handdator

Visa fullständig version : Kablar Till Högtalare


Osciz
2007-06-26, 11:30
Ska köpa Dynavoice Magic F-6 paket och undrar vad för kablar jag ska köpa till detta paket? Vet ingeting om kablar eller hur uttaget ser ut till de olika högtalarna i paketet.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1410

Yankeee
2007-06-26, 11:36
Vanliga 2,5-4mm2 kopparkablar?

Osciz
2007-06-26, 11:39
Vanliga 2,5-4mm2 kopparkablar?

De står i en liten ruta brevid produkten "Glöm inte köpa" "Högtalarkabel CS 1,5 mm² "

är det sådan man ska ha då ?

bertbert
2007-06-26, 13:27
2,5mm2 räcker gott. Relevant för en kabel är huvudsakligen att impedansen är låg (specifikt då induktans och resistans, kapacitans är inte ett problem).

Låt aldrig en hififörsäljare tuta i dig något annat!

bubbe
2007-06-26, 14:07
2,5mm2 räcker gott. Relevant för en kabel är huvudsakligen att impedansen är låg (specifikt då induktans och resistans, kapacitans är inte ett problem).

Låt aldrig en hififörsäljare tuta i dig något annat!

det där var lite intressant, vad är det som gör att kapacitansen inte är ett problem medans induktans är det? båda har ju filtrerande egenskaper.

boinnk
2007-06-26, 14:28
Ska köpa Dynavoice Magic F-6 paket och undrar vad för kablar jag ska köpa till detta paket? Vet ingeting om kablar eller hur uttaget ser ut till de olika högtalarna i paketet.

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1410

Köp dom kablarna som de föreslår, köpte själv det paketet för någon vecka sedan. Det är bara att skala kablarna lite och sedan tröcka in i kontakten.

bertbert
2007-06-26, 15:08
det där var lite intressant, vad är det som gör att kapacitansen inte är ett problem medans induktans är det? båda har ju filtrerande egenskaper.

I praktiken blir kapacitansen så låg att den inte spelar någon roll, vilket har att göra med hur man kan konfigurera två parallella ledare, deras längd, inbördes (tvär-)avstånd, dielektriska konstanter m m.

Det är betydligt lättare att induktansen blir för hög, vilket ger en större (och lätt hörbar) påverkan.

Jag inser att risken att trampa på någon audiofiltå blir rätt stor här. :)

Osciz
2007-06-26, 17:43
Köp dom kablarna som de föreslår, köpte själv det paketet för någon vecka sedan. Det är bara att skala kablarna lite och sedan tröcka in i kontakten.

Okej tack.

Förresten, Är det bra tryck i dem högtalarna ?

bubbe
2007-06-26, 18:02
I praktiken blir kapacitansen så låg att den inte spelar någon roll, vilket har att göra med hur man kan konfigurera två parallella ledare, deras längd, inbördes (tvär-)avstånd, dielektriska konstanter m m.

Det är betydligt lättare att induktansen blir för hög, vilket ger en större (och lätt hörbar) påverkan.

Jag inser att risken att trampa på någon audiofiltå blir rätt stor här. :)

Trampa på tårna vet jag inte, men intressant då jag inte har hört detta förut.

Är kapacitansen försumbar enbart i enledare eller gäller det också i det ifall både signalen och returkabeln ligger ihop?

Ola Wallengren
2007-06-26, 18:17
Två läsvärda artiklar om högtalarkablar och kablar i ljudanläggningar i allmänhet.

http://sound.westhost.com/cable-z.htm

http://sound.westhost.com/cables.htm

Osciz
2007-06-26, 18:28
Två läsvärda artiklar om högtalarkablar och kablar i ljudanläggningar i allmänhet.

http://sound.westhost.com/cable-z.htm

http://sound.westhost.com/cables.htm

ush engelska , de kan jag inte.

Jorgen
2007-06-26, 19:56
Vanliga 2,5-4mm2 kopparkablar?

Var det inte du som lade upp en länk med intressant fakta ang just högtalarkablar för rätt längesedan?

Yankeee
2007-06-26, 20:01
Var det inte du som lade upp en länk med intressant fakta ang just högtalarkablar för rätt längesedan?

Jo, försökte hitta den igen men icke :(

Jorgen
2007-06-26, 20:03
Jo, försökte hitta den igen men icke :(

Synd, det var riktigt rolig läsning.

Yankeee
2007-06-26, 20:05
Synd, det var riktigt rolig läsning.

http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

site:www.kolozzeum.com @ google owns.

Jorgen
2007-06-26, 20:07
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

site:www.kolozzeum.com @ google owns.

:thumbup: Nu skall länken sparas.

Spiffy
2007-06-26, 20:20
"Hör du skillnad så gör det väl inget även om det inte finns nån skillnad?"

Den biten tycker jag är rätt viktig.
Själv bytte jag ut mina högtalarkablar som kostade någon hundra/meter till EKK kabel, för att jag tyckte det lät bättre.

boinnk
2007-06-26, 20:38
Okej tack.

Förresten, Är det bra tryck i dem högtalarna ?

Det beror helt på vad du jämför med, men det är ett väldigt prisvärt paket. Jag är nöjd!

Cerberus
2007-06-26, 22:29
jag har detta paketet hemma nu, men jag behöver en billig förstärkare som låter hyfsat. Helst under 2000-2500 typ

vad rekommenderas?

LarsK
2007-06-27, 04:22
Cebbe: Yamaha är alltid bra. Titta på dem.

Och jo, man hör skillnad på kablar. Vill ni har bevis, kom hem till mig ska jag göra demo för er. Men ni får själv betala resan.

J.Saarela
2007-06-27, 07:14
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

site:www.kolozzeum.com @ google owns.



Tack:)

Yankeee
2007-06-27, 11:30
Haha, denna är fan årets skratt.

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

Så sjuka recensioner alltså.

bertbert
2007-06-27, 11:42
Trampa på tårna vet jag inte, men intressant då jag inte har hört detta förut.

Är kapacitansen försumbar enbart i enledare eller gäller det också i det ifall både signalen och returkabeln ligger ihop?

Det gäller främst när ledarna ligger tillsammans; är ledarna separata blir kapacitansen odefinierad, eftersom det beror på hur man förlägger kabeln!

bertbert
2007-06-27, 11:44
Haha, denna är fan årets skratt.

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

Så sjuka recensioner alltså.

Du inser att du kan hitta precis lika sjuka grejor, i princip vilken hifitidning som helst, i princip vilket nummer som helst?

De flesta som skriver på hifitidningar sov på fysiklektionerna (det finns undantag), och kan göra vilken gammal ingenjör som helst väldigt trött. :)

Yankeee
2007-06-27, 11:48
Du inser att du kan hitta precis lika sjuka grejor, i princip vilken hifitidning som helst, i princip vilket nummer som helst?

De flesta som skriver på hifitidningar sov på fysiklektionerna (det finns undantag), och kan göra vilken gammal ingenjör som helst väldigt trött. :)

Antagligen, men jag har nog aldrig sett så mycket bs på samma ställe som nu :)

bertbert
2007-06-27, 11:48
http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/hogtalarmyter/hogtalarkablar/hogtalarkablar.htm

site:www.kolozzeum.com @ google owns.

Artikeln är bra, men att Litz-tråd skulle vara onödigt under 20 kHz är felaktigt i generella termer, dock korrekt i högtalarsammanhang. Skineffekten beror nämligen på fler faktorer än bara frekvensen, främst strömstyrkan. Litztråd används i elkrafttillämpningar redan från några kilohertz och uppåt.

bertbert
2007-06-27, 11:50
Antagligen, men jag har nog aldrig sett så mycket bs på samma ställe som nu :)

I min hifiungdom gick jag på rätt mycket av de där grejorna. Som tur är nyktrade jag till tidigt innan jag led någon ekonomisk skada.

Jag hann dock med att köpa en kabel med alltför hög induktans. *gah!*

Daniel_S
2007-06-27, 12:01
Haha, denna är fan årets skratt.

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

Så sjuka recensioner alltså.

Jag börjar tänka på kosttillskott :em:

MasterChief
2007-06-27, 12:03
Haha, denna är fan årets skratt.

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

Så sjuka recensioner alltså.

Ja, HiFi-träsket har alltid haft detta "krig". Jag är av åsikten att det kan förekomma skillnader mellan kablar men dessa esoteriska recensioner blir bara löjliga. Framförallt om man inser att mängden variationer av stereoutrustning som dessa kablar kan användas i är närmast oändlig.

För mig har alltid högtalarna varit klart viktigast i en stereorigg. Har man hört storheter som Mårten Design Coltrane, Wilson Audio X2 osv fattar man att det finns mycket att hämta i kompromisslösa konstruktioner. När det kommer till förstärkare är det klart mindre skillnader, IMHO. CD-spelare ännu mindre.

Det lustiga är fenomenet CD-transporter. De dyraste på marknaden ligger på ca 300.000kr. Allt de ska göra är att läsa av signalen och skicka den vidare. Något som vilken CD-rom i vilken dator som helst klarar utmärkt (annars hade ju inte datorprogrammen fungerat).

Dessa extrema excesser är fascinerande och jag måste nog likställa vissa HiFi-entusiasters passion med religiösa människor. Det är tro det handlar om i många fall.

Men jag kan själv erkänna att jag ibland onanerar till Stereophile, HiFi+ och liknande extrema tidningar (där de till och med hör skillnader på olika stereorack). Det är helt enkelt kul. Källan till besattheten är nog delvis besläktad med cyklisters prylpornografi. Campa säljer tex flaskställ för 800kr. Rimligt? Nej. Kul? Ja! Problem uppstår dock om någon hävdar att man cyklar snabbare med detta ställ. Det är väl där som vi är i HiFi-världen. Det har gått lite väl långt helt enkelt.

