handdator

Visa fullständig version : Sömn på eftermiddan?


maxz
2007-06-25, 23:04
Kommer med kanske en dum fråga men har grubblat på detta ett tag och jag har lite problem med sömnen. Har f.ö. sökt i forumet så det behövs inte påpekas.

Om man sover 4 timmar på kvällen och sen 4 timmar på dagen, växer man mindre då än om man skulle sova 8 timmar på kvällen? Om det nu finns något svar?

MVH mAXZ

Dav0d
2007-06-25, 23:35
Kommer med kanske en dum fråga men har grubblat på detta ett tag och jag har lite problem med sömnen. Har f.ö. sökt i forumet så det behövs inte påpekas.

Om man sover 4 timmar på kvällen och sen 4 timmar på dagen, växer man mindre då än om man skulle sova 8 timmar på kvällen? Om det nu finns något svar?

MVH mAXZ

8 timmar irad har jag för mig är bättre eftersom man kommer befinna sig längre i en djupsömn vilket är bra för kroppens återhämtning, dock ingen källa på det. Men att allmänt sova någon timme eller två extra på eftermiddagen om man är i behov är enbart positivt.

Sök här på forumet, har för mig att detta ämne har granskats på många olika sätt flerfaldiga gånger.

Wikner89
2007-06-26, 14:58
Är ingen expert men det som Dav0d säger stämmer bra. På natten/dagen när du sover kommer du en i en REM sömn och det är då hjärnan "går igenom" allt du upplevt under den vakna tiden. Det tar dock en viss tid att nå REM sömn och du får mer genom att sova 8 h på natten eller dagen istället för 4 och 4. Om du sover någon timme på dagen så är det bra men det är nog mest för att få dig att känna dig piggare.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 16:39
Sömn är viktigt för att kroppen ska kunna återhämta sig. Jag tror som de andra att 8 timmar i rad är ett smartare alternativ än 4 timmar på kvällen och 4 timmar på dagen. Har däremot hört att powernaps på dagen är bra. Rätta mig om jag har fel!

Rahf
2007-06-26, 16:41
Sömn är viktigt för att kroppen ska kunna återhämta sig. Jag tror som de andra att 8 timmar i rad är ett smartare alternativ än 4 timmar på kvällen och 4 timmar på dagen. Har däremot hört att powernaps på dagen är bra. Rätta mig om jag har fel!

En powernap för att komplettera en natts dålig sömn är aldrig fel. Dock skulle jag tro att det är bättre för knoppen än kroppen.

Methone
2007-06-26, 17:25
borde inte det störa den biologiska klockan på något sätt? Jag tror personligen att kroppen återhämtar sig bäst vid sömn nattetid.

Raggis
2007-06-26, 17:26
borde inte det störa den biologiska klockan på något sätt? Jag tror personligen att kroppen återhämtar sig bäst vid sömn nattetid.

Kroppen vet inte vilken tid på dygnet det är.

machine gun
2007-06-26, 18:16
Kroppen vet inte vilken tid på dygnet det är.

Frågan är om den inte gör det. Eller snarare känner av ljus och mörker. Det finns studier på skiftarbetare som visar på att de mår sämre än personer som jobbar dag och de flesta som jobbat natt kan nog vittna om att generellt sover sämre på dagen än på natten (även efter tillvänjning).

prime^
2007-06-26, 18:49
har fått höra otaliga gånger att för att kroppen ska må bra måste man få sin REM-sömn.. och den får man mellan 23-03.

e inte säker på om d e sant eller inte, men jag tror på d. mår mkt bättre nu när jag somnar 22 o vaknar 07 än när jag somna 03 o vakna 13.. därav tror jag också på att kroppen känner av vilken tid på dygnet d e..

bubbe
2007-06-26, 19:07
Jag tror det bästa för kroppen är att sova när man känner sig trött, runt en timme på dagen brukar det ofta bli.

rolf
2007-06-26, 19:11
har fått höra otaliga gånger att för att kroppen ska må bra måste man få sin REM-sömn.. och den får man mellan 23-03.

e inte säker på om d e sant eller inte, men jag tror på d. mår mkt bättre nu när jag somnar 22 o vaknar 07 än när jag somna 03 o vakna 13.. därav tror jag också på att kroppen känner av vilken tid på dygnet d e..

