handdator

Visa fullständig version : Bästa Kampsporten?


NiklasAhlqvist
2007-06-25, 22:28
Får väl lägga upp en tråd om vilken kampsport som ni tycker är den bästa. Vill gärna veta mycket om olika kampsporter, eftersom jag snart (en vecka) börjar träna Shootfighting här i hålan. EFter sommaren börjar på Kaisho Shootfighting i Helsingborg. Man tackar på förhand!

Raggis
2007-06-25, 22:31
Muay thai.

L-Sami
2007-06-25, 22:34
Kickboxning

Trance
2007-06-25, 22:35
Den som ryu har i street fighter, så jäkla hardcore.

HADOUKEN

Jola Bero
2007-06-25, 22:37
Vene riktigt vad du menar med bästa men...

Jag tycker BJJ är bäst, iom att det slår alla stående stilar, men sen finns det ju många hybrid stilar såsom just Shootfighting/shooto och många utövare tränar ju både stående kamp och brottning. Det tycker jag är det bästa.

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 22:38
Muay thai.


Har hört mycket om denna, fast aldrig riktigt sett en match. Har hört mycket om deras klinch. Du vet möjligtvis inte om det finns någon klubb eller liknande i Skåne?

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 22:39
Kickboxning

var på en träning för lite mer än ett år sedan. Jag dog redan på uppvärmningen. Helt klart en suverän kampsport.

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 22:40
Vene riktigt vad du menar med bästa men...

Jag tycker BJJ är bäst, iom att det slår alla stående stilar, men sen finns det ju många hybrid stilar såsom just Shootfighting/shooto och många utövare tränar ju både stående kamp och brottning. Det tycker jag är det bästa.

BJJ är mycket intressant. Min bror kanske ska börja träna mer inom det. Han går redan på Shootfighting och där kan man träna BJJ som "huvudsport" också. Ska kanske åka till Båstad någon gång och kolla in läget där. Dem säger att där finns bästa BJJ klubben i Skåne!

L-Sami
2007-06-25, 22:42
Har hört mycket om denna, fast aldrig riktigt sett en match. Har hört mycket om deras klinch. Du vet möjligtvis inte om det finns någon klubb eller liknande i Skåne?

PM:a Jaaaaag här på forumet, har för mig att hon körde Muay Thai och hon verkar bo i Skåne också.

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 22:44
PM:a Jaaaaag här på forumet, har för mig att hon körde Muay Thai och hon verkar bo i Skåne också.

Får ta kontakt med henne då. tack för tipset:thumbup:

Lallle
2007-06-25, 22:46
Judo.

Griip
2007-06-25, 22:51
var på en träning för lite mer än ett år sedan. Jag dog redan på uppvärmningen. Helt klart en suverän kampsport.

Vafan har det med saken att göra? Eller var det ironi? Isåfall så försvann det nånstans bland alla andra inlägg som var småkorkade på riktigt.

Krampus
2007-06-25, 22:55
Vafan har det med saken att göra? Eller var det ironi? Isåfall så försvann det nånstans bland alla andra inlägg som var småkorkade på riktigt.

Han är nog inte så gammal gubben. :)

Jag säger att en rejäl *propp* är den överlägset bästa kampsporten.

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 22:56
Vafan har det med saken att göra? Eller var det ironi? Isåfall så försvann det nånstans bland alla andra inlägg som var småkorkade på riktigt.

Var ser du ironin? Jag menade att det var en väldigt ansträngande kampsport som kräver mycket. Sen att jag hade en urusel kondition och uthållighet då kanske jag glömde nämna.

Dav0d
2007-06-25, 23:07
Kampsporten som är bäst är den du tycker är tillräckligt rolig att träna så du kan pressa dig hårt och länge i den. Finns många som börjar med t.ex brottning, men slutar för det inte var riktigt deras sport. I deras fall kanske boxning är den bästa kamsporten, medan hos andra är brottning den största orgasmen i livet och de kommer kanske bli europamästare. Det handlar alltså om vad för typ du tycker är roligast så du kan pressa dig hårdast.

Hoppas du förstog min poäng, skrev det lite stressat. Lycka till med att hitta din bästa kampsport :)!

Griip
2007-06-25, 23:09
Var ser du ironin? Jag menade att det var en väldigt ansträngande kampsport som kräver mycket. Sen att jag hade en urusel kondition och uthållighet då kanske jag glömde nämna.

Du antyder liksom lite att bara för att det var ansträngande så skulle kampsporten vara "bra". Säger inget emot kickboxning då rätt form av det täcker största delarna av stående kamp men med rätt argument, tack.

