handdator

Visa fullständig version : Kaffe vs Te.


Slartibartfast
2007-06-26, 11:30
Vissa får ju magproblem eller blir hyperaktiva av kaffe, men är det nån som får negativa effekter av te i stora mängder?

farre
2007-06-26, 12:56
Ingenting i för stora mängder är ju speciellt bra, men vad jag kan minnas så har jag inte fått ont i magen av té, men av kaffe däremot :( Fast det finns säkert tésorter som kan mäta sig med kaffets verkan på magen, beror ju också på hur starkt té man gör.

Eddie Vedder
2007-06-26, 13:36
Dom eentuella negativa effekterna som koffeinintag skulle kunna ge kan man förstås få även av té, skillnaden är ju att det krävs betydligt mer té än kaffe för samma koffeinmängd.

Sen blir ju tänderna ganska fula av mycket kaffe, och det kanske även stort tédrickande leder till.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 15:11
Jag kan ibland få samma effekt av te som jag fått av kaffe, alltså ont i magen.

machine gun
2007-06-26, 19:08
Te kan ju även ha en stoppande effekt, så det kan ju ge lite motsatta magproblem till vad kaffe ger.

CiB
2007-06-26, 19:10
Vissa får ju magproblem eller blir hyperaktiva av kaffe, men är det nån som får negativa effekter av te i stora mängder?

Blir tvungen att pissa rätt ofta efter en större mängd med te.

pony
2007-06-27, 00:20
Blir tvungen att pissa rätt ofta efter en större mängd med te.

Yes. Te brukar verka mycket mer vätskedrivande på de flesta, jämfört med kaffe. Annars har nog kaffe fler bieffekter.

Alfred Nobel
2007-06-27, 09:29
Vissa får ju magproblem eller blir hyperaktiva av kaffe, men är det nån som får negativa effekter av te i stora mängder?

Jag klämmer i mig en kaffe dagen då jag är bakis, för att sätta sprutt på avföringen. Annars brukar jag dricka té på kvällen och under dagen, dock inte märkt något anmärkningsvärt. Bara för att testa så ska jag överkonsumera té idag då det regner som bara den!*gah!*

Slartibartfast
2007-06-27, 09:34
Bara för att testa så ska jag överkonsumera té idag då det regner som bara den!*gah!*

Återkom med rapport! :thumbup:

Slartibartfast
2007-11-16, 14:05
det krävs betydligt mer té än kaffe för samma koffeinmängd.


Det finns ganska exakt dubbelt så mycket koffein i kaffe som i te, så en kopp kaffe eller två koppar te, är det betydligt mera? Nja.

Yes. Te brukar verka mycket mer vätskedrivande på de flesta, jämfört med kaffe. Annars har nog kaffe fler bieffekter.

Lär inte finnas några bevis för att te är vätskedrivande. Är väl främst, som jag skrev, att man har en tendens att dricka stora mängder te = stora mängder vatten som ska ut.

Eddie Vedder
2007-11-16, 14:13
Det finns ganska exakt dubbelt så mycket koffein i kaffe som i te, så en kopp kaffe eller två koppar te, är det betydligt mera? Nja.

Är inte det dubbla betydligt mer?:confused:

Jaja, det uppfattar man ju som man vill. Jag tycker iaf att dubbelt så stor mängd är betydligt mer.

Cerberus
2007-11-16, 16:41
jag har druckit asmkt grönt te på tom mage, och sedan mått illa, och spytt senare..

Shajjn
2007-11-16, 17:07
Blir kissenödig. Kanske missfärgade tänder.

Varken te eller kaffe är vätskeutdrivande.

Slartibartfast
2007-11-16, 18:25
jag har druckit asmkt grönt te på tom mage, och sedan mått illa, och spytt senare..

Jag har också förstått att te ska ha någonslags milt emetisk effekt. Har aldrig känt av den själv, dock. Väl med kaffe i större mängder.

Mega_man1000
2007-11-16, 19:19
har hört att man blir förstoppad av för mycket te :S men vet inte ifall de stämmer?

[UnTr] freshmint
2007-11-17, 14:31
jag har druckit asmkt grönt te på tom mage, och sedan mått illa, och spytt senare..

samma här, har hänt ett par gånger, fast jag bara druckit runt 5dl te och käkat ett äpple till.

Slartibartfast
2007-11-17, 14:33
freshmint;2645041']samma här, har hänt ett par gånger, fast jag bara druckit runt 5dl te och käkat ett äpple till.

Är det bara grönt te det gäller?

[UnTr] freshmint
2007-11-17, 14:35
Är det bara grönt te det gäller?

jag tror bara att det hänt med grönt och vit te iaf, iofs mest bara dom jag dricker på morgonen.

Elisu Canas
2007-11-19, 03:35
Har hört, dock inte av bergsäker källa, att tea kan orsaka/öka risken för njursten, någon som vet om det ligger någon sanning i påståendet.

NuclearWinter
2007-11-19, 19:59
Te är min största och nästan enda källa av ren vätska. Grönt te (från en riktig tebutik) är gott, mysigt, varmt och fullt med antioxidanter. Dessutom har jag från ett flertal håll nu fått lära mig att te i sig inte är vätskedrivande, utan att det problemet beror just på mängderna man dricker, och ofta efter maten då man redan fått i sig vätska. Har aldrig upplevt några negativa effekter och jag dricker väl 2-5 koppar grönt te om dagen och en kopp rooibos på kvällen för att inte störa sömnen.

machine gun
2007-11-19, 20:16
Det finns ju nån tesort (säkert flera) som innehåller minst lika mkt koffein som kaffe, om inte mer, så koffeininnehållet varierar en hel del.

