handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kaloriberäkning


nynewe
2007-06-25, 11:40
Hej! Har hittat en sylt/marmelad som jag blitt förtjust i, men jag skulle behöva hjälp med att räkna ut ett möjligt kalorivärde på den.

Informationen man får är knapphändig... men här är den:
Hallonmängd: 52g/100g
Sockermängd: 67g/100g

Inom vilket kalorispann/100g kan man tänka sig det ligger? 200? 300? Jag vet inte ens hur man ska börja tänka och jag fattar att det inte går att räkna ut exakt när man inte vet mer om innehåll eller så. Men jag tackar för den eventuella hjälp jag får :)

Sir Klabbe
2007-06-25, 12:12
Hej! Har hittat en sylt/marmelad som jag blitt förtjust i, men jag skulle behöva hjälp med att räkna ut ett möjligt kalorivärde på den.

Informationen man får är knapphändig... men här är den:
Hallonmängd: 52g/100g
Sockermängd: 67g/100g

Inom vilket kalorispann/100g kan man tänka sig det ligger? 200? 300? Jag vet inte ens hur man ska börja tänka och jag fattar att det inte går att räkna ut exakt när man inte vet mer om innehåll eller så. Men jag tackar för den eventuella hjälp jag får :)

Uhm, det står väl oftast på burken hur mycket kcal det är?

67g socker är iaf 268 kcal.

nynewe
2007-06-25, 12:24
Uhm, det står väl oftast på burken hur mycket kcal det är?

Jo, oftast, men dessvärre inte alltid. Det stör mig lite när fabrikanter inte skriver näringsvärden på förpackningarna, man vill ju veta vad man äter *gah!*

Thanks!

LadyInsane
2007-06-25, 12:58
Jo, oftast, men dessvärre inte alltid. Det stör mig lite när fabrikanter inte skriver näringsvärden på förpackningarna, man vill ju veta vad man äter *gah!*

Thanks!

Det låter mer som marmeladen är gjord hos någon privat liten gubbe på landet.

Mina grannar vid mitt landställe säljer egengjord honung. Den brukar ha en ganska dum innehållsförteckning den med.

Tolkia
2007-06-25, 13:33
Ta näringsvärden från någon annan sylt. Skillnaden mellan olika sorter brukar vara marginell (om det inte är sylt utan/med socker man jämför).