handdator

Visa fullständig version : Vad göra?


jaaaaag
2007-06-25, 08:08
Jag har en kanin som jag vill ge bort snarast! Jag klarar inte av att ha honom i min etta.. om jag inte har fel på kostar det pengar att lägga ut annonser på blocket, men finns det nån sida där det är gratis? Det känns ganska akut för jag känner inte att jag kan ta hand om honom på rätt sätt.

Eller så kan ni höra av er direkt till mig om ni har ett småsyskon eller känner nån som vill ha en kanin. *whistle*

Skriv snälla. :Virro

mela
2007-06-25, 08:09
Sätt upp lappar i närmsta mataffärer? :D

jaaaaag
2007-06-25, 08:23
Har tänkt på det men det är lite bekvämare att annonsera på nätet ;P men det får bli mataffärerna om det inte finns någon gratissida. Tack.

King Grub
2007-06-25, 08:28
http://pan-am.uniserve.com/pg000515.htm

jaaaaag
2007-06-25, 08:34
HAHAHAH.

Nej men jag tkr ju om honom!

MasterChief
2007-06-25, 08:36
Du gillar din kanin men kan inte tänka dig att lägga 20kr (Blockets kostnad) för att skaffa honom ett bra hem?

jaaaaag
2007-06-25, 08:43
Vem säger att jag inte kan hitta ett bra hem på en gratis sida? Nu finns det tydligen ingen men ändå. Det finns säkert trevliga människor på konsum och hemköp här med, alla är nog inte idioter.

mini
2007-06-25, 08:51
Om du vill ha möjlighet att hitta ett bra hem tycker jag att 20 kr är lindrigt. Jag hoppas att jag missförstår din snålhet.

MasterChief
2007-06-25, 09:02
Vem säger att jag inte kan hitta ett bra hem på en gratis sida? Nu finns det tydligen ingen men ändå. Det finns säkert trevliga människor på konsum och hemköp här med, alla är nog inte idioter.

Blocket är överlägset när det gäller annonser. Eftersom det tydligen var akut så känns det rimligt att lägga den kostnaden för Stampe IMHO.

High1ander
2007-06-25, 10:00
Snart ser man val annons pa blocket som e i form av: Kanin sk'a'nkes, passar perfekt som nyborjardjur for litet barn eller som bitar i en saftig gryta.

machine gun
2007-06-25, 10:03
Hur kan man tycka att 20 kr är för dyrt för att hitta ett bra nytt hem åt sitt husdjur? :confused:

Mental
2007-06-25, 10:12
Hur kan man tycka att 20 kr är för dyrt för att hitta ett bra nytt hem åt sitt husdjur? :confused:

I perspektivet gratis är det oändligt dyrt.
Men jag förstår henne, kan man lösa det gratis så är ju det att föredra, men går inte det får man ju börja leta betallösningar.

MasterChief
2007-06-25, 10:14
http://www.djurparadiset.com/

Gratis, men webtrafiken är nog inte att hurra för.

Dav0d
2007-06-25, 12:16
Kaniner klarar utelivet perfekt! Bara droppa av honom ute. När du nästa år inte ser honom är det för han/hon skaffat familj.. Att vara naiv kan vara en välsignelse :)

Mirre
2007-06-25, 12:21
Kaniner klarar utelivet perfekt! Bara droppa av honom ute. När du nästa år inte ser honom är det för han/hon skaffat familj.. Att vara naiv kan vara en välsignelse :)
Exakt. Mellan Kungsholmen och Solna dräller det av "vilda" kaniner (och stora råttor*spy* ). De ser ut att ha det så mysigt. :)

LadyInsane
2007-06-25, 12:28
Exakt. Mellan Kungsholmen och Solna dräller det av "vilda" kaniner (och stora råttor*spy* ). De ser ut att ha det så mysigt. :)

Fast inte längre. Solna Stad har tagit död på mer än hälften av alla kaniner. De var uppenbarligen värre än råttorna.

