handdator

Visa fullständig version : Det här med att handla begagnat...


Whistler
2007-06-22, 15:35
Okej, följande diskussion är PM jag fick genom ett svenskt hårdvaruforum angående en annons jag satt ut om att jag ville köpa nätadaptrar till laptops:

Hej!
De auktioner som finns på ebay med nya adaptrar ligger på ca $20 = 137kr.
Kan vi säga 150kr inklusive frakt? Jag kan sätta in i förskott och du kan skicka som vanligt brev.
Mvh, Jonas

Är de $20 också inklusive frakt då eller?

Nej, men då gäller det oftast nya adaptrar.
Ta en titt så får du se ungefär hur det ser ut:
http://search.ebay.com/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=pa-12&category0=
/Jonas

Ok, men ta och räkna lite på vad priset blir totalt först.
Kostnad för (((adapter + frakt) x (1+tull)) x (1+moms))
Köper du via ebay kan du kallt räkna med att du åker på tull och moms.
Sätt in beloppen i formeln ovan...

Just därför jag letar begagnat i Sverige istället, då är de kostnaderna inte relevanta, bara ursprungsbeloppet för värdet av en ny adapter.

..?
Du använder dig av ett referenspris i US, men du räknar inte kostnaden för att den ska hamna hemma hos dig?
Det finns säkert nån kvällskurs i logik du kan gå....herregud.
Pris här hemma för min adapter inklusive frakt hem till dig kan ju bara jämföras med (från vilken värdsdel du vill) en annan adapter inklusive frakt hem till dig.
Ge ett vettig bud, jag orkar inte med sådana här dumheter...(sen kan du skippa inklusive frakt buden, det kostar lika mycket för mig som för dig)

Okej, nypris i Sverige (orginal eller likvärdig modell): ca 4-500kr.
Jag bjuder 150kr, men jag betalar givetvis frakten, som borde hamna någonstans runt 40-50kr. Förstår inte varför den skulle "kosta lika mycket för dig som för mig".
Värdet på adaptern stiger inte för att fraktkostnaden gör det. Är den värd 200kr så är den det, oavsett vart i världen den befinner sig. Ebay var bara det enklaste sättet att hitta referenspriser.
Hör av dig om du fortfarande är intresserad.
Mvh, Jonas

Ett råd:
Läs lite mer än bara Kalle Anka.

Jag läser Herman Hedning också. ;)
Tråkigt att du måste förolämpa hela tiden, tycker du att priset är för lågt är du välkommen att ge förslag istället, så vi kan hålla den här diskussionen på en vuxen nivå.
Mvh, Jonas

Det är du som förolämpar mig med dina billiga försök.
Jag är helt övertygad att någon idiot har gått på det resonemanget, men jag har vart med alldeles för länge för att hålla på och tramsa om sånt här som vilken gymnasieelev som helst borde fatta.
Diskussionen avslutad.

Jag är den i fetstilt markerat. Vem agerar mest rätt i en sådan här diskussion? Annonsen som gick ut var att alla förslag var välkomna, han presenterade sin vara och skrev "Pris: ingen aning", varav jag fick leta prisreferenser själv och komma med bud.

Diskutera!

Prankie
2007-06-22, 15:41
Varför inte gå vidare? Han vill inte sälja till det priset du vill bjuda. Finns inte rätt eller fel, en transaktion kan bara hända när båda partnern gå med på det.

Prankie
2007-06-22, 15:45
Är det nån som vi ska skylla på så är det tullen, de är inte kloka. Köper en j-pop skiva åt en kompis som fyller år. 150spänn för skivan med frakt, nu vill tullen har 100kr i administrativa avgifter för nånting som inte behöver betala tull då det understiger 200kr. :smash:

Whistler
2007-06-22, 15:50
Haha, jag har gått vidare. Har haft annonsen ut i ett halvt dygn, det kommer nog fler förslag. :)

Det tråden handlar om är vad som kunnats gjort annorlunda, och vem som beter sig mest riktigt i diskussionen. Allt på jakt efter större förmåga att handla begagnat så att båda parterna blir nöjda.

Mental
2007-06-22, 16:15
Du söker lite sympati med andra ord? ok
'du hade helt rätt, han var korkad, usch'

Så, käns det bättre nu? ;)

Whistler
2007-06-22, 16:16
Du söker lite sympati med andra ord? ok
'du hade helt rätt, han var korkad, usch'

Så, käns det bättre nu? ;)

Eh, nej... Snarare "Om du hade lagt budet si och så, eller svarat tillbaka lite kaxigare där och där, men varit snällare på den och den punkten, så...", ja du fattar.

Handcuff
2007-06-22, 16:51
Midsommar OCH födelsedag! Dags du börjar fira nu :thumbup:

Whistler
2007-06-22, 17:00
Midsommar OCH födelsedag! Dags du börjar fira nu :thumbup:

Möjligt. Inget av dem är dock något jag tycker är värt att fira. Bara datum i en kalender...

_Larre_
2007-06-22, 17:45
Diskutera vad? Sluta snåla och köp!

Whistler
2007-06-22, 18:06
Diskutera vad? Sluta snåla och köp!

Den här tråden har tydligen inget hämta på det här forumet. Syftet var att diskutera köparens och säljarens interaktion med varandra, och hur man skulle kunna gjort annorlunda, inte priset på varan i sig.

Personligen vill jag inte ge 600kr för något jag kan ge 200kr för, men om du känner för att betala mellanskillnaden så går det ju jättebra för min del. Inte? Kom igen nu, sluta snåla!

tossefar
2007-06-22, 18:53
Jag förstår inte tråden. Du försöker betala underpris, säljaren vill inte sälja. Är det så konstigt?

sehnpaa
2007-06-22, 19:01
Kanske är det parternas syfte med interaktionen som är det intressanta. Det materiella utbytet är ofta betydelselöst jämtemot det sociala. Ta en titt på Blocket. Inte lägger man ut en säljannons på sin slitna soffa eller sin vingliga barnvagn för att bli två hundra kronor rikare. Man hoppas på att någon skall fråga om vitrinskåpet eller de söta, små kattungarna som råkade befinna sig i bakgrunden när kortet togs. När äntligen mobilen ringer och samtalet kan börja vill varken "köpare" eller "säljare" prata papperssedlar. Man vill berätta att man just varit på en kvällskurs och att man faktiskt har släktingar i staden motparten bor i. Vilket intressant sammanträffande!

Du vill inte att diskussionen skall handla om priset. Hoppades personen som tog kontakt med dig på detsamma måntro?

Whistler
2007-06-22, 19:04
Jag förstår inte tråden. Du försöker betala underpris, säljaren vill inte sälja. Är det så konstigt?

Säljaren bad mig ge ett bud då hans pris var satt till "pris: ingen aning". Jag gav ett bud baserat på vad samma produkt säljs för på andra ställen, dock i nyskick. Jag gav alltså ett bud på en begagnad vara som var jämförelsevis stundtals högre än nypriset på de produkter jag referensundersökte.

Jag tycker väl att en bättre väg hade varit att artigt svara "Det var kanske lite mindre än vad jag hade tänkt mig, jag tror att Xkr är rimligare, baserat på [en rad olika skäl]. Vad tycker du?".

Är det verkligen kutym att vara oförskämd och förolämpande numera? Ingen verkar reagera mer än jag...

Whistler
2007-06-22, 19:06
Kanske är det parternas syfte med interaktionen som är det intressanta. Det materiella utbytet är ofta betydelselöst jämtemot det sociala. Ta en titt på Blocket. Inte lägger man ut en säljannons på sin slitna soffa eller sin vingliga barnvagn för att bli två hundra kronor rikare. Man hoppas på att någon skall fråga om vitrinskåpet eller de söta, små kattungarna som råkade befinna sig i bakgrunden när kortet togs. När äntligen mobilen ringer och samtalet kan börja vill varken "köpare" eller "säljare" prata papperssedlar. Man vill berätta att man just varit på en kvällskurs och att man faktiskt har släktingar i staden motparten bor i. Vilket intressant sammanträffande!

Du vill inte att diskussionen skall handla om priset. Hoppades personen som tog kontakt med dig på detsamma måntro?

Du missförstår mig. Jag menar att diskussionen i den här tråden skall handla om interaktionen i de PM jag postade överst. Självklart handlar PM:en om priset för varan. För övrigt var det min köpes-annons som han svarade på.

sehnpaa
2007-06-22, 19:14
Självklart handlar PM:en om priset för varan.Det skulle tala emot min teori. Om det nu var så. :)

WHITEFOLKS
2007-06-23, 00:51
Han har ju dock en poäng i att ifall du ska jämföra med priser från ebay så bör du ju räkna på vad det kostar för dig att få den i handen. Visserligen är det ju begagnat så han borde inte ligga högre för beg. än inköpet nytt i USA.

Antar att man kan applicera hans tankar bättre till nya saker/samma skick.

Sen är det skitjobbigt med folk som säger typ "jag vet inte hur mycket jag vill ha" och sen blir griniga när man ger de ett bud, speciellt eftersom ditt bud inte var direkt oskäligt. Vill han ha en viss summa så får han isf säga det.