handdator

Visa fullständig version : Diet hjälp


Silverryggen
2007-06-26, 08:44
Jag är nu inne på v 9 av min långsamma viktnedgång.
Förutsättningarna var följande vid start:
Längd: 184
Vikt: 105,5
Ålder: 27

Visserligen relativt fet men med relativt god fysisk kondition, sprang 6,5 km på 31 min utan att ha löptränat på ca 6 månader så jag var inte i så dåligt fysiskt skick…
Har i övrigt ett stillasittande kontorsjobb = noll rörelse.
Målet med deffen har jag inte bestämt helt, men jag ska ner till minst 92 kg.
Initialt såg träning ut enligt följande:

Måndag: Gym kväll
Tisdag: Gym morgon, löpning kväll
Onsdag: Morgon promenad 1 timme
Torsdag: Gym kväll
Fredag: Morgonpromenad 1 timme, Gym kväll
Lördag: Morgon promenad
Söndag: Morgon promenad, löpning kväll

(enda skillnaden mot innan deff är 2 löpträningen 2ggr i veckan och morgonpromenaden på fredagar)

Antog aktivitetsfaktor på 1.6 i BEE formeln och fick energibehov runt 3596 tror jag det var. Drog av 500 och lade dieten på 3100 vid start.
Energifördelning enligt följande: Protein 35 E%, fett 25E%, kolhydrater 40 E%.
Varierar fördelningen mellan kolhydrater och protein beroende på vilken typ av mat jag vill äta.

Gick ner till 102 vid v4 sedan stillastående en vecka så jag började köra morgonpromenader på måndagar också…
Fortsatta ner till 99 vilket är min nuvarande vikt i början av v10, har stått still sedan början av v9, midsommar kan vara en orsak. En och annan nubbe och sill gör ju inte saken bättre direkt…

Nu till mina frågor:
Är ett aktivitetstal på 1,6 rimligt med hänvisning till min träning enligt ovan?
Jag bör väl justera ner mitt energiintag med hänsyn till min nuvarande vikt?
Är det bara att fortsätta att dra av 500 kcal / dag, eller ska jag minska mer? Ändrar man vikten i formeln blir ju inte skillnaden så stor i energiintag. Funderar om den förändringen räcker för att viktnedgången skall ta fart igen.


Hoppas ni kan hjälpa mig med några kloka råd.

pony
2007-06-27, 00:40
Jag är på intet sätt expert men jag tror personligen att aktivitetsfaktor 1,6 är att ta i lite. Prova 1,4 ett tag och se vad som händer med vikten. På lördag och torsdag kanske du t.o.m. har 1,3... det kan man inte säga utan att veta med vilken intensitet du kör.
Rhino förklarar aktivitetsfaktor på ett ypperligt sätt här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275 ...så slipper du gissa dig fram.

Att du sedan bör justera energiintaget till vikten är ganska givet. Visst, det kanske känns futtigt med tanke på att det inte blir särskilt många kaloriers skillnad på varje kilo, men jag tycker att du ska vara konsekvent. And besides... vid något tillfälle har du kanske gått ner tio pannor och då känns det inte lika surt att dra bort motsvarande energiintag om du har gjort det stegvis.

Raggis
2007-06-27, 01:52
Jag rättar mig alltid efter B.E.E, iochmed att det är näst intill omöjligt att precisera vilken aktivitetsfaktor som man har.

Silverryggen
2007-06-30, 12:35
Har räknat igenom allt utifrån länken du skickade Pony. Gjorde en kartläggning för varje dags aktiviteter. Överlag om man ser till en hel vecka så blir det med faktorn 1,6 rättvisande till och med lite lågt. Men jag funderar på att köra dag för dag justering av faktorn.
Har nu minskat ytterliggare 0,6 kilo óch ligger på 98,4 nu =) efter att ha justerat mina intag till den nya vikten sen har väl nubben och sillens effekt försvunnit... tack för svaren och tipsen.