handdator

Visa fullständig version : Krökt övre rygg i marklyft en gång för alla.


newbeginning
2007-06-23, 10:34
Okej, jag börjar bli riktigt frustrerad över detta nu*gah!* . Har läst igenom en hel del artiklar som talar för en krökt rygg i marklyftet för vissa kroppstyper. Tex: http://www.elitefts.com/documents/deadlift_with_style.htm
Iaf, är det någon större skaderisk egentligen eller är det bara en myt? Känner själv att jag skulle kunna dra en del mer på detta sätt

Timme
2007-06-23, 11:08
Att ha krökt övre rygg är bara bra i marklyft så länge som ländryggen är rak. Att ländryggen är rak är dock oerhört viktigt. JAg lyfter alltid med krökt övre rygg.

major Pectoralis
2007-06-23, 11:11
Okej, jag börjar bli riktigt frustrerad över detta nu*gah!* . Har läst igenom en hel del artiklar som talar för en krökt rygg i marklyftet för vissa kroppstyper. Tex: http://www.elitefts.com/documents/deadlift_with_style.htm
Iaf, är det någon större skaderisk egentligen eller är det bara en myt? Känner själv att jag skulle kunna dra en del mer på detta sätt

Oavsett vilket bör du lämna den tekniken till de som sysslar med styrkelyft. Det är tekniskt svårt att lyfta stabilt med krökt övre rygg men rak lumbal. För kroppsbyggare och vanliga rekreationstränande finns ingen anledning att träna så. Troligen finns det andra teknikdetaljer som du kan förbättra som möjliggör att du kan lyfta mer.

Timme
2007-06-23, 11:35
Oavsett vilket bör du lämna den tekniken till de som sysslar med styrkelyft. Det är tekniskt svårt att lyfta stabilt med krökt övre rygg men rak lumbal. För kroppsbyggare och vanliga rekreationstränande finns ingen anledning att träna så. Troligen finns det andra teknikdetaljer som du kan förbättra som möjliggör att du kan lyfta mer.

Bra skrivet.

newbeginning
2007-06-23, 15:54
Har precis börjat på GKK och tänkte mer skaderiskmässigt... Men timme du kör ju med lite krökt rygg, har du aldrig fått nåra känningar?

polaren
2007-06-23, 16:09
Har precis börjat på GKK och tänkte mer skaderiskmässigt... Men timme du kör ju med lite krökt rygg, har du aldrig fått nåra känningar?

Som Timme säger: Krökt övre rygg är OK. Krökt ländrygg = diskbrock.

newbeginning
2007-06-23, 16:31
Gutt :) litar på er gubbar

Timme
2007-06-23, 18:09
Har precis börjat på GKK och tänkte mer skaderiskmässigt... Men timme du kör ju med lite krökt rygg, har du aldrig fått nåra känningar?

En gång fick jag ont i övre ryggen. Gick till kiropraktorn och knakade till allt så blev det bra igen. Jag har en väldigt rak bröstrygg som för de flesta är böjd. I och med att min bröstrygg är rak så löper jag större risk att råka ut för låsningar. Men det var den ända gången och det berodde förmodligen inte på marklyften. Jag fick ont under hantelrodden och jag kunde fortsätta med marklyft trots att jag hade ont.

Zakath
2007-06-23, 18:44
För kroppsbyggare och vanliga rekreationstränande finns ingen anledning att träna så.

Är du säker på att du inte är ute och cyklar nu? Jag har hört att marklyft med rak (spänd) övre rygg kan leda till vissa otrevliga skador, men jag har bara hört det i andra hand från en marklyftsfrälst kompis så jag är inte så säker.

Timme
2007-06-23, 18:55
Är du säker på att du inte är ute och cyklar nu? Jag har hört att marklyft med rak (spänd) övre rygg kan leda till vissa otrevliga skador, men jag har bara hört det i andra hand från en marklyftsfrälst kompis så jag är inte så säker.

Jag själv tror att det är mer hälsosamt att ha rundad övre rygg (övre ryggen är naturligt rundad) men jag vet inte. Det kan mycket väl vara så som Majoren säger.

Själv har jag rak rygg endast på lätta vikter. När det börjar bli tungt så rundar jag övre ryggen.

major Pectoralis
2007-06-23, 21:37
Är du säker på att du inte är ute och cyklar nu? Jag har hört att marklyft med rak (spänd) övre rygg kan leda till vissa otrevliga skador, men jag har bara hört det i andra hand från en marklyftsfrälst kompis så jag är inte så säker.

Ja, jag är säker tills jag är överbevisad om motsatsen, vilket jag hittils inte blivit trots många års insamlande av information av erfarenhet..:D
Att gå in med ambitionen att hålla endast övre ryggen krökt men med det faktiska och vanliga resultatet att hela ryggen ser ut som en ostbåge är i alla fall utom tvivel det sämsta.
Själv kör jag marklyft med rak rygg (eller naturligt S-formad) och det har jag gjort till och med under perioder då jag haft bröstryggsproblematik - utan problem och kvarstående men.

