handdator

Visa fullständig version : Artikel kring Staffan Linderbergs forskning


Ulf A Big
2007-06-22, 09:22
Vi har indikationer på att biologiskt aktiva glykosylerade proteiner i bland annat spannmål kan blockera leptinreceptorn
http://www.dagensmedicin.se//nyheter/2007/06/01/matfranstenalderngavbattre/index.xml

Intressant artikel i allra högsta grad. Väntar nu bara på fortsättningen av den...

Sverker
2007-06-22, 09:39
Spännande.

Torsk_ole
2007-06-22, 09:41
Jag stör mig något enormt att han kallar sin kost för stenåldersmat. Det finns inte en sån gemensam benämning av all mat som stenåldermänniskorna åt.
*gah!*

Edit: Fast det betyder ju inte att hans kost inte är bra.

tano
2007-06-22, 10:15
Om man inte är diabetiker, finns det ändå anledning till att tänka på glukostoleransen?
Träning hjälper väl till ganska stor del med detta?

Även om man är smal kan man väl utveckla diabetes, fast det inte är så stor risk?

Angående stenålderskost. Så man får alltså inte äta mejeriprodukter? och inte spanmål, havregryn hör väl också dit? skulle aldrig kunna lägga ifrån mig frukostgröten...

Stenålderskost är väl inte aktuellt, men mer grönsaker och rotfrukter, och ta bort lite spanmål kanske vore en ide. Förövrigt potatis hör den till rotfrukt? Den fanns väl iaf inte på stenåldern?

abbe
2007-06-22, 10:18
Jag stör mig något enormt att han kallar sin kost för stenåldersmat. Det finns inte en sån gemensam benämning av all mat som stenåldermänniskorna åt.
*gah!*
Han frågade på en föreläsning vad vi tyckte att "kosten" skulle kallas, om det var för "main stream" med stenåldersmat. Själv tycker jag paleolitisk kost men det är kanske svårt att ta till sig?

Torsk_ole
2007-06-22, 13:26
Han frågade på en föreläsning vad vi tyckte att "kosten" skulle kallas, om det var för "main stream" med stenåldersmat. Själv tycker jag paleolitisk kost men det är kanske svårt att ta till sig?

Det är inte svårt att ta till sig. Dock så ska man veta att maten under stenåldern var enormt regionell och skiljde sig rejält mellan människorna. De åt vad de kom över mer eller mindre.

Alexton
2007-06-22, 15:12
Det är inte svårt att ta till sig. Dock så ska man veta att maten under stenåldern var enormt regionell och skiljde sig rejält mellan människorna. De åt vad de kom över mer eller mindre.

Precis. Skrev ett arbete om det där för ett par år sedan. Stenåldermänniskorna utvecklade en gen efter ett tag som tillät oss att dricka mjölk och andra mejeri produkter, vilket i sig ledde till att vi kunde slå oss ner med tamdjur och börja leva mera på dem. Tror även illustrerad vetenskep hade någon artikel om det förut, top 10 utvecklingar som drev mänskigheten framåt.

abbe
2007-06-22, 22:59
Precis. Skrev ett arbete om det där för ett par år sedan. Stenåldermänniskorna utvecklade en gen efter ett tag som tillät oss att dricka mjölk och andra mejeri produkter, vilket i sig ledde till att vi kunde slå oss ner med tamdjur och börja leva mera på dem. Tror även illustrerad vetenskep hade någon artikel om det förut, top 10 utvecklingar som drev mänskigheten framåt.
Det är just därför som jag tycker att paleolitisk kost är den bästa benämningen. I Illustrerad vetenskap stod det att det att man hade hittat människor som använt sig av mejeriprodukter för 6000 år sedan. Paleolitikum, den äldre stenåldern, slutade för lite över 10 000 år sedan.

Helt klart är det så att maten skiljde sig åt beroende på var man bodde samt under vilken tid man studerar. Det fanns varken raffinerat socker, spannmål, ris, mejeriprodukter osv som en betydande del under den perioden. Exakt vad man ska äta är en väldigt svår fråga. Däremot är det lättare att svara på vad som man troligen inte bör äta, ur detta perspektiv.

Sverker
2007-06-23, 06:49
Ni läser artiklen annorlunda än vad jag gör. Jag hittar den intressanta punkten i glykosylerade proteiner .
Hur påverkar proteinerna i sädesslagen leptinreceptorerna och hur påverkar det förbränningen av fett resp. glukos.




Det går ju inte att överföra en kost till överviktiga hjärt- kärlpatienter med insulinresistens till tränande, normalviktiga individer.

Det kanske är så att ceralierna ska UT och potatisen ska IN;)