Så jag har lite blandade känslor till detta. Å ena sidan har jag inte testat kablar tillräckligt mycket för att jag vill dissa folk helt. Samtidigt så får de väl ha sitt lilla roliga om de vill det. Men å andra sidan är det en aning vilseledande eftersom många recensioner saknar all form av objektivitet.

Jag startade en tråd på VoF om detta på den tiden jag försökte tillföra något till forumvärlden (istället som idag när jag bara spammar):

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=46&highlight=kablar

bertbert
2007-06-27, 13:15
Bra sammanfattning masterchefen. Själv har jag en lätt desillusionerad uppfattning. Men så är jag också en av dessa så förhatliga ingenjörer.

(Jag använder elinstallationskabel mellan slutsteg och sidosystem (högtalare >80 Hz) och lampsladd mellan slutsteg och basmodul (högtalare 15-80 Hz)).

Yes
2007-06-27, 13:17
Och jo, man hör skillnad på kablar. Vill ni har bevis, kom hem till mig ska jag göra demo för er. Men ni får själv betala resan.
Jag tror vem som helst som är ärlig, har ett par fungerande öron och lite vana kan höra skillnad mellan kablar. Det är faktiskt, i många fall, en helt uppenbar skillnad(då har jag iof främst jämfört signalkablar, där skillnaden kanske är lite större).

Argumenten mot fräsiga kablar går dock främst ut på att man kan få ett ofärgat ljud med enkla och billiga medel. En hel del kablar lär dock avsiktligt vara gjorda för att färga ljudet, och det är nog främst därifrån skillnaden kommer när man jämför olika kablar.

Så är det ju ofta med HiFi, att man hellre vill att saker ska låta på ett visst sätt och inte nödvändigtvis korrekt. Det säljer trots allt bättre och ger utrymme för diverse esoteriska rescensioner.

bertbert
2007-06-27, 13:20
Cebbe: Yamaha är alltid bra. Titta på dem.

Och jo, man hör skillnad på kablar. Vill ni har bevis, kom hem till mig ska jag göra demo för er. Men ni får själv betala resan.

Jag har arrangerat ett blindtest (dock inte dubbelblint) där kunde berätta om skillnader i ljudbild etc.

Problemet var bara att jag aldrig bytte någon kabel.

På samma vis har det arrangerats flera test där publiken inte kunnat skilja kablar åt (dock inte av mig).

Skulle du ställa upp på ett blindtest hemma hos mig?

bubbe
2007-06-27, 14:18
Jag är förtjust i smarta lösningar, tex enledad 2,5mm2 kabel som högtalarkabel. Har dock två par lite dyrare också, bla nordost. Då skillnaderna i kabel är försumbar tycker jag man kan köpa något billigare elkablar och satsa på akustiken istället, ljudabsorbenter gör otroligt mycket för ljudet. Det jag tycker är svårt med att få till akustik i ett vanligt rum är WAF.

bertbert
2007-06-27, 14:34
Jag är förtjust i smarta lösningar, tex enledad 2,5mm2 kabel som högtalarkabel. Har dock två par lite dyrare också, bla nordost. Då skillnaderna i kabel är försumbar tycker jag man kan köpa något billigare elkablar och satsa på akustiken istället, ljudabsorbenter gör otroligt mycket för ljudet.

Vad glad jag blir. Du har inte bara vettiga åsikter om träning ju! :hbang:

Det jag tycker är svårt med att få till akustik i ett vanligt rum är WAF.

I mitt vardagsrum står det fyra basmoduler. Med en 12" i vardera. Jag har sambo. Några akustiklösningar finns dock inte. Det får vänta tills det blir ett hus.

Yip_man
2007-06-27, 20:02
visst är det bättre att lägga pengarna på att förbättra rums-akustiken ist för 20k på kablar att det inte skulle vara skillnad på kablar och kablar är lite som att hävda att alla cd spelare låter lika bra. Att sen EKK blir ett rejält lyft från de gammla skösnörena som härstammar från farsans gammla popbxar har jag inget att ivända mot.

bertbert
2007-06-27, 20:17
att det inte skulle vara skillnad på kablar och kablar är lite som att hävda att alla cd spelare låter lika bra.

Men de låter ju nästan helt lika?

Att sen EKK blir ett rejält lyft från de gammla skösnörena som härstammar från farsans gammla popbxar har jag inget att ivända mot.

Något jättelyft blev det då rakt inte då jag bytte till korskopplade EKK; lite mindre dämpning av det högsta registret dock.

Problemet med hifipressen, och audiofiler i viss mån, är att små skillnader överdramatiseras. Ibland är det dock fråga om något som jag tycker är lurendrejeri - att prata om ljudbildsskillnader mellan kablar är befängt.




Men... nu är jag på väg in i ett debatt jag inte vill upprepa. Been there done that.

LarsK
2007-06-28, 04:26
Man hör skillnader, men inte på den nivån där man skilja på vilken tillverkare det är på kabeln. Debatten är alltid att skeptikerna vill att man ska kunna säga vilken kabel det är man spelar på, medans audiofilerna hävdar att man hör skillnad mellan kablar.
Dock måste du ha en anläggning som spelar högupplöst för att höra skillnad. Vad har du för anläggning Berra?

Yip_man
2007-06-28, 07:41
Man hör skillnader, men inte på den nivån där man skilja på vilken tillverkare det är på kabeln. Debatten är alltid att skeptikerna vill att man ska kunna säga vilken kabel det är man spelar på, medans audiofilerna hävdar att man hör skillnad mellan kablar.
Dock måste du ha en anläggning som spelar högupplöst för att höra skillnad. Vad har du för anläggning Berra?

+1:thumbup:

bertbert
2007-06-28, 07:55
Man hör skillnader, men inte på den nivån där man skilja på vilken tillverkare det är på kabeln. Debatten är alltid att skeptikerna vill att man ska kunna säga vilken kabel det är man spelar på, medans audiofilerna hävdar att man hör skillnad mellan kablar.
Dock måste du ha en anläggning som spelar högupplöst för att höra skillnad. Vad har du för anläggning Berra?

Vi är helt överens om att skeptikerna vill att man ska kunna peka ut kabeln, medan audiofilerna hävdar att man hör skillnad. Det kommer alltid igen i alla kabeldebatter.

Detta med att "man måste ha fina grejor för att höra skillnad" är det gamla vanliga argumentet - antingen det, eller att blindtest är en dålig testmetod.

Nu är min anläggning optimerad mer för dynamik än för upplösning. Jag använder LTS S2 som toppsystem och 4 st basmoduler med NHT1259 och basreflex. Med denna hör jag lätthet skillnad mellan CD-spelare - oerhört små skillnader, men lätta att detektera - men mycket begränsat vad gäller kablage. Det jag har hört rör enbart klang (vilket även är det enda fysikaliskt rimliga). Och jag vidhåller att resultaten är desamma även med exempelvis dyra B&W Nautilus som jag även lyssnat en del på.

Problemet - för mig eller för er, välj själv - är att jag är ingenjör med god insikt i systemteori och elektronikkonstruktion. Detta har gör att jag är oerhört desillusionerad, och dessvärre även ointresserad av hifi generellt sett.

Jag har, hör och häpna, min anläggning till att spela musik i. Att byta kablar, cd-spelare eller annan utrustning är för mig en urtrist verksamhet som jag tappat allt intresse för. Jag lämnar detta åt audiofiler utan djupare tekniskt kunnande i området.

Med tillräcklig övertalning kan jag kanske genomföra ett blindtest om någon är intresserad. Annars har jag inte så mycket att tillägga - mer än att vi nog är överens, om att vi inte är överens. :)

-AG-
2007-06-28, 08:49
Det lustiga är fenomenet CD-transporter. De dyraste på marknaden ligger på ca 300.000kr. Allt de ska göra är att läsa av signalen och skicka den vidare. Något som vilken CD-rom i vilken dator som helst klarar utmärkt (annars hade ju inte datorprogrammen fungerat).


Jo, fast det är en väsentlig skillnad. Filerna är lagrade annorlunda på en CD jämfört med en datafil. På en datafil har du checksum och flera gångers hastighet i läsningen vilket gör att filsegmenten läses om till det blir rätt. I en CD så läser man "on the fly" så att säga och måste korrigera i realtid och har dessutom ingen checksum. Däremot tror jag att inte att det krävs några 300kkr för att läsa av en CD-skiva på ett acceptabelt sätt.

MasterChief
2007-06-28, 09:14
Jo, fast det är en väsentlig skillnad. Filerna är lagrade annorlunda på en CD jämfört med en datafil. På en datafil har du checksum och flera gångers hastighet i läsningen vilket gör att filsegmenten läses om till det blir rätt. I en CD så läser man "on the fly" så att säga och måste korrigera i realtid och har dessutom ingen checksum. Däremot tror jag att inte att det krävs några 300kkr för att läsa av en CD-skiva på ett acceptabelt sätt.

Tack för infon! Det var nytt för mig. *Moste leta lite info ock lesa på*

bubbe
2007-06-28, 09:15
På den tiden jag pysslade med att försöka hitta system att låta så mest likt orginalljudet som möjligt, så pratades det om "jitter" på själva digitalsignalen har jag för mig. En sorts distortion tidsmässigt i signalen. Men vad jag misstänker så rör den största skillnaden mellan olika cd-spelare DA-omvandlarna och signalförstärkaren.

En annan intressant aspekt om kablage i hifi är signalkablarna, hur viktiga är dom jämför med högtalarkablarna?

Ofta kan man ju hålla nere längden till ett minimum och det är rätt liten ström som passerar kabeln, men all förändring i signalen kommer å andra sidan att förstärkas senare till ännu mer fel.

bertbert
2007-06-28, 09:33
Jo, fast det är en väsentlig skillnad. Filerna är lagrade annorlunda på en CD jämfört med en datafil. På en datafil har du checksum och flera gångers hastighet i läsningen vilket gör att filsegmenten läses om till det blir rätt. I en CD så läser man "on the fly" så att säga och måste korrigera i realtid och har dessutom ingen checksum. Däremot tror jag att inte att det krävs några 300kkr för att läsa av en CD-skiva på ett acceptabelt sätt.