Jo fan, ERP är den överlägset bästa kampsporten inom hela MMA.

Prankie
2007-06-25, 23:10
Bas Rutten är bäst! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=D3K-mrlYG7Y

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 23:11
Kampsporten som är bäst är den du tycker är tillräckligt rolig att träna så du kan pressa dig hårt och länge i den. Finns många som börjar med t.ex brottning, men slutar för det inte var riktigt deras sport. I deras fall kanske boxning är den bästa kamsporten, medan hos andra är brottning den största orgasmen i livet och de kommer kanske bli europamästare. Det handlar alltså om vad för typ du tycker är roligast så du kan pressa dig hårdast.

Hoppas du förstog min poäng, skrev det lite stressat. Lycka till med att hitta din bästa kampsport :)!


Förstod precis det du menade. Fint sätt att uttrycka sig med:thumbup:

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 23:14
Bas Rutten är bäst! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=D3K-mrlYG7Y

Han är en legend. Om jag minns rätt kallades han El Quapo eller något sådant. Min personliga Favorit är dock The Kid eller Vitor Belfort.

Dav0d
2007-06-25, 23:32
Han är en legend. Om jag minns rätt kallades han El Quapo eller något sådant. Min personliga Favorit är dock The Kid eller Vitor Belfort.

Såg precis dokumentären med El quapo, handlar om hans möhippa eller vad det nu kallas. Där festar han gärnet 3 dagar i LA och går på UFC. I den dokumentären ser man verkligen hur mycket respekt han har samt hur känd han är i MMA världen. Han säger själv att det verkar som han är mer känd nu än när han tävlade. Troligtvis för att han var helt före sin tid när han slogs i ringen och det har människor verkligen lagt märke till nu i efterhand.

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 23:46
Såg precis dokumentären med El quapo, handlar om hans möhippa eller vad det nu kallas. Där festar han gärnet 3 dagar i LA och går på UFC. I den dokumentären ser man verkligen hur mycket respekt han har samt hur känd han är i MMA världen. Han säger själv att det verkar som han är mer känd nu än när han tävlade. Troligtvis för att han var helt före sin tid när han slogs i ringen och det har människor verkligen lagt märke till nu i efterhand.

Jag kollar runder lite på hans försvarsvideos på youtube. Han verkar vara en riktigt rolig kille som vet precis vad han har hållt på med. Sen att han kan dricka det har jag också sett. Roligt den videon när han tävlar med en annan från UFC vem som kan halsa ett glas öl snabbast. Han tömmer nog glaset på 2 sekunder:D Han är som du säger nog en av de mest respektabla personerna genom tiderna i UFC. Han är nog i klass med Gracie familjen kan man tro!!

Dav0d
2007-06-25, 23:49
Jag kollar runder lite på hans försvarsvideos på youtube. Han verkar vara en riktigt rolig kille som vet precis vad han har hållt på med. Sen att han kan dricka det har jag också sett. Roligt den videon när han tävlar med en annan från UFC vem som kan halsa ett glas öl snabbast. Han tömmer nog glaset på 2 sekunder:D Han är som du säger nog en av de mest respektabla personerna genom tiderna i UFC. Han är nog i klass med Gracie familjen kan man tro!!

Jo och det är nog som du säger, att hans galna men ändå shyssta stil som gjort honom till den han är. Sedan verkar det som att enligt alla som har haft kontakt med honom att han är en bra person i livet också. Karisma skapar omtycke och möjligheter :)

Whistler
2007-06-26, 00:05
Vale Tudo (MMA) självklart.

Vad jag än kör så känner jag bara hur begränsad jag är av stilens "regler".

Boxning? Jag vill sparka!
Kickboxning! Jag vill knäa!
Svensk thaiboxning? Jag vill armbåga!
Thaiboxning? Jag vill brottas!
BJJ? Jag vill slå och sparka!
Shootfighting? Jag vill ground n' pounda!
Vale Tudo? Eh, jag vill faktiskt inte klösa i ögonen, så där stannar vi och konstaterar... Is niiice! :)

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 00:08
Vale Tudo (MMA) självklart.

Vad jag än kör så känner jag bara hur begränsad jag är av stilens "regler".

Boxning? Jag vill sparka!
Kickboxning! Jag vill knäa!
Svensk thaiboxning? Jag vill armbåga!
Thaiboxning? Jag vill brottas!
BJJ? Jag vill slå och sparka!
Shootfighting? Jag vill ground n' pounda!
Vale Tudo? Eh, jag vill faktiskt inte klösa i ögonen, så där stannar vi och konstaterar... Is niiice! :)

Trevligt att du nämner Vale Tudo, för vill veta mer om detta. Vet inte speciellt mycket mer än att jag fått höra att jag ska träna ett pass Vale Tudo I veckan nu när jag börjar träna. Är det ungefär som Shootfighting eller är det stora skillnader mellan dem?

