltillväxt så tycker jag att du ska till det där rådet som jag gav dig tidigare i tråden: Överkroppen ligg på reps kring 8-12 och underkropp 12-16.( i de här lägena får du också syrebrist i tillräcklig grad för att påverka genuttrycket.) Tillägg till rådet är att du pyramidar upp vikterna så att i det sista setet använder du din maximala vikt(beslastning) som dagsformen tillåter..

Lycka till:thumbup:

Torsk_ole
2007-07-01, 13:54
Strypträning: http://kaatsu.jp/english/j01_1.html

Torsk_Ole om du nu vill att din träning ska ge bra muskeltillväxt så tycker jag att du ska till det där rådet som jag gav dig tidigare i tråden: Överkroppen ligg på reps kring 8-12 och underkropp 12-16.( i de här lägena får du också syrebrist i tillräcklig grad för att påverka genuttrycket.) Tillägg till rådet är att du pyramidar upp vikterna så att i det sista setet använder du din maximala vikt(beslastning) som dagsformen tillåter..

Lycka till:thumbup:

Kan testa det för att periodisera lite. Fast jag gillar mest att köra 6:or, blir som en lagom blanding av styrka och hypertrofi och är roligast. Fast jag ska testa ditt tips till framtiden då jag kan styrketräna kontinuerligt.