handdator

Visa fullständig version : Definiera tafatt


kalle_banan
2007-06-21, 20:10
Ja, vad innebär det att vara tafatt? jag har inte hajjat det än, googlade det och hittade inget direkt svar men ändå ett svar, en synonym till det var oskicklighet, så om jag säger att ngn gjorde ett tafatt försök var det ett försök utan skicklighet mao.
Men om man, som piranha sa i attributstråden ang vad man stör sig på hos det attraherande könet, att man stör sig på tafatthet, menar man alltså att man stör sig på folk som inte kan?
Och inget ont mot Piranha nu, jag menar inget illa, snarare tvärt om, han har lärt mig ngt idag, men kan man säga att Piranha inte tycker om folk som inte kan vad dom gör? Typ vardagliga saker? Eller vaddå tafatt? :confused:

"omg va tafatt du är" = "du är kass på vad du gör"
???

Ryska_raketen
2007-06-21, 20:12
Tafatt= menlös :/

Tolkia
2007-06-21, 20:14
Det handlar inte bara om att inte kunna det man gör, det är snarare hur man gör det. Tänk mer fumlig, osäker, att man inte vet hur man skall bete sig/inte vet vad man skall göra av sig, "tapig" som vi säger här uppe.

Edit (efter googling): Här lite synonymer: fumlig, bortkommen, klumpig, valhänt, opraktisk, drumlig, tafflig, oskicklig, avig, obehändig; dum, enfaldig, töntig

christian
2007-06-21, 20:16
Varför inte konsultera SAOL? :

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/45/76915.html



t a³fɑt ², förr äv.
TAGFATT
, adj.
-are . n. o. adv.
=.
( ta- 1769 osv. tag- 1827 )
[ ssg av TAG , sbst., o. n. av fsv. fā ,ringa till antal (se FÅ , adj.) ]

om person (l. ngn gg djur), eg. som får dåligt grepp (om ngn l. ngt); valhänt; som (på löjeväckande l. besvärande sätt) uppträder oskickligt l. osäkert l. fumligt l. klumpigt; särsk. i sådana uttr. som bära sig tafatt åt , bete l. rörɑ sig tɑfɑtt .
(Sv.) Han bär sig tafatt åt, (lat.) inepte procedit. IHRE (1769) .
(Jägaren) bör veta, att i rätt tid tukta och berömma, så att hunden icke till slut blir tafatt, samt icke mer vet hvad han skall göra eller underlåta. EHRENCREUTZ Hund. 17 (1856) .
Jag besvarar helsningen tafatt som vanligt. STRINDBERG TjqvS 3: 155 (1887) .
När Erik Johan Stagnelius hyrde in sig i Stora Fiskaregränden n:r 8 . . var han en ung man . . tafatt, nervös, kantig och oberäknelig i sätt och gester. 3Saml. 6: 102 (1925) .
Han talade stammande, tafatt, nästan förtvivlat. MOBERG Rosell 95 (1932) .
Hur ofta har vi inte på bio skrattat åt fumliga, tafatta män som råkar i närkontakt med barn. DN 27 / 3 1988 , s. 34. -- särsk. i överförd anv., om persons (l. djurs) rörelse l. tal l. mimik l. alster o. d.: som vittnar om (stundom generande) oskicklighet l. fumlighet l. osäkerhet l. formlöshet o. d.
KNORRING Cous. 2: 7 (1834) .
Lagman Hök afbröt den något tafatta tystnaden. BREMER Grann. 11: 146 (1837) .
(Det) blir i början de vidunderligaste piruetter och de mest tafatta danssteg så fort jag vill röra mig på däck. KOCH AntHav. 119 (1916 , 1918) .
Slutradernas uppseendeväckande tafatta rimflätning . . ett raffinerat stildrag. SkrSamfStilforskn. 4: 48 (1937) .
I pojkens livliga och känsliga ansikte kom ett skyggt uttryck, fadern ångrade strax den barska tonen, gav pojken en tafatt strykning över nacken. THORÉN Herre 10 (1942) .
Några mästerverk äro . . (bilderna) långt ifrån, tvärtom ganska tafatta, men de vittna om en sann berättarglädje. LINDROTH Gruvbrytn. 1: 682 (1955) . Avledn . :
TAFATTHET , r. l. f. egenskapen l. förhållandet att vara tafatt. Så skal . . (Gud) bringa heela Rijket och thes Folck . . til allehanda Håfwors winning, förvthan snöde Armoden och Tafattheeten. RISINGH KiöpH 11 (1669) . Tafatthet är visserligen ledsam, men ej något oförlåtligt fel. HAGDAHL Fråga 172 (1883) . En närmare granskning av föremålet visar . . trots dess pampiga yttre en ganska utpräglad tafatthet i utförandet. Västerb. 1941 , s. 191. Han hade