handdator

Visa fullständig version : Angående kreatin igen =)


Xealswe
2007-06-25, 09:36
Hej!

Eftersom inte kreatintråden ovanför tar upp något annat än monohydrat ( och lite om pyruvat) tänkte jag skriva frågan här istället

Det finns många varianter av kreatin på marknaden, inte minst de där de kopplat flera olika typer av kreatin med massa knasigheter

Krealkalyn t.ex ska kunna ge effekt utan uppladdning och vätskeansamling. Och vad jag hört är _inte_ vätskeansamling effekten av kreatin utan bieffekten

Men eftersom kreatin _inte_ ger akut effekt utan ger förhöjd effekt pga dess ackumulering i kroppen, hur ska man då tolka dessa kreatinsorter ute på marknaden som säger man ska ta det varje dag, men på träningsdagar 45min _innan_ träningspass? Varför just 45min innan?

jwzrd
2007-06-25, 09:55
Hej!

Eftersom inte kreatintråden ovanför tar upp något annat än monohydrat ( och lite om pyruvat) tänkte jag skriva frågan här istället

Det finns många varianter av kreatin på marknaden, inte minst de där de kopplat flera olika typer av kreatin med massa knasigheter

Krealkalyn t.ex ska kunna ge effekt utan uppladdning och vätskeansamling. Och vad jag hört är _inte_ vätskeansamling effekten av kreatin utan bieffekten

Men eftersom kreatin _inte_ ger akut effekt utan ger förhöjd effekt pga dess ackumulering i kroppen, hur ska man då tolka dessa kreatinsorter ute på marknaden som säger man ska ta det varje dag, men på träningsdagar 45min _innan_ träningspass? Varför just 45min innan?

Du ska tolka det som det bondfångeri det är.

Xealswe
2007-06-25, 10:32
Med andra ord, allt kreatin utom monohydrat och den renare formen creapure är bullshit enligt dig?

jwzrd
2007-06-25, 10:33
Med andra ord, allt kreatin utom monohydrat och den renare formen creapure är bullshit enligt dig?

Nej, men att det skulle ge någon avgörande skillnad på lång sikt har jag svårt att se.

Xealswe
2007-06-25, 10:46
Problemet med monohydrat är att jag får enorma magproblem av det :/

Folk har nämnt att creapure som ligger en prisklass över ska vara snällare, men ska testa det iaf och se vad som händer

jwzrd
2007-06-25, 10:49
Problemet med monohydrat är att jag får enorma magproblem av det :/

Folk har nämnt att creapure som ligger en prisklass över ska vara snällare, men ska testa det iaf och se vad som händer

Många som nämner magproblem brukar även hälla i sig uppåt 50-100g om dagen, jag får inga som helst problem på 2.5-5g.

Xealswe
2007-06-25, 11:23
Hmmm...
Jag springer en del, och att dricka energidrycker eller div sportdryck under löpningen gör mig fruktansvärt kass i kistan

Kan det vara som så att jag har en känslig mage och 5-10g monohydrat/dag räcker?

jwzrd
2007-06-25, 11:31
Hmmm...
Jag springer en del, och att dricka energidrycker eller div sportdryck under löpningen gör mig fruktansvärt kass i kistan

Kan det vara som så att jag har en känslig mage och 5-10g monohydrat/dag räcker?

Tja, jag behöver inte 10g om dagen för att få effekt. Men det är säkert så att det finns bättre kreatin-varianter för dig, många får magstrul av monohydrat.

Xealswe
2007-06-25, 21:24
Det är just det som gör mig konfunderad, varför så många även i andra trådar får magproblem av monohydrat

5-10g/dag är vad jag minns från kreatinburken jag hade för längesedan, 25g/dag de första 5 dagarna och därefter 5-10g/dag

Hursomhelst, krealkalyne har inte gett mig besvär, men jag är osäker på om doseringen på 2 kapslar/dag egentligen är lika effektiv då dosen kanske är för liten? Om jag inte minns fel är det 750mg som ryms i en sådan kapsel

Kan den mindre dosen vara det som fortfarande ger effekt men ej magbesvär? Det ger dock mer frågor eftersom man kanske inte blir lika optimal på en mindre dos som på en högre. Men samtidigt säger mycket folk att poängen med kreatin är att ta lite lite varje dag för att undvika onödigt stor vätskeansamling men ändå få effekt

Nåväl! Det återstår att kolla upp närmare!

TylerDurden84
2007-06-26, 01:02
Brukar blanda i en Samarinpåse i vattnet före jag häller i kreatinmonhydratet (ca 3 g). Det gör att JAG inte blir dålig i magen. Troligtvis för att Samarin neutraliserar magsyran och gör att kreatinet då får en behagligare miljö i magsäcken.

Brukar ta denna dos ca 4 ggr i veckan. Får ingen märkbar vätskeansamling, bara ett jävla tryck...

He-man
2007-06-26, 11:51
Brukar blanda i en Samarinpåse i vattnet före jag häller i kreatinmonhydratet (ca 3 g). Det gör att JAG inte blir dålig i magen. Troligtvis för att Samarin neutraliserar magsyran och gör att kreatinet då får en behagligare miljö i magsäcken.

Brukar ta denna dos ca 4 ggr i veckan. Får ingen märkbar vätskeansamling, bara ett jävla tryck...

Finns det inga rekomendationer om att man inte bör ta samarin mer än x antal gånger över en bestämd period?

King Grub
2007-06-26, 13:05
Max fyra påsar per dag.

Kimball
2007-06-26, 15:12
Max fyra påsar per dag.

Det kan inte vara skadligt på ngt vis om man använder det 3-4ggr/v i flera veckors tid?

King Grub
2007-06-26, 15:25
Om 4 påsar per dag är acceptabel användning, vad får dig då att tro att 4 påsar per vecka skulle vara en skadlig sådan?

piraten99
2007-06-26, 15:35
hur många månader kommer en påse kreatin monohydrat 0,5 kilo räcka?
om jag tar det enligt rekommendation på påsen.

Eddie Vedder
2007-06-26, 15:35
hur många månader kommer en påse kreatin monohydrat 0,5 kilo räcka?
om jag tar det enligt rekommendation på påsen.

Det är väl bara att räkna ut?

piraten99
2007-06-26, 15:38
ok,,hur gör man?

piraten99
2007-06-26, 15:38
hur många milligram är ett gram och hur många gram är decikilo ?

King Grub
2007-06-26, 15:43
Har du gått ut mellanstadiet? ;)

0.5 kilo är 500 gram. Dela den siffran med så många gram du kommer att ta per dag. Klart.

Eddie Vedder
2007-06-26, 15:50
hur många milligram är ett gram och hur många gram är decikilo ?

:laugh: :laugh:
Ett milligram är en tusendels gram, ett decikilo är en hundradels tusen.:D

Yankeee
2007-06-26, 16:16
ett decikilo är en hundradels tusen.:D

Nej, jmf deciliter.

Eller så är det det du försöker säga, fast på ett konstigt sätt :D

Eddie Vedder
2007-06-26, 16:23
Nej, jmf deciliter.

Eller så är det det du försöker säga, fast på ett konstigt sätt :D

Grejen är ju den att decikilo inte existerar, men visst ska man säga "fel på rätt sätt" så är det ju en tiondels tusen. Blev rörigt nu.:D