handdator

Visa fullständig version : Mörk choklad


Pierre_C
2007-06-26, 00:54
En jättekort fråga egentligen som jag funderat på utan att orka ta reda på..

Hur kan vissa chokladsorter innehålla runt 95% kakao? Det känns nästan som att den borde damma kakao när man biter i den i så fall. :smash:

Cerberus
2007-06-26, 01:51
garanterat svinäckligt är det iaf så det e omöjligt att bli fet på. jag klarar inte ens äta en bit.

Exhale_
2007-06-26, 02:24
På all choklad skall det anges hur mycket kakao som ingår. När det står "minst 30 % kakao" innebär det att den sammanlagda halten av kakaomassa och kakaosmör är minst 30 %. Kakaohalten är alltid summan av kakaomassa och kakaosmör. Så det betyder alltså inte att det är 95% kakaopulver i en kaka bara för att det står 95% på den!

Är du med mig? *kissass*

Edit: Givetvis är det riktigt gott med mörk choklad! 1 bit räcker ett bra tag

skratt
2007-06-26, 09:59
95 % är goott! Förstår inte dom som säger att "kan max bara ta en bit, därför är det nyttigare".
Jag kan lätt smaska mörk choklad ;).

Pierre_C
2007-06-26, 11:49
På all choklad skall det anges hur mycket kakao som ingår. När det står "minst 30 % kakao" innebär det att den sammanlagda halten av kakaomassa och kakaosmör är minst 30 %. Kakaohalten är alltid summan av kakaomassa och kakaosmör. Så det betyder alltså inte att det är 95% kakaopulver i en kaka bara för att det står 95% på den!

Är du med mig? *kissass*

Edit: Givetvis är det riktigt gott med mörk choklad! 1 bit räcker ett bra tag

I feel you man ;) Tack för svaret!

Methone
2007-06-26, 17:28
mörk choklad minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, antioxidanterna?

mommy
2007-06-26, 18:10
På all choklad skall det anges hur mycket kakao som ingår. När det står "minst 30 % kakao" innebär det att den sammanlagda halten av kakaomassa och kakaosmör är minst 30 %. Kakaohalten är alltid summan av kakaomassa och kakaosmör. Så det betyder alltså inte att det är 95% kakaopulver i en kaka bara för att det står 95% på den!

Är du med mig? *kissass*

Edit: Givetvis är det riktigt gott med mörk choklad! 1 bit räcker ett bra tag


I kakaopulver då, där det är 99,9% kakao, är det också kakaomassa och kakaosmör man räknar med?

skratt
2007-06-26, 19:22
Men kakaopulver är väl just malen kakao i pulver? Inte kakaosmör och kakaomassa? Då skulle det väl se ut som en kaka :)..

formula4shape
2007-06-26, 20:45
Men kakaopulver är väl just malen kakao i pulver? Inte kakaosmör och kakaomassa? Då skulle det väl se ut som en kaka :)..

Ja och använder man kakaopulver kan man givetvis göra kakaokakor som blir kakaorika procentuellt :)

Ola Wallengren
2007-06-27, 09:08
I kakaopulver då, där det är 99,9% kakao, är det också kakaomassa och kakaosmör man räknar med?

Jag är ingen expert på kakao men jag tror att kakaopulver är avfettad och torkad kakaomassa. Mängden nyttigheter i kakaopulver är därför svår att uppskatta eftersom det bara är delar av det som finns i mörk choklad.

tano
2007-06-27, 10:15
Jag är ingen expert på kakao men jag tror att kakaopulver är avfettad och torkad kakaomassa. Mängden nyttigheter i kakaopulver är därför svår att uppskatta eftersom det bara är delar av det som finns i mörk choklad.

Bör ju vara något att kolla upp då kakao pulver är mycket neklare, och billigare, att få i sig än mörk choklad.

Om kakaopulver är nyttigt, vore det inte svårt att få i sig en del varje dag.

