handdator

Visa fullständig version : Taurin i samband med alkohol, farligt?


Filth
2007-06-21, 20:40
är det farligt att kombinera taurin med alkohol? även om det bara är ett par pilsner det gäller?

Saikyou
2007-06-21, 20:40
Hade du sagt sprit hade jag förstått, men öl? :P Kombinerar du redbull-ish drycker (utgår från att det är det du syftar på) med öl? xD

Filth
2007-06-21, 20:48
haha nono. ja tar ett kosttillskott som inehåller bla 2gram taurin per dosering, idag var det en icke träningsdag så ja tog en dosering vid ca 20:00. Så det blir ju inte precis att kombinera men tätt inpå om man säger så. och nej det blir ingen sprit bara ett par kalla isånafall.

Eddie Vedder
2007-06-21, 20:48
Det tros vara skadligt i samband med alkohol, anledning att enbart sprit nämns är troligtvis att det är i samband med sprit det dricks och således har man så sett olyckor. En blandning av öl och Red Bull känns ju ganska.*spy*

http://www.lakartidningen.se/store/a...s2738_2741.pdf

För övrigt föreslår jag att du hittar på bättre rubriker än "Hello" när du startar trådar i fortsättningen. Rubriken skall spegla frågan så man helst kan ana ungefär vad den handlar om.

L-Sami
2007-06-21, 21:45
Redbull Vodka säljs fortfarande ute på krogarna, så hur farligt kan det vara egentligen liksom. Om det nu hade varit så farligt, så skulle man nog ha förbjudit det för länge sen.

Eddie Vedder
2007-06-21, 21:48
Om det nu hade varit så farligt, så skulle man nog ha förbjudit det för länge sen.

Det gäller väl all alkohol och tobak också i såna fall. Men nog säljs det. Ingen är ju tvungen att dricka det. Samma sak med aspartam, det finns ju tecken på att det skulle kunna vara skadligt men inga tydliga bevis eller tydliga mängder som eventuellt skulle kunna vara hälsovådligt. Alltså är det upp till en själv om man vill utsätta sig för potentiella risker eller ej.

Doktorn
2007-06-21, 22:17
Det tros vara skadligt i samband med alkohol, anledning att enbart sprit nämns är troligtvis att det är i samband med sprit det dricks och således har man så sett olyckor. En blandning av öl och Red Bull känns ju ganska.*spy*

http://www.lakartidningen.se/store/a...s2738_2741.pdf

För övrigt föreslår jag att du hittar på bättre rubriker än "Hello" när du startar trådar i fortsättningen. Rubriken skall spegla frågan så man helst kan ana ungefär vad den handlar om.

Nu funkade inte den länken, men om det är artikeln jag tror det är så är det väl typ 3-4 cases som står beskrivet eller något? Som sagt om det är den artikeln jag tänker på så är det ju mest en för att fånga ens uppmärksamhet á la "Hallå är det andra än jag som tror på det här eller sett något liknande?". Casen är väl heller inte tydliga, bara att det finns misstankar om alkohol + taurin...

Krampus
2007-06-21, 22:38
är det farligt att kombinera taurin med alkohol?

Nej, men det är helt ute.

MrKashchei
2007-06-21, 23:06
Tagit ur artikeln
Yrsel vid terminal njurinsufficiens.
En öppen, icke-randomiserad studie planerad för tio patienter med kronisk hemodialys och som fick 100 mg taurin/kg/dygn fick avbrytas, dels innan tio patienter inkluderats, dels innan de tio veckorna gått på grund av att patienterna fick kraftig yrsel. I snitt steg plasmanivåerna av taurin med ≈3 600 procent. Taurininnehållet intramuskulärt steg med ca 295 procent.
Det är inga jättemängder som intogs och ändå så pass stora biverkningar att studien valdes att avslutas i förtid. Oavsett om det nu visar sig att det är harmlösa eller allvarliga effekter som taurin frambringar, har artikeln ett vettigt syfte. Nämligen att göra oss uppmärksamma på att det bör grävas djupare ang. detta ämne. Visst artikeln som helhet framhäver kopplingen mellan taurin och alkohol men som i urklippet jag citerar finns ingen alkohol med i bilden. Värt att tänka på. (Det som kan stjälpa denna studie är att försökpersonerna lider av njurbesvär. Om det har betydelse i detta fall låter jag vara osagt.)

MrKashchei
2007-06-21, 23:07
Nej, men det är helt ute.
:D

Filth
2007-06-21, 23:54
Tagit ur artikeln

Det är inga jättemängder som intogs och ändå så pass stora biverkningar att studien valdes att avslutas i förtid. Oavsett om det nu visar sig att det är harmlösa eller allvarliga effekter som taurin frambringar, har artikeln ett vettigt syfte. Nämligen att göra oss uppmärksamma på att det bör grävas djupare ang. detta ämne. Visst artikeln som helhet framhäver kopplingen mellan taurin och alkohol men som i urklippet jag citerar finns ingen alkohol med i bilden. Värt att tänka på. (Det som kan stjälpa denna studie är att försökpersonerna lider av njurbesvär. Om det har betydelse i detta fall låter jag vara osagt.)

okey.. men 100 mg taurin/kg/dygn är väl ganska mycket?! Väger du 90 kg så får du i dig 9 gram taurin. Själv tar jag "bara" 2 gram per dygn. men ja sket i att dricka idag. Får ta ett par kalla imorron istället:thumbup: