Visa fullständig version : protein intag på frukosten
piraten99
2007-06-23, 11:40
har nu räknat hur mkt protein jag får i mig på min standard frukost som innehåller:
3 st mörkt bröd med smör.
6 skivor skinka.
lite tonfisk (1/3 mackor)
en tallrik mini/lätt youghurt.
2 dl sportgryn/müsli.
1 banan.
en protein drink med lättmjölk
kunde inte räkna hur mkt protein det är en banan för det vet jag inte. ?
men jag fick iallafall protein upptill 80 gram. kan det verkligen stämma?
det betyder ju att om jag skippar protein drinken så kommer jag få i mig 60 gram protein.
då är det väl bättre att ta protein drinken vid lunch eller eftermiddag rasten?
zeusden1
2007-06-23, 11:46
hur ska vi kunna ta reda på det? Vi har inte exakta vikterna på varken brödet, skinkan eller tonfisk. Inte heller på youghurten eller bananen. Inte heller på proteindrinken, men där förutsätter jag att du har tagit en dl pulver.
Förrensten så spelar inte protein intaget från en måltid någon roll. Det är under hela dagen som räknas.:thumbup:
Banan innehåller bara ungefär 1g protein / 100g så det gör ingen större skillnad på frukosten som helhet. Om du äter protein senare på dagen behöver du ju verkligen inte en proteindrink på morgonen, men ta den när du känner för det. Det har ju ingen större betydelse när.
EDIT: Och en banan väger väl 100-120g beroende på hur stor den är, mellan tummen och pekfingret.
Eddie Vedder
2007-06-23, 12:19
det betyder ju att om jag skippar protein drinken så kommer jag få i mig 60 gram protein.
då är det väl bättre att ta protein drinken vid lunch eller eftermiddag rasten?
Ja eller skita i den helt och hållet om du känner för det. Någon proteinbrist lär du ju knappast behöva oroa dej över.;)
60-80gram protte vid frukosten låter bara väldigt onödigt mycket.
piraten99
2007-06-23, 13:25
60-80gram protte vid frukosten låter bara väldigt onödigt mycket.
jaha, men hur ska jag äta då? ta bort protein drinken så är det en helt vanlig bra frukost. jag kan inte klyva bort proteinerna från mjölken eller smörgås skinkan!
Eddie Vedder
2007-06-23, 13:27
jaha, men hur ska jag äta då? ta bort protein drinken så är det en helt vanlig bra frukost.
Exakt, en helt vanlig bra frukost. Vad mer krävs?
King Grub
2007-06-23, 13:27
jta bort protein drinken så är det en helt vanlig bra frukost.
Du har just besvarat din egen fråga.
piraten99
2007-06-23, 13:32
Ja eller skita i den helt och hållet om du känner för det. Någon proteinbrist lär du ju knappast behöva oroa dej över.;)
men om jag äter 60 gram protein fördelat på två frukostar på morgonen, kl 6 och en 8:30. hur länge komer detta protein vara användbart i kroppen innan det inte bli använvbart och blir fett eller nåt?
jag äter sen lunch 11 och om jag ser att det inte är nå kyckling, kött, tonfisk mm lunch så kommer jag ta en protein drink då. tex om det är fisk pinnar och potatis och lite sallad. då kommer jag tänka "här måste jag fylla ut med en protein drink"
Eddie Vedder
2007-06-23, 13:41
men om jag äter 60 gram protein fördelat på två frukostar på morgonen, kl 6 och en 8:30. hur länge komer detta protein vara användbart i kroppen innan det inte bli använvbart och blir fett eller nåt?
Jag kan inte ge dej några antal timmar men jag gissar att KIng Grub kan. Dock kan jag LOVA dig att det är betydligt längre än till klockan 11. Skulle du äta enbart det där proteinet skulle det troligtvis ge tillräckligt långsam aminosyretillförsel, nu pratar vi dessutom om sammasatta måltider med fett, fibrer och kolhydrater. D.v.s. ännu långsammare magsäckstömning.
Sen kommer en stor del av proteinet användas som energi, dock inget fel i det. Så ska det vara, allt protein man äter används inte som byggstenar i skelettmuskulaturen tack och lov.;)
Det tar många timmar så oroa dig inte.:)
jag äter sen lunch 11 och om jag ser att det inte är nå kyckling, kött, tonfisk mm lunch så kommer jag ta en protein drink då. tex om det är fisk pinnar och potatis och lite sallad. då kommer jag tänka "här måste jag fylla ut med en protein drink"
Visst kan du ta en drink då om du känner för det, men allvarligt talat tror jag du får i dej tillräckligt med protein även vid den måltiden om det bara är tillräckligt med mat överhuvudtaget.
Jag tror du underskattar hur länge det faktiskt tar innan allt du äter helt har lämnat magsäcken och "gjort sitt" i kroppen om du äter mycket mat (vilket du uppenbarligen gör.
King Grub
2007-06-23, 13:56
Aminosyreutsöndringen/upptaget från 60 g protein från en blandad måltid varar i princip hela dagen. 1-5 gram per timme.
Sir Klabbe
2007-06-23, 14:28
Aminosyreutsöndringen/upptaget från 60 g protein från en blandad måltid varar i princip hela dagen. 1-5 gram per timme.
Så att kroppen bara tar upp 30g protein/måltid och använder det i 3h är en myt?
King Grub
2007-06-23, 14:31
Fullständigt.
Däremot kanske maxupptagshastigheten för snabbt protein ligger på runt 10 gram per timme, så har man ätit 30 gram snabbt protein utan något annat till, varar upptaget inte längre än 3 timmar, men det är en annan sak.
Grub, ur ren muskelbyggarsynvinkel - skulle det då inte spela någon roll om jag t ex trycker i mig 100 gram protte till frukost och 50 gram till lunch, och sen innan träning kl 16 endast käka kolhydratsbaserad måltid? Istället för att behöva trycka i mig en kesella också då innan träningen menar jag.
King Grub
2007-06-23, 14:46
Runt träning är det säkert en fördel om det finns aminosyror att tillgå; proteinomsättning i samband med träning ser inte lika ut som i vila (kasein ger lika snabb förbättring av fenylalaninbalansen som vassle vid det tillfället, t ex). Överväldigande bevis pekar på att det är en fördel att rama in passet mellan aminosyreintag; gärna rena fria EAA före.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1898963&postcount=1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.