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 00:09
Jo och det är nog som du säger, att hans galna men ändå shyssta stil som gjort honom till den han är. Sedan verkar det som att enligt alla som har haft kontakt med honom att han är en bra person i livet också. Karisma skapar omtycke och möjligheter :)

Det är sant. För att bli en respektabel fighter så ska man kunna prestera utanför ringen också och inte bara innanför den.

Whistler
2007-06-26, 00:13
Trevligt att du nämner Vale Tudo, för vill veta mer om detta. Vet inte speciellt mycket mer än att jag fått höra att jag ska träna ett pass Vale Tudo I veckan nu när jag börjar träna. Är det ungefär som Shootfighting eller är det stora skillnader mellan dem?

Som shootfighting fast du får slå/sparka/knäa/armbåga/skalla, ja whatever även när man brottas på marken. Självklart så tränar man efter det som tränaren tycker är lämpligt, och om man tränar inför en tävling så kör man ju enligt de regler som tävlingen kommer ske med.

Grabbarna som kör i UFC tränar t ex inte så himla mycket på att knäa på marken eller stampa på liggande motståndare, eftersom de sakerna inte är tillåtna i UFC. Det är ändock en form av Vale Tudo.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 00:17
Som shootfighting fast du får slå/sparka/knäa/armbåga/skalla, ja whatever även när man brottas på marken. Självklart så tränar man efter det som tränaren tycker är lämpligt, och om man tränar inför en tävling så kör man ju enligt de regler som tävlingen kommer ske med.

Grabbarna som kör i UFC tränar t ex inte så himla mycket på att knäa på marken eller stampa på liggande motståndare, eftersom de sakerna inte är tillåtna i UFC. Det är ändock en form av Vale Tudo.


Så man kan säga att det är en tuffare version av själva Shootfightingen? Har för mig man får göra vissa av de sakerna i K1 men kanske har fel. Tycker faktiskt det är lite synd dem inte för göra det i UFC. Roligt att se någon som kan så mycket om UFC och kampsport som du:thumbup:

Tigerkotten
2007-06-26, 00:24
k1 är ju främst stående dock. Finns dock olika K1 tävlingar där det är mixat med MMA saker och ting.

Annars så vet jag inte riktigt vad jag skulle börja på, men det hade väl varit skulle jag tro Muay Thai eller någon form av MMA.

Dav0d
2007-06-26, 00:24
Så man kan säga att det är en tuffare version av själva Shootfightingen? Har för mig man får göra vissa av de sakerna i K1 men kanske har fel. Tycker faktiskt det är lite synd dem inte för göra det i UFC. Roligt att se någon som kan så mycket om UFC och kampsport som du:thumbup:

Du tränar väl Shooto men tävlar i Vale tudo som är en tävlingsform.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 00:33
k1 är ju främst stående dock. Finns dock olika K1 tävlingar där det är mixat med MMA saker och ting.

Annars så vet jag inte riktigt vad jag skulle börja på, men det hade väl varit skulle jag tro Muay Thai eller någon form av MMA.

Okej:thumbup: Lär mig redan mycket som jag inte visste, roligt ni kan skriva i tråden och disskutera. Mitt stora mål är just att tävla inom UFC eller K1 fast känns dock som åldern är för hög för de målen. Vill i alla fall bli något här i Sverige. Får se hur det blir med det!

Whistler
2007-06-26, 00:35
Först och främst. Få ur skallen att något är "tuffare" än något annat.

Oavsett vad man väljer finns det någon som kan slå en, någon som är bättre och någon som tränar hårdare, oftast just på grund av de sakerna jag nämnde.

Jag har sett judo-killar som spöar skiten ur folk på BJJ-tävlingar, och ändå är alla såååå övertygade om att BJJ är "tuffare".

Det jag skrev i mitt första inlägg handlar om vad jag tycker om, och vad som begränsar mig. Alla har något de känner är mer lockande än något annat. Låt inte saker som grupptryck och modeflugor inom kampsporten tvinga dig att utöva något som du inte själv känner är 100%. Ta de delar du tycker är kul och satsa på dem. Träna med folk som du kan lita på och som du trivs med. Välj en klubb som har de attribut du vill ha, inte stilen i sig.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 00:40
Det är sant. Har kollat runder ganska mycket, och många kampsporter är värda att köra på, men när jag såg Shootfighting så kändes det rätt. Det är en blandning så man får grepp på både liggande och stående påfrestelser. Sen att brossan tränar där är ju bara ett + i kanten som sagt:D

Whistler
2007-06-26, 00:52
Du tränar väl Shooto men tävlar i Vale tudo som är en tävlingsform.

