handdator

Visa fullständig version : Äta tills man nästan spyr?


prinsesson
2007-06-25, 20:42
Hej.

På senaste tiden har min viktökning saktats av en aning trots att jag ätit och tränat ungefär likadant. Försöker nu lägga i en ännu högre växel och äter plättar, glass, sylt osv. så fort jag känner att magen smält lite av föregående mål. I skrivande stund känner jag mig nästan spyfärdig och jag undrar om det finns något sätt att äta lite mindre på och ändå få i sig högt energiintag. Har redan slopat alla lättprodukter osv. utan jag kör på standardmjölk, standardfil osv. oljar sallader och mat, äter sockerrika yoghurtar osv.

Sen undrar jag om det inverkar negativt på något sätt att äta mer än man egentligen klarar av.

L-Sami
2007-06-25, 20:44
Om du inte klarar av att äta mer, så drick kalorier. Juice, läsk, maltodextrin blandad med vatten osv

Rahf
2007-06-25, 20:44
Du ska äta så att du mår bra, att tvinga i sig mat och må dåligt över det kommer sluta med att du lägger av till slut.

-Välj de ännu fetare produkterna om det finns.
-Variera maten.
-Ta en liten paus i bulken och bry dig inte så mycket under en eller två veckor.
-Se över dagsrutinerna och planera bättre, det funkar alltid.
-Ät innan du går och lägger dig, funkar ganska bra det också
-Skaffa en blender och mixa ihop lite mat så att du kan dricka det, det går i en hel del då kan jag lova.

Eddie Vedder
2007-06-25, 20:48
Du kör redan med typiska tips för att öka energimängden på liten volym, såsom olja, fetare och sötare produkter, nötter m.m. Eftersom du redan vet så bra hur du skal gå till väga är väl enda sättet att fortsätta och ta den sortens mat du mest känner att du kan äta mycket kcal av på liten mättnad och basera din kost på detta.


Att gå upp i vikt och öka sin fettmängd är i regel inte hälsosamt, du tillhör dock inte regeln utan undantaget. Du som varit underviktig med ätstörningar bör sträva efter at gå upp i vikt, äter du dig illamående kan du ju ta det lugnt ibland såklart, kanske träna lite mindre OCH äta lite mindre? Sålänge du är uppmärksam mot att undvika att ätstörningarna och bantningsbeteendet kommer tillbaka är det juingen katastrof om du någon dag då och då äter lite mindre om du nu är illamående och verkligen känner nol aptit.

paragon
2007-06-25, 21:16
om din viktökning stannat av kan ju vara svårt att mäta. gäller ju att det inte bara är nåt man inbillar sig. dessutom så ökar man ju inte alltid lika mkt från en månad till en annan utan det kan komma mer i etapper som jag förstår det.

äta så man blir spymätt är ju ingen höjdare. men det kan ju bero på att du tänker för mycket på det, äter för tätt inpå måltiderna eller att helt enkelt kroppen inte vant sig vid det ökat intaget för den ska känna sig 'bekväm' med det. eller bero på typen av mat du äter (om du t ex är van vid lightprodukter så känns det ju mer om du helt plötsligt börjar äta mer fet mat)

säg att du behöver 3500 kalorier det är mindre än 600 kalorier per måltid x 6. utslaget på ett dygn minus timmarna du sover.
inte så mycket. typ motsvarande 2 cheeseburger som för mig tar 5 minuter att äta max.

en del mat känns ju mer mättande än annan också. medans vissa måltider kan man äta och sen vara lika hungrig igen en halvtimme senare.

edit: har ingen koll på om du har/har haft ätstörningar eller dylikt då jag inte läst tidigare inlägg från dig. men om så är fallet så gäller det nog att försöka stabilisera sig på en mat som funkar och som man trivs med, då kommer viktuppgången så småningom ändå.
gäller ju att tänka långsiktigt.

Torwald
2007-06-25, 23:37
Helt otroligt hur olika problem folk har! Ledsen att jag hijackar tråden, men jag blir så fascinerad av att någon försöker trycka i sig plättar och glass för att gå upp i vikt. En annan lägger ju på sig fett så fort han tittar på ett extra mål plättar med sylt! Och jag som älskar att äta =(

Rahf
2007-06-26, 00:03
Helt otroligt hur olika problem folk har! Ledsen att jag hijackar tråden, men jag blir så fascinerad av att någon försöker trycka i sig plättar och glass för att gå upp i vikt. En annan lägger ju på sig fett så fort han tittar på ett extra mål plättar med sylt! Och jag som älskar att äta =(

Tror man på det själv så blir det lätt så eftersom folk brukar ge upp vid det stadiet.

