handdator

Visa fullständig version : Näringsvärde


GhostFace
2003-03-30, 20:05
Någon som vet näringsvärden för potatissallad ?

:confused: :confused: :confused:

z_bumbi
2003-03-30, 20:17
Beror väl på vad du har stoppat i den ?

GhostFace
2003-03-30, 20:57
Njaee, den var köpt men det fanns ingen näringsinnehållsdeklaration dessvärre.
Inte heller hittar jag enbart potatissallad på vare sig de tabellerna på denna site eller livsmedelsverkets egna ??!!

Så frågan kvarstår, vad innehåller en genomsnittlig köpt potatissallad i näringsvärden ?

:D

GhostFace
2003-03-30, 21:01
Hmm, ibland förvånas jag över mig själv vad jag kan åstadkomma. Jag sökte ibland vissa undergrupperingar på livsmedelsverkets sida och kom fram till följande;
Potatissallad med majonäs samt gräddfil (detta fick bli min gnmsnittspotatissalladskalkyl) innehåller per 100 gram
P 1,6 g
K 14,1 g
F 8,7 g
Kcal 140

Så nu fick vi det sagt & gjort !

;)

Lellan
2003-03-30, 21:02
Är nog helt omöjligt att gissa på.. beror på mängden av de olika ingredienserna, vilka ingredienser (en del har olja, en del creme fraiche osv osv). Kolla innehållet så får du en överblick - det som står först är det mest av.

Nästa gång, köp en med näringsförteckning.. :) (eller hellre - gör en egen! :thumbup: )

GhostFace
2003-03-30, 21:48
Originally posted by Lellan
Är nog helt omöjligt att gissa på.. beror på mängden av de olika ingredienserna, vilka ingredienser (en del har olja, en del creme fraiche osv osv). Kolla innehållet så får du en överblick - det som står först är det mest av.

Nästa gång, köp en med näringsförteckning.. :) (eller hellre - gör en egen! :thumbup: )

Göra egen ??
Det projektet tror jag att vi lämnar på planeringsstadiet, mat ska vara gott o inte vill jag förstöra smaken på potatissallad, köpt får det förbli :D

Men tack ändå ;)