Saxat från ett svar på Susning.nu:

Shooto (Shootowrestling)och Shootfighting är inte samma sak. Shooto är en professionell organisation i framför allt Japan och Holland, medan Shootfighting är en amatörorganisation som administreras av Shooters Internationl med svenske världsmästaren August Wallén som ansvarig. Vad gäller Shooto i Sverige så organiseras utövare under MMA Alliance med Shooto-proffset Omar Bouiche i spetsen.

I Shooto får man slå sin motståndare på backen, det får man inte i Shootfighting. I övrigt är stilarna ganska lika, precis som de flesta andra MMA-stilar.

Finns en del att läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/Mma också.

Marcelo_Garcia
2007-06-26, 02:29
Bas Rutten är bäst! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=D3K-mrlYG7Y

Bas Rutten är en av de mest överskattade snubbarna i MMA asså, helt klart. Fått spö två gånger av Ken Shamrock, som inte direkt är toppkvalla - och sin titel som "UFC heavyweight champion" fick han efter tidernas värsta domslut mot Kevin Randleman, som tagit ner Bas när han velat under hela matchen, och legat på topp och poundat han. Han låg under Randleman i princip hela matchen. Bas bröt till och med näsan, och var inte ens nära att skada Randleman. Visst är han en helt okej MMA-fighter, men jag fattar inte varför alla ska hålla på som han vore den bästa nånsin, för det är han väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån. Se matchen mot Randleman från UFC 20. Den som allvarligt påstår att Rutten vann den legitimt måste sniffa asså. Han försvarade sedan, som man kanske kan förstå, aldrig den titeln utan det blev hans sista match i UFC, som också bara var hans andra.

All respekt till Rutten som en bra MMA-utövare. Däremot, även all respekt till de hundratals som är bättre ;)

Marcelo_Garcia
2007-06-26, 02:37
Du tränar väl Shooto men tävlar i Vale tudo som är en tävlingsform.

Va? Shooto e en organisation som kör MMA/vale tudo. Vale tudo och MMA är synonymt i Brasilien där termen kommer från, där man säger att tex UFC, Pride, Shooto, IVC osv är tävlingar i vale tudo. På var och varannan jiu-jitsuklubb kan man också träna vale tudo vid sidan av jiu-jitsun. Från början var MMA/vale tudo en tävlingsform där olika kampsporter möttes under begränsade regler, idag är det en egen sport. Shooto är bara en av alla organisationer som sysslar med det.

Marcelo_Garcia
2007-06-26, 02:45
I Shooto får man slå sin motståndare på backen, det får man inte i Shootfighting. I övrigt är stilarna ganska lika, precis som de flesta andra MMA-stilar.

Inte ens den här skillnaden finns ju dock "egentligen". I tex C-klass shooto får du ju inte slå på backen, precis som i Shooters amatör-MMA; medan du i Shooters (dvs Shootfighting-organisationens) vale tudo- och b-klass vale tudo-regelverk får det, precis som i tex A-klass shooto.

Fatalist
2007-06-26, 05:09
Får väl lägga upp en tråd om vilken kampsport som ni tycker är den bästa. Vill gärna veta mycket om olika kampsporter, eftersom jag snart (en vecka) börjar träna Shootfighting här i hålan. EFter sommaren börjar på Kaisho Shootfighting i Helsingborg. Man tackar på förhand!

Bästa kampsporten är ninja. En riktig ninja kan döda en hel armé av icke-ninor. En ninja är en mystisk svärdsbärare med magiska egenskaper i form av tredje gradens el-blad som kan svingas och då frammana ett brummande, ja till och med svagt svischande ljud. Dessa kommer ofta tillsammans med sånt som hör hemma i toyboxen, kort och gott kan man säga att denna upplevelsen är över nu. :thumbup:

Kwon
2007-06-26, 07:36
Kamrate + Bjudo är bäst!

Tycker iaf vänner och bekanta! :)

stridis
2007-06-26, 07:44
*gah!*
Vilken kampsport som är bäst? Det är såå gammalt. Ta en som passar dig och en klubb som har en schysst atmosfär och kunniga instruktörer. Lever man i en skithåla så kanske man väljer att träna boxning istället för thai för att boxtränaren är duktig etc etc.

Fast jag gillar Muay Thai, och jag gillar vår tränare Yoav Dan, och resten av gänget förstås, så jag kommer inte byta i första taget.

kamrate kompletterat med bjudo, det är grejer det!

Yip_man
2007-06-26, 07:59
Wing tsun (chun)*whistle*

Jola Bero
2007-06-26, 09:13
Shootfighting är både en stil och en regeltyp, man kan träna stilen shootfighting och ändå gå matcher i Vale Tudo, på Shootfightingklubbarna som finns i Sverige idag så tränar man också GnP. Men nybörjare kör ofta under shootfighting regler.
Jag håller med om att Vale Tudo är den bästa regeltypen att tävla under och det blir ju också mest realistiskt.

Sen så är ju BJJ är vidareutveckling av Judo och Judo Markkamp är väldigt lik BJJ. Anledningen till att man ska träna BJJ och inte Judo i Sverige är att de flesta svenska klubbar riktar in sig på den stående delen. Där kampen ofta slutar när man kommer till mattan.

Shooto är förövrigt både en Japansk stil där man tränar för att tävla i Vale Tudo och en Japansk organisation där man anordnar Vale Tudo matcher.
Sen tycker inte jag att sporten ska kallas Vale Tudo eftersom att det är ett regelstystem som tillåter bra mycket mer än Shooto och UFC. Tycker man kan kalla det MMA alltihop så slipper man förvirra sig :)

StarkeMats
2007-06-26, 09:20
Taekwondo enligt min åsikt. Inte bara för att jag har tränat i väldigt mångar utan för att det finns möjligheter för väldigt många, unga som gamla. Spelar nästan ingen roll vilken ålder eller fysik du har när du börjar träna utan det är bara att köra för att konditionen kommer förr eller senare iaf. Vill man tävla i kamp så finns det självklart också, men även tävlingar i poomsae (kamp mot fingerade motståndare) och även kallat "mönster". Mycket bra komplement till styrketräningen också faktiskt för att hela kroppen får jobba och stretchingen är bara ett +.

cennys
2007-06-26, 09:23
*gah!*
Vilken kampsport som är bäst? Det är såå gammalt.

"tråd om vilken kampsport som ni tycker är den bästa" var frågan



jag tycker iaf shootfighting =)

Lizard
2007-06-26, 09:46
Jag tyckte Whistler redde ut allt klart och koncist redan i sitt första inlägg. Reglerna gör stilen. Vi har haft utomordentligt kvalificerade knock-down fighters som gått upp på Tae-Kwon Do SM och förlorat på poäng trots att det de levererat mot magplattorna varit devasting till skillnad från vinnarnas tåfjuttande.
Jag vill påstå att ingen av de stora i vare sig MMA eller K1 kommer att vinna i Sumo. De lyfts, slappas, välts eller bara puffas ut ur den meterstora ringen i ett nafs av killarna som är byggda som hala kylskåp. Är Sumo då bättre än K1? Inte under andra regler än Sumons.
Thaiboxning är fantastiskt i stående men reglerna tillåter inte svep och heller inga avslut på golvet varför det är helt igenom meningslöst att lägga ned tid på att träna det. MMA fightern som slänger sig om livet på sin Thaiboxningsopponent blir diskad i Bankok. Listan blir oändlig och ämnet är evigt med varje ny generation som kommer på tankarna.

Lizard

Kwon
2007-06-26, 09:46
Stilar/Arter jag utövat själv som jag gillat bäst (i olika perioder).

Från början gillade jag ju Tae Kwon Do bäst iochmed att det var sköna moves/tekniker/rörelser samt att man fick bra smidighet,vighet,spänst och kunde hoppa högt och göra snygga sparkar.

Det var "bäst" då i underhållnings-faktor för mig, det roade mig mkt att göra spinning kick efter spinning kick.

Samtidigt tyckte jag även att Wing Tsun var bäst för att det var en stil som gav riktigt perspektiv till TKD:n med 85 % handtekniker, trapping, chi sau och liknande. Formerna var helt annorlunda och det var en helt annan grundidé.

Var också enormt roande och det fanns en tid då jag ansåg att det var "bäst", för mig.

Så jag körde TKD o WT samtidigt för att komplettera varandra (fot och hand på olika håll).

Sedan så tyckte jag även Muay Thai var enormt kul och man började härda skenbenen på riktigt. Det roligaste med Thai var väl när man kunde besegra motståndare som vägde mer än 20 än en själv tack vare bra lowkicks och extremt härdade skenben. Hade de slarvat med träningen så fick de lida!

Det var en period då Thai var extremt roligt och ansågs av mig vara "bäst".