Zakath
2007-06-23, 22:46
Ja, jag är säker tills jag är överbevisad om motsatsen, vilket jag hittils inte blivit trots många års insamlande av information av erfarenhet..:D
Att gå in med ambitionen att hålla endast övre ryggen krökt men med det faktiska och vanliga resultatet att hela ryggen ser ut som en ostbåge är i alla fall utom tvivel det sämsta.
Själv kör jag marklyft med rak rygg (eller naturligt S-formad) och det har jag gjort till och med under perioder då jag haft bröstryggsproblematik - utan problem och kvarstående men.

Om inte du har några källor heller så tycker jag inte att några rekommendationer ska ges. *Väntar på någon som är mer påläst inom just detta.*

Men det min kompis nämnde har jag för mig var när man drog ihop/bakåt skulderbladen, och det kanske man inte måste göra för att ha rak övre rygg.

Timme
2007-06-23, 22:59
Här (http://www.gometal.com/videot/konstantin_deadlift_430.wmv) demonstreras en perfekt marklyftteknik. Ni ser hur rundad/böjd hela hans rygg är förutom just ländryggen. Detta är en mycket svår teknik och de flesta kan nog inte dra så utan att kröka ländryggen.

ramagoen
2007-06-23, 23:32
Här (http://www.gometal.com/videot/konstantin_deadlift_430.wmv) demonstreras en perfekt marklyftteknik. Ni ser hur rundad/böjd hela hans rygg är förutom just ländryggen. Detta är en mycket svår teknik och de flesta kan nog inte dra så utan att kröka ländryggen.

så snyggt! Ser så bra ut bara! :)

major Pectoralis
2007-06-24, 10:06
Om inte du har några källor heller så tycker jag inte att några rekommendationer ska ges. *Väntar på någon som är mer påläst inom just detta.*

Men det min kompis nämnde har jag för mig var när man drog ihop/bakåt skulderbladen, och det kanske man inte måste göra för att ha rak övre rygg.

Jag har inte påståt att skuldrorna skulle vara ihopdragna, bara att hela ryggen med fördel skall vara rak. Att hitta stöd i litteratur och källor för detta är inga problem.....I princip kan du ta vilken bok med övningsbeskrivningar som helst. De enda jag stött på som förespråkar krökt bröstrygg är faktiskt SL-tränande och då för SL-tävlande.
I min sport kanot finns faktiskt en motsvarande likhet. I förbundets "teknikmall" för elitkanotister skall ryggen vara krökt för att få ut bästa möjliga rotationskraft. Det är oergonomiskt men inte tillräckligt mycket för att det skall vara avsevärt skadligt om man har en bra grund med skadeförebyggande träning att stå på. För en rekreationskanotist finns det ingen anledning att försöka få ut extra rotationskraft genom denna detalj.

Nitrometan
2007-06-24, 10:42
Här (http://www.gometal.com/videot/konstantin_deadlift_430.wmv) demonstreras en perfekt marklyftteknik. Ni ser hur rundad/böjd hela hans rygg är förutom just ländryggen. Detta är en mycket svår teknik och de flesta kan nog inte dra så utan att kröka ländryggen.
Mmmm. Han har bra teknik.

Sen är det väl inte så många som drar över 400 heller... *flex*

Timme
2007-06-24, 11:33
Mmmm. Han har bra teknik.

Sen är det väl inte så många som drar över 400 heller... *flex*

Hans teknik är fenomenal!

Nej det är inte många. Denna killen har Världsrekordet i marklyft i i klass -125 i WPO på 430kg. Han och Janne Salmela har mycket lik marklyftteknik.

Krampus
2007-06-24, 11:59
Här (http://www.gometal.com/videot/konstantin_deadlift_430.wmv) demonstreras en perfekt marklyftteknik. Ni ser hur rundad/böjd hela hans rygg är förutom just ländryggen. Detta är en mycket svår teknik och de flesta kan nog inte dra så utan att kröka ländryggen.

Mycket trevlig marklyftsporr. :thumbup:

jwzrd
2007-06-24, 12:05
Hans teknik är fenomenal!

Nej det är inte många. Denna killen har Världsrekordet i marklyft i i klass -125 i WPO på 430kg. Han och Janne Salmela har mycket lik marklyftteknik.

Drar båda med OL-stång av gummi också? :)

Nitrometan
2007-06-24, 12:52
Drar båda med OL-stång av gummi också? :)
Nej. Gummistång bara i clownförbunden.

I USA kör de gärna med en stång till varje gren. Det har spritt sig till övriga WPC/GPC-världen. Eftersom WPO är en amerikansk show så gör de givetvis så också.