Att REM-sömnen bara skulle nås mellan 23 och 03 låter som bs. Kroppen kan inte klockan, även om den som någon redan nämnde reagerar på ljus. Melatonin (tror jag iaf det var) som gör dig sömnig, utsöndras i mindre mängd om det är ljust, fick jag lära mig i gymnasiets hälsokunskap.

Eddie Vedder
2007-06-26, 19:45
Frågan är om den inte gör det. Eller snarare känner av ljus och mörker. Det finns studier på skiftarbetare som visar på att de mår sämre än personer som jobbar dag och de flesta som jobbat natt kan nog vittna om att generellt sover sämre på dagen än på natten (även efter tillvänjning).

Jag tror du har helt rätt machine gun, när man pratar om att kroppen inte kan klockan så är det ju sant till viss del men handlar ju i regel om hur "farligt" det är att äta 22:00 istället för 18:00.

Vid mer extrema fall, d.v.s. där man totalt vänder på dygnet så är det nog skillnad. Jag menar människan har alltid varit aktiv på dagen och inaktiv under natten och kroppen funktioner nedregleras något under nattetid, en biologisk klocka. Så vid extremfall kan man nog säga att kroppen någorlunda kan klockan även om kolhydrater klockan tio på kvällen inte lagras som fett lättare än sju på kvällen.;)

Rahf
2007-06-26, 19:45
Det finns fler anledningar att sova om natten än bara återhämtning. Socialt umgänge är ett, jag föredrar folk framför vampyrer.

:Edit: Biologiska klockans ultimata fråga: Hur ligger det till med tidszoner och den egentligen hmm? Om jag far till Nya Zeeland, måste jag leva som en fladdermus då?

mentzer
2007-06-26, 19:46
Kroppen vet inte vilken tid på dygnet det är.

Jo

Raggis
2007-06-26, 19:48
Jo

Nej? Jag har då aldrig mått dåligt av mitt beteende. Jag är en nattmänniska. Ditto.

prime^
2007-06-26, 19:49
Att REM-sömnen bara skulle nås mellan 23 och 03 låter som bs. Kroppen kan inte klockan, även om den som någon redan nämnde reagerar på ljus. Melatonin (tror jag iaf det var) som gör dig sömnig, utsöndras i mindre mängd om det är ljust, fick jag lära mig i gymnasiets hälsokunskap.

Visst d kanske låter som BS för dig. Men, får jag fråga hur du vet att "kroppen inte kan klockan"? Jag vet inte om kroppen kan klockan eller inte. Men jag e inte heller den som påstår att det är på nått av sätten, utan vad jag tror efter vad jag upplevt.

Eddie Vedder
2007-06-26, 19:51
Nej? Jag har då aldrig mått dåligt av mitt beteende. Jag är en nattmänniska. Ditto.

Och du har förstås gjort mätningar på din glukostolernas och din insulinkänslighet på natten och jämfört med samma mätningar under dagtid?;)

machine gun
2007-06-26, 19:52
Biologiska klockans ultimata fråga: Hur ligger det till med tidszoner och den egentligen hmm? Om jag far till Nya Zeeland, måste jag leva som en fladdermus då?

Eftersom det troligtvis är ljuset som påverkar kroppen, så är det nog lugnt att leva som vanligt så fort du blivit av med jetlagen.

Raggis
2007-06-26, 19:59
Och du har förstås gjort mätningar på din glukostolernas och din insulinkänslighet på natten och jämfört med samma mätningar under dagtid?;)

Det kan jag inte påstå att jag har gjort. Men, om ni har några studier, som styrker era teorier, så posta gärna dom.