Blev även imponerad av en thaiboxare som jag sparrades med (innan jag själv börjat träna det, var inne på TKD/WT då) och ville även lära mig det då. Man var enormt kunskapshungrig när man var ung! Inte lika mycket så nu.. ;)

Sedan har jag alltid haft förkärlek för "flashy maneuvers" så självklart var jag inne på Wushu-biten en period och ansåg den stilen vara bäst då.

Drunken Fist,olika former hit och dit med stav, chainwhip, snygga aerials,umbrellas och grejjer, det var det som var mest underhållande/roande då och just då var det det som kändes "bäst".

Började även köra Chin Na i samma veva och kärleken till grepp och grappling kom igång på allvar efter detta. Just då kändes grepp och grappling "bäst".

Testade även Jeet Kune Do i samma veva och det gav mig en hel del men kändes som att den saknade något, den hade mycket men jag kunde använda benen från liggande position för enkelt mot de jag tränade mot så det kändes som att det var något som var "lacking".

Ta det som är användbart från allt i JKD:n och implementera själv egna saker var mottot just då, kändes "bäst" vid det tillfället.

Jaja hursom, efter den vevan blev det shoot som kändes "bäst" då den kändes helt komplett och hade allt som jag eftersträvade just då.

Det som är "bäst" är ju helt klart relativt till person och vad man är ute efter.
-

Beror helt på utövaren.

Utövare 1. Tränar en art först och främst för självförsvar. Vad som funkar ute. (och inne!) Jag brukar kalla denna utövare för "Teh Streets"

Utövare 2. Tränar för sportsaspekten med tävlingar och pokaler (och kanske pengarna som hägrar så småningom?). Tävlingar och att se vem som är bäst är den största motivatorn. "The Sportsman, The Athlete"

Utövare 3. Tränar en art först och främst för att komma i form alt hålla sig i form och får då smidighet, spänst, kondis etc. "Hade jag inte haft Karaten hade jag slappat framför TV:n!"

Utövare 4. Tränar en art för att det är kul, en hobby, precis som dans, fotboll eller whatnot.

Utövare 5. Tränar en art för att det passar in på dennes sätt att leva. Kan även ha en hel del filosofiska och metafysiska aspekter som tilltalar. "The Way of Life"

Det är oftast olika vad som är "bäst" för de olika personerna. :)

Men är trådskaparen mest intresserad av att veta vad som är bäst för "Teh Streets", så ... ;)

Olof
2007-06-26, 09:53
bäst vet jag verkligen inte, det tycker jag snarare handlar om fightern än om stilen. Däremot anser jag att sparring med k1 regler, boxning eller kickboxning med lowkicks är klart bland det roligaste som finns.

Samtidigt så tycker jag att andra kampsporter kan vara roliga boerende på hur man känner sig mentalt och fysikt. Vissa dagar vill man helst bara köra handtekniker, andra dagar är man på sparkhumör. Ibland vill man köra lätt andra dagar vill man ha hårdare kontakt.

Därför tror jag det är viktigt att man funderar noga på vad för moment man tycker om innan man väljer en kampsport och hur man gillar att fightas. Själv tycker jag inte om att rulla runt med på mattan med svettiga och frustande män. Istället gillar jag stilar där jag kan hålla min motståndare på behörigt avstånd.

Olof
2007-06-26, 09:55
Jag tyckte Whistler redde ut allt klart och koncist redan i sitt första inlägg. Reglerna gör stilen. Vi har haft utomordentligt kvalificerade knock-down fighters som gått upp på Tae-Kwon Do SM och förlorat på poäng trots att det de levererat mot magplattorna varit devasting till skillnad från vinnarnas tåfjuttande.
Jag vill påstå att ingen av de stora i vare sig MMA eller K1 kommer att vinna i Sumo. De lyfts, slappas, välts eller bara puffas ut ur den meterstora ringen i ett nafs av killarna som är byggda som hala kylskåp. Är Sumo då bättre än K1? Inte under andra regler än Sumons.
Thaiboxning är fantastiskt i stående men reglerna tillåter inte svep och heller inga avslut på golvet varför det är helt igenom meningslöst att lägga ned tid på att träna det. MMA fightern som slänger sig om livet på sin Thaiboxningsopponent blir diskad i Bankok. Listan blir oändlig och ämnet är evigt med varje ny generation som kommer på tankarna.

Lizard


INstämmer det handlar väldigt mycket om regelsystemet och hur man lär sig att utnyttja det.

