handdator

Visa fullständig version : Axelont vid rotation inåt?


kraftsport
2007-06-22, 09:47
Jag har fått ont i axeln under en längre tid så någon måste göras nu. Det gör ont vin inåtrotation (se länk).

http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html

Följande gör ont eller lite ont:

Plana eller lutande flyes
Peckdec
Träna hemma med kungsfjäder
Hantellyft rakt åt sidan
Hantelpressar (något)
Pressar med skivstång


Så nu gör jag följande:

Kör inga pressar ovan huvudet
Inga hantellyft rakt utåt. Jag kör dom lite frammåt
Inga latsdrag över huvudet neråt. Jag kör rodd i stället
Inga bröstpressar (hantlar eller skivstång)
Kör utåtrotation med hantel
Kör utåtrotation i kabelmaskin
Kör även inåtrotation lätt i kabelmaskin (40 reps)


Vad mer kan man göra, gör jag något fel?

Guddi
2007-06-22, 11:02
Gå till en sjukgymnast/naprapat så någon får titta till dig ordentligt. Om du haft problemet en längre tid beror det antagligen på att du har någon slags felställning som predisponerar dig för skadan.

sweet_sunny_south
2007-06-22, 18:48
Jag har fått ont i axeln under en längre tid så någon måste göras nu. Det gör ont vin inåtrotation (se länk).

http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html

Följande gör ont eller lite ont:

Plana eller lutande flyes
Peckdec
Träna hemma med kungsfjäder
Hantellyft rakt åt sidan
Hantelpressar (något)
Pressar med skivstång


Så nu gör jag följande:

Kör inga pressar ovan huvudet
Inga hantellyft rakt utåt. Jag kör dom lite frammåt
Inga latsdrag över huvudet neråt. Jag kör rodd i stället
Inga bröstpressar (hantlar eller skivstång)
Kör utåtrotation med hantel
Kör utåtrotation i kabelmaskin
Kör även inåtrotation lätt i kabelmaskin (40 reps)


Vad mer kan man göra, gör jag något fel?

när du säger att det smärtar i inåtrotation så tänker iaf jag direkt på impingement. gör det ont om du lyfter upp armen(abducerar) med 90 grader i axel- o armbågsled o sedan för armen in i riktning mot kroppen(adducerar) o sedan inåtroterar?

oath5
2007-06-25, 14:54
när du säger att det smärtar i inåtrotation så tänker iaf jag direkt på impingement. gör det ont om du lyfter upp armen(abducerar) med 90 grader i axel- o armbågsled o sedan för armen in i riktning mot kroppen(adducerar) o sedan inåtroterar?

impingement känns mest vid utåtrotation

sweet_sunny_south
2007-06-25, 20:01
impingement känns mest vid utåtrotation

nej knappast. om du känner till kliniska tester(hawkins, neers) som man gör på misstänkta impingementpatienter så gör man vid dessa tester bl.a. en inåtrotation just för att provocera strukturer kring acromion(göra utrymmet mindre). så nej, impingement känns inte mest vid utåtrotation.

InaIna
2007-06-26, 11:03
Många som tränar mycket styrka är starkare i framsidan (bröstmusklerna) än baksidan (övre rygg/baksida axlar/utåtrotatorer). Att du får ont vid inåtrotation kan tyda på detta.
Jag tycker att du ska köra på som du gör, men fokusera på att stärka axelns utåtrotatorer. De är en bortglömd muskulatur som ganska ofta orsakar mycket besvär om man ignorerar den.

Lycka till!

/Ina

kraftsport
2007-06-26, 22:08
när du säger att det smärtar i inåtrotation så tänker iaf jag direkt på impingement. gör det ont om du lyfter upp armen(abducerar) med 90 grader i axel- o armbågsled o sedan för armen in i riktning mot kroppen(adducerar) o sedan inåtroterar?

Hmm, förstår inte riktigt hur du menar. Men det gör ont vid all inåtrotation oavsett var armbågen befinner sig. Samt vi lyft av armen rakt åt sidan med handflatan nedåt.

InaIna
2007-06-27, 07:39
Impingment eller inklämningssyndrom som det också brukar kallas innebär att utrymmet längst ut i axelleden är begränsat, tex kan det bero på att en sena är irriterad, överbelastad etc. Om jag inte missminner mig helt är det främst supraspinatussenan som orsakar inklämningen pga att den belastats för mycket eller felaktigt, eller inte är tillräckligt stark i förhållande till deltoideus (axelmuskeln). Deltoideus drar axeln uppåt, supraspinatus drar axeln nedåt/bakåt och är deltoideus för stark är risken mycket större för impingement än om den är jämnstark med supraspinatus. Axeln lyfts alltså för mycket uppåt så utrymmet blir mindre, men risk för inklämning av senor, nerver och annat som befinner sig i området.
Hoppas du förstod, jag är inte så bra på att förklara kanske ...
Iallafall så kan man testa om det är just inklämning (impingement) man har i axelleden genom att abducera armen (föra den ifrån kroppen och uppåt som om du ska rita en stor cirkel med handen) och om det smärtar vid ca 60-120 graders vinkel så kan det tyda på impingement. Detta området kallas "painful arc" och motsvarar det rörelseomfång där det är trångt när supraspinatussenan passerar det mest trånga utrymmet i axeln.
De test som beskrevs i inlägget ovan är ett annat provokationstest för att testa om man har impingement. Du kan även låta någon hålla emot lite lätt på din arm när du prövar för att få större utslag.

Annars skulle jag rekommendera att du vände dig till en sjukgymnast, så att de kan göra dessa tester på dig.

/Ina

Åse Columbus
2007-06-27, 15:09
det finns en bursa under senan som ofta är den som blir svullen vid överbelastning och som oraskar att det blir ont om plats....

kolla denna site...för fina bilder
http://www.montanaspinecenter.com/

InaIna
2007-06-27, 15:16
Vilken intressant länk Åse! Överskådligt med alla fina bilder.
Gillar loggan på förstasidan också, men det är nog en yrkesskada att lägga märke till sådant... =)

/Ina

Mirre
2007-06-27, 20:45
det finns en bursa under senan som ofta är den som blir svullen vid överbelastning och som oraskar att det blir ont om plats....

kolla denna site...för fina bilder
http://www.montanaspinecenter.com/

Jo tack, den där bursan kan vara riktigt eländig. Jag har/har haft i min axel en tajt infraspinatus som klämmer på bursan och gör den inflammerad. Orsaken är att jag helt enkelt har kört aningen framåtroterat med den axeln i kombination med kort bröstmuskel under en längre tid. Allt som trådskaparen beskriver stämmer in på mig.

Lösningen min duktiga kiropraktor gav mig: Daglig stretch av axeln samt rotationsövning där du låtsas att du kniper en handduk mellan armen och kroppen och vrider armen utåt.
Strecha genom att ställa dig mot en vägg, pressa baksida axel mot väggen, sätt handen bakom ryggen (strax ovanför midjan med handflatan mot väggen) och dra armbågen försiktigt framåt utan att släppa efter med handen och lätta inte med baksida axel från väggen. Nu ska det kännas i axeln. Håll kvar i 40-50 sek. Upprepa. Jämför gärna med din andra axel. Troligen kommer du att med den friska sidan kunna dra fram armbågen mycket längre fram samt vrida armen längre ut vid rotationsövningen. Sök även upp en kiropraktor som kan hjälpa dig på vägen om det inte hjälper. Mitt är verkligen på bättringsvägen, nästintill ok nu men du måste ha tålamod.
Lycka till!

oath5
2007-06-27, 23:16
nej knappast. om du känner till kliniska tester(hawkins, neers) som man gör på misstänkta impingementpatienter så gör man vid dessa tester bl.a. en inåtrotation just för att provocera strukturer kring acromion(göra utrymmet mindre). så nej, impingement känns inte mest vid utåtrotation.

Hur förklarar du då mitt impingement som jag hade i 6 månader som endast kändes av vid utåtrotation? Lite vid inåtrotation, men det var inte mycket.

Guddi
2007-06-28, 06:13
Hur förklarar du då mitt impingement som jag hade i 6 månader som endast kändes av vid utåtrotation? Lite vid inåtrotation, men det var inte mycket.Kan vara massor av orsaker. Troligen har du haft påverkan på själva axelleden och den är som mest tajt när man har armen i 90grader abduktion och utåtroterar den. Är leden irriterat gör det många gånger ont i det läget. Klassisk impingement har du dock inte haft. Möjligt att den som ställt diagnosen på dig bara sa det för att du skulle få ett namn på din skada. Impingement är bara ett samlingsnamn för konsekvensen av en mängd olika skador som leder till problem med axelleden. Ordet säger ingenting om vad man ska åtgärda för att bli av med problemet.