Eddie Vedder
2007-06-26, 20:01
s. 319-320 i Näringslära för högskolan, femte upplagan. Mer än så behöver du inte leta.:thumbup:

"...organismen hos dagaktiva individer som människor är inställd på att lagra energi och näringsämnen under natten och omsätta dessa under dagen. Rubbar vi denna ordning kan konsekvenserna bli försämrad glukostolerans och ökning av blodlipiderna. Den naturliga dygnsrytmen störs vid bland annat nattarbete och resor över tidszoner samt av ändrade sömnvanor."

Raggis
2007-06-26, 20:05
s. 319-320 i Näringslära för högskolan, femte upplagan. Mer än så behöver du inte leta.:thumbup:

Tyvärr så har jag inte tillgång till samma litteratur. Men, får väl söka runt lite själv :P

Rahf
2007-06-26, 20:06
Eftersom det troligtvis är ljuset som påverkar kroppen, så är det nog lugnt att leva som vanligt så fort du blivit av med jetlagen.

Ponera att man låser in någon i en fönsterlös cementklump då? (förortshus)

Och om det är ljuset som påverkar, hur blir det då för oss svenskar med våra konstanta soltimmar under sommaren? Här i norrland är det banne mig ljust dygnet runt.

machine gun
2007-06-26, 20:08
OBJECTIVES: The study investigated the relationship between shiftwork and mortality, both total mortality and cause-specific mortality from coronary heart disease (CHD), stroke, and diabetes. Methods The cohort consisted of 2354 shiftworkers and 3088 dayworkers in two pulp and paper manufacturing plants. The mortality of the cohort was monitored from 1 January 1952 to 31 December 2001 by linkage to the national Cause of Death Register. Groups of workers defined by different durations of shiftwork exposure were compared with dayworkers by calculating standardized relative rates (SRR). RESULTS: Death due to any cause (total mortality) was not higher among the shiftworkers than among the dayworkers [SRR 1.02, 95% confidence interval (95% CI) 0.93-1.11]. A longer duration of shiftwork was associated with an increased risk of CHD, and shiftworkers with >30 years of shiftwork had the highest risk of CHD (SRR 1.24, 95% CI 1.04-1.49) Diabetes was more common as the number of shift years of exposure increased . Compared with dayworkers, shiftworkers had a greater risk of death due to stroke (SRR 1.56, 95% CI 0.98-2.51). CONCLUSIONS: In the present study, no general increase in mortality was observed among shiftworkers when they were compared with dayworkers. However, [B]the results demonstrate an increased mortality from CHD among shiftworkers with a long duration of shiftwork exposure. Mortality due to diabetes also increased as the number of shift years and mortality due to ischemic stroke in shiftworkers increased.

Karlsson B, Alfredsson L, Knutsson A, Andersson E, Torén K.Total mortality and cause-specific mortality of Swedish shift- and dayworkers in the pulp and paper industry in 1952-2001. Scand J Work Environ Health. 2005 Feb;31(1):30-5.

Raggis
2007-06-26, 20:09
s. 319-320 i Näringslära för högskolan, femte upplagan. Mer än så behöver du inte leta.:thumbup:

"...organismen hos dagaktiva individer som människor är inställd på att lagra energi och näringsämnen under natten och omsätta dessa under dagen. Rubbar vi denna ordning kan konsekvenserna bli försämrad glukostolerans och ökning av blodlipiderna. Den naturliga dygnsrytmen störs vid bland annat nattarbete och resor över tidszoner samt av ändrade sömnvanor."

Men, låt oss leka med tanken att man alltid lever på ett speciellt sätt? Alltså, antingen eller. Inte att man håller på och virrar.

machine gun
2007-06-26, 20:11
Men, låt oss leka med tanken att man alltid lever på ett speciellt sätt? Alltså, antingen eller. Inte att man håller på och virrar.

Därav att man undersöker just nattarbetare när man studerar fenomenet.

Raggis
2007-06-26, 20:12
Därav att man undersöker just nattarbetare när man studerar fenomenet.

Ja, men jobbar dom 7 dagar i veckan? Nope. Dom återgår till det "normala" dom dagarna dom inte arbetar. Det jag menar är att om man vänder på dygnet helt, och sedan lever så under en längre period. Inte att man håller på och velar fram och tillbaks.

