handdator

Visa fullständig version : Tips och råd?


n1lsson
2007-06-21, 23:02
Hej
Började min träning idag... har aldrig hållit på särskilt mycke med och bygga muskler. Mitt mål är inte att bli störst, men lite större iaf samt få lite konturer, magrutor osv.

Har köpt whey-100 och twinlab mass fuel.. Har hört att man ska köra mass fuel efter träning och whey-100 alla övriga gånger man tar protein.. är jag helt ute och cyklar då?
just nu hade jag mest tänkt och köra maskiner men fria vikter blir nog mer intressant senare..
Har fått ett träningsprogram över maskinerna.. ett allsidigt träningsschema som innefattar i princip hela kroppen på samma pass... ben, bic, tric, ländrygg, rygg, axlar, bröst. 3setx12rep
är de dumt att köra hela kroppen på samma pass?
Vill gärna ha lite tips på frivikts-övningar samt andra övningar man kan göra.

Som sagt jag vill inte bli störst utan mest öka i muskler, dra ner BF och få konturer..

Alla tips och förslag på kost, kosttillskott, ändring i träningsschemat, övningar m.m välkomnas.
väldigt tacksam för svar!

MVH
/Jesper

mini
2007-06-21, 23:20
Har du fått ett program av någon som vet vad den pysslar med är det bara att köra på det. Annars har Z-bumbi satt ihop bra förslag på program här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555
Helkroppsträning är toppen om man orkar.

Vilka är "alla andra gånger man tar protein"? Ät mat i så stor utsträckning du kan. Tillskott är bara just det. I början, och allra minst om du vill gå ner i kroppsfett, är de vanligen inte särskilt nödvändiga. Lär dig träna rätt och kontinuerligt och äta bra mat så har du kommit en bra bit.

n1lsson
2007-06-22, 06:17
Har du fått ett program av någon som vet vad den pysslar med är det bara att köra på det. Annars har Z-bumbi satt ihop bra förslag på program här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555
Helkroppsträning är toppen om man orkar.

Vilka är "alla andra gånger man tar protein"? Ät mat i så stor utsträckning du kan. Tillskott är bara just det. I början, och allra minst om du vill gå ner i kroppsfett, är de vanligen inte särskilt nödvändiga. Lär dig träna rätt och kontinuerligt och äta bra mat så har du kommit en bra bit.

Det jag tänkte på "andra gånger" var att de står att man ska ta 2 gånger om dagen "även vilodagar". Jag ska satsa på att träna varannan dag..
tack för råden. väldigt uppskattat :thumbup:

Torsk_ole
2007-06-22, 09:34
whey-100 och twinlabs grejer är dyrt. Du ska veta att effekten av dem inte är bättre än vanlig mat, snarare mer praktisk. Whey-100 kan du tar när du vill på dygnet. Mass fuel är till direkt efter träningen, aldrig annars.

Fast mitt tips är att skita i kosttillskotten. Lär dig grundläggande näringslära, för det räcker långt längre än de mål du har. Träna hårt och satsa på att bli starkare. Följ programmet du fått och om några månader så kanske du kan byta ut det mot halv/split-pass om du vill det. Läs massa trådar här på kollo och kolla i best of-delen. Ha distans och var medveten om att de som skriver här oftast är stora (eller vill bli det) och långt mycket mer avancerade än vad man någonsin behöver vara.

Lycka till :thumbup:

Handcuff
2007-06-22, 09:45
1. Träna regebundet
2. Ät dig mätt och lite till
3. Sov ordentligt

WTF?? Är det så "simpelt?
Ja styrketräning är inte raketforskning..inte ens på högstadienivå faktiskt!

Men får jag inte bättre/snabbare resultat med tillskott som t ex proteinpulver?

Nej varför skulle du få det? Proteinpulver är inget konstigare än mjölk (är till och med mjölkprotein). Se punkt 2 ovan.


Glöm inte heller bort att muskelbygge tar tid..när du tränat 2-4år har du kommit en bit på vägen...

Jorgen
2007-06-22, 09:53
Kostfrågor i kostdelen och tillskottsfrågor i kosttillskottsdelen av forumet.
Här är det bara träningsrelaterade frågor som gäller,