Jola Bero
2007-06-26, 09:57
Jag tyckte Whistler redde ut allt klart och koncist redan i sitt första inlägg. Reglerna gör stilen. Vi har haft utomordentligt kvalificerade knock-down fighters som gått upp på Tae-Kwon Do SM och förlorat på poäng trots att det de levererat mot magplattorna varit devasting till skillnad från vinnarnas tåfjuttande.
Jag vill påstå att ingen av de stora i vare sig MMA eller K1 kommer att vinna i Sumo. De lyfts, slappas, välts eller bara puffas ut ur den meterstora ringen i ett nafs av killarna som är byggda som hala kylskåp. Är Sumo då bättre än K1? Inte under andra regler än Sumons.
Thaiboxning är fantastiskt i stående men reglerna tillåter inte svep och heller inga avslut på golvet varför det är helt igenom meningslöst att lägga ned tid på att träna det. MMA fightern som slänger sig om livet på sin Thaiboxningsopponent blir diskad i Bankok. Listan blir oändlig och ämnet är evigt med varje ny generation som kommer på tankarna.

Lizard

Altså jag tror inte trådskaparen menade att ställa frågan så... Han menade nog mer ur roligast/mest krävande. Tror jag iaf :) Men förövrigt håller jag med dig.

Jag tycker man ska testa många sorters kampsporten för att hitta vad som passar. Jag har kört Judo, Boxning, Thaiboxning, och nu Shootfighting. Och alla har varit SJUKT roliga, men den som passar mig bäst är shootfighting eftersom jag gillar både stående och brottning och dessutom är det hård och rolig träning och jag gillar klubben jag tränar i. Sen så kan man ju träna två kampsporter samtidigt. Jag ska t.ex. börja på boxning igen eftersom att boxning är en väldigt stor del om man väl tävla i shootfighting.

Man kan nog säga att det är väldigt få kamsporter som är tråkiga iallafall.

NiklasAhlqvist
2007-06-26, 10:39
Bas Rutten är en av de mest överskattade snubbarna i MMA asså, helt klart. Fått spö två gånger av Ken Shamrock, som inte direkt är toppkvalla - och sin titel som "UFC heavyweight champion" fick han efter tidernas värsta domslut mot Kevin Randleman, som tagit ner Bas när han velat under hela matchen, och legat på topp och poundat han. Han låg under Randleman i princip hela matchen. Bas bröt till och med näsan, och var inte ens nära att skada Randleman. Visst är han en helt okej MMA-fighter, men jag fattar inte varför alla ska hålla på som han vore den bästa nånsin, för det är han väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån. Se matchen mot Randleman från UFC 20. Den som allvarligt påstår att Rutten vann den legitimt måste sniffa asså. Han försvarade sedan, som man kanske kan förstå, aldrig den titeln utan det blev hans sista match i UFC, som också bara var hans andra.

All respekt till Rutten som en bra MMA-utövare. Däremot, även all respekt till de hundratals som är bättre ;)

Han var en väldigt bra fighter, klart det finns några som var/är bättre, men det var ingen slump att han förlora mot Ken Shamrock eftersom Ken också är en legend.

Olof
2007-06-26, 12:24
off topic:

Ni har aldrig funderat över att alla preperat Shamrock käkar (han lever knappast på ris och kyckling som han påstår i Inside the Lions Den) bidragit till hans framgångar i större utsträckning än en föga briljant teknik?

Yankeee
2007-06-26, 12:25
Glock.

jwzrd
2007-06-26, 12:28
off topic:

Ni har aldrig funderat över att alla preperat Shamrock käkar (han lever knappast på ris och kyckling som han påstår i Inside the Lions Den) bidragit till hans framgångar i större utsträckning än en föga briljant teknik?

Haha klart som fan roider måste behandlas i alla trådar. Hur skulle det annars se ut?

Jola Bero
2007-06-26, 12:39
off topic:

Ni har aldrig funderat över att alla preperat Shamrock käkar (han lever knappast på ris och kyckling som han påstår i Inside the Lions Den) bidragit till hans framgångar i större utsträckning än en föga briljant teknik?

Ja det är klart att roider är mycket bättre än kampsportsträning, man behöver ju egentligen bara styrketräna och kanske springa lite + roider så är man HW champ sen. Jag menar Bob Sapp är ju enormt framgångsrik trots sin bristande teknik...

Tigerkotten
2007-06-26, 13:20
Alltså bara för man har topposition så betyder det inte så mycket, om man inte gör något av det. Bas gjorde ju massvis med armbågar mot Randleman när han låg på rygg.

Jag tycker domslutet kunde gått åt vilket håll som helst.

Lexidos
2007-06-26, 13:59
Bäst är vell frågan om vad man vill få ut av sporten.

