handdator

Visa fullständig version : Nyttigare läsk?

Emil_Larsson
2007-06-24, 22:15
Är typ Fanta, Tropiska frukter, Fruktsoda och sådana drickor, nyttigare än coca cola? eller är det i princip lika mycket socker i vilken läsk som helst. Sen undrar jag också.

Vad är det mest rent socker i, och vice versa? (alltså strösocker) dricka (läsk alltså) godis, choklad eller chips?
Min broder påstår att chips innehåller väldigt lite socker, stämmer detta?

tigerofsweden
2007-06-24, 22:21
Är typ Fanta, Tropiska frukter, Fruktsoda och sådana drickor, nyttigare än coca cola? eller är det i princip lika mycket socker i vilken läsk som helst. Sen undrar jag också.

Skulle tro det är rätt lika med sockermängden i vanlig läsk.

Vad är det mest rent socker i, och vice versa? (alltså strösocker) dricka (läsk alltså) godis, choklad eller chips?

Din broder har rätt, chips innehåller däremot väldigt mkt fett. Choklad, lösgodis och läsk innehåller som regel väldigt mkt socker med viss variation givetvis, kolla på innehållsförteckningen för närmre info :)

Emil_Larsson
2007-06-24, 22:23
Okej, det är nog därför han oftare äter chips än godis då, för han är inte så förtjust i socker.

Emil_Larsson
2007-06-24, 22:27
Föresten, när vi ändå skriver här, slipper söka/skapa ny tråd.

Hur kan mörk choklad vara nyttigt är det inte socker i den med? :D

Raggis
2007-06-24, 22:28

Innehåller nyttiga fetter + antioxidanter.

Exhale_
2007-06-24, 22:38

Var inte så rädd för socker! De flesta frukter och bär innehåller nästan uteslutande socker men inte är det något fel på dem.

Tillsatt socker kan man däremot försöka undvika i stor utsträckning, men även där finns undantag!

LadyInsane
2007-06-24, 22:51

Beror helt på hur man definerar nyttigt. För somliga betyder det lite kcal, och för andra kan det betyda bra innehåll. Som Raggis skriver innehåller mörk choklad nyttiga fetter och antioxidanter men har ungefär samma kcalvärde som ljus choklad. Själv klassar jag inte mörk choklad som nyttig eftersom jag ändå kan tillgodose mig själv med dessa nyttiga fetter och antioxidanter på andra vägar.

Sir Klabbe
2007-06-24, 23:49

Finns ju lightläsk ...

Eddie Vedder
2007-06-25, 06:14

Kakao är väldigt nyttigt, mörk choklad har en hög kakaohalt. Sen är allt annat godis som vanlig choklad, bra fett kan väl diskuteras men rikt på antioxidanter är det verkligen.

Men som sagt, det är kakaon som är det nyttiga, således är godis med mycket kakao mer näringsrikt än godis med mindre kakao.:)

Var inte så rädd för socker! De flesta frukter och bär innehåller nästan uteslutande socker men inte är det något fel på dem.

Tillsatt socker kan man däremot försöka undvika i stor utsträckning, men även där finns undantag!

Kolhydraterna från frukt är nästan enbart fruktos, dock är inte energitätheten hög nog att det skall vara något att oroa sig över. Fruktos är troligtbis den mest ohälsosamma av alla sockerarter vid överintag men å andra sidan sker inte det vid normal fruktkonsumtion.

Så du har helt rätt att man skall undvika högt fruktosintag via högt sackarosintag av söta produkter istället för att vara rädd för frukt.:thumbup:

Angående din fråga om läsk och läsk Emil: Gissar att det är samma sak, lika mycket socker. smakämnen, färgämnen etc. i allt ungefär. Coladrycker är nog sämre för tänderna dock, det är ju t.o.m. förkastligt för tänderna om dom är sockerfria.
Chips innehåller inget socker (varför skulle man söta chips!?*spy*) att tala om, möjligtvis att någon viss smak har lite socker i kryddbklandninen eller så men det blir ju försvinnande små mängder. Däremot är det fortfarande väldigt kolhydratrikt och grymt snabba kolhydrater dessutom p.g.a. den porösa konsistensen av chipsen. Sedan är det som sagt väldigt fett och väldigt salt.

StefanC
2007-06-25, 06:21
Kolsyremaskin och funlight. Goda smakar med noll socker. Sen ska man väl inte över konsumera detta heller. Utan hålla sig till lagom mängd.

Emil_Larsson
2007-06-25, 18:25
Ok tack för svaren.

Off: Mörk choklad är inte så pjåkigt, föredrar dock vanlig, men den funkar.

[UnTr] freshmint
2007-06-26, 14:18
Förvisso innehåller ju dom flesta frukter fruktos, men det är ju inte den dominerande sockerarten i alla frukter iaf, ofta består snarare hälften av sockerarterna av fruktos.

Eddie Vedder
2007-06-26, 14:21
freshmint;2375656']ofta består snarare hälften av sockerarterna av fruktos.

Precis som socker (sackaros) alltså.

[UnTr] freshmint
2007-06-26, 15:01
visst stämmer det att sackarosmolekylen (som sagt vanligt strösocker) består till hälften av fruktos och hälften glukos, men det jag syftade på var att kolhydraterna i frukt och bär oftast inte är mer än ~50% fruktos och resten utgörs av bl.a. glukos, sakaros och digererbara fiber