handdator

Visa fullständig version : SUPERMÄTTANDE kesella recept


Jacky
2007-06-24, 08:33
Igår gjorde jag ett kanonbra kvällsmål.
Många använder ju psylliumfrön i sin gröt & igår tänkte jag att jag skulle testa detta i min kesella tillsammans med lite annat gott och vilket resultat: massor av god gegga som samtidigt var nyttigt.

Ingredienser:
*0,5 dl psylliumfrön som blötlagts i 2-3dl vatten i minst 20 min
*1 burk lättkesella
*1-2 msk funlight tropical fruits (mer el. mindre beroende på hur sött man vill ha det)
*3 tsk kakao
*Ett par nypor snabbkaffe-pulver el ett par droppar starkt kaffe
*En nypa kardemumma (kan uteslutas)
*Lite, lite salt för att höja smaken
*4 hackade ananasringar (låt dem rinna av först) alt. 1 skalat, tärnat äpple

Gör så här:
Ta en ganska stor skål. Häll ner geggan med psylliumfrön, tillsätt funlight, kaffe, kakao, kardemumma och saltet. Rör om och "typ vispa" till du får en slemklump utan stora klumpar :) . Häll ner hälften av kesellan, rör ordentligt. Häll ner den sista kesellan, rör lite till. Rör sist ner ananasen el. äpplet.
Låt stå i frysen 5-10 min så bli det kallt och gott.

MUMMA & sååååååå mättande! :hbang:

fyrkantig_rondell
2007-06-24, 12:19
Igår gjorde jag ett kanonbra kvällsmål.
Många använder ju psylliumfrön i sin gröt & igår tänkte jag att jag skulle testa detta i min kesella tillsammans med lite annat gott och vilket resultat: massor av god gegga som samtidigt var nyttigt.

det hela lät som en väldigt bra ide.:thumbup: ska absolut testa, älskar att trixa med nya recept i köket.. men hur "slemmigt" blir slutresultatet? med tanke på mängden psyliumfrön menar jag, och hur mådde magen efteråt?

Animalistic
2007-06-24, 13:23
bild ? :D

Bull
2007-06-24, 13:49
Kvarg rockar! Gjorde potatissallad häromdagen med kesella, kallkokt potatis, kapris, vitlök och en liten skvätt naturell yogurt (3%). Hur gott som helst och skitbra energikälla med avseende på protein och kolisar.
Prova!!

blekfet2
2007-06-24, 13:51
ska testas

fyrkantig_rondell
2007-06-24, 13:52
Gjorde potatissallad häromdagen

mmm... sommrigt! *drool*

Jacky
2007-06-24, 17:01
Blir ett ganska slajmigt resultat, men om man inte är känslig för konsistenser så är det sååÅÅÅÅÅ vääärt..
Har precis varit och köpt nya frön + 2 kesella...här ska gottas...!
Idag ska jag byta ut ananasen mot banan istället + ha på lite valnötter..!!

Jag har ingen digitalkamera - nån annan kanske har.