För tillfället tränar jag inget men vill gärna börja igen till hösten. Vill test o köra något där man tränar upp mycket vighet. Skulle gärna vilja kunna göra lite flashiga sparkar :) Några tips? Wushu eller Taekwondo antar jag är de stora på det området.
Ska nog testa på lite MMA som jag varit o tassat på innan. Riktigt roligt men man lär sig ju inga flashtekniker precis ;)

Har själv tränat en hel del Krav Maga. Det är ju sjukt effektivt om man skulle hamna i slagsmål, tur att man aldrig gjort det.

Flygplan
2007-06-26, 15:24
off topic:

Ni har aldrig funderat över att alla preperat Shamrock käkar (han lever knappast på ris och kyckling som han påstår i Inside the Lions Den) bidragit till hans framgångar i större utsträckning än en föga briljant teknik?

Men Captain Obvious.... Brukande av AAS ar precis lika vanligt bland topputovarna av MMA som i bodybuilding.

Den som tror nagonting annat ar precis lika blaogda som killarna som titt som tatt startar tradar hur vida Ronnie ar ren eller inte.

Tigerkotten
2007-06-26, 15:37
Men Captain Obvious.... Brukande av AAS ar precis lika vanligt bland topputovarna av MMA som i bodybuilding.

Den som tror nagonting annat ar precis lika blaogda som killarna som titt som tatt startar tradar hur vida Ronnie ar ren eller inte.

Eh detta tror jag inte alls på dock, för AAS ger inte så extrem fördel inom MMA.
Samt så ska man inte glömma att inom UFC och andra events som sker speciellt USA blir en del av utövarna i ett event testade. Därför vissa åkt dit på det.

Som nu på senare tid Diaz för Marijuana, Melvin Guillard för kokain, Vitor samt Randleman när Pride gjorde sitt första event i USA, Bonnar / Tim Sylvia / Gracie för AAS(tror jag).


Det du ska tänka på är att man tävlar inom vissa viktklasser.

Tigerkotten
2007-06-26, 15:46
Eh detta tror jag inte alls på dock, för AAS ger inte så extrem fördel inom MMA.
Samt så ska man inte glömma att inom UFC och andra events som sker speciellt USA blir en del av utövarna i ett event testade. Därför vissa åkt dit på det.

Som nu på senare tid Diaz för Marijuana, Melvin Guillard för kokain, Vitor samt Randleman när Pride gjorde sitt första event i USA, Bonnar / Tim Sylvia / Gracie för AAS(tror jag).


Det du ska tänka på är att man tävlar inom vissa viktklasser.

Kan iofs ta bort Tim Sylvia det var väl 2-3år+ det hände om jag inte minns fel. O Gracie = Royce Gracie.

De andra åkte dock "dit" för det där för inte mindre än ett år sen tror jag.

Flygplan
2007-06-26, 15:49
Eh detta tror jag inte alls på dock, för AAS ger inte så extrem fördel inom MMA.
Samt så ska man inte glömma att inom UFC och andra events som sker speciellt USA blir en del av utövarna i ett event testade. Därför vissa åkt dit på det.

Som nu på senare tid Diaz för Marijuana, Melvin Guillard för kokain, Vitor samt Randleman när Pride gjorde sitt första event i USA, Bonnar / Tim Sylvia / Gracie för AAS(tror jag).


Det du ska tänka på är att man tävlar inom vissa viktklasser.

Visst blir dom testade. Men vilket pucko som helst kan val kolla pa en lista dar spartiderna star listade. Manga MMA fighters i toppskiktet har en speciell coach som ser over deras AAS brukande, sa de behover egentligen inte ens veta spartiderna sjalva.

Var inte sa lange sedan det postades en intervju med en av de har AAS coacherna pa ett stort forum. Det framgick ganska klart och tydligt att det snarare ar ett undantag om man ar ren inom sporten.

Att AAS inte ger en stor fordel inom MMA.... Tja, du verkar inte vara sa palast om AAS och vi ska nog inte ga in pa en diskussion om det har pa kolozzeum. Men jag kan lova dig att det har manga fordelar.

GLC
2007-06-26, 15:56
Shoot/MMA helt klart!

Jackie Dee
2007-06-26, 17:09
Har hört mycket om denna, fast aldrig riktigt sett en match. Har hört mycket om deras klinch. Du vet möjligtvis inte om det finns någon klubb eller liknande i Skåne?

En googling på muay thai skåne gav följande.

Lund:
Real Fighter
Hallo Gym

Malmö:
Frontier Gym
Malmö Muay Thai
MMA Alliance (om jag har förstått det rätt)

Helsingborg:
Helsingborg Thaiboxing club

regus
2007-06-26, 17:10
Bodycombat