Undrar vars man kan kolla upp det? Kanske skiljer sig mellan olika kakao märken.

Eddie Vedder
2007-06-27, 10:18
Bör ju vara något att kolla upp då kakao pulver är mycket neklare, och billigare, att få i sig än mörk choklad.

Om kakaopulver är nyttigt, vore det inte svårt att få i sig en del varje dag.

Undrar vars man kan kolla upp det? Kanske skiljer sig mellan olika kakao märken.

Jag äter kakaopulver varje dag i stort sett, blandar i gröten, gör chokladdryck med yoghurt och kakao etc. Hur nyttigt det är låter jag vara osagt men det känns som skit samma eftersom det smakar så fruktansvärt gott.:thumbup: *drool*

Brian Boitano
2007-06-28, 17:00
Nån som har källa som berättar att mörk choklad eller kakao är bra mot hjärt-kärlsjukdomar ?

Är det kakaon som ska vara bra?

Raggis
2007-06-28, 17:02
Nån som har källa som berättar att mörk choklad eller kakao är bra mot hjärt-kärlsjukdomar ?

Är det kakaon som ska vara bra?

Kakao innehåller som sagt nyttiga fetter, samt antioxidanter.

Brian Boitano
2007-06-28, 17:06
Och desto starkare choklad, desto mer kakao - right?

Raggis
2007-06-28, 17:07
Och desto starkare choklad, desto mer kakao - right?

Mer kakaomassa och kakaosmör, jepp.

thatkrillesshow
2007-06-28, 17:39
Hmm, man kanske skulle börja blanda i kakao i det man äter:D Mmmmmm*drool*

hasse36
2007-06-28, 17:39
Nån som har källa som berättar att mörk choklad eller kakao är bra mot hjärt-kärlsjukdomar ?

Är det kakaon som ska vara bra?Kakao innehåller mycket stearinsyra som är neutralt vad gäller kolesterol.

Om stearinsyrans effekt på kolesterolet kan du läsa i:
Näringslära för högskolan av Lillemor Abrahamsson et al.

Som kuriositet kan nämnas att stearinsyra är den fettsyra man får om man härdar de vanligaste fettsyrorna i växtriket: oljesyra, linolsyra och alfa-linolensyra.

Jag emotser med förtjusning rubriker i kvällspressen:
Härdat fett är bra för ditt hjärta. *popcorn*

thatkrillesshow
2007-06-28, 17:55
Kakao innehåller mycket stearinsyra som är neutralt vad gäller kolesterol.

Om stearinsyrans effekt på kolesterolet kan du läsa i:
Näringslära för högskolan av Lillemor Abrahamsson et al.

Som kuriositet kan nämnas att stearinsyra är den fettsyra man får om man härdar de vanligaste fettsyrorna i växtriket: oljesyra, linolsyra och alfa-linolensyra.

Jag emotser med förtjusning rubriker i kvällspressen:
Härdat fett är bra för ditt hjärta. *popcorn*

E det bra att äta kakao då? Är det bättre med kakaopulver än med chokladkakor?

mommy
2007-06-28, 18:19
E det bra att äta kakao då? Är det bättre med kakaopulver än med chokladkakor?

Bättre med kakao, så slipper du kakaosmöret som är tillsatt i chokladkakor.

Säger bara: Kesella med kakao och sötningsmedel! *drool*

Sverker
2007-06-28, 18:40
Som kuriositet kan nämnas att stearinsyra är den fettsyra man får om man härdar de vanligaste fettsyrorna i växtriket: oljesyra, linolsyra och alfa-linolensyra.

Jag emotser med förtjusning rubriker i kvällspressen:
Härdat fett är bra för ditt hjärta. *popcorn*

Ännu mer kuriosa är att det härdade fettet, tristearat, kommer ha en smältpunkt på ca 70°C. Hårt att tugga och det kommer att passera genom tarmarna utan att absorberas:D

Eddie Vedder
2007-06-28, 19:27
Nån som har källa som berättar att mörk choklad eller kakao är bra mot hjärt-kärlsjukdomar ?