Eddie Vedder
2007-06-26, 20:24
Den här tycker jag är intressant om man är en tränande individ som är uppe mycket på nätterna. En studie på algeriska elitfotbollsspelare under Ramadan:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17224435&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Lite mer om nattarbete, Karolinska institutet publicerade den på min 20-årsdag såg jag:D:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17585960&ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Eddie Vedder
2007-06-26, 20:27
Ja, men jobbar dom 7 dagar i veckan? Nope. Dom återgår till det "normala" dom dagarna dom inte arbetar. Det jag menar är att om man vänder på dygnet helt, och sedan lever så under en längre period. Inte att man håller på och velar fram och tillbaks.

Jag tror fortfarande dagsljuset påverkar faktiskt, jag letade för fullt efter nån studie där man stängt in folk i rum utan att veta tiden och utan att exponeras för dagsljus.

I såna extremfall gissar jag att man kan vända på dygnet hursomhelst, men för vem är den kusnkapen nödvändig i praktiken?

Att sitta hemma framför datorn under natten och sova stor del av dagen innebär ju inte att man totalt undviker att exponeras för dagsljus.

Raggis
2007-06-26, 20:29
Jag tror fortfarande dagsljuset påverkar faktiskt, jag letade för fullt efter nån studie där man stängt in folk i rum utan att veta tiden och utan att exponeras för dagsljus.

I såna extremfall gissar jag att man kan vända på dygnet hursomhelst, men för vem är den kusnkapen nödvändig i praktiken?

Att sitta hemma framför datorn under natten och sova stor del av dagen innebär ju inte att man totalt undviker att exponeras för dagsljus.

Givetvis så påverkar ljuset en. Men, frågan kvarstår ändå hur mycket man påverkas? Om detta redan har besvarats, så ber jag om ursäkt.

Eddie Vedder
2007-06-26, 20:31
Men, frågan kvarstår ändå hur mycket man påverkas? Om detta redan har besvarats, så ber jag om ursäkt.

Du kan ju bl.a. läsa statistiken från machine guns citat, dessutom kan du hitta en massa liknande undersökningar på PubMed om du letar. Fysiologiska effekter av nattarbete förefaller vara ett ganska välstuderat område.:)

Raggis
2007-06-26, 20:32
Äsch, jag kommer inte ändra beteende ändå ;). 04:00-11:30 kvarstår :)

machine gun
2007-06-26, 20:33
Äsch, jag kommer inte ändra beteende ändå ;). 04:00-11:30 kvarstår :)

Det är inte att undvika dagsljus.

Raggis
2007-06-26, 21:19
Det är inte att undvika dagsljus.

Och vart påstod jag det :P?

rolf
2007-06-26, 23:36
Visst d kanske låter som BS för dig. Men, får jag fråga hur du vet att "kroppen inte kan klockan"? Jag vet inte om kroppen kan klockan eller inte. Men jag e inte heller den som påstår att det är på nått av sätten, utan vad jag tror efter vad jag upplevt.

Nu har det postats bevis för att kroppen tydligen till vis mån kan klockan, jag får erkänna att jag hade fel. Dock är jag fortsättningsvis ganska säker på att REM-sömn uppnår man efter x tidsenheter efter att man somnat in, och sedan går man upprepat igenom de olika sömnstadierna tills man vaknar - oberoende av vad klockan är. Vill någon kunnig rätta mig om jag har fel?

Fatalist
2007-06-27, 10:45
Nu har det postats bevis för att kroppen tydligen till vis mån kan klockan, jag får erkänna att jag hade fel. Dock är jag fortsättningsvis ganska säker på att REM-sömn uppnår man efter x tidsenheter efter att man somnat in, och sedan går man upprepat igenom de olika sömnstadierna tills man vaknar - oberoende av vad klockan är. Vill någon kunnig rätta mig om jag har fel?


Ja, jag kan somna mitt på dagen och uppnå REM-sömn på en 20 minuterstupplur och klart och tydligt minnas att jag drömt en lång dröm - vilket är ett tecken på REM-sömn.