handdator

Visa fullständig version : Knak pga dålig hållning?


Lellan
2003-03-31, 10:19
Min hållning påverkas positivt om jag tränar mycket (eftersom man under passen är väldigt uppmärksam på den vilket "hänger kvar" resten av dygnet) och negativt om det är mycket skolarbete el så så att jag sitter och hänger mycket (försöker skärpa mig och tänka på hållningen där också, men det går sämre).

Hursomhelst så låter jag väldigt mycket - mina leder alltså. Har inte brytt mig så mycket för det ska ju inte vara farligt, men jag tycker mer träning=mer knak, men även dålig hållning=mer knak..

Är det bra eller dåligt att det knäpper och låter?

Det låter i ryggraden/höfter när jag reser mig upp, knäpper ganska högt i anklarna emellanåt, när jag rullar med axlarna är det rena knallpulversalvan och i alla ryggövningar så låter det (främst i axlar och armbågar), knäna knäpper och knastrar i benträningen osv..

Kanske borde jag inleda med helkroppstretch efter morgonpromenadena för att dra rätt saker och ting?:confused:

Tanman
2003-03-31, 10:36
Mitt lekmannatips är att det generellt är dåligt. Om muskler är förkortade så gnids ben hårt mot varandra då man gör vissa rörelser, kan med stor sannolikhet avhjälpas med bra stretching.

Viveqa
2003-03-31, 10:53
Knak bror väl på att du har för lite ledvätska?

notis; läste rubriken som "knark p.g.a. dålig hållning?" först..

Lellan
2003-03-31, 11:08
-> Tanman
Är rätt dålig på att strecha :em: - och tex när jag kör ett ryggpass så brukar det bli bättre set för set om jag strechar emellan. Men även om jag strechar ordentligt före första setet krävs det en övning för att det ska hoppa rätt ibland.

-> Heroinegirl
Tja, knarkare är jag inte - utan en knakare.. :)

Hur skaffar man sig mer ledvätska då?

emmzan
2003-03-31, 11:30
Knaket beror på att ledvätska omfördelar sig inne i leden... Nånting med vacuum och omfördelning.

Frågan är om det gör något om det knakar, så länge man inte har problem med leden i fråga.

Jag kan knaka hur mkt som helst i axlarna genom att göra vissa rörelser och har inga problem med axlarna..

teehoon
2003-03-31, 14:17
Kan också vara små ojämnheter på glidytorna som gör att det knastrar o har sig.. så länge du inte har ont osv av det så tror jag inte att det ska va ngn fara.

z_bumbi
2003-03-31, 15:54
När jag kan träna regelbundet, sköter stretchingen samt då och då får massage så knakar jag mycket mindre än om jag inte utför någon av dessa tre delmoment.
Så tipset är att träna vettigt så att man har balans på musklerna, stretcha lagom och tänk på hållningen.
Massage är något som är väldigt bra för de flesta och har man en duktig massör så kan man ju även få hjälp med träningen :)