handdator

Visa fullständig version : Recovery [I]före[/I] träning under bulk?


Arnoldski
2007-06-25, 09:09
Jag tränar alltid på morgnarna och pallar inte att gå upp ännu tidigare och knöla i mig massor med käk.

Jag drar bla kre-alkalyn nu innan passet och sedan Fairings Recovery efteråt.
På recovery-påsen står det att man med fördel kan ta en portion innan passet också.
-Låter det rimligt för er? (betänk att jag inte äter nåt käk innan...)
Verkar lite dyrt att dubbla dosen, behöver man lika mycket innan som efter?

Finns det något annat som är bättre att dra i sig innan träningen?
-Jag vill helst inte ha en lista på >sexton prylar jag måste köpa om man är i världsklass men vill se till att ha så goda förutsättningar för muskeltillväxt som möjligt.

Rekommendera gärna Fairing-produkter för jag ska ändå dit och handla i eftermiddag *drool*


Alltså:
Vad ska jag dra i mig innan passet för bästa effekt med fastande mage i övrigt och laga mat är inget alternativ.

Tack på förhand!

zeusden1
2007-06-25, 09:11
En vanlig gainer funkar väl?
Ät eller drick en kolhydratskälla, snabba kolhydrater.

Eftersom att du är så lat så orkar du väl inte göra maten på kvällen innan heller?:smash:

Eddie Vedder
2007-06-25, 09:17
Ät ordentligt innan du lägger dig på kvällen, sen kan du ta nåt litet innan passet. Som zeusden1 säger kan ju en gainer vara ganska lämpligt, snabb energitillförsel till träningen så du iaf bryter fastan, har du ätit mycket kvällen innnan finss energi lagrad så det är inga problem.:thumbup:

Arnoldski
2007-06-25, 11:08
Eftersom att du är så lat så orkar du väl inte göra maten på kvällen innan heller?:smash:

Japp! :sleep:

Fast jag kirrar frukost till att käka efter träningen och den fixar jag kvällen innan men mer än så pallar jag inte med att planera för.

Gainer säger ni -heter det så? Dvs vet de som säljer vad jag ska ha i så fall? Är det en typisk grej att dra innan träning tycker ni?

Fairing
2007-06-25, 11:52
Japp! :sleep:

Fast jag kirrar frukost till att käka efter träningen och den fixar jag kvällen innan men mer än så pallar jag inte med att planera för.

Gainer säger ni -heter det så? Dvs vet de som säljer vad jag ska ha i så fall? Är det en typisk grej att dra innan träning tycker ni?

Du har redan en "Gainer"... Recovery är en "Gainer":D

Coldsmith
2007-06-25, 12:36
Annars tycker jag att eiselts nya HydraPro (vitargo+esapro) är riktigt god. Kör före, under och efter träning. Överdosering säkert men mumsigt är det.

Arnoldski
2007-06-25, 12:40
Halloj!
Har nu varit ner på Fairing och tjackat på mig lite mer gainer.

Frågade damen i butiken hur jag borde göra i och med att jag inte hinner käka innan passet och ifall jag kunde dra gainern då också. Jag blev då varnad för att dess snabba kolhydrater kan ge onödigt stort insulinpåslag så att man blir alldeles loj och såsig efter ett litet tags tränande -vilket känns rimligt.

Istället rekommenderades jag Complete Protein 3 att ta innan jag går och kvartar kvällen innan, samt på morgonen innan träningen.

MEN-
-Jag glömde fråga hur mycket jag ska ta varje gång... *gah!*

Så, nu frågar jag här -hur mycket innan sängdags och hur mycket innan träning. Jag äter i övrigt ganska bra och käkar mellanmål etc.

Jag är ~180 cm och väger ~80 pannor.

Tack på förhand!

Eddie Vedder
2007-06-25, 12:45
Frågade damen i butiken hur jag borde göra i och med att jag inte hinner käka innan passet och ifall jag kunde dra gainern då också. Jag blev då varnad för att dess snabba kolhydrater kan ge onödigt stort insulinpåslag så att man blir alldeles loj och såsig efter ett litet tags tränande -vilket känns rimligt.

Jag tycker INTE det låter rimligt, snarare som rent skitsnack från en GI-skrämd inkompetent kassadam.;)

Vad föreslog hon precis innan då? Fullkornspasta som inte ens lämnat magsäcken när passet är avslutat? Ta du din gainer före, den ger snabb energi som du behöver och insulin är antikatabolt, det hindrar alltså nedbrytningen under passet.

Du lyssnar ju såklart på vem du vill, personligen tycker jag att hon snackar skit.

Arnoldski
2007-06-25, 12:50
Tjaaa, jag är ju ingen expert men tyckte som sagt att hon verkade kunnig och var i alla fall mycket trevlig.

Hon föreslog alltså complete protein iställe kvällen innan och på morgonen.

Tilläggas bör kanske (vad vet jag?) att jag käkar kre-alkalin också på morgnarna.

Eddie Vedder
2007-06-25, 12:58
Tjaaa, jag är ju ingen expert men tyckte som sagt att hon verkade kunnig och var i alla fall mycket trevlig.

Hon föreslog alltså complete protein iställe kvällen innan och på morgonen.


Jasså en trevlig försäljare!? Ja då måste det ju vara som hon säger!:D

Nämen skämt åsiodo, föreslog hon alltså enbart protein? Jag antar att hon berättade om att enbart protein som energikälla bara leder till oxidering av proteinet till glukos? Således används ditt protein som en dyrare kolhydratkälla under kolhydratkrävande aktivitet såsom styrketräning.

En gammal hederlig regel som King Grub sagt fem miljoner gånger:

"Kolhydrater och protein tillsammans är alltid bättre än var och en för sig."

Arnoldski
2007-06-25, 13:33
Check!

Ok, kan du hjälpa mig med ett förslag på vad du tucker jag borde dra i mig innan träningen?

Ska jag ta en lite mindre dos av gainern (tar 2 dl pulver efter träningen) innan också, ska jag blanda lite gainer med lite complete protein, elelr ska jag köra rent complete protein + nåt annat (macka?)?

Vad tror du?

Dessutom undrar jag fortfarande krin hur mycket av complete protein jag ska ta innan sängdas och innan träning...

King Grub
2007-06-25, 13:34
Insulinfrisättningen är undertryckt under ansträngning, samtidigt som det sker frisättning av glukos från levern, och epinefrin- och glukagonfrisättning, vilket håller uppe blodsockernivåerna. Den som upplever blodsockerfall under träning som följd av kolhydratintag direkt före är känslig, och dessutom påverkar ett ev sådant fall inte fysisk prestationsförmåga.

Arnoldski
2007-06-25, 15:14
Ok, tack gubbar för er input!

Jag önskar fortfarande tips kring dosering av Complete Protein 3 före läggdags på kvällen alternativt innan träningen,
samt, om man nu ska följa de senare tipsen, dosering av gainern innan träningen.

Pliiz...

Madara
2007-06-27, 05:33
Kör du på fastande mage, direkt på morgonen kanske? Så är Esapro+Maltodextrin eller Dextropur givet.. eller rent av Hydrapro(esapro+vitargo).

Annars kan du köra 1gr kolhyderat * kg kroppsvikt före/efter samt 0.4-5gr protein * kg kroppsvikt före/efter.

Så med din "recovery" gainer så blir det väl 100-150gr före/efter

z_bumbi
2007-06-27, 06:25
Ok, tack gubbar för er input!

Jag önskar fortfarande tips kring dosering av Complete Protein 3 före läggdags på kvällen alternativt innan träningen,
samt, om man nu ska följa de senare tipsen, dosering av gainern innan träningen.

Pliiz...

Ca 0,5-1,0 g kolhydrater/kg kroppsvikt innan träningen beroende på hur långt pass det är och vad du tränar, kör du 1 h styrketräning så räcker 0,5 g/kg långt. Räkna på gainern och se hur mycket det blir totalt av den.

Completen kan du ta en vanlig portion innan läggdags. Det är omöjligt att säga hur mycket du behöver utan att räkna på hela ditt proteinintag men med en portion så får du i dig en del protein och troligtvis så leder inte just den mängden till någon total överdosering.

Arnoldski
2007-06-27, 08:36
Skitbra!

Nu har jag det jag behöver.

Tack å bock! *yourock*