Dav0d
2007-06-25, 12:35
Fast inte längre. Solna Stad har tagit död på mer än hälften av alla kaniner. De var uppenbarligen värre än råttorna.

Jag tänkte väl att de försvunnit mer och mer. Men jag trodde de skaffat familjer... Se vad "överraskad" man blir dagligen :)

*Var ju skytteholms fritidsgård som odlade upp alla, tokig ide att släppa ut alla. Under någon tid hade vi hundratals här.*

kelk
2007-06-25, 12:38
Finns fortfarande många kaniner nedanför Flemmings! :) Klart det finns råttor i Solna? Ha ha.

LadyInsane
2007-06-25, 12:42
Jag tänkte väl att de försvunnit mer och mer. Men jag trodde de skaffat familjer... Se vad "överraskad" man blir dagligen :)

*Var ju skytteholms fritidsgård som odlade upp alla, tokig ide att släppa ut alla. Under någon tid hade vi hundratals här.*

Vad ond jag är som droppar sanningen. Du kunde gott fått leva i ovisshet. :D

Jo, jag minns det där. Det var sjukt mycket kaniner på skytteholm förrut. Dock kan de inte ha det så längre. Även om kaninerna är gulliga, är de gnagare som råttor, och förstör en hel del. Min mamma jobbar inom Solna och hon berättade bland annat att de hade gett sig på Ungdomscafeet provosoriska barack-byggnad. (Den låg precis bredvid Skytteholms fritidsgård.)

jaaaaag
2007-06-25, 14:27
Haha..

För det första, skrev jag någonstans: JAG TÄNKER ALDRIG BETALA 20 KR FÖR MIN KANIN, DET ÄR HAN INTE VÄRD, EN JÄVLA MASSA PENGAR!!

Nej jag frågade bara om det finns något gratisalternativ och jag vet om att blocket är bra. När jag skapade tråden visste jag inte att det bara kostade 20, visste däremot att man inte kan betala med sms och tyckte det var lite rörigt, har ännu ingen hemtelefon i min lägenhet.

Tydligen finns det inget lika bra gratisalternativ så självklart blir det blocket om jag inte kan få någon av mina vänner att ta emot honom.

Förstår inte hur man orkar skriva här och klaga på att jag verkar snål när jag bara frågar om sidor att lägga ut annonser på gratis, hade det funnits en gratissida som var lika bra som blocket.. vem här hade då valt blocket? ärligt talat.

Tack för svar ändå, nu vet jag (:

jaaaaag
2007-06-25, 14:30
Kaniner klarar utelivet perfekt! Bara droppa av honom ute. När du nästa år inte ser honom är det för han/hon skaffat familj.. Att vara naiv kan vara en välsignelse :)

:laugh:

MasterChief
2007-06-25, 14:37
Haha..

För det första, skrev jag någonstans: JAG TÄNKER ALDRIG BETALA 20 KR FÖR MIN KANIN, DET ÄR HAN INTE VÄRD, EN JÄVLA MASSA PENGAR!!

Nej jag frågade bara om det finns något gratisalternativ och jag vet om att blocket är bra. När jag skapade tråden visste jag inte att det bara kostade 20, visste däremot att man inte kan betala med sms och tyckte det var lite rörigt, har ännu ingen hemtelefon i min lägenhet.

Tydligen finns det inget lika bra gratisalternativ så självklart blir det blocket om jag inte kan få någon av mina vänner att ta emot honom.

Förstår inte hur man orkar skriva här och klaga på att jag verkar snål när jag bara frågar om sidor att lägga ut annonser på gratis, hade det funnits en gratissida som var lika bra som blocket.. vem här hade då valt blocket? ärligt talat.

Tack för svar ändå, nu vet jag (:


Vi trodde bara att du var en omänsklig djurhatare. Vi hade fel. Sorry.

