Visa fullständig version : Varm mat bättre/snabbare upptag?
Tjena!
Sitter i en diskussion med en tjej på ett annat forum och vill bara försäkra mig om att det inte kommit några nya rön angående detta
Hon hävdar att kall mat tas upp långsammare vilket bidrar till ett ökat sug och småätande. Men hur ligger det till?
Jag kan förstå ifall varm mat tas upp snabbare eftersom det ej behöver värmas upp, men även om det finns skillnad på liten skala kan det väl omöjligen göra en större skillnad över dagen som helhet?
Alfred Nobel
2007-06-26, 15:56
Jag blir oftast mer hungrig efter en kall glass jämfört med varm nypnsoppa
Eddie Vedder
2007-06-26, 16:02
Vad jag läst så ger varm mat en bättre mättnadskänsla, jag håller dessutom med om att funkar så för mig.
Utöver det tycker jag mat som tas upp långsammare även ger bättre mättnadskänsla, jämför mättnaden av exempelvis 300 kcal från kidneybönor som från vitt bröd.
Vilka studier finns det på att varm mat ger bättre mättnadskänsla? För mig låter det logiskt att det på tarm/epitelnivå sker snabbare upptag med varm mat, men att skillnaden i upptag mellan varm/kall mat skulle vara en orsak till sug och småätande är ju galet!
Du som är Zeal på Lunar kanske? ;) Det är jag som är pixiedust. :) Jag försökte också få henne att ge nån källa på sitt påstående, men på frågan om en källa fick jag svaret "Det är väl klart som fan att jag har, tror du jag ljuger?". *screwy*
formula4shape
2007-06-26, 17:14
Du tillgodogör dig näringsämnena i princip lika bra om maten är kall eller varm. Att man skulle bli mer sötsugen, tja..om man har dåligt insulikänslighet och lätt blir sötsugen så visst kanske? Jag äter gärna kall mat och jag känner ingen skillnad hur som helst. Handlar snarare om vad man äter än om det är varmt eller kallt.
formula4shape
2007-06-26, 17:19
Tråden handlade väl om mat? Dessutom är det svårt att jämnföra två helt olika livsmedel. Jag skulle troligtvis inte ens bli mätt om glassen låg i nyponsoppan, rena efterrätten..Testa t.ex. kall potatis mot varm potatis istället.
Fast så kan du ju inte jämföra. Då måste du ju jämföra varm nyponsoppa med kall nyponsoppa, kall glass med varm *whistle* glass o.s.v. Jag menar, jag blir också mer mätt av en portion varm spagetti och köttfärssås än ett kallt äpple, men det säger väl sig självt liksom... :cool:
machine gun
2007-06-26, 18:44
Utöver det tycker jag mat som tas upp långsammare även ger bättre mättnadskänsla, jämför mättnaden av exempelvis 300 kcal från kidneybönor som från vitt bröd.
300 kcal från kidneybönor ger även en betydligt större portion än 300 kcal från vitt bröd. Frågan är snarare om du känner dig mer mätt av 300 kcal från varma kidneybönor än 300 kcal från kalla kidneybönor?
Eddie Vedder
2007-06-26, 18:59
300 kcal från kidneybönor ger även en betydligt större portion än 300 kcal från vitt bröd. Frågan är snarare om du känner dig mer mätt av 300 kcal från varma kidneybönor än 300 kcal från kalla kidneybönor?
Jo visserligen, men jag tänkte enbart på mat med snabbt upptag jämfört med mat med långsamt upptag. Är skillnaden på farten i upptaget så himla annorlunda på varma och kalla kidneybönor tro?
Hursomhelst tror jag nog att en varm portion skulle mätta mig bättre, kan dock inte ge några referenser på att det är så. Det jag läst är inte särskilt vetenskapligt förankrat (Paulún tror jag faktiskt?:Virro ) så när ja skrev att jag läst det så menade jag inte att jag läst studier, med andra ord påstår jag inte att det på något sätt är en "sanning" det jag säger. Bara att jag faktiskt HAR läst det nånstans och det stämmer bra överens med hur jag själv fungerar.:)
machine gun
2007-06-26, 19:13
Jo visserligen, men jag tänkte enbart på mat med snabbt upptag jämfört med mat med långsamt upptag. Är skillnaden på farten i upptaget så himla annorlunda på varma och kalla kidneybönor tro?
Det var mer ett påpekande om att du jämförde energimängd mellan två helt olika livsmedel. Det gör att alltför många faktorer spelar in för att det ska gå att göra en jämförelse.
Upptagshastighet lär vara densamma oavsett temperatur. Väl i tarmarna har maten troligtvis kroppstemperatur hursomhelst. Däremot kan mkt väl mättnadskänslan påverkas, man rekommenderar ju patienter med nedsatt aptit att testa kall mat eftersom det ofta är lättare att få ner.
formula4shape
2007-06-26, 20:19
Det var mer ett påpekande om att du jämförde energimängd mellan två helt olika livsmedel. Det gör att alltför många faktorer spelar in för att det ska gå att göra en jämförelse.
Tror att Eddie syftade på detta som skrevs i första posten och inte enbart kall/varmfrågan:
"Hon hävdar att kall mat tas upp långsammare vilket bidrar till ett ökat sug och småätande."
Dvs bara för att kidneybönorna tas upp långsammare än det vita brödet behöver det inte innebära att man får ett ökat sötsug; därför borde man heller inte få större sötsug av kall mat pga att den skulle ha ett "långsammare" upptag vart finns logiken i det?
formula4shape
2007-06-26, 20:23
Detta skulle med i slutet av förra posten:
Man kanske inte känner sig mätt lika snabbt av kall mat, men det handlar också om att inte kasta i sig det man äter.
Det jag vet sedan innan är att :
Långsammare upptag egentligen _inte_ ger sug utan tvärtom, man håller sig längre
Temperaturskillnaden elimineras egentligen då den väl kommer i magsäcken eftersom kroppen är varm. _Om_ det kostar energi för att värma kall mat i kroppen kan ett ökat sötsug kopplas till det, men hur mycket energi går det egentligen åt för att värma upp en måltid av samma kcal mängd om den är kall resp varm? Och kan ens det energibortfallet plötsligt sätta igång sötsug och småätande?
Hej mommy! Jo jag har sett dig här tidigare ;) det stämmer att det är jag från lunar!
Okej nu hittade jag äntligen en review
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/6/946
Det enda studerade sambandet mellan värme och mättnad är den DIT ( Diet Induced Thermogenesis) som makronutrienter och måltidens sammansättningen ger upphov till i kroppen, dvs _ingen_ studerat samband mellan måltidens värme och mättnad
Har letat efter artiklar kring just måltidens värme och mättnad men hittar inget alls. Det enda jag hittar är att Anna Skipper pratar om varma/kalla smörgåsar och DIT ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.