Pretender
2007-11-19, 20:56
Varken te eller kaffe är vätskeutdrivande.

Skulle vilja påstå motsatsen beträffande koffein.

/P

NuclearWinter
2007-11-20, 21:01
Skulle vilja påstå motsatsen beträffande koffein.

/P


Har du någon uppdaterad källa för påståendet?

King Grub
2007-11-20, 21:07
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17620932&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14872247&ordinalpos=20&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/5/591

svartellervitt
2007-11-21, 14:05
jag får jättetorra läppar av te och måste då använda lypsyl som besatt =D

Pretender
2007-11-21, 15:30
Har du någon uppdaterad källa för påståendet?

Möjligt att jag var lite förhastad (se Grubs referenser), har nog inte så stor påverkan som jag antydde. Koffein har ju en vasodilaterande effekt på glomerulära blodkärl, varför jag antog att det medförde en ökad diures. Intressant är att det bl a användes som vätskedrivande läkemedel (tillsammans med teofyllin) i början av 1900-talet. :)

/P

kaer
2007-11-21, 15:45
Jag blir otroligt kissnödig av bara 1-2 koppar te.

Shajjn
2007-11-21, 18:16
Koffein har ju en vasodilaterande effekt på glomerulära blodkärl, varför jag antog att det medförde en ökad diures.

Ett ökad flöde till/i bowmans kapsell pga dilation skulle justeras av njuren genom autoregulation, så att GFR inte ändras.

Pretender
2007-11-21, 19:13
Ett ökad flöde till/i bowmans kapsell pga dilation skulle justeras av njuren genom autoregulation, så att GFR inte ändras.

Möjligtvis finns det fler mekanismer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15590766&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Jag inser att ett koffeinintag knappast lär orsaka en dehydrering (även vid kombination med hård träning), men tror fortfarande att det ger en mild ökning av diuresen (vilket iofs. även vanligt vatten åstadkommer, när man intar tillräckligt stor volym... :)).

/P

loztdignity
2007-11-21, 19:15
Dom eentuella negativa effekterna som koffeinintag skulle kunna ge kan man förstås få även av té, skillnaden är ju att det krävs betydligt mer té än kaffe för samma koffeinmängd.

Sen blir ju tänderna ganska fula av mycket kaffe, och det kanske även stort tédrickande leder till.

Lite sent kanske....men det är ju såklart mer skillnad mellan kaffe och te än bara koffeinet.
Adenosinet i té t ex som motverkar koffeinets stressande effekt på nervsystemet.
Kaffe innehåller inget Adenosin och således finns det inget som "dämpar" koffeinets effekt i kaffe och alltså blir man i regel stirrigare av att dricka en massa kaffe än té.

loztdignity
2007-11-21, 19:17
Det finns ganska exakt dubbelt så mycket koffein i kaffe som i te, så en kopp kaffe eller två koppar te, är det betydligt mera? Nja.



Lär inte finnas några bevis för att te är vätskedrivande. Är väl främst, som jag skrev, att man har en tendens att dricka stora mängder te = stora mängder vatten som ska ut.


Vad pratar du om? Koffein är vätskedrivande....:smash:

Dessutom kan det väl anses vara "betydligt" mera med dubbelt så mycket!?

Eddie Vedder
2007-11-21, 19:19
Lite sent kanske....men det är ju såklart mer skillnad mellan kaffe och te än bara koffeinet.

Ja det är möjligt, men jag skrev ju inget annat heller. Bara att det som kan vara negativt med KOFFEIN är negativt oavsett härkomst.

Sen om andra saker i dryckerna som sådana skiljer sig har ju inget att göra med vad jag skrev. Om det du skriver stämmer är det ju helt klart givande sett till trådens topic iaf.:)

Cerberus
2007-11-21, 22:23
vad e problemet med vätskedrivningen? man kan väl dricka mer?

Shajjn
2007-11-21, 23:08
Möjligtvis finns det fler mekanismer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15590766&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
/P

Där ser man. Point taken.

[UnTr] freshmint
2007-11-22, 09:04
Vad pratar du om? Koffein är vätskedrivande....:smash:


verkar ju dock finns en del som talar emot det också.



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum

http://www.jacn.org/cgi/content/full/19/5/591

loztdignity
2007-11-22, 18:59
Det verkar ju iofs underligt för jag har märkt påtagligt hur jag blir väldigt mycket mer kissnödig hela tiden när jag dricker kaffe, jämfört med när jag dricker endast vatten.

jontet
2007-11-23, 01:36
Hur fungerar det med koffein i te? Jag menar definitionen på te är väl inte speciellt sträng, tittar man i sånna där lådor med löste verkar det ligga lite allt möjligt där, knoppar från blommor, citronskal osv.
Tillsätts det koffein(isf varför)?
Måste det stå på förpackackningen om det innehåller koffein?

Eddie Vedder
2007-11-23, 08:29
Hur fungerar det med koffein i te? Jag menar definitionen på te är väl inte speciellt sträng, tittar man i sånna där lådor med löste verkar det ligga lite allt möjligt där, knoppar från blommor, citronskal osv.
Tillsätts det koffein(isf varför)?
Måste det stå på förpackackningen om det innehåller koffein?

Det beror ju på vilka växter etc. Det är ju inte så att man tillsätter koffein.