Angel
2007-06-25, 14:49
Går lika bra att betala annonsen med mobilen

piraten99
2007-06-25, 18:23
1. om du skaffar ett husdjur, se till att du kan ta hand om det.
2. om du inte kan det, så skaffa det inte.

det kan vara lite att tänka på nästa gång du inhandlar en kanin.

Jorgen
2007-06-25, 19:24
1. om du skaffar ett husdjur, se till att du kan ta hand om det.
2. om du inte kan det, så skaffa det inte.

det kan vara lite att tänka på nästa gång du inhandlar en kanin.

Du är klok som en bok.

Men du, saker och ting kan förändras i livet. Hur skall man kunna ha koll på vad som kommer att hända om ett, tre, tio år? Det kan också vara lite att tänka på.

LadyInsane
2007-06-25, 19:52
Du är klok som en bok.

Men du, saker och ting kan förändras i livet. Hur skall man kunna ha koll på vad som kommer att hända om ett, tre, tio år? Det kan också vara lite att tänka på.

Men det är väl just sånt man ska tänka på när man skaffar djur.. ?

Trance
2007-06-25, 19:54
Hmm, mycket moral i denna tråden. Känns som det har hänt de flesta att de köpt en katt och sedan märkt efter sommaren när de drar in massa smuts och skit att det inte var så roligt, vilket resulterar i stor förvåning att en påse med katt flyter rätt länge. Så dags att komma ner från era höga hästar.

MasterChief
2007-06-25, 20:00
Hmm, mycket moral i denna tråden. Känns som det har hänt de flesta att de köpt en katt och sedan märkt efter sommaren när de drar in massa smuts och skit att det inte var så roligt, vilket resulterar i stor förvåning att en påse med katt flyter rätt länge. Så dags att komma ner från era höga hästar.

Ja, det är katter det. Det är ju en annan sak.

Här pratar vi ju om gullekaniner.

piraten99
2007-06-25, 20:15
Du är klok som en bok.

Men du, saker och ting kan förändras i livet. Hur skall man kunna ha koll på vad som kommer att hända om ett, tre, tio år? Det kan också vara lite att tänka på.

jepp, det gäller att se det långsiktigt!

St0ned
2007-06-25, 20:22
det finns ju abc-annons, dom är gratis.. prova där

Jorgen
2007-06-25, 20:34
Men det är väl just sånt man ska tänka på när man skaffar djur.. ?

jepp, det gäller att se det långsiktigt!

Naturligtvis. Men vet ni hur era liv ser ut om tio år? Det tror jag inte att någon vet.

sissa
2007-06-25, 23:07
1. om du skaffar ett husdjur, se till att du kan ta hand om det.
2. om du inte kan det, så skaffa det inte.

det kan vara lite att tänka på nästa gång du inhandlar en kanin.

vad är det som är så hemskt/fel med att ge bort/sälja sin kanin?

sen undrar jag som jörgen - hur ska man kunna garantera något som gäller flera år in i framtiden? att ta sitt ansvar och hitta ett nytt hem när man inser att man själv inte räcker till av olika anledningar (som inte går att förutspå 10 år innan) är inte det att ta hand om djuret?

förstår inte dödssynden i det hela.

krilleh
2007-06-25, 23:30
20kr är ju bara en löjlig summa att ens disskutera. Kostar mer att cykla till gymmet föfan

Mental
2007-06-26, 00:45
20kr är ju bara en löjlig summa att ens disskutera. Kostar mer att cykla till gymmet föfan

Och att läsa igenom tråden kostar hur mycket?

Sen till er som argumenterar att man skall tänka frammåt. Självklart, men saker ändras oförutsett, man kan bli av med jobbet och få flytta, får en alergisk partner eller barn, saker händer.

machine gun
2007-06-26, 17:24
Naturligtvis. Men vet ni hur era liv ser ut om tio år? Det tror jag inte att någon vet.

Nej. Och därför har jag inga husdjur.

Men jag vet att saker kan ändra sig. Vi var tvungna att göra oss av med våra kaniner, höns, kalkoner och grisar (ja, det var rena bondgården) när min mammas sambo dumpade oss med alla skulder och vi var tvungna att flytta in hos släktingar en period. Det fanns helt enkelt inte rum för alla där. Hundarna fick dock följa med. Sånt kan ju hända, allt är inte förutsägbart. Har man däremot "bara tröttnat", så gjorde man helt klart fel som inte tänkte efter före.

EDIT: Men att ge bort djuret till någon som tycker om det mer än en själv kan ju förstås va en bra lösning på problemet. Att avliva friska djur borde vara förbjudet.

MasterChief
2007-06-26, 19:53
Att avliva friska djur borde vara förbjudet.

Du är alltså vegan och emot all köttindustri?

piraten99
2007-06-26, 20:16
Du är alltså vegan och emot all köttindustri?

äter du hundar, kaniner och krokodiller?

Jorgen
2007-06-26, 20:18
äter du hundar, kaniner och krokodiller?

Äter du hundar, kaniner, krokodiler, örnar, uttrar, måsar eller ormar?

piraten99
2007-06-26, 20:26
Äter du hundar, kaniner, krokodiler, örnar, uttrar, måsar eller ormar?

nej. och vill det inte heller. jag äter inte heller spindlar, maskar och rårakor.

jag tycker det inte känns så friskt att ta livet av en kanin som heter Johnny bara för att man tröttnade på den efter 2 år.
men däremot har jag inget problem om det var en äcklig spindel.
men om det var en sköldpadda som hette örjan så skulle jag tyckte det var fel.

sen tycker jag inte det är rätt heller att inte vilja betala 20 svenska pesatas för att Johnny ska få ett hem.

machine gun
2007-06-26, 20:28
Du är alltså vegan och emot all köttindustri?

Lakto-ovo-vegetarian av latmaskskäl. Tidigare var jag vegan.

Någonstans ser jag ändå en viss skillnad på att avliva djur som folk faktiskt äter upp än att avliva husdjur som blivit tråkiga för att tja.. kremera dem.

Jorgen
2007-06-26, 20:31
nej. och vill det inte heller. jag äter inte heller spindlar, maskar och rårakor.

jag tycker det inte känns så friskt att ta livet av en kanin som heter Johnny bara för att man tröttnade på den efter 2 år.
men däremot har jag inget problem om det var en äcklig spindel.
men om det var en sköldpadda som hette örjan så skulle jag tyckte det var fel.

sen tycker jag inte det är rätt heller att inte vilja betala 20 svenska pesatas för att Johnny ska få ett hem.
Varför har sköldpaddan rätt att leva, men inte spindeln?

Har du ens läst hela tråden? Jag tycker att du skall göra det först.

MasterChief
2007-06-26, 20:32
Lakto-ovo-vegetarian av latmaskskäl. Tidigare var jag vegan.

Någonstans ser jag ändå en viss skillnad på att avliva djur som folk faktiskt äter upp än att avliva husdjur som blivit tråkiga för att tja.. kremera dem.

Eftersom du är vegetarian tycker jag du har "mer rätt" till denna åsikt än gemene man som grinar varje gång en hund far illa samtidigt som de glufsar i sig kött från en gris, som faktiskt är intelligentare.

Du är konsekvent och det är bra.

MasterChief
2007-06-26, 20:34
äter du hundar, kaniner och krokodiller?

Att äta kanin är väl helt accepterat även i Sverige (bland köttätare då)?

Fattar inte vad du surrar om.

Trance
2007-06-26, 20:44
Eftersom du är vegetarian tycker jag du har "mer rätt" till denna åsikt än gemene man som grinar varje gång en hund far illa samtidigt som de glufsar i sig kött från en gris, som faktiskt är intelligentare.

Du är konsekvent och det är bra.

Pff, jag gillar att grina över hundar och äta fläskfilé. Det är inte inkonsekvent alls.

piraten99
2007-06-26, 20:55
Varför har sköldpaddan rätt att leva, men inte spindeln?

Har du ens läst hela tråden? Jag tycker att du skall göra det först.

ja, inte vet jag varför jag tycker så.
tycker faktiskt det är ett rätt så mänskligt beteende att ha starkare känslor för vissa djur.

jag kan utan problem äta slakt djur och samtidigt tycka jättesynd om en gullig gris/ko som är på väg till slakt på TV.

jag tycker en gullig baby sköldpadda är mer värd än en acklig spindel.
och varför tycker jag så? jag vet faktiskt inte, det är bara så jag lärt mig att tycka eller kanske rentav född att tycka?


duger det som svar?

MasterChief
2007-06-26, 20:55
Pff, jag gillar att grina över hundar och äta fläskfilé. Det är inte inkonsekvent alls.

Sätter du mer värde till hunden och ser grisen som mat så är det givetvis helt ok, OM man fattar varför man grinar och vilka orsaker som ligger bakom.

piraten99
2007-06-26, 21:00
Sätter du mer värde till hunden och ser grisen som mat så är det givetvis helt ok, OM man fattar varför man grinar och vilka orsaker som ligger bakom.

varför ska man förstå för att det ska vara ok för dig?

vilken skulle du rädda först från ett brinnande hus? en gullig liten gris som heter Babe eller en hund du inte känner?

Jorgen
2007-06-26, 21:02
ja, inte vet jag varför jag tycker så.
tycker faktiskt det är ett rätt så mänskligt beteende att ha starkare känslor för vissa djur.

jag kan utan problem äta slakt djur och samtidigt tycka jättesynd om en gullig gris/ko som är på väg till slakt på TV.

jag tycker en gullig baby sköldpadda är mer värd än en acklig spindel.
och varför tycker jag så? jag vet faktiskt inte, det är bara så jag lärt mig att tycka eller kanske rentav född att tycka?


duger det som svar?

Då förstår jag inte varför du skriver som du gör i dina tidigare poster. Vad du tycker är ingen mall för hur resten av befolkningen tycker.

Har du läst hela tråden nu btw?

jaaaaag
2007-06-26, 21:03
Wtf..

När jag köpte min kanin så bodde jag hemma fortf och hade en stor trädgård där han fick springa och mkt mer tid. Nu jobbar jag och bor i en etta, har inte ens en balkong. Tog med honom vid flytten och här finns varken plats eller tid. Tipset om att inte skaffa en kanin om man inte vet om man kan ta hand om den passar inte in för jag kunde ta hand om honom då. Min närmsta kompis som fortf bor hemma hämtade honom igår, de bor i villa och allt är löst, kan hälsa på honom när jag vill och han kommer få det bättre, även jag.

Vissa här i tråden verkar tro att de är felfria, aldrig begår misstag eller är med om förändringar i livet som gör att man måste tänka om och förändra saker. Lol.

Trance
2007-06-26, 21:04
Sätter du mer värde till hunden och ser grisen som mat så är det givetvis helt ok, OM man fattar varför man grinar och vilka orsaker som ligger bakom.

Om det är en hund jag känner så är det ju rätt enkelt, den är inne i min Monkeysphere som man säger. De grisar jag äter är utanför den. Om jag ser en hund på tv som lider och tycker synd om den så är det ju för den påminner om hunden i min Monkeysphere förmodligen.

Av samma anledning så bryr jag mig inte nämnvärt när jag hör om en jordbävningskatastrof någonstans i Asien som dödat ett par hundra människor, de är ju utanför min monkeysphere.

Bra läsning faktiskt, även om jag tolkar den lite liberalt antar jag:
http://www.pointlesswasteoftime.com/monkeysphere.html

jaaaaag
2007-06-26, 21:04
vad är det som är så hemskt/fel med att ge bort/sälja sin kanin?

sen undrar jag som jörgen - hur ska man kunna garantera något som gäller flera år in i framtiden? att ta sitt ansvar och hitta ett nytt hem när man inser att man själv inte räcker till av olika anledningar (som inte går att förutspå 10 år innan) är inte det att ta hand om djuret?

förstår inte dödssynden i det hela.

:thumbup:

MasterChief
2007-06-26, 21:06
varför ska man förstå för att det ska vara ok för dig?

vilken skulle du rädda först från ett brinnande hus? en gullig liten gris som heter Babe eller en hund du inte känner?

Jag är allergisk mot känslostormar där personen i fråga egentligen inte har en aning om varför han tycker så.

Ingen såklart. Varför riskera mig själv genom att jaga ett skräckjagat djur genom ett eldhärjat hus? Har jag fått ut familjen så är jag helt nöjd. Skulle jag ha ett eget husdjur skulle jag givetvis göra något för att rädda den. Men inte vad som helst.

piraten99
2007-06-26, 21:07
det är nog du som missförstår mig, jörgen.

1. folk får tycka vad dem vill och göra vad dem vill inom lagens gränser.

så vitt jag vet så står det inget i lagen om att jörgens spindel kevin är mindre värd än piratens vandrande pinnar. så det är ju upptill dig själv att välja vilka du räddar om du är på en koppkaffe hos mig och huset börjar brinna och Kevin har gömt sig i din innerfick som hänger i hallen,

MasterChief
2007-06-26, 21:09
Om det är en hund jag känner så är det ju rätt enkelt, den är inne i min Monkeysphere som man säger. De grisar jag äter är utanför den. Om jag ser en hund på tv som lider och tycker synd om den så är det ju för den påminner om hunden i min Monkeysphere förmodligen.

Av samma anledning så bryr jag mig inte nämnvärt när jag hör om en jordbävningskatastrof någonstans i Asien som dödat ett par hundra människor, de är ju utanför min monkeysphere.

Bra läsning faktiskt, även om jag tolkar den lite liberalt antar jag:
http://www.pointlesswasteoftime.com/monkeysphere.html

Exakt, och detta har många förbannat svårt att inse. De vågar inte stå för att de inte bryr sig.

Jorgen
2007-06-26, 21:12
det är nog du som missförstår mig, jörgen.

1. folk får tycka vad dem vill och göra vad dem vill inom lagens gränser.

så vitt jag vet så står det inget i lagen om att jörgens spindel kevin är mindre värd än piratens vandrande pinnar. så det är ju upptill dig själv att välja vilka du räddar om du är på en koppkaffe hos mig och huset börjar brinna och Kevin har gömt sig i din innerfick som hänger i hallen,
Så när du skrev detta menade du?

jag tycker det inte känns så friskt att ta livet av en kanin som heter Johnny bara för att man tröttnade på den efter 2 år.
sen tycker jag inte det är rätt heller att inte vilja betala 20 svenska pesatas för att Johnny ska få ett hem.

Jag dricker inte kaffe.

piraten99
2007-06-26, 21:13
Exakt, och detta har många förbannat svårt att inse. De vågar inte stå för att de inte bryr sig.

vadå, det är ju precis det jag sagt.
jag skiter i spindlar och hatar dem och flugor också!
när jag var liten hade jag en myra som hette örjan som ett husdjur i en burk.

MasterChief
2007-06-27, 09:23
vadå, det är ju precis det jag sagt.
jag skiter i spindlar och hatar dem och flugor också!
när jag var liten hade jag en myra som hette örjan som ett husdjur i en burk.

Har jag sagt något annat då (om dig) ?

Pingu
2007-06-27, 09:49
Sätt upp lappar i närmsta mataffärer? :D

:laugh:

Mela tänker med magen *popcorn*