handdator

Visa fullständig version : a feasible study of Intermittent fasting


gordongekko
2007-06-22, 19:48
Bakgrund

Har under alla ar nar jag varit pa diet alltid kort ketodiet. Det har fallit ut val dock har en form utav 'zombiestadium' alltid infunnit mot slutet.
Med bakgrund av det tankte jag i ar testa 'periodisk fasta' under en tid. For de som ej last om den finns mer info (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449 och http://www.leangains.blogspot.com/). Jag borjade min ketodiet i Mars och har till dagens datum dietat i 14 veckor (12 veckor med ketodiet samt tva pa periodisk fasta med 0.4 kg nedgang i snitt.
Enligt senaste matningen hade jag 9% kroppsfett och vagde 93 kg. Malet ar att under ytterligare 1-2-3 manader beroende pa hur kroppen svarar (har kort i tva veckor) utvardera detta. Dock ar minsta tidsrymd 4 veckor fran dagens datum.
Anledningen till att jag postar har ar att forhoppningsvis fa lite input pa vad som kan goras battre samt om nagon uppfattar forfarandet som felaktigt. traning utav styrka utfors man-fre enligt nedan schema. Lordag endast langpromenad och sondag helvila.
Upplagget av mat under helgen ar mer standard dock med viss planering (ats det ute nagon av kvallarna blir det leanmachine pa dagarna) dock med en baktanke pa viktnedgang.

Upplagget senaste tva veckorna har varit.

05:15 - uppstigning, en tablett hydroxycut samt ca 0.5 liter vatten. 30 minuters promenad i lugnt tempo. (Da jag ej far tillrackligt med somn under natterna har promenaderna blivit mitt allt :). Utan dem kommer jag inte igang pa morgonen)
06:15 - ankomst jobb. Dricker tva koppar gront te (blabar och jasmine)
12:00 - Mer te och hydroxycut.
16:00 - dagens forsta mal. Detta bestar _alltid_ av 300 gram silken tofu, 100 gram keso samt 0.75 dl aggvita pa tetra. Detta forbereder jag dagen innan (slanger allt i mixern med sotningsmedel och ett halvt kilo kanel) och vid detta laget ar det en harligt god, fluffig kanelsmakande rora.
Totala energiinnehallet av den ar 10 gram fett 4 gram kolhydrater och 50 gram protein. Over detta stror jag 50 gram havregryn (portionspasar). (totalt ger det 450 kcal - men raknar runt 500 sa jag har marginal). Utover detta cirka 200-300 gram kokta gronsaker. Oftast en broccoli, spenat, morot och selleriblandning. Raknar inte detta men uppskattningsvis runt 100 kcal overslagsraknat.
17:00 - kreatin + 100 gram blabar. (50 kcal)
18:00 - lamnar jobb och gar till gymet.
19:30 - styrkepass klart. Dricker en proteindrink med 30 gram vassle + ett apple. (200 kcal)
~20:30-21 - klar med cardio. - proteindrink bestaende av 3 dl mjolk (2.4% fett), 40 gram vassle och en banan (~100 gram). (400 kcal)
22:00 - frossarmalet. Oftast bestande av totalt cirka 100 gram kolhydrater (ris) och 100 gram protein (kyckling alt magert kott eller tonfisk). Raknar inte fettet i denna maltid men raknar alltid med cirka 15 gram oavsett. (920 kcal)
24:00 - 1/3 av sammansattningen beskriven i mal ett foljt av sangen. (170 kcal).... (jag ater inte sangen)

Ger totalt ca 2300-2400 kcal over dagen. On top of this sa ater jag en del vitamin och mineraltillskott. Detta har over tva veckor gett cirka 0.9 kg nedgang. Styrkemassigt kanns det bra da jag inte tappat nagot vilket jag befarade da jag trodde att jag skulle kanna mig seg och orkeslos vid passet.
nedsida. Tja, Ser man till mangden fett ar det inte sarskillt imponerande. (ater normalt cirka 1.5 gram per kg kroppsvikt). Anledningen till att jag valjer en ratt defensiv approach rent generellt till mitt dietande sa klarar jag inte langre att motivera 0.7-1 kilos nedgangar per vecka. Jobbet kraver for mycket samt nagon osundhetsdag da och da maste fa forgylla vardagen. Valet av hydroxycut (forutom den sakra placebo effekten att den ska minska apptiten) framfor kaffe ar enkelt.. prova drick en kopp i detta land :D

Sa avslutningsvis..... Synpunkter? Vad kan forbattras? bra/daligt. Detta ar hogst experimentellt. Jag ska inte tavla och har inte nagon formtopp jag maste peaka till. Jag gor det for att testa kroppen och for att forsoka forsta kroppen. Jag tror inte pa nagon Holy-Grail for traning utan alla kroppar ar olika samt nar/var/hur man presterar varierar med forutsattningar. (dvs kort och gott hitta en metod man trivs och ar nojd med)
Tillaggas kan sagas att det dricks cirka 1 - 1.5 liter coke zero utspatt over dagen. Anledningen till att jag valt silken tofu fran borjan ar att Hong Kong och asien rent generellt saknar mejeriprodukter. Guds gava kesella existerar inte sa tofun ar det narmaste suppliment jag hittat plus att energiinnehallet per 100 gram ar lagt (6 gram protein och 2 gram fett) vilket gor att man kan ata massor. :eating:
Mjolken kommer fran Australien (kostnadseffektivt? :)) och keson.. ja... den ar inte som hemma men den ar atmistone lokalt tillverkad.

ps. hoppas det gar att lasa trots avsaknaden av vara prickar.

Sir Klabbe
2007-06-22, 19:55
Ser bra ut, äter du samma sak varje dag? Ligger du alltid på 2300-2400 kcal?

gordongekko
2007-06-22, 20:11
Forsta och sista malet ar alltid samma sak. Tid ar en faktor som spelar in. Till kvallsmalet, det jag kallar frossarmalet kan variera. Det ar inte alltid 100 gram kolhydrater och 100 gram protein. Jag brukar forsoka lagga summan kring 1000 kcal. Ris kan aven vara pasta men aven i vissa fall nudlar. Potatis ar aven det en produkt som inte direkt aterfinns har vilket annars legat hogt upp pa listan. Veckorna ser oftast ut som nedan beskrivet (schemat ar ratt inrutat da jag aven avslutar kvallen (22:30 till 24 med att jobba). Det ger inte utrymme for sa mycket variation. Pa helgerna tillater jag mig storre variation och frihet. Gar jag nagon langre hike trail (Hong Kong ar kant for sina hundratals olika hiking trails) sa okar jag matintaget - det motsatta om jag kanner att jag vill kaka en pizza sa gor jag det.. Jag raknar inte kcal pa helgerna utan lever efter kompensation och balans.

Grandmaster
2007-06-23, 02:05
Jag antar att det är mitt recomp protocol du kör, enligt riktlinjer från bodyrecomposition.com? Om du behöver hjälp, PM:a mig där borta.

gordongekko
2007-06-23, 05:00
Stammer bra. Det skulle nog ha framgatt. Har funnit mycket av det du skrivit valdigt intressant.
Eftersom malet ar att reducera fettvikt ytterligare kommer jag allt efter veckorna passerar minska framforallt mitt kolhydratsintag (trappas ned allt eftersom) samt protein ner till cirka 2 gram per/kg kroppsvikt. Ser du nagot du direkt skulle vilja forandra eller gora annorlunda?

Grandmaster
2007-06-23, 13:59
Är ditt schema statiskt så som du presenterat det i din post, du cyklar inte kaloriintaget högt/lågt sty/vila? Hur ser makrofördelningen ut?

Jacky
2007-06-23, 15:05
Ska du endast sova dryga 5 timmar per natt?

gordongekko
2007-06-25, 03:28
Är ditt schema statiskt så som du presenterat det i din post, du cyklar inte kaloriintaget högt/lågt sty/vila? Hur ser makrofördelningen ut?

Ovan ar en typisk traningsdag. Vilodagar och dagar da jag ar mindre aktiv tar jag bort kolhydraterna helt. (forutom de fatal jag far i mig via t.ex keso el gronsaker). Jag justerar efter aktivitetsniva.


Jacky - less is more ;). Tyvarr blir det bara drygt fem timmar pa veckorna. Mitt jobb tar otroligt mycket tid. Ej idealisk situation men vilken ar det?

Jacky
2007-06-25, 06:54
Ovan ar en typisk traningsdag. Vilodagar och dagar da jag ar mindre aktiv tar jag bort kolhydraterna helt. (forutom de fatal jag far i mig via t.ex keso el gronsaker). Jag justerar efter aktivitetsniva.


Jacky - less is more ;). Tyvarr blir det bara drygt fem timmar pa veckorna. Mitt jobb tar otroligt mycket tid. Ej idealisk situation men vilken ar det?

Gud nej, svårt att leva upp till "idealet" i alla situationer. Någonstans får man hugga. Kanske kan det vara läge att lägga på lite extra sömn på helgen i alla fall...sov gott när du väl sover....kvalité istället för kvantitet..;)