Ej korrekt. En CD (för musik) har en stor andel checksum. Annars hade du inte kunnat tejpa över en del av en CD eller borra hål i den och fortfarande spela musik från den - vilket man kan.

bertbert
2007-06-28, 09:38
På den tiden jag pysslade med att försöka hitta system att låta så mest likt orginalljudet som möjligt, så pratades det om "jitter" på själva digitalsignalen har jag för mig. En sorts distortion tidsmässigt i signalen. Men vad jag misstänker så rör den största skillnaden mellan olika cd-spelare DA-omvandlarna och signalförstärkaren.

En annan intressant aspekt om kablage i hifi är signalkablarna, hur viktiga är dom jämför med högtalarkablarna?

Ofta kan man ju hålla nere längden till ett minimum och det är rätt liten ström som passerar kabeln, men all förändring i signalen kommer å andra sidan att förstärkas senare till ännu mer fel.

Jitter är ett relevant problem vid konstruktion av digital transmission. Men man måste relatera det till hörbarhet om det ska bli relevant inom audiotillämpningar.

En signalkabel är extremt lågimpediv i förhållande till lasten som ofta ligger i regionen 20 kOhm - 100 kOhm. Detta gör att betydelsen av signalkablar blir betydligt mindre än hos en högtalarkabel där kabelns impedans är mångfalt större än lasten (typisk kabel 0,05 - 0,2 Ohm, högtalarimpedans säg 4 - 50 Ohm beroende på frekvens). Signalkablar är däremot en källa till jordslingor, vilket kan införa brum i anläggningen, så ur störsynpunkt är de betydligt känsligare än högtalarkablarna.

Det här med att fel som införs förstärks är nog en tankegroda. Om ett klangfel om 0,2 dB införs i en signalkabel och allt förstärks lika är klangfelet fortfarande 0,2 dB efter förstärkning. I absoluta termer blir givetvis felet mycket större, men det gör ju nyttosignalen också.

Yes
2007-06-28, 09:55
Med denna hör jag lätthet skillnad mellan CD-spelare - oerhört små skillnader, men lätta att detektera
Bara oerhört små skillnader? Vad har du jämfört egentligen?

bertbert
2007-06-28, 09:58
Bara oerhört små skillnader? Vad har du jämfört egentligen?

Olika cd-spelare?

Små jämfört med skillnaden mellan förstärkare, som är mindre än skillnaden mellan olika högtalare, som är mindre än skillnaden mellan olika rum/akustikreglering.

I vissa fall lätt hörbara - men typ irrelevanta. Ungefär så. Nej jag är inte audiofil. :D

LarsK
2007-06-29, 01:54
Ej korrekt. En CD (för musik) har en stor andel checksum. Annars hade du inte kunnat tejpa över en del av en CD eller borra hål i den och fortfarande spela musik från den - vilket man kan.

Må vara så för att kunna spela skivan, men -AG- har rätt angående ljudet. Den enda error correction där finns är i digitala domänen, och det sker on the fly.
Annars hade du fått typ;
Rätt mening; Jag ska sälja min bil
Fel; Jag sälja min ska bil
om något fel hade upptäckts och fixats. Det är som en vanlig konversation du har med en annan människa, eller ett telefonsamtal. Det förstör mer än det gör nytta med error correction.
Eller hade du fått buffra ljudet på CD spelaren i minne och skicka ut det fördröjt. Och det kommer ingen audiofil någonsin gå med på.

Och, på en högupplöst anläggning hör man mer skillnad än på en anläggning gjord för dynamik, som din. Jag har en ganska högupplöst anläggning hemma, Sonus Faber högtalare, Classe slutsteg (helt neutralt, används av B&W på deras mässor med 800 serien högtalarna) Van der Haul interconnect, glömt namnet på mina högtalarekablar nu, Vincent CD spelare med rör. Svaga länken i anläggningen är min Yamaha förstärkare, men jag kan koppla min CD direkt in i slutsteget och då låter det jävligt bra.

bertbert
2007-06-29, 07:54
Må vara så för att kunna spela skivan, men -AG- har rätt angående ljudet. Den enda error correction där finns är i digitala domänen, och det sker on the fly.
Annars hade du fått typ;
Rätt mening; Jag ska sälja min bil
Fel; Jag sälja min ska bil
om något fel hade upptäckts och fixats. Det är som en vanlig konversation du har med en annan människa, eller ett telefonsamtal. Det förstör mer än det gör nytta med error correction.
Eller hade du fått buffra ljudet på CD spelaren i minne och skicka ut det fördröjt. Och det kommer ingen audiofil någonsin gå med på.