Tolkia
2007-06-26, 07:48
Hur mycket tränar du? Om du kör mycket konditions/förbränningsträning kunde det kanske vara idé att minska volymen lite?

Ulf A Big
2007-06-26, 09:15
En viktökningsgraf och muskelutveckling kunde se ut så här:
http://www.timrarostfria.se/bilder/omoss/graf.jpg

Men så är inte verkligheten....

Karl_alfred
2007-06-26, 09:39
Träna ordentligt så kommer du va hungrig konstant fast du äter så du går upp i vikt.

Vinter
2007-06-26, 10:50
Jag åt förut mycket mjölkprodukter och blev konstigt illamående av det ibland, började istället variera maten och dra ned på yoghurt/kvarg och annat som gick snabbt att få ned men som kanske inte var det bästa för kroppen.

Försöker variera nuförtiden med mer fast föda, gröt istället för yoghurt och mindre kvarg. Kan kanske vara ett tips.

dessbee
2007-06-26, 17:40
Du ska äta så att du mår bra, att tvinga i sig mat och må dåligt över det kommer sluta med att du lägger av till slut.



Håller verkligen med. Tvinga i sig mer mat än man vill äta kan lätt bli till en ätstörning om det vill sig illa.
Den maten du tvingar i dig blir sannolikt fett inte muskler.

Eddie Vedder
2007-06-26, 18:38
Håller verkligen med. Tvinga i sig mer mat än man vill äta kan lätt bli till en ätstörning om det vill sig illa.
Den maten du tvingar i dig blir sannolikt fett inte muskler.

Du har inte så god uppfattning om trådskaparens bakgrund, helt förståeligt givetvis eftersom du är ny här på forumet. Det är alltså ingen kritik mot dig från min sida.

Dock handlar det här fallet om en tjej som har lidit av ätstörningar och nu kämpar för att gå upp i vikt och jusrt öka på sin fettprocent. Jag håller fortfarande med om att det är onödigt att varje dag äa sig illamående men vill bara förtydliga att en fettökning i detta fallet är absolut befogad.:)


prinsesson: Förlåt om jag för din talan utan din tillåtelse men jag hoppas att jag inte trampat dig på tårna nu.

joriice
2007-06-26, 18:54
Du har inte så god uppfattning om trådskaparens bakgrund, helt förståeligt givetvis eftersom du är ny här på forumet. Det är alltså ingen kritik mot dig från min sida.

Dock handlar det här fallet om en tjej som har lidit av ätstörningar och nu kämpar för att gå upp i vikt och jusrt öka på sin fettprocent. Jag håller fortfarande med om att det är onödigt att varje dag äa sig illamående men vill bara förtydliga att en fettökning i detta fallet är absolut befogad.:)


prinsesson: Förlåt om jag för din talan utan din tillåtelse men jag hoppas att jag inte trampat dig på tårna nu.



Ingen kritik till dig heller, men tycker inte även du att trådskaparen skulle ha gett till känna sin bakgrund om hon tyckte att all tips skulle inverka på hennes f.d "bekymmer"?


On topic, jag känner inte till din bakgrund så bra, men jag kan bara säga att du bör trivas med det du äter, om du äter flera stor mål och känner dig "spyfärdig" av för stora portioner osv. så kan du dela upp dem i många små.
Drick kalorier. Inte för mycket "mättande" saker, saker med högt GI tordes väl ge snabb aptit,
Känn ingen fucking press på att äta mycket/gå upp i vikt/bulka osv. Gör det i din takt. Men var beslutsam. :thumbup:

Eddie Vedder
2007-06-26, 19:00
Ingen kritik till dig heller, men tycker inte även du att trådskaparen skulle ha gett till känna sin bakgrund om hon tyckte att all tips skulle inverka på hennes f.d "bekymmer"?

Dessa har nämnts i tidigare trådar av prinsesson, annars hade jag aldrig nämnt det.