handdator

Visa fullständig version : Nya joggingskor. Inpregnera?


zeusden1
2007-06-23, 11:41
Hej! Jag har införskaffat mig ett par Nike Air Zoom Elite nu, och jag undrar om man ska göra någonting med dem innan man springer med dom. Ska man inpregnera, och isf med vad?

zeusden1
2007-06-23, 12:01
Jag ska ut och springa snart!

Olsson
2007-06-23, 12:11
Ta på de på fötterna innan du ska ut o springa. Sen är det mest att sätta den ena foten före den andra. Ju fortare man gör detta, desto snabbare springer man.

Man behöver inte göra något innan det är bara att springa.

Jax
2007-06-23, 13:37
Vård löparskor:
Se till att rasta dem ofta!

Om de blir skitiga, spola rent dem. Lera i ovandelen är särskilt obra eftersom det sliter som sandpapper. Du ska däremot inte vara rädd att skita ner dem. Ett par vita löparskor ska vara grå.

Efter varje pass tar du ut sulan så att skon torkar snabbare. De ska lufttorka i normal temp och inte lägga på element, värmepanna eller motsvarande. Måste de torka snabbare så lägger du tidningspapper i.

Guybrush
2007-06-23, 13:46
Efter att ha sprungit ett regnigt lopp förra helgen torkade jag mina skor i torkskåp. De var totalt dyngsura och det hade säkert tagit ett par dagar att torka dem annars.

Är det funktionsmaterialen i skorna som tar stryk av värmen? Vad händer egentligen? Tappar de elasticitet?

Jax
2007-06-23, 13:57
Efter att ha sprungit ett regnigt lopp förra helgen torkade jag mina skor i torkskåp. De var totalt dyngsura och det hade säkert tagit ett par dagar att torka dem annars.

Är det funktionsmaterialen i skorna som tar stryk av värmen? Vad händer egentligen? Tappar de elasticitet?
Sulans livslängd minskar eftersom gummit torkar. Men va tusan att slänga in dem i ett torkskåp lite då och då är ingen fara. Det jag menar är snarare att man inte ska göra det varje gång.

När jag ändå är igång så vill jag varna för tvättmaskiner. Skorna blir jättefina och de ser bra ut efteråt (förutom mina som blev skeva när jag körde i 60 grader), men även om du bara kör maskinen i 30 grader så kommer dämpningen i skorna att ta stryk och det syns inte utanpå. Spola bara rent dem och borsta bort skit med en borste istället. Låt dem vara lite missfärgade.

Eddie Vedder
2007-06-23, 14:59
Måste bara gå helt off topic och ge cred till Jax, när det gäller skofrågor är du lika oumbärlig som King Grub är i kost-och kosttillskottsfrågor.:bow:

Jag låter alltid sulan ligga kvar när skon ska torka, det har att göra med att det är krångligt att få in den på rätt sätt i skon igen efter att jag tagit ut den. Återigen ett problem för mina känsliga fötter, så har sulan äntligen hamnat rätt törs jag inte ta bort den och riskera hela proceduren en gång till.*gah!*

Men tar det bara längre tid att torka då eller finns det någon stor nackdel för skon och/eller sulan i övrigt när dom torkar "tillsammans"?

Jax
2007-06-23, 18:06
Måste bara gå helt off topic och ge cred till Jax, när det gäller skofrågor är du lika oumbärlig som King Grub är i kost-och kosttillskottsfrågor.:bow:

Jag låter alltid sulan ligga kvar när skon ska torka, det har att göra med att det är krångligt att få in den på rätt sätt i skon igen efter att jag tagit ut den. Återigen ett problem för mina känsliga fötter, så har sulan äntligen hamnat rätt törs jag inte ta bort den och riskera hela proceduren en gång till.*gah!*

Men tar det bara längre tid att torka då eller finns det någon stor nackdel för skon och/eller sulan i övrigt när dom torkar "tillsammans"?
Tack!

Nackdelen är just att de torkar långsammare. Vilket i sig inte är någon fara om de hinner torka mellan passen, mer än att bakterier får lite längre tid på sig att växa. Dvs de börjar lukta snabbare. Om skorna däremot inte hinner torka mellan gångerna så har jag fått för mig att de slits snabbare. Har dock ingen källa (tm) på det.

Btw, jag lever inte alltid som jag lär, brukar bara ta ut sulan när skorna är ordentligt blöta. Jag vet att jag borde, men jag är lat.

krima
2007-06-24, 01:27
Hur är det egentligen med säna där skotorkar med slang ni vet, sabbar dom också gummit i skorna? Det brukar ju inte bli så varmt när man kör med en dylik mackapär. Jag tycker själv att skorna börjar lukta död grävling om man bara låter dom torka utan blås.

MrBulk
2007-06-24, 07:25
Använd alltid tidningspapper efter du rengjort skorna. Skorna mår inte bra av värme så undvik det.

Jax
2007-06-24, 08:08
Som MrBulk säger, använd tidningspapper. Om skorna börja lukta så finns det spray mot det. Köp inte luktbollar och liknande som bara täcker med en annan doft utan använd bakteriedödande spray.

zeusden1
2007-06-24, 08:23
Tack för alla svar! Man kan lita på kolozzeum!