Du har inte läst transmissionsteori va? Givetvis sker korrektion i realtid och i den digitala domänen - hur menar du att det annars skulle gå till? Faktum kvarstår - du kan spela en cd med ett borrat hål i och få ut alla bitar korrekt. Vilket gör att den låter exakt likadant som när hålet inte är borrat. Förklaring:


The smallest entity in the CD audio format is called a frame. A frame can accommodate six complete 16-bit stereo samples, i.e. 2×2×6 = 24 bytes. A frame comprises 33 bytes, of which 24 are audio bytes (six full stereo samples), eight CIRC-generated error correction bytes and one subcode byte. The eight bits of a subcode byte are available for control and display. Under Eight-to-Fourteen Modulation (EFM) rules, each data/audio byte is translated into 14-bit EFM words, which alternate with 3-bit merging words. In total we have 33*(14+3) = 561 bits. A 27-bit unique synchronization word is added, so that the number of bits in a frame totals 588. The synchronization word cannot occur in the normal bit stream, and can thus be used to identify the beginning of a frame. Data on a CD-ROM are organized in both frames and sectors, where a CD-ROM sector contains 98 frames, and holds 98×24 = 2352 (user) bytes, of which 304 bytes are normally used for sector IDs and an additional layer of error correction, leaving 2048 bytes for payload data.


Och, på en högupplöst anläggning hör man mer skillnad än på en anläggning gjord för dynamik, som din. Jag har en ganska högupplöst anläggning hemma, Sonus Faber högtalare, Classe slutsteg (helt neutralt, används av B&W på deras mässor med 800 serien högtalarna) Van der Haul interconnect, glömt namnet på mina högtalarekablar nu, Vincent CD spelare med rör. Svaga länken i anläggningen är min Yamaha förstärkare, men jag kan koppla min CD direkt in i slutsteget och då låter det jävligt bra.

De sonus faber jag har hört (concerto och en stativmodell jag inte minns namnet på) har varit betydligt mer färgande och beslöjade än mina nuvarande högtalare, IMHO. SF handlar generellt sett mer om rosenskimrade färgningar än korrekt återgivning.

Classé är väl OK men knappast prisvärda i min värld. Vincent CD-spelare med rör är ett utmärkt sätt att inte få veta hur ens skivor egentligen låter.

Jag tror inte din anläggning är mer högupplöst - jag tror (men kan inte veta, du kan ju ha sonus faber modeller jag inte hört) att den neutralare klangen och lägre distorsionen gör att mitt högtalarsystem är betydligt mer avslöjande. En viktig aspekt i detta är att distorsionen fortfarande är mycket låg när jag spelar i 110 dB - vilket jag tvivlar på att några som helst sonus faber klarar med äran i behåll, oavsett pris.

LarsK
2007-06-29, 08:26
Har aldrig hävdat att ljudet inte är färgat, bara att det är högupplöst.
Efter ditt senaste inlägg inser jag att jag har bättre saker att lägga min tid på.

bertbert
2007-06-29, 11:41
Har aldrig hävdat att ljudet inte är färgat, bara att det är högupplöst.
Efter ditt senaste inlägg inser jag att jag har bättre saker att lägga min tid på.

Som sagt. Vi är överens om att vi inte är överens! :D

Yes
2007-06-29, 12:58
Olika cd-spelare?

Små jämfört med skillnaden mellan förstärkare, som är mindre än skillnaden mellan olika högtalare, som är mindre än skillnaden mellan olika rum/akustikreglering.

I vissa fall lätt hörbara - men typ irrelevanta. Ungefär så. Nej jag är inte audiofil. :D
Här kan jag väl i viss mån hålla med. Framförallt verkar det vara lättare att få bra ljud för en billig peng från en CD-spelare än från högtalare och förstärkare. Högtalare är väl antagligen det som är dyrast att tillverka.

Skillnaderna mellan CD-spelare skulle jag dock inte kalla irrelevanta. Däremot avgör de inte ljudets karaktär på samma sätt som, framförallt, högtalare. Annars gäller väl ändå "skit in - skit ut".

Frippe_L
2007-06-29, 13:29
Vilken ovanlig utveckling på en tråd :-)

Från fråga om kablar till komplett högtalarpaket för 2k till skillnader mellan högtalare signalkällor och förstärkeri för 100k+ kr.

Jag har hört det Magic F-6 paketet tillsammans med Yamaha RXV-459 och en Proson Conquest 10 sub, med helt vanliga 1,5mm genomskinliga kablar från fynda.se och jag var def inte impad av ljudet från det.
Lät helt tunt utan sub, inget tryck alls och inte spec bra ljud i övrigt vilket ju är relativt.
Detta var i ett litet pojkrum på ca15m2 hos en kompis och tro mig jag försökte allt möjligt med placeringar av högtalarna för att se om det gick att få bättre, men det som lät bäst med lite (obs lite) punch i basen som jag gillar, ca 3dm från hörnen på rummet gjorde att han inte kunde öppna dörren :-)

Försök lyssna på något paket eller bara frontar i en butik eller hos en vän och se, för de 2000 paketet kostar är det kanske "prisvärt" men hur prisvärt är det när du vill byta till något värre efter nån veckas provlyssning?
Lägg till en tusenlapp eller två på ett med lite större/bättre frontar iaf så behöver du inte lägga ut på en sub.

Sen som förstärkare funkar de som tidigare nämnts, billigare Yamaha, tex RXV-459.

