handdator

Visa fullständig version : proteinintag


Mr Zero
2003-03-30, 21:59
Hur mycket protein/kg kroppsvikt kan man tillgodogöra sig per dag? Har en bekant som talat med en dietist om det, och hon påstod att ett intag på 0,75g/kg var lämpligt om man tränade och att det inte gick att ta upp mer.
Lät jäkligt lite tyckte jag.
Har någon några bevis för annat vill jag gärna ha referenser, alltid bra att ha ordentligt på fötterna vid en argumentation.

Doktor V
2003-03-31, 02:31
Ja vad ska man säga.
Fråga din vän om hon vet hur mycket kolhydrat kroppen kan ta upp vid ett tillfälle.Svaret är 11 kg.
Har ingen exekt siffra på protein,men den är betydligt högre än vad hon tror sig veta.
Sen har proteinet en inverkan på kroppens hormoner,speciellt vid ett högt intag.
Har hon någon empirisk erfarehet av det hon säger?Annars kan du avfärda det mesta hon har att säga på en gång.

1.5-5 g protein/kg kroppsvikt är lagom

loboman
2003-03-31, 12:06
Är du ren ca 2g
Preppar du 3g och ev lite mer...

Janna
2003-03-31, 13:39
Originally posted by loboman
Är du ren ca 2g
Preppar du 3g och ev lite mer...

Ingen har bevisat hur stor mängd protein kroppen kan ta upp. Jag läste dock nån fallstudie som visade på att kroppen antagligen ökar sin förmåga att ta upp protein om man ökar intaget.

själv kör jag på ca 3gr/kg kroppsvikt och dag ... hade säkert inte behövt riktigt å mycket men bättre att va på den säkra sidan.

Peter
2003-03-31, 13:41
Originally posted by Doktor V
Ja vad ska man säga.
Fråga din vän om hon vet hur mycket kolhydrat kroppen kan ta upp vid ett tillfälle.Svaret är 11 kg.


Vad menar du med ta upp? Menar du att glykogenlagren i musklerna och levern skulle kunna bestå av sammanlagt 11 kg kolhydrater så måste jag säga att jag inte tror dig.

Samma problem gäller när man pratar om protein, frågan är egentligen vad man menar. Hur mycket protein kroppen kan ta upp efter en måltid eller lagra i aminosyrepolen eller hur mycket protein som behövs för att öka muskelmassan med x antal kg per år osv.

Janna
2003-03-31, 14:21
när man pratar om proteinet antar jag att man egentligen syftar på hur mycket som krävs för att uppnå en positiv balans i proteinsyntesen .. det protein vi stoppar i oss utgör ju trots allt inte den största delen av den totala mänden som hela tiden är i omlopp.


haha tänk om allt proteinet vi stoppar i oss verkligen användes enbart för att bygga upp muskler .. va stoooora vi skulle vara eller hur!

Peter
2003-03-31, 16:29
Eller så pratar man om hur mycket som krävs för att ge en så stor positiv kvävebalans som möjligt och då handlar det ju givetvis om större siffror än om man bara pratar om vad som krävs för att överhuvudet taget kunna komma i "positiv balans i proteinsyntesen".

Positiv kvävebalans kan säkert uppnås på 0,8 g/kg men förmodligen blir den positiva kvävebalansen större med 1,5 g, och kanske ännu större med 2,5 g, frågan är var man ska dra gränsen.

Doktor V
2003-03-31, 23:29
Originally posted by Peter


Vad menar du med ta upp? Menar du att glykogenlagren i musklerna och levern skulle kunna bestå av sammanlagt 11 kg kolhydrater så måste jag säga att jag inte tror dig.

Samma problem gäller när man pratar om protein, frågan är egentligen vad man menar. Hur mycket protein kroppen kan ta upp efter en måltid eller lagra i aminosyrepolen eller hur mycket protein som behövs för att öka muskelmassan med x antal kg per år osv.

Med upptag menar jag den mängd som tas upp av tarmarna och inte åker ut med avföringen.
Givetvis kan du inte lagra in 11 kg kolhydrat som glykogen,skulle ge 25-30 kg viktökning.
Detta är inga påhittade ideer,utan fakta som finns att läsa i de flesta böcker som behandlar näringslära.

Mr Zero
2003-03-31, 23:39
Vad menas med ett tillfälle?
Hur skulle man få i sig 11 kg kolhydrater?:D

Doktor V
2003-04-01, 11:25
Originally posted by Mr Zero
Vad menas med ett tillfälle?
Hur skulle man få i sig 11 kg kolhydrater?:D

Menas vid en måltid,givetvis kan du inte äta eller dricka så mycket kolhydrat,vi talar om vad din kropp har kapacitet att behandla.
Det andra jag skrev om hormonpåverkan är väl mer intressant,vad jag vill ha sagt är att kroppen tar upp det mesta du stoppar i den,oavsett mängd

Peter
2003-04-01, 12:25
Att begränsningen när det gäller proteinupptag inte ligger vid tarmarnas kapaciet tror jag alla är överens om. Problemet är ju snarare att kroppen saknar förmåga att lagra någon större mängd aminosyror. Det är helt enkelt skillnad på att ta upp och att ta upp. Det var det jag försökte skriva.

Men jag håller med om att hormonresponsen är intressantare än lagringsförmågan av aminosyror.

Daemon
2003-04-01, 12:33
Grattis Peter 1000 Poster.

Det tackar vi för.

GYMBODEN
2003-04-04, 09:09
Var med i en forskning om Kreatin där dom även kollade ens protein upptag med hjälp av att sätta en på en viss mängd protein och sen kollade kvävet i urinen. Jag väger ca 110 kg och mitt upptag av 340 gr om dagen var ca 215-220 vilket visar att det ligger runt 1,5 till 2 gr pr kg kroppsvikt för oss styrketränande i snitt. Observera att detta är ett genomsnitt och kan skilja sig från person till person pga % muskelmassa kontra fett vikt. Lycka till

:kickass: