handdator

Visa fullständig version : Mat halvtimma innan träning.

prinsesson
2007-06-25, 06:59
Hej.

Jag har ett sommarjobb på en mataffär här i närheten där jag bor. Arbetstiderna varierar ganska mycket och idag råkar det vara så att jag ska arbeta tills klockan 17. Planerar att gå till gymmet ca. 18 men borde ju få i mig något före. Gröt tycker jag funkar jättebra men jag undrar om det är alltför nära inpå träningen om man käkar en gröttallrik med nötter och mjölk ca. ½ h innan? Tar liksom en stund att komma ur arbetskläderna, tillreda gröten osv. Det brukar ju liksom vara 1-2h som gäller så jag undrar om detta kan försämra mitt pass på något sätt.

GymTT
2007-06-25, 07:01
Hej.

Jag har ett sommarjobb på en mataffär här i närheten där jag bor. Arbetstiderna varierar ganska mycket och idag råkar det vara så att jag ska arbeta tills klockan 17. Planerar att gå till gymmet ca. 18 men borde ju få i mig något före. Gröt tycker jag funkar jättebra men jag undrar om det är alltför nära inpå träningen om man käkar en gröttallrik med nötter och mjölk ca. ½ h innan? Tar liksom en stund att komma ur arbetskläderna, tillreda gröten osv. Det brukar ju liksom vara 1-2h som gäller så jag undrar om detta kan försämra mitt pass på något sätt.

Om det kan försämra ditt pass beror ju primärt på hur du mår med mat i magen 30min innan träning. Jag hade inte ätit 30min innan träning, om jag var tvungen, skulle jag tagit något i flytande form.

Eddie Vedder
2007-06-25, 07:04
Du kommer inte hinna tillgodogöra dig energin från gröten, den lär knappt hinna lämna magsäcken förrns du tränat klart.

Är du hungrig och trött när du kommer hem är det rätt att äta, annars orkar du ju förstås inte träna ordentligt. Mitt förslag är att äta mer till frukost och lunch och sedan något litet innan träningen, typ en banan och ett glas fil.

Något lättsmält och litet helt enkelt för energin du använder under passet är den du lagrat in sedan påfyllnaden från senaste passet.:thumbup: