handdator

Visa fullständig version : Äta tillräckligt


stefand
2007-06-24, 21:18
Har en fundering på det där med att man måste äta mycket för att bygga muskler. Alltså att man måste få i sig mer(energimässigt) bra mat än man förbrukar kan jag förstå. Kroppen behöver ju gott om byggstenar för att bygga upp det jag "förstör", samt energi för att orka lyfta tungt.

Men rent teortiskt(och kanske praktiskt?) borde man inte kunna ligga på en nivå som bygger muskler bra samtidigt som man inte lägger på sig speciellt mycket i vikt/fett?
Sedan att man hellre tar det säkra för det osäkra och stoppar i sig lite mer förstår jag. Synd att chansa när man nu sliter i gymmet, då vill man ju inte att maten ska sätta käppar i hjulet.

Men jag bara undrar om det vore möjligt?

Eddie Vedder
2007-06-24, 21:22
Har en fundering på det där med att man måste äta mycket för att bygga muskler. Alltså att man måste få i sig mer(energimässigt) bra mat än man förbrukar kan jag förstå. Kroppen behöver ju gott om byggstenar för att bygga upp det jag "förstör", samt energi för att orka lyfta tungt.

Men rent teortiskt(och kanske praktiskt?) borde man inte kunna ligga på en nivå som bygger muskler bra samtidigt som man inte lägger på sig speciellt mycket i vikt/fett?
Sedan att man hellre tar det säkra för det osäkra och stoppar i sig lite mer förstår jag. Synd att chansa när man nu sliter i gymmet, då vill man ju inte att maten ska sätta käppar i hjulet.

Men jag bara undrar om det vore möjligt?

Din fråga har ställts om och om och om igen och svaret har inte förändrats sedan senaste gången, ett kaloriöverskott KRÄVS för resultat på din muskeltillväxt (nu förutsätter jag att du har "medelsvenssons" förutsättningar och inte är ett genetiskt monster som växer i muskelmassa bara av att öppna dörren till gymmet;)). Ju större överskott desto mer energi som lagras in, du kommer lagra mer fett men du kommer också skapa ännu större förutsättningar för muskelanabolism.

Så givetvis är det möjligt att få märkbar muskelutveckling av ett mindre överskott, det kommer ta längre tid bara. Sedan är det alltid genetiska förutsättningar som avgör hur mycket fettmassa kontra fettfri massa som person A och person B kommer lägga på sig vid likvärdigt överskott.

JAJJAS
2007-06-24, 21:22
Ligger du precis över ditt behov av energi så går du inte upp i vikt snabbt. Men du kan fortfarande bygga muskler.

Handcuff
2007-06-24, 21:40
Ligger du precis över ditt behov av energi så går du inte upp i vikt snabbt. Men du kan fortfarande bygga muskler.

Litet överskott = Små ökningar
Större överskott = Större ökningar

Är syftet att lägga på sig muskelmassa är det bara dumt att ha för lågt energiintag. Är syftet däremot att behålla eller göra pytteökningar kan man ligga lite lägre.

Raggis
2007-06-24, 21:42
Är väl ganska svårt att måtta in sitt energiintag också, med tanke på att allting är uppskattningar hit och dit.

stefand
2007-06-24, 22:10
Jo jag har förstått allt det där med att äta mycket ger bättre förutsättningar för att bygga mycket muskler. Bara satt och tänkte att äter man nu mycket och bygger en massa muskler så går man ju samtidigt upp i fettmängd. Och fett för mig har alltid varit sån energi som kroppen får i sig men inte behöver för tillfället och sparar till sämre tider.

Men det är inget jag kommer försöka mig på eller sträva efter, var bara en ren teoretisk tanke som jag satt och funderade på.

Eddie Vedder
2007-06-24, 22:18
Och fett för mig har alltid varit sån energi som kroppen får i sig men inte behöver för tillfället och sparar till sämre tider.

Exakt så är det ju också, samma sak kan man ju säga om uppbyggnad av muskelceller som ökad inlagring i fettceller.

Energin som kroppen behöver för att hålla organen fungerande samt ge energi till fysisk aktivitet inebär kaloribalans om du äter exakt så mycket, äter du mer lagras det in. Det kommer innebära både att lipogenesen överstigen lipolysen samt att muskelpoteinsyntesen kommer överstiga muskelproteinnedbrytningen.

Anabolism kontra katabolism, det är det som pågår hela tiden, det är processernas balans över en tid som styr fettbalansen och proteinbalansen i kroppen.