Timme
2007-06-24, 13:35
Drar båda med OL-stång av gummi också? :)

Nej de gör de inte. Salmela är också regelbundet dopingtestad.
Däremot så tycker jag att det vore bra om även IPF bytte till en "marklyftstång" som är mer mjuk. Det blir ju lättare att dra tunga vikter då :D Jag vet inte men det känns som om det är mindre slitsamt för kroppen att dra med mjuk stång.

Timme
2007-06-24, 13:37
Mycket trevlig marklyftsporr. :thumbup:

Man får ju nästan ribba *drool*

jwzrd
2007-06-24, 13:37
Nej de gör de inte. Salmela är också regelbundet dopingtestad.
Däremot så tycker jag att det vore bra om även IPF bytte till en "marklyftstång" som är mer mjuk. Det blir ju lättare att dra tunga vikter då :D Jag vet inte men det känns som om det är mindre slitsamt för kroppen att dra med mjuk stång.

Klart det är skönare att dra med mjuk stång. Fabrorn i filmen drar dock med en OL-stång eller något som är lika mjukt. Aldrig att en SL-stång böjer sig sådär mycket.

Timme
2007-06-24, 13:40
Klart det är skönare att dra med mjuk stång. Fabrorn i filmen drar dock med en OL-stång eller något som är lika mjukt. Aldrig att en SL-stång böjer sig sådär mycket.

Precis. Han använder sig utan en WPO Marklyft-SL stång. Den är speciellt tillverkad för marklyft och den är somsagt mjuk.

Slartibartfast
2007-06-24, 13:44
Här (http://www.gometal.com/videot/konstantin_deadlift_430.wmv) demonstreras en perfekt marklyftteknik.

Hur kan en sådan räka lyfta såna vikter?? Hans ben var ju klenare än mina! :Virro

Timme
2007-06-24, 13:51
Hur kan en sådan räka lyfta såna vikter?? Hans ben var ju klenare än mina! :Virro

Det hela handlar om vinklar och proportioner. I marklyft så är de viktiaste musklerna baksida lår, rumpa och erectorerna (erector spinae). Han har optimal kroppsbyggnad för marklyft vilket är kort rygg, långa ben och långa armar. Hans baksida lår är tydligen tillräckligt stora och starka för att dra upp sådana våldsamma vikter.

Slartibartfast
2007-06-24, 14:09
Han har optimal kroppsbyggnad för marklyft vilket är kort rygg, långa ben och långa armar.

hmm. Jag kanske borde börja köra marklyft.

Timme
2007-06-24, 14:23
hmm. Jag kanske borde börja köra marklyft.

Det tycker jag verkligen! de som har svårt att böja brukar vara vansinnigt duktiga markare!

I böj gäller tvärt om för att vara optimal, lååång rygg med korta ben.

Krampus
2007-06-24, 14:43
Hur kan en sådan räka lyfta såna vikter?? Hans ben var ju klenare än mina! :Virro

Viktklass -125kg... ;)

Strandbyggarn
2007-06-24, 15:36
Det tycker jag verkligen! de som har svårt att böja brukar vara vansinnigt duktiga markare!

I böj gäller tvärt om för att vara optimal, lååång rygg med korta ben.

haha kanske därför jag markar nästan 2x vad jag böjer :D

Nitrometan
2007-06-24, 15:41
Det hela handlar om vinklar och proportioner. I marklyft så är de viktiaste musklerna baksida lår, rumpa och erectorerna (erector spinae). Han har optimal kroppsbyggnad för marklyft vilket är kort rygg, långa ben och långa armar. Hans baksida lår är tydligen tillräckligt stora och starka för att dra upp sådana våldsamma vikter.
Titta på Ano oxå. Han är byggd som en riktig marklyftare.

http://www.gometal.com/events/WPCMM2002/ano_dead3.jpg

Nitrometan
2007-06-24, 15:42
P.S. bilden ovan är också en marlyftstång. Titta bara så den böjer sig när Ano trycker neråt innan starten.

Timme
2007-06-24, 15:48
haha kanske därför jag markar nästan 2x vad jag böjer :D

Precis! Det är så det ligger till. Lååånga vackra ben och armar är optimalt för både kickboxing/boxning/MMA/diskus/spjut och marklyft :D

Det är i stort sätt bara i tyngdlyfting/knäböj/bänkpress det är optimalt att ha korta lemmar (nej, penis längd kvittar).

Timme
2007-06-24, 15:50
Titta på Ano oxå. Han är byggd som en riktig marklyftare.

[.IMG]http://www.gometal.com/events/WPCMM2002/ano_dead3.jpg[/IMG]

Anos kropp är helt perfekt byggd för marklyft. kolla längden på Armarna och benen! Hur mycket har han dragit som mest?