Den här är från 2002 så jag är lite osäker på hur pass trovärdig den är idag:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=11790962&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Lite nyare abstrakt som mest diskuterar saken och inte direkt ger något "svar":

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15640494&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16572598&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus


Om du går in på pubmeds hemsida (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/) och söker på "cocoa" finns en massa att hitta. Andra sökord som "coronary heart disease" och "polyphenols" är också bra att komplettera med:thumbup:

Sir Klabbe
2007-06-28, 19:29
Originally Posted by Brian Boitano
Nån som har källa som berättar att mörk choklad eller kakao är bra mot hjärt-kärlsjukdomar ?

Vet inte, däremot så la King Grub upp det här om blodsocker och mörk choklad:

Mer choklad!
Helt ny studie publicerad i dagarna i American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 81, No. 3, 611-614, March 2005.

Short-term administration of dark chocolate is followed by a significant increase in insulin sensitivity and a decrease in blood pressure in healthy persons

Background: Numerous studies indicate that flavanols may exert significant vascular protection because of their antioxidant properties and increased nitric oxide bioavailability. In turn, nitric oxide bioavailability deeply influences insulin-stimulated glucose uptake and vascular tone. Thus, flavanols may also exert positive metabolic and pressor effects.

Objective: The objective was to compare the effects of either dark or white chocolate bars on blood pressure and glucose and insulin responses to an oral-glucose-tolerance test in healthy subjects.

Design: After a 7-d cocoa-free run-in phase, 15 healthy subjects were randomly assigned to receive for 15 d either 100 g dark chocolate bars, which contained {approx}500 mg polyphenols, or 90 g white chocolate bars, which presumably contained no polyphenols. Successively, subjects entered a further cocoa-free washout phase of 7 d and then were crossed over to the other condition. Oral-glucose-tolerance tests were performed at the end of each period to calculate the homeostasis model assessment of insulin resistance (HOMA-IR) and the quantitative insulin sensitivity check index (QUICKI); blood pressure was measured daily.

Results: HOMA-IR was significantly lower after dark than after white chocolate ingestion (0.94 ± 0.42 compared with 1.72 ± 0.62; P < 0.001), and QUICKI was significantly higher after dark than after white chocolate ingestion (0.398 ± 0.039 compared with 0356 ± 0.023; P = 0.001). Although within normal values, systolic blood pressure was lower after dark than after white chocolate ingestion (107.5 ± 8.6 compared with 113.9 ± 8.4 mm Hg; P < 0.05).

Conclusion: Dark, but not white, chocolate decreases blood pressure and improves insulin sensitivity in healthy persons.

Vet inte vart, när eller hur han sa det. Men har det sparat i min träningsmapp iaf.

Eddie Vedder
2007-07-04, 07:27
Ny studie som det pratats om på nyheterna under morgonen samt i en artikel i DN:

Abstraktet: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/298/1/49

DN-artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=667553

Den här studien visar positiva effekter på blodtrycket av en liten bit (närmare bestämt 6.3 gram) choklad med hög kakaohalt varje dag, något som vit choklad inte resulterade i. Dessutom är inte det här en studie som är sponsrad av chokladindustrin såsom jag uppfattar det.:)

GymTT
2007-07-04, 07:31
Ny studie som det pratats om på nyheterna under morgonen samt i en artikel i DN:

Abstraktet: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/298/1/49

DN-artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=667553

Den här studien visar positiva effekter på blodtrycket av en liten bit (närmare bestämt 6.3 gram) choklad med hög kakaohalt varje dag, något som vit choklad inte resulterade i. Dessutom är inte det här en studie som är sponsrad av chokladindustrin såsom jag uppfattar det.:)


Intressant! Tack Nicklas