(sj använder jag Supra Ply 3,4 till front, center, Proson 8255 och Proson 5020 1,5mm till surround, Wharfedale Emerald 97mkII)

-AG-
2007-06-29, 13:44
Ej korrekt. En CD (för musik) har en stor andel checksum. Annars hade du inte kunnat tejpa över en del av en CD eller borra hål i den och fortfarande spela musik från den - vilket man kan.

Ok, fel av mig. Men det är en enklare felkorrigering av audio-cd jmf med data-cd. Dessutom saknas positionell synkronisering som man har i data-cd (vilket har gett upphov till "jitter-debatten").

Hur stor effekt det har i praktiken låter jag vara osagt.

Osciz
2007-06-29, 13:45
Vilken ovanlig utveckling på en tråd :-)

Från fråga om kablar till komplett högtalarpaket för 2k till skillnader mellan högtalare signalkällor och förstärkeri för 100k+ kr.

Jag har hört det Magic F-6 paketet tillsammans med Yamaha RXV-459 och en Proson Conquest 10 sub, med helt vanliga 1,5mm genomskinliga kablar från fynda.se och jag var def inte impad av ljudet från det.
Lät helt tunt utan sub, inget tryck alls och inte spec bra ljud i övrigt vilket ju är relativt.
Detta var i ett litet pojkrum på ca15m2 hos en kompis och tro mig jag försökte allt möjligt med placeringar av högtalarna för att se om det gick att få bättre, men det som lät bäst med lite (obs lite) punch i basen som jag gillar, ca 3dm från hörnen på rummet gjorde att han inte kunde öppna dörren :-)

Försök lyssna på något paket eller bara frontar i en butik eller hos en vän och se, för de 2000 paketet kostar är det kanske "prisvärt" men hur prisvärt är det när du vill byta till något värre efter nån veckas provlyssning?
Lägg till en tusenlapp eller två på ett med lite större/bättre frontar iaf så behöver du inte lägga ut på en sub.

Sen som förstärkare funkar de som tidigare nämnts, billigare Yamaha, tex RXV-459.

(sj använder jag Supra Ply 3,4 till front, center, Proson 8255 och Proson 5020 1,5mm till surround, Wharfedale Emerald 97mkII)


Okej. Du är nog den första jag hör som inte är impad av ljudet från detta paket. Jag har aldrig haft några riktiga högtalar innan, andvänder just nu datahögtalare - logitech X-530. Får ju inte så bra ljud i dem så att säga.

Om magic F-6 paketet är som dessa högtalar jag andvänder nu så kommer jag definetift inte köpa dem men om dem ger tryck och fungerar bra när man lyssnar på musik och ser på film för ett pojkrum på 13m2 så kommer jag nog köpa dem.

Kan du rekommendera lite dyrare paket ? Jag har hört att B&W är ett bra märke (?)

Med tanke på att jag inte har så mkt plats i mitt rum så kan jag tänka mig att endast ha frontar, center och en bas. De bakre högtalarna kommer ändå bli svårt att placera.

-AG-
2007-06-29, 13:58
Givetvis sker korrektion i realtid och i den digitala domänen - hur menar du att det annars skulle gå till?
De sonus faber jag har hört (concerto och en stativmodell jag inte minns namnet på)

Det skulle kunna gå till som med en data-cd, genom att använda synkroniseringsdata för varje block, läsa i högre hastighet (och läsa fler än en gång om det blir bitfel). Sedan buffra signalen i en fifo och klockas om. Då skulle man slippa jitterproblem och bitfel.

Frippe_L
2007-06-29, 14:32
Okej. Du är nog den första jag hör som inte är impad av ljudet från detta paket. Jag har aldrig haft några riktiga högtalar innan, andvänder just nu datahögtalare - logitech X-530. Får ju inte så bra ljud i dem så att säga.

Om magic F-6 paketet är som dessa högtalar jag andvänder nu så kommer jag definetift inte köpa dem men om dem ger tryck och fungerar bra när man lyssnar på musik och ser på film för ett pojkrum på 13m2 så kommer jag nog köpa dem.

Kan du rekommendera lite dyrare paket ? Jag har hört att B&W är ett bra märke (?)

Med tanke på att jag inte har så mkt plats i mitt rum så kan jag tänka mig att endast ha frontar, center och en bas. De bakre högtalarna kommer ändå bli svårt att placera.

Har ingen aning om hur det data-paketet låter men det låter väl som de flesta såna antar jag.

Är det ett sånt litet rum så kan det bli bättre med stativ-högtalare en bit från väggen än med större frontar, dessutom krävs det oftast inte så stor förstärkare, och om du nu ändå ska ha en sub så är det bara att ställa in på förstärkaren sen att de inte ska spela så djup bas genom frontarna så kan du spela högre utan att det låter illa (Front=Small)

Audio Pro´s Level serie är en ganska lagom nivå att lägga sig på till en början, ett par Level 03 och en Level 05 där fram och sen en Sub Level 110 så ska det nog skaka om och även låta tillräckligt bra.
Detta landar på ca 5400kr tot.
Annars finns ju andra satellit paket från tex Dynavoice och Proson som kanske oxå låter bra och inte kostar skjortan.

Sen när man väl skaffar större yta att ha grejerna på är det bara att köpa ett par större frontar om man nu vill det och ha de gamla som bakhögtalare.

bertbert
2007-06-29, 14:37
Det skulle kunna gå till som med en data-cd, genom att använda synkroniseringsdata för varje block, läsa i högre hastighet (och läsa fler än en gång om det blir bitfel). Sedan buffra signalen i en fifo och klockas om. Då skulle man slippa jitterproblem och bitfel.

Alltså det du beskriver är en realtidsstillämpning - eftersom utdata kommer ut i en viss hastighet och måste göra så för att applikationen ska fungera är det realtid. Den interna lösningen du beskriver fungerar naturligtvis utmärkt så länge externa fördröjningar är acceptabla (vilket de är i rena audioapplikationer, men inte i hemmabio/film och läppar och ljud ska passa ihop etc).

bertbert
2007-06-29, 14:53
Skillnaderna mellan CD-spelare skulle jag dock inte kalla irrelevanta. Däremot avgör de inte ljudets karaktär på samma sätt som, framförallt, högtalare. Annars gäller väl ändå "skit in - skit ut".

Irrelevanta är ett starkt ord, kanske lite väl starkt. Jag tycker oftast de är obetydliga. I en bra anläggningen hör man tydligt skillnader mellan olika cd-spelare, men under alla omständigheter bör skillnaden (i upplevd ljudkvalitet, ljudbild renhet dynamik etc) var oändligt mycket större mellan olika skivor än mellan cd-spelare. För mig tar aldrig skillnaden mellan olika signalkällor fokus, även om jag hör skillnaden tydligt.

Omvänt - att man idag inte skulle kunna bygga en cd-spelare som i stort sett perfekt avläser en cd till småpengar är ... nonsens. På en del riktigt billiga apparater finns givetvis hisnande fel, och även på en del riktigt dyra. Men de flesta "normala" cd-spelare är tekniskt mycket lika, har nästan identiska prestanda etc.

Nu inkluderar jag inte tokerier som cd-spelare med rör i detta.

Yes
2007-06-29, 15:23
Irrelevanta är ett starkt ord, kanske lite väl starkt. Jag tycker oftast de är obetydliga. I en bra anläggningen hör man tydligt skillnader mellan olika cd-spelare, men under alla omständigheter bör skillnaden (i upplevd ljudkvalitet, ljudbild renhet dynamik etc) var oändligt mycket större mellan olika skivor än mellan cd-spelare. För mig tar aldrig skillnaden mellan olika signalkällor fokus, även om jag hör skillnaden tydligt.

Omvänt - att man idag inte skulle kunna bygga en cd-spelare som i stort sett perfekt avläser en cd till småpengar är ... nonsens. På en del riktigt billiga apparater finns givetvis hisnande fel, och även på en del riktigt dyra. Men de flesta "normala" cd-spelare är tekniskt mycket lika, har nästan identiska prestanda etc.

Nu inkluderar jag inte tokerier som cd-spelare med rör i detta.
Ja, skillnaden mellan inspelningar kan verkligen vara ENORM. Jag har en del skivor som inte ens går att stå ut med i en bra anläggning. Ljudet "klipper", distar, grötar ihop och känns direkt obehagligt för öronen. Andra inspelningar kan vara så bra att man kan blunda och peka ut exakt vart instrumenten är utplacerade och det är så rikt på detaljer att man typ "känner" texturen på strängar och dylikt(nu låter jag nästan som en Hifi-rescension men det är faktiskt inte ett dugg överdrivet).

Inspelningen är verkligen sjukt viktig. En bra inspelning kan göra underverk. Högtalare, elektronik och akustik gör visserligen mycket, men de kan aldrig ta fram sånt som inte finns i källmaterialet.

Hur det är med tekniken i CD-spelare har jag i princip ingen koll på. Jag går helt utefter vad jag kan höra. Så allt jag egentligen vet är att det kan skilja en hel del mellan olika spelare, men sen vet jag inte vad som krävs för perfekt återgivning.

Rör är väl inte direkt någon favorit hos mig heller. Distortionen kan dock vara rätt gemytlig.

bertbert
2007-07-02, 10:03
Fick trådskaparen svar på sin fråga? :em:

Whistler
2007-07-02, 12:42
Supras Ply-serie slår allt. Tråd låst?

Osciz
2007-07-02, 15:23
Fick trådskaparen svar på sin fråga? :em:

Ja för länge sedan :)

Yip_man
2007-07-03, 07:46
Supras Ply-serie slår allt. Tråd låst?

Supra är för mig ett litet företag som lyckats bra i sverige, bättre kablar finns garanterat.

tusenkonstnar
2007-07-03, 09:22
Efter ditt senaste inlägg inser jag att jag har bättre saker att lägga min tid på.

Ett ovanligt sätt att säga "jag hade visst fel".