handdator

Visa fullständig version : Viktökning + Muskler?

Ctrl
2007-06-25, 01:54
Hej!

Jag styrketränar 4 dagar i veckan på ett bra gym, och mitt mål med träningen är att gå upp i vikt + att få synliga muskler..

Lite info om mig: Är snart 18 år, kille, 1.70m lång, väger 52kg.. Är också ganska smal som ni kanske förstår.. Har styrketränat i ca 4 månader, men tycker inte jag ser några resultat, mina vänner säger även "det händer ju inget" "Du måste käka mkt" Vilket inte är så lätt eftersom jag är den typen som inte har lätt för att få i mkt mat på en gång, även om jag försöker..

Jag hade tänkt börja käka 5, eventuellt 6ggr/per dag.. Men vet ej hur jag ska lägga upp kosten riktigt.. Skulle vilja få hjälp med hur ofta jag ska äta, hur många kalorier jag bör få i mig per dag, exempel på vad man kan äta till mellanmål osv... Just nu käkar jag inte speciellt bra tror jag..

Frukost 7.00; 2 fullkornsbröd (mörkt) med skinka på, varierat med leverpastej, Youghort + Fullkornsflingor

Mellanmål 9.30 (skolan); 1 köttbullsmacka + kaffe som jag köper på cafeterian i skolan..

Middag 11.30(skolan); Bra och nyttig mat + mycket mjölk..

Styrketräning 14.00; (vet ej vad jag borde käka innan o efter, o hur långt innan o hur långt efter)

Mellanmål 16.00; (efter att ha cyklat hem) 2 fullkornsbröd (mörkt) med skinka på, varierat med leverpastej..

Kvällsmål 18.30; 2 fullkornsbröd med skinka/leverpastej på.. + mkt mjölk..

Mellanmål 21.30; 2 fullkornsbröd med skinka/leverpastej på.. + mkt mjölk..

Har som ni ser väldigt dålig fantasi på bra mat.. Tipsa mig inte om kosttillskott bara, för jag tänker inte köpa det.. Det ska gå att käka tillräckligt mkt o nyttig mat, istället för att slänga mina sista pengar på kosttillskott som ändå inte gör någon skillnad om man inte käkar bra (min åsikt) ;)

Skulle vara väldigt tacksam för allas åsikter och tips, eftersom jag har tänkt att gå o snacka med en dietist om hur o vad jag bör äta, men vet ej om det är värt pengarna om jag kan få hjälp här..

Tack!!:)

sissa
2007-06-25, 02:15
vad sägs om vanlig mat typ?:)

spagetti och köttfärsås, kyckling och ris, köttgryta, korv och potatismos, laxpasta, hamburgare, ärtsoppa, chili con carne, osv osv osv

inget fel på fullkornbröd, men stoppa in lite ljust bröd också eller annat lättätet som du tycker är gott mellan målen för att få upp kalorimängden.

vad menar du med nyttig mat? om du menar kalorisnål mat så tycker jag att du verkar göra det svårare för dig själv bara om du är för besatt av att det ska vara "nyttig" mat hela tiden. se det som en helhet istället. låt basen vara bra och ordentlig mat, sen kan en del av det få vara "onyttig mat" spelar ingen roll, och särskilt inte när du är i det läge du är i.

sist jag försökte bygga så försökte jag av nån anledning bygga på minikeso och tonfik typ. denna gången äter jag helt vanlig mat som jag alltid gjort + att jag istället för att hålla igen tar den där extra efterätten, det där extra mellanmålet för att få upp intaget.
går mkt bättre, vilket säger sig själv. :cool:

Exhale_
2007-06-25, 02:27
Hej!

Jag styrketränar 4 dagar i veckan på ett bra gym, och mitt mål med träningen är att gå upp i vikt + att få synliga muskler..

För att öka i muskelmassa krävs det som du skriver att man äter mer energi än vad man förbrukar. Nackdelen är att du samtidigt kommer att lägga på dig en viss mängd fett också i och med viktökningen. Det kommer i sin tur göra att musklerna blir mindre synliga, men det är smällar man får ta om man vill skapa bra förutsättningar för att bygga muskler!

Jag hade tänkt börja käka 5, eventuellt 6ggr/per dag.. Men vet ej hur jag ska lägga upp kosten riktigt.. Skulle vilja få hjälp med hur ofta jag ska äta, hur många kalorier jag bör få i mig per dag, exempel på vad man kan äta till mellanmål osv... Just nu käkar jag inte speciellt bra tror jag..

Det kvittar hur många mål mat om dagen du käkar så länge du kommer upp i tillräckligt mängd energi. Se bara till att varje mål innehåller fett, protein och kolhydrater. Du kan alltså äta 6 ggr om dagen omdet passar dig bra samtidigt som det går lika bra att du käkar 3 ggr om dagen.

Angående maten så tycker jag att du äter relativt bra. Känns det som om du käkar för lite så försök att äta större portioner, alternativt lägga till något energitätt livsmedel. Till yoghurten och flingorna kan du ju käka en näve nötter som snabbt får upp energiinnehållet i frukosten. Annars kan du ju alltid käka mer flingor, om du tycker det är något som kan funka.

Skulle vara väldigt tacksam för allas åsikter och tips, eftersom jag har tänkt att gå o snacka med en dietist om hur o vad jag bör äta, men vet ej om det är värt pengarna om jag kan få hjälp här..

Tack!!:)

Dietisten kan du ju glömma att snacka med, känns ganska bortkastat att lägga ut pengar på dennes åsikt när du som sagt kan få lika bra tips här.

Sammanfattning: Går du upp i vikt äter du mer energi än vad du gör av med, går du ner i vikt eller står still äter du för lite. Det är bara att ställa sig på vågen en gång i veckan och kika!

sissa
2007-06-25, 02:28
med andra ord skulle jag gjort såhär: börja med att se till att du käkar en ordentlig och bra frukost,lunch + middag ( ej bara två mackor)
lägg in ett par-3 mellanmål också. mackor,nötter,yoggi/fil,pannkaka eller vad du nu gillar och tycker är lättätet.

efterätter och nötter och att allmänt inte äta för "nyttigt" i bemärkelsen fettsnålt/kalorisnålt har iaf fått vågen att röra på sig för mig. och att göra det lite lättare för sig. gillar du pannkakor och kan käka rätt mkt av det- gör ett gäng och ställ i kylen och käka som mellanmål istället för att försöka trycka ner nåt som du inte tycker är särskilt lättätet. det brukar finns nåt som slinker ner oavsett mättnad nästan*popcorn*

Eddie Vedder
2007-06-25, 06:23
Har som ni ser väldigt dålig fantasi på bra mat

Har du aldrig gått i skolan?:confused:

Det är ju bara att käka lioknande mat som där, köttfärslimpa och potatis ich brunsås, kycklinggryta med ris, köttbullar och makaroner, fiskgratäng, spaghetti med skinksås, lax med potatis, omeletter, pajer m.m. m.m.

Bara vanlig mat, olika mat bygger inte mer än annan mat. Du behöver åstadkomma ett kaloriöverkskott och för det krävs mer energi i form av mat än vad du förbrukar. Det hela är mycket mycket enkelt men vissa verkar tro att det är rena raketforskningen.

Har du smör på mackorna? Hur pass hög fetthalt har yoghurten? Ät lite mer av varje måltid, ta 1 msak olivolja innan du äter.

Efter träning bör du äta så tidigt som möjligt. Gärna snabba kolhydrater och protein, ta exempelvis en vit smörgås med minikeso direkt efter träning, åk sedan hem och käka exempelvis kyckling och ris. Vadsomhelst lixom, helt ofattbart för mig hur man kan ha så svårt för vilken mat som man ska äta. Vi drunknar ju i mat i det här samhället!

Ctrl
2007-06-25, 16:14
Har du aldrig gått i skolan?:confused:

Det är ju bara att käka lioknande mat som där, köttfärslimpa och potatis ich brunsås, kycklinggryta med ris, köttbullar och makaroner, fiskgratäng, spaghetti med skinksås, lax med potatis, omeletter, pajer m.m. m.m.

Bara vanlig mat, olika mat bygger inte mer än annan mat. Du behöver åstadkomma ett kaloriöverkskott och för det krävs mer energi i form av mat än vad du förbrukar. Det hela är mycket mycket enkelt men vissa verkar tro att det är rena raketforskningen.

Har du smör på mackorna? Hur pass hög fetthalt har yoghurten? Ät lite mer av varje måltid, ta 1 msak olivolja innan du äter.

Efter träning bör du äta så tidigt som möjligt. Gärna snabba kolhydrater och protein, ta exempelvis en vit smörgås med minikeso direkt efter träning, åk sedan hem och käka exempelvis kyckling och ris. Vadsomhelst lixom, helt ofattbart för mig hur man kan ha så svårt för vilken mat som man ska äta. Vi drunknar ju i mat i det här samhället!

Det jag har problem med är inte vad jag bör käka som middag, utan tips på vad man kan äta som mellanmål.. Yoghurten har 0.05% Fetthalt.. Borde jag köpa nån med mer fett i? Ja jag använder smör på mackorna.. Ska jag ta 1 msk olivolja i munnen, inget till?..Innan jag äter?

med andra ord skulle jag gjort såhär: börja med att se till att du käkar en ordentlig och bra frukost,lunch + middag ( ej bara två mackor)
lägg in ett par-3 mellanmål också. mackor,nötter,yoggi/fil,pannkaka eller vad du nu gillar och tycker är lättätet.

efterätter och nötter och att allmänt inte äta för "nyttigt" i bemärkelsen fettsnålt/kalorisnålt har iaf fått vågen att röra på sig för mig. och att göra det lite lättare för sig. gillar du pannkakor och kan käka rätt mkt av det- gör ett gäng och ställ i kylen och käka som mellanmål istället för att försöka trycka ner nåt som du inte tycker är särskilt lättätet. det brukar finns nåt som slinker ner oavsett mättnad nästan*popcorn*

Tack så mkt.. Men med "nyttig o bra mat" menade jag Mkt mat, och bra för att öka i vikt.. Är alla sorters nötter bra om man vill öka i vikt? Finns det bättre eller sämre? Har hört att keso är billigt och bra, finns det isåfall någon sort som är bättre någon annan?

För att öka i muskelmassa krävs det som du skriver att man äter mer energi än vad man förbrukar. Nackdelen är att du samtidigt kommer att lägga på dig en viss mängd fett också i och med viktökningen. Det kommer i sin tur göra att musklerna blir mindre synliga, men det är smällar man får ta om man vill skapa bra förutsättningar för att bygga muskler!

Det kvittar hur många mål mat om dagen du käkar så länge du kommer upp i tillräckligt mängd energi. Se bara till att varje mål innehåller fett, protein och kolhydrater. Du kan alltså äta 6 ggr om dagen omdet passar dig bra samtidigt som det går lika bra att du käkar 3 ggr om dagen.

Angående maten så tycker jag att du äter relativt bra. Känns det som om du käkar för lite så försök att äta större portioner, alternativt lägga till något energitätt livsmedel. Till yoghurten och flingorna kan du ju käka en näve nötter som snabbt får upp energiinnehållet i frukosten. Annars kan du ju alltid käka mer flingor, om du tycker det är något som kan funka.

Dietisten kan du ju glömma att snacka med, känns ganska bortkastat att lägga ut pengar på dennes åsikt när du som sagt kan få lika bra tips här.

Sammanfattning: Går du upp i vikt äter du mer energi än vad du gör av med, går du ner i vikt eller står still äter du för lite. Det är bara att ställa sig på vågen en gång i veckan och kika!

Tack!! Men hur många kalorier bör jag få i mig under en dag, om man är i min situation? Sen har jag en fråga till, Har man lättare för att bygga muskler om man ligger på ett energiöverskott? Eller är det Proteinet man måste försöka öka om man tycker att det går segt med styrketräningen?

vad sägs om vanlig mat typ?:)

spagetti och köttfärsås, kyckling och ris, köttgryta, korv och potatismos, laxpasta, hamburgare, ärtsoppa, chili con carne, osv osv osv

inget fel på fullkornbröd, men stoppa in lite ljust bröd också eller annat lättätet som du tycker är gott mellan målen för att få upp kalorimängden.

vad menar du med nyttig mat? om du menar kalorisnål mat så tycker jag att du verkar göra det svårare för dig själv bara om du är för besatt av att det ska vara "nyttig" mat hela tiden. se det som en helhet istället. låt basen vara bra och ordentlig mat, sen kan en del av det få vara "onyttig mat" spelar ingen roll, och särskilt inte när du är i det läge du är i.

sist jag försökte bygga så försökte jag av nån anledning bygga på minikeso och tonfik typ. denna gången äter jag helt vanlig mat som jag alltid gjort + att jag istället för att hålla igen tar den där extra efterätten, det där extra mellanmålet för att få upp intaget.
går mkt bättre, vilket säger sig själv. :cool:

Med nyttig mat menar jag Bra, fet och mkt mat för att effektivt kunna gå upp i vikt.. :) Vad är skillnad på keso och minikeso? Är Kesella bra? Vad är de för skillnad på keso och kesella? Bör jag äta så fett som möjligt?

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 16:19
Du väger ganska lite så det är egentligen bara att bulka upp sig. Du måste äta mer riktig mat som de andra säger t ex spaghetti. Du kan även byta pålägg på dina mackor och inte ha samma hela tiden. Lycka till!

Rahf
2007-06-25, 16:41
Häll oljan på maten istället för att ta den i munnen.

Minikeso = mindre fett.

Du behöver inte äta så fett som möjligt om du inte vill, men skippa light-produkterna eftersom de knappast kommer att hjälpa i det här fallet.

zeusden1
2007-06-25, 16:44
Jag måste fråga, har inte du sommarlov?

Ctrl
2007-06-25, 16:45
Häll oljan på maten istället för att ta den i munnen.

Minikeso = mindre fett.

Du behöver inte äta så fett som möjligt om du inte vill, men skippa light-produkterna eftersom de knappast kommer att hjälpa i det här fallet.

Okej, men är det inte bättre med fet mat för min del? Än att välja det lätta? :) Har fettet något med hur mkt man ökar i muskelmassa att göra?

Ctrl
2007-06-25, 16:47
Jag måste fråga, har inte du sommarlov?

Jo har sommarlov, men vill veta hur jag ska äta efter sommarlovet när jag går i skolan, för det är alltid lättare med tider och så när man har sommarlov, så därför är det lika bra att fråga om det svåraste.. ;)

NiklasAhlqvist
2007-06-25, 16:49
Om man tänker på din vikt så behöver du lite mer fett i kroppen. Det skadar aldrig och tror det kommer hjälpa dig att öka med vikterna!!

Raggis
2007-06-25, 17:36
Om man tänker på din vikt så behöver du lite mer fett i kroppen. Det skadar aldrig och tror det kommer hjälpa dig att öka med vikterna!!

Har du ens läst igenom tråden?

Rahf
2007-06-25, 19:36
Okej, men är det inte bättre med fet mat för min del? Än att välja det lätta? :) Har fettet något med hur mkt man ökar i muskelmassa att göra?

Fördelen med fett är att det innehåller mer energi på mindre andel massa och betyder alltså att du äter mindre men får i dig mer. Fördelningen mellan fett och kolhydrater bestämmer du själv men det brukar te sig att kolhydraterna tar upp största delen av ditt dagliga kaloriintag.

Uppskattade siffror:

Protein ~ 4kcal/1g
Kolhydrat ~ 4kcal/1g
Fett ~ 9kcal/1g

Med detta sagt tycker jag inte att du bara ska satsa på en sorts makronutrient, blanda friskt och ät framför allt mycket.

Eddie Vedder
2007-06-25, 20:09
Det jag har problem med är inte vad jag bör käka som middag, utan tips på vad man kan äta som mellanmål.. Yoghurten har 0.05% Fetthalt.. Borde jag köpa nån med mer fett i? Ja jag använder smör på mackorna.. Ska jag ta 1 msk olivolja i munnen, inget till?..Innan jag äter?

Vad är det för skillnad på mat du kan äta till lunch, middag, frukost och mellanmål? En lucnh bestående av fil och müsli går lika bra som ett mellanmål bestående av kåldolmar och potatismos. Det är inte som att en viss typ av mat bara funkar vid en viss tidpunkt. Själv äter jag ofta kall potatis och en burk makrill i tomatsås till frukost och alltid gröt efter träning, kan ofta bli gröt till både lunch och middag, dock sällan till frukost nuförtiden.

Vad gäller att öka fettet är det mest ifall du har svårt med att fylla upp energibehovet, fett KRÄVS för en fungerande hälsa, likaså protein. Dessa två är dom essentiella makronutrienterna, alla aminosyror och alla fettsyror kan inte kroppen bilda själv så dessa måste tillföras via kosten. Men som sagt är ökat fettintag även bra i syfte att helt enkelt få i sej mer kcal per volymenhet.:thumbup:

Men med "nyttig o bra mat" menade jag Mkt mat, och bra för att öka i vikt.. Är alla sorters nötter bra om man vill öka i vikt? Finns det bättre eller sämre? Har hört att keso är billigt och bra, finns det isåfall någon sort som är bättre någon annan?

Alla mat kan du öka i vikt av, det viktiga är att din kost i sin helhet leder till ett kaloriöverskott. Nötter är gott, energirikt och näringsrikt. Olika nötter har olika näringsvärden, makrofördelning, fettsammansättning o.s.v. men du kommer inte äta dig till dålig hälsa för att du väljer nöt A istället för nöt B, faktum är att inte ens nöt C kommer göra någon stor skillnad.;)

Välj nötter och/eller frön som du tycker smakar gott och stoppa i dig någon näve emellanåt helt enkelt, gör det inte krångligare än vad det är.

Men hur många kalorier bör jag få i mig under en dag, om man är i min situation? Sen har jag en fråga till, Har man lättare för att bygga muskler om man ligger på ett energiöverskott? Eller är det Proteinet man måste försöka öka om man tycker att det går segt med styrketräningen?

Energiöverskottet är det absolut primära tillsammans med ett adekvat aminosyreintag, det senare är dock inget du behöver fundera över för en normalsammansatt kost på energiöverskott ger med råge tillräckligt med aminosyror för muskeltillväxt.

Så proteinet behöver såklart vara tillräckligt men ett energiöverskott är ett KRAV för ökad muskelmassa.

Hur mycket kcal just DU behöver kan inte jag uppskatta, testa dig fram helt enkelt. Ät mycket mat, går du upp i vikt åstadkommer du ett överskott, går du inte upp så får du äta ännu mer. Skulle du istället gå upp i en takt du själv tycker är lite väl häftig, ja då kan du sakta ner lite. Testa själv som sagt, det här är hur simpelt som helst.:)

Vad är skillnad på keso och minikeso? Är Kesella bra? Vad är de för skillnad på keso och kesella? Bör jag äta så fett som möjligt?

Skillnaden mellan keso och minikeso är fetthalten. Kesella är en liknande produkt men inte exakt samma. Ingen skillnad värd att fundera över anser jag, ät den du själ föredrar rent smakmässigt. Hur fett du vill äta avgör du själv utifrån egna smakpreferenser, energibehov o.s.v.

Hoppas svaren har gett dig något. Lycka till!:thumbup:

LadyInsane
2007-06-25, 20:11
Jo har sommarlov, men vill veta hur jag ska äta efter sommarlovet när jag går i skolan, för det är alltid lättare med tider och så när man har sommarlov, så därför är det lika bra att fråga om det svåraste.. ;)

Tänkte mest ge dig cred för att du är såpass tidigt ute med att lära dig om vad du behöver äta m.m. Det ska nog gå bra, ska du se. :)

Ctrl
2007-06-25, 20:27
Vad är det för skillnad på mat du kan äta till lunch, middag, frukost och mellanmål? En lucnh bestående av fil och müsli går lika bra som ett mellanmål bestående av kåldolmar och potatismos. Det är inte som att en viss typ av mat bara funkar vid en viss tidpunkt. Själv äter jag ofta kall potatis och en burk makrill i tomatsås till frukost och alltid gröt efter träning, kan ofta bli gröt till både lunch och middag, dock sällan till frukost nuförtiden.

Humm, Sant i det du säger, men det är väl mer effektivt om man äter tex frukost bestående av långa och mycket kolhydrater? För att klara av dagen bra menar jag.. Om man skulle byta ut den med en banan som man tar tex efter träningen, så blir man ju väldigt trött hela dagen? ;) Det va så jag menade, när under dagen, eller innan/efter träning, som man behöver långa/korta kolhydrater.. Är det viktigt att käka mkt protein en kort tid efter träning? osv..

Vad gäller att öka fettet är det mest ifall du har svårt med att fylla upp energibehovet, fett KRÄVS för en fungerande hälsa, likaså protein. Dessa två är dom essentiella makronutrienterna, alla aminosyror och alla fettsyror kan inte kroppen bilda själv så dessa måste tillföras via kosten. Men som sagt är ökat fettintag även bra i syfte att helt enkelt få i sej mer kcal per volymenhet.

Alla mat kan du öka i vikt av, det viktiga är att din kost i sin helhet leder till ett kaloriöverskott. Nötter är gott, energirikt och näringsrikt. Olika nötter har olika näringsvärden, makrofördelning, fettsammansättning o.s.v. men du kommer inte äta dig till dålig hälsa för att du väljer nöt A istället för nöt B, faktum är att inte ens nöt C kommer göra någon stor skillnad.

Välj nötter och/eller frön som du tycker smakar gott och stoppa i dig någon näve emellanåt helt enkelt, gör det inte krångligare än vad det är.

Energiöverskottet är det absolut primära tillsammans med ett adekvat aminosyreintag, det senare är dock inget du behöver fundera över för en normalsammansatt kost på energiöverskott ger med råge tillräckligt med aminosyror för muskeltillväxt.

Så proteinet behöver såklart vara tillräckligt men ett energiöverskott är ett KRAV för ökad muskelmassa.

Hur mycket kcal just DU behöver kan inte jag uppskatta, testa dig fram helt enkelt. Ät mycket mat, går du upp i vikt åstadkommer du ett överskott, går du inte upp så får du äta ännu mer. Skulle du istället gå upp i en takt du själv tycker är lite väl häftig, ja då kan du sakta ner lite. Testa själv som sagt, det här är hur simpelt som helst.:)

Skillnaden mellan keso och minikeso är fetthalten. Kesella är en liknande produkt men inte exakt samma. Ingen skillnad värd att fundera över anser jag, ät den du själ föredrar rent smakmässigt. Hur fett du vill äta avgör du själv utifrån egna smakpreferenser, energibehov o.s.v.

Hoppas svaren har gett dig något. Lycka till!:thumbup:

Tack så mycket!! Har lärt mig en hel del! :)

Ctrl
2007-06-25, 20:29
Tänkte mest ge dig cred för att du är såpass tidigt ute med att lära dig om vad du behöver äta m.m. Det ska nog gå bra, ska du se. :)

Hehe Tack! :) Tycker dock jag är sent ute xD Hade gärna velat käka bra mat och så när jag gick på högstadiet, istället för att gå till Willys och köpa godis varje matrast 5 dagar i veckan xD

Ctrl
2007-06-25, 20:35
Fördelen med fett är att det innehåller mer energi på mindre andel massa och betyder alltså att du äter mindre men får i dig mer. Fördelningen mellan fett och kolhydrater bestämmer du själv men det brukar te sig att kolhydraterna tar upp största delen av ditt dagliga kaloriintag.

Uppskattade siffror:

Protein ~ 4kcal/1g
Kolhydrat ~ 4kcal/1g
Fett ~ 9kcal/1g

Med detta sagt tycker jag inte att du bara ska satsa på en sorts makronutrient, blanda friskt och ät framför allt mycket.

Okej, tack så mkt !:)

Eddie Vedder
2007-06-25, 20:39
Humm, Sant i det du säger, men det är väl mer effektivt om man äter tex frukost bestående av långa och mycket kolhydrater? För att klara av dagen bra menar jag.. Om man skulle byta ut den med en banan som man tar tex efter träningen, så blir man ju väldigt trött hela dagen? ;) Det va så jag menade, när under dagen, eller innan/efter träning, som man behöver långa/korta kolhydrater.. Är det viktigt att käka mkt protein en kort tid efter träning? osv..

Effektivt för vad? Visst kan säkert många fungera så, jag "fungerar" bättre på det sättet jag nämnde så det är ju vad som är "rätt" för mig.

Proteinet efter träning är som du säger väldigt viktigt, men maten efter träning är ju överhuvudtaget viktig och en måltid består ju i regel av bl.a. protein så ät en stor måltid med mycket kolhydrater och protein och lite fett så blir det bra.

Med "långa och korta" kolhydrater gissar jag att du menar långsamma och snabba? Det finns inget rätt eller fel där heller men i regel brukar folk hålla sig mätta och pigga av långsammare kolhydrater än av snabba. Du behöver verkligen inte bli trött hela dagen av att äta samma kolhydratmängd från banan än från fullkornsbröd dock, jag skulle nog bli mättare av banan. Bröd mättar inte ett skit tycker jag.

Hitta din egen väg att gå, exprimentera, lär dig!:thumbup:

Rahf
2007-06-25, 20:41
För att klargöra dina tankar angående banan till frukost:

Jämför man en banan med en tallrik gröt som jag antar att du gjorde när du skrev, ja då är det klart att man kommer vara hungrig och kinkig innan lunch. Äter du däremot samma mängd banan som du skulle ha gjort med gröt så kommer nog skillnaden inte vara lika stor.

Bättre sent än aldrig, jag har ett år kvar på mitt projekt och jösses vad jag ångrar att jag inte tog tag i det tidigare.

Ctrl
2007-06-25, 20:49
Okej, tack så mycket!! :) Så "allt" man behöver tänka på är alltså att man käkar mer än vad man gör av med? Och att man varierar kosten och får i sig lite av allt?

Det var någon som skrev att det bara var att käka o käka och sedan ställa sig på vågen en gång i veckan, har man då ökat i vikt så har man ätit "bra"(i min situation). Men går man verkligen upp i vikt så fort som på 1 vecka? Trodde att man bara kunde gå upp ett par kilo om året O.o

Eddie Vedder
2007-06-25, 20:54
Okej, tack så mycket!! :) Så "allt" man behöver tänka på är alltså att man käkar mer än vad man gör av med? Och att man varierar kosten och får i sig lite av allt?

Ja det är en bra sammanfattning.

Det var någon som skrev att det bara var att käka o käka och sedan ställa sig på vågen en gång i veckan, har man då ökat i vikt så har man ätit "bra"(i min situation). Men går man verkligen upp i vikt så fort som på 1 vecka? Trodde att man bara kunde gå upp ett par kilo om året O.o

Muskelmassan ökar bara ett par kg om året med bra förutsättningar, fettökningar kan i stort sett bli obegränsade.

Klart du kan gå upp i vikt på en vecka, rent teoretiskt är 1kg fett 7000 lagrade kcal. Olika från individ till individ hur stor del av ett överskott som lagras in som fett dock.

Det var jag som skrev det där om att du ska äta och sen utvärdera, jag menade inte att du skall totalt frossa i dig allt du ser dock. Det jag menar är att du bör sträva efter at äta mer än i dagsläget, du kommer sedan med tiden märka åt vilket håll vågen pekar och vilket resultat din spegelbild skvallrar om. Händer inget ät mer, är utvecklingen på något sätt otillfredsställande utifrån dina ambitioner får du göra ändringar här och där.