Martin här på forumet har också en sådan optimal marklyft ropp.

Akilles
2007-06-24, 18:33
Nej. Gummistång bara i clownförbunden.

I USA kör de gärna med en stång till varje gren. Det har spritt sig till övriga WPC/GPC-världen. Eftersom WPO är en amerikansk show så gör de givetvis så också.

Varför är det lättare att marka höga vikter med en mjuk stång? Hur mycket jag än tänker på det får jag det bara till att bli svårare. Vore det inte mer fördelaktigt att ha en hård stång så att vikten följer med upp från golvet direkt när man börjar dra, istället för att ge med sig så att en del av dragkraften går förlorad?

Nitrometan
2007-06-24, 18:51
Varför är det lättare att marka höga vikter med en mjuk stång? Hur mycket jag än tänker på det får jag det bara till att bli svårare. Vore det inte mer fördelaktigt att ha en hård stång så att vikten följer med upp från golvet direkt när man börjar dra, istället för att ge med sig så att en del av dragkraften går förlorad?
Det blir lättare för att du inte får "hela vikten" i händerna med en gång. Du kan dels ta fart på stången och dels drar de flesta mer i ett kortare lyft.

Jag har testat en sån stång och jag gissar att det är ca 1 dm innan man har den fulla belastningen i händerna. För min del så gjorde den 10-15% extra.

Timme: 405,5 kg har han dragit. Jag var där...

Nitrometan
2007-06-24, 18:53
Däremot har en del väldigt explosiva lyftare problem med den stången eftersom den flexar i toppen om man lyfter fort. Då kan rörelsen göra att stången "hoppar ur" händerna.

lejonet
2007-06-24, 18:53
Ursäkta om det här går lite off topic. Här pratas det ändå marklyft så tänkte fråga här istället för att göra en ny tråd.

Vilket av dessa utföranden är det minst skaderisk i? Eller gäller det bara att ryggen är rak där nere?

(Höften ska lite längre ned på den gubben med höften högt upp och kanske lite högre upp på gubben med höften långt ned :P)

Liten Men Fet
2007-06-24, 19:16
Ursäkta om det här går lite off topic. Här pratas det ändå marklyft så tänkte fråga här istället för att göra en ny tråd.

Vilket av dessa utföranden är det minst skaderisk i? Eller gäller det bara att ryggen är rak där nere?

(Höften ska lite längre ned på den gubben med höften högt upp och kanske lite högre upp på gubben med höften långt ned :P)

Jag lyfter som den undre, fast jag har lite fylligare rumpa än mannen på bilden.
Tycker det mest känns i benen om jag lyfter som den övre, är iallafall dom som begränsar då för mig. Vet inte om det är rätt eller fel.

z_bumbi
2007-06-24, 20:42
lejonet: Alt 1, du får en mindre belastning på länd- och korsrygg eftersom hävarmen blir kortare.

Liten Men Fet
2007-06-24, 21:30
lejonet: Alt 1, du får en mindre belastning på länd- och korsrygg eftersom hävarmen blir kortare.

Tvärtemot vad Arne P visade på sin kurs i stockholm i våras då.. Om jag inte minns fel.
Men om man avser att träna ryggen så effektivt som möjligt och inte bara gå på maxvikter gäller då fortfarande 1:an?

Zakath
2007-06-24, 21:35
Tvärtemot vad Arne P visade på sin kurs i stockholm i våras då.. Om jag inte minns fel.
Men om man avser att träna ryggen så effektivt som möjligt och inte bara gå på maxvikter gäller då fortfarande 1:an?

Teknik 1 går knappt att utföra, röven kommer att åka upp en halvmeter innan stången börjar röra sig ändå.

newbeginning
2007-06-24, 21:43
Precis! Det är så det ligger till. Lååånga vackra ben och armar är optimalt för både kickboxing/boxning/MMA/diskus/spjut och marklyft :D

Det är i stort sätt bara i tyngdlyfting/knäböj/bänkpress det är optimalt att ha korta lemmar (nej, penis längd kvittar).

Rätta mig om ja har fel men varken benedikt eller bolton verkar ha sånna kroppar?

Timme
2007-06-24, 22:15
Rätta mig om ja har fel men varken benedikt eller bolton verkar ha sånna kroppar?

Det har de faktiskt inte. Det är deras feta kaggar som förvirrar :D Båda har långa armar och ganska långa ben. Men det har visserligen inte lika extrema kroppar som konstantinov och Ano.

newbeginning
2007-06-26, 02:22
Måste ändå säga att flexstänger is da shit. Det ska synas när man drar 400+!

z_bumbi
2007-06-26, 06:37
Tvärtemot vad Arne P visade på sin kurs i stockholm i våras då.. Om jag inte minns fel.
Men om man avser att träna ryggen så effektivt som möjligt och inte bara gå på maxvikter gäller då fortfarande 1:an?

Det går ju att köra rakbensmark ganska tungt utan skador så framåtlutad vanlig mark med ganska raka ben är inte heller så farligt men mark är för mig en helkroppsövning så jag skulle inte försöka begränsa vikterna för att träffa ryggen lite mer. Drar man 50 kg mer så kommer ryggen i alla fall att få jobba. Kompleterar man med arne-roddar så har man ju dessutom fått båda vinklarna.

Teknik 1 går knappt att utföra, röven kommer att åka upp en halvmeter innan stången börjar röra sig ändå.

Lägger man till beskrivningen i inlägget där bilderna först dök upp funkar det bättre, även om det självklart går att dra från en så djup utgångställning utan att häcken rör sig först så begränsar det vikterna väldigt mycket.

tano
2007-06-26, 06:44
Det går ju att köra rakbensmark ganska tungt utan skador så framåtlutad vanlig mark med ganska raka ben är inte heller så farligt men mark är för mig en helkroppsövning så jag skulle inte försöka begränsa vikterna för att träffa ryggen lite mer. Drar man 50 kg mer så kommer ryggen i alla fall att få jobba. Kompleterar man med arne-roddar så har man ju dessutom fått båda vinklarna.



Lägger man till beskrivningen i inlägget där bilderna först dök upp funkar det bättre, även om det självklart går att dra från en så djup utgångställning utan att häcken rör sig först så begränsar det vikterna väldigt mycket.

Arne roddar?

andeN.
2007-06-26, 10:51
Arne roddar?

t-Uk8AACWng

tano
2007-06-26, 12:57
t-Uk8AACWng

eh?

Förklara utförandet på den där? Ser ut som djupa skivstångsroddar i smith... Plus så rundad rygg, varför?

mentzer
2007-06-26, 13:20
Och varför rör sig armågarna bakåt? Borde de inte gå rakt upp?
Hade någon annan gjort den där filmen hade 99% av kolo-folket skrattat.:laugh:

z_bumbi
2007-06-26, 13:28
Arne roddar?

Lång rörelse från golvet och räta upp ryggen en del på slutet. Smithrodden ovan är varken snygg, bra filmad eller särskilt lik den rörelse man kan få med en skivstång.

lejonet
2007-06-26, 13:44
lejonet: Alt 1, du får en mindre belastning på länd- och korsrygg eftersom hävarmen blir kortare.

Okej. Jag testade förra träningspasset att köra med höften högre upp och tyckte att det gick lättare att dra upp vikterna? Kan det stämma eller kör jag på för låga vikter för att det ska bli en större skillnad? Kändes dock som om jag tog i mer med rumpan när jag hade höften högre upp.*kissass*

bertbert
2007-06-26, 13:46
Okej. Jag testade förra träningspasset att köra med höften högre upp och tyckte att det gick lättare att dra upp vikterna? Kan det stämma eller kör jag på för låga vikter för att det ska bli en större skillnad? Kändes dock som om jag tog i mer med rumpan när jag hade höften högre upp.*kissass*

Ja alltså det blir lättare att dra upp vikten med höften högre men även en högre belastning på korsryggen.

Liten Men Fet
2007-06-26, 16:33
Det går ju att köra rakbensmark ganska tungt utan skador så framåtlutad vanlig mark med ganska raka ben är inte heller så farligt men mark är för mig en helkroppsövning så jag skulle inte försöka begränsa vikterna för att träffa ryggen lite mer. Drar man 50 kg mer så kommer ryggen i alla fall att få jobba. Kompleterar man med arne-roddar så har man ju dessutom fått båda vinklarna.


Ok, jag har väl en annan utgångspunkt då jag är mycket starkare i ryggen än benen så marklyft där jag börjar djupt och försöker få höften att höjas lika mycket som vikten, (alt 2), begränsar våldsamt vikten jag kan använda då benen börjar spreta åt olika håll.
Om jag istället kör alt 1 så orkar jag mycket mer och det tar på ryggen.
Klarar nog nästan lite mycket i mark med raka mark som i vanliga.

Jag ska träna mer ben så får vi se om jag ändrar inställning.

lejonet
2007-06-27, 14:13
Ja alltså det blir lättare att dra upp vikten med höften högre men även en högre belastning på korsryggen.

Okej :) Alltså om målet är att träna så stora delar som möjlöigt av underkroppen är det alternativet med höften längre ned som gäller?

bertbert
2007-06-27, 14:23
Okej :) Alltså om målet är att träna så stora delar som möjlöigt av underkroppen är det alternativet med höften längre ned som gäller?

Nja det vet jag väl inte.... jag kör mark med röven högt för att jag helt enkelt lyfter mer vikt då. Lyfter jag mer vikt får jag en högre belastning på ryggmuskulaturen.

Lite tar väl mark på benen också, men det känns marginellt för min del. Jag ser mark som en ryggövning - jag har långa armar och ben.

Vill jag smiska ben/röv kör jag knäböj istället etc.

stahlberg
2007-06-27, 15:06
Jag är hårt emot att man diskuterar "optimal kroppsbyggnad" för de olika styrkelyften. Det är klart att t.ex Ano Turtianen kan sägas ha idealisk kroppsbyggnad för marklyft. Men lyftare som INTE har "idealisk" kroppsbyggnad kan också lyfta mycket, kanske lika mycket som eller mera än Ano. Man bör träna in en lyftteknik som passar den individuella kroppsbyggnaden. "Brister i kroppsbyggnad" kan uppvägas av teknikdetaljer. Detta gör att det finns flera olika slags fördelaktig kroppsbyggnad i SL, samtidigt som det naturligtvis inte beror BARA på kroppsbyggnaden hur mycket man lyfter. För övrigt är Ano en mycket bra knäböjare också, i yngre dagar var hans bästa gren knäböjning. Därigenom duger han bra som exempel på att man kan vara mycket bra både i knäböjning och marklyft - vilket inte alls är ovanligt, tvärtom.

Det finns människor som pga extrem kroppsbyggnad inte kan bli bra i knäböjning, bänkpress eller marklyft. Så finns det människor som är särskilt väl byggda för antingen böj, bänk eller marklyft. Men en "Medelsvensson-lyftare" behöver - och ska - inte begränsa sin egen utveckling genom att fundera på om just han eller hon är särskilt väl eller dåligt byggd för en viss gren. I synnerhet gäller det det negativa tänkandet, att man inte kan bli bra i en delgren för att man är ofördelaktigt byggd. Ett bättre sätt att begränsa sina framsteg finns inte.

Man borde istället tänka såhär. Jag är byggd si eller så. PÅ VILKET SÄTT ska jag utföra lyftet så att det passar min kroppsbyggnad?

jwzrd
2007-06-27, 15:08
Ja alltså det blir lättare att dra upp vikten med höften högre men även en högre belastning på korsryggen.

På fikonvikter och dålig teknik i övrigt: ja.

stahlberg
2007-06-27, 15:18
Angående höfthöjden så är den för det första en av de viktigaste enskilda teknikdetaljerna i marklyft. För det andra ska man pröva vilken höfthöjd som passar en. Detta känner man bäst genom att känna att "benen är med" i början av draget. Oftast har man en bra höfthöjd när man känner att "benen är med".

Om höfterna är för lågt i starten kommer de att stiga för tidigt, varefter kroppspositionen blir mycket ofördelaktig fr.om mitten av lyftet. Om höfterna är för högt i starten blir lyftet ett "rygglyft", också då med ofördelaktig lyftposition.

En variant med för låga höfter för att få rörelse när draget börjar går att använda. Annars är det så att merparten av alla som lyfter marklyft och har problem med starten har det för att de börjar med höfterna för lågt nere. Skaderiksken är inte PÅTAGLIGT större med högre höfter än med lägre, så länge ländryggen är spänd.

Om vi jämför de båda bilderna så kan vi konstatera att MYCKET FÅ LYFTARE (om ens någon) klarar av att starta ett marklyft med höfterna så lågt nere som på bild 1. Det dåliga på bild 2 är inte höfthöjden, utan det att streckgubben på bilden är för långt "över stången".

I artikeln som trådstartaren länkar till finns både fiktion och fakta. Punkt 5 är bullshit från början till slut. Visserligen är det sant att de flesta smalmarkare ska stå en aning bakom stången med skenbenen innan de böjer sig ner och tar tag i den (och inte fast i stången). Men det är på intet sätt höfthöjden som är avgörande för hur långt bakom stången man ska stå. (Jag har säkert mer ingående diskuterat detta i andra trådar här)

bertbert
2007-06-27, 15:40
Bra synpunkter som vanligt av ståhlberg. Om jag gav sken av att jag inför mentala begränsningar med utgångspunkt av min kroppsbyggnad vill jag påpeka att så inte är fallet; däremot försöker jag justera min teknik för att lyfta så mycket som möjligt. Det leder givetvis till att jag anpassar mig efter min kroppsbyggnad, dock indirekt.

På fikonvikter och dålig teknik i övrigt: ja.

Att dålig teknik ökar belastningen på ett dåligt sätt håller jag med om, men vikten tycker jag är oväsentlig. Rimligtvis måste väl korsryggen belastas mer ju mer framåtböjd man är, oavsett vikt?

På samma sätt; har man ingen ordning på buken tror jag inte det spelar så stor roll hur man lyfter, det blir ändå dåligt för ryggen. Men vad har det med saken att göra?

jwzrd
2007-06-27, 15:43
Bra synpunkter som vanligt av ståhlberg. Om jag gav sken av att jag inför mentala begränsningar med utgångspunkt av min kroppsbyggnad vill jag påpeka att så inte är fallet; däremot försöker jag justera min teknik för att lyfta så mycket som möjligt. Det leder givetvis till att jag anpassar mig efter min kroppsbyggnad, dock indirekt.



Att dålig teknik ökar belastningen på ett dåligt sätt håller jag med om, men vikten tycker jag är oväsentlig. Rimligtvis måste väl korsryggen belastas mer ju mer framåtböjd man är, oavsett vikt?

På samma sätt; har man ingen ordning på buken tror jag inte det spelar så stor roll hur man lyfter, det blir ändå dåligt för ryggen. Men vad har det med saken att göra?

Jag vände mig emot att du sa att det är lättare att lyfta med höften högt. Det stämmer för nybörjare eller för "vanliga tränande" som knappt tränar benen och särskillt inte marklyft.

bertbert
2007-06-27, 15:48
Jag vände mig emot att du sa att det är lättare att lyfta med höften högt. Det stämmer för nybörjare eller för "vanliga tränande" som knappt tränar benen och särskillt inte marklyft.

Eeehh alltså troligen är vi överens. Det är lättare för mig att lyfta mer som bilden med rumpan högt än som i bilden där röven nästan är i golvet. Urartningsfallet är väl någon typ av SLDL och alla är ju starkare i vanliga mark än i rakbensmark.

För min del tror jag att det optimala startlägen kommer att förändras med tiden - jag är nämligen relativt sett starkare i mark än i böj. När benen kommer ikapp kan jag säkert dra nytta av dem på ett annat sätt i starten.

jwzrd
2007-06-27, 15:52
Eeehh alltså troligen är vi överens. Det är lättare för mig att lyfta mer som bilden med rumpan högt än som i bilden där röven nästan är i golvet. Urartningsfallet är väl någon typ av SLDL och alla är ju starkare i vanliga mark än i rakbensmark.

För min del tror jag att det optimala startlägen kommer att förändras med tiden - jag är nämligen relativt sett starkare i mark än i böj. När benen kommer ikapp kan jag säkert dra nytta av dem på ett annat sätt i starten.

Det vanligaste är nog att man är starkare i mark än i böj - särskillt utan SL-utrustning som gagnar knäböjen långt mycket mer än marklyftet.

bertbert
2007-06-27, 15:57
Det vanligaste är nog att man är starkare i mark än i böj - särskillt utan SL-utrustning som gagnar knäböjen långt mycket mer än marklyftet.

Jupps. Det har blivit bättre. Men det var inte så länge sedan min böj bara var strax över min bänk.

stahlberg
2007-06-27, 17:01
Det är varken lätt att lyfta med höfterna för högt ELLER för lågt i starten. Den bästa höfthöjden är ganska individuell. Om starten i marklyft sker med benstyrka, så är det klart att man kan börja lägre ner ju starkare ben man har. Men skillnaden är ganska marginell därför att kroppsbyggnaden är en viktigare faktor, och den ändrar inte bara för att benstyrkan ökar. Stiffleg är förstås ingen lösning.

bertbert
2007-06-27, 17:11
När jag började köra marklyft (2004?) började jag med höften mycket lågt. Jag har känslan av att det är ett vanligt nybörjarfel? Då var jag dock mest orolig för ryggen, eftersom övningen kändes riskabel. Efter det hade jag ett ryggskott (i bröstryggen) varpå jag lät bli att köra mark under lång tid.

När jag började köra mark igen steg vikterna snabbt - jag hade lyckats stärka buk och korsrygg ordentligt även om jag inte körde mark. Då åkte också höften upp ganska ordentligt jämfört med utgångsläget. Sedan dess har jag ökat vikterna utan att ändra formen nämnvärt. Jag har dock noterat, att om jag går till det startläge som känns erfarenhetsmässigt rätt, och därefter sänker rumpan någon centimeter, blir det lättare att bara "trycka ner golvet".

Jag tror att denna effekt kommer att förstärkas när jag fortsätter bli starkare i benen - så att när vikten precis lämnat marken är jag i ett mer fördelaktigt läge för att avsluta lyftet och dra till utlåsning - men det är bara vad jag tror.

Erik__
2007-06-27, 17:16
Jag vände mig emot att du sa att det är lättare att lyfta med höften högt. Det stämmer för nybörjare eller för "vanliga tränande" som knappt tränar benen och särskillt inte marklyft.

Det KAN väl vara så att man är starkare så ändå? för mig är inte axlarna sådär jättemycket högre än röven. Har smalbenen vinkelräta mot backen om det spelar nån roll att veta. Visst jag är nybörjare men jag har inte slarvat med benträningen.

jwzrd
2007-06-27, 17:24
Det KAN väl vara så att man är starkare så ändå? för mig är inte axlarna sådär jättemycket högre än röven. Har smalbenen vinkelräta mot backen om det spelar nån roll att veta. Visst jag är nybörjare men jag har inte slarvat med benträningen.

Bertbert sa, du verkar inte ha läst, att det alltid är lättare med höften högt. Det är inte alltid lättare att ha höften högt.

Den här tråden börjar mer och mer likna Slartis parodi-tråd på diskussioner med grub där n00b 1..5 frågar samma fråga 20 gånger helt utan att smälta svaren.

Erik__
2007-06-27, 17:27
Bertbert sa, du verkar inte ha läst, att det alltid är lättare med höften högt. Det är inte alltid lättare att ha höften högt.

Den här tråden börjar mer och mer likna Slartis parodi-tråd på diskussioner med grub där n00b 1..5 frågar samma fråga 20 gånger helt utan att smälta svaren.

jag läste vad han skrev, och då skrev du:

"Det stämmer för nybörjare eller för "vanliga tränande" som knappt tränar benen och särskillt inte marklyft."

är det konstigt att jag uppfattar det som att det aldrig är lättare att lyfta så? (om man inte har jävligt trötta ben eller just börjat)

--------

Men då förstår jag iaf vad du menar.

jwzrd
2007-06-27, 17:30
jag läste vad han skrev, och då skrev du:

"Det stämmer för nybörjare eller för "vanliga tränande" som knappt tränar benen och särskillt inte marklyft."

är det konstigt att jag uppfattar det som att det aldrig är lättare att lyfta så? (om man inte har jävligt trötta ben eller just börjat)

--------

Men då förstår jag iaf vad du menar.


Nej det är inte konstigt att du uppfattar det så. Läsförståelse är svårt för många. Om du läser igen så ser du att jag inte påstår något alls om seriöst tränande och/eller starka lyftare eftersom de OFTA har hittat en bra startställning. Nybörjare däremot brukar oftast lyfta mest av att börja med röven i vädret... ffs, nu upprepar jag det jag skrivit redan. På en onsdag. Det är så man blir förbannad :)

bertbert
2007-06-27, 18:25
Och jag inser att jag borde formulerat mig tydligare.

Man kan ju tro att jag tycker marklyft är lättast med röven hängande på chinsräcket. :/

apagul
2011-07-02, 16:31
Åå my god i am bumping this shit.

Eftersom "Timme" i början förespråkade rak rygg för oss bodybuilder men sedan vek sig så ställer jatg frågan.

Jag kör med helt rak rygg, att hålla ländryggen rak och samtidgt böja övre ryggen är för mig en vetenskap, så antingen är det allt eller inget!
*gah!*

Kan man köra med helt rak rygg?

Rikard Jansson
2011-07-02, 16:41
http://www.youtube.com/watch?v=QJK6slkfUos

acceptabelt? för mkt?

mikaelj
2011-07-02, 18:34
När det blir tungt kommer du antagligen att böja bröstryggen utan att tänka på det. Den är i regel svagare än ländryggen.
Postat via en mobil enhet

tumme
2011-07-02, 18:45
http://www.youtube.com/watch?v=QJK6slkfUos

acceptabelt? för mkt?

Böjd ländrygg där skulle jag säga. Alltså inte okey.

apagul
2011-07-02, 20:49
När det blir tungt kommer du antagligen att böja bröstryggen utan att tänka på det. Den är i regel svagare än ländryggen.
Postat via en mobil enhet

Jasså det vetifan. vid en tung vikt så viker sig hela ryggen.

Fetknoppen
2011-07-02, 21:29
Som Timme säger: Krökt övre rygg är OK. Krökt ländrygg = diskbrock.

Jag säger inte emot, men jag håller inte heller med Timme och du. Men, om vi förutsätter att du har rätt, att det är okay att "kröka övre delen av ryggen men inte ländryggen", vart någonstans går då gränsen? Är det okay att kröka den 9 bröstryggkotan och inte den 10:e? Hur mycket är det okay att kröka ryggen? Kort och gott; hur är det okay att belasta rörelseapparaten, i det här fallet ryggen?

Spiffy
2011-07-02, 21:51
http://www.youtube.com/watch?v=QJK6slkfUos

acceptabelt? för mkt?

Första intrycket. Satan vad du stimmar. Ta det lugnt och lyft lite metodiskt.
Sen tycker jag det är för mycket.

Rikard Jansson
2011-07-02, 21:56
Första intrycket. Satan vad du stimmar. Ta det lugnt och lyft lite metodiskt.
Sen tycker jag det är för mycket.

Va ju PB-dags ^^ Jag tycker konstantin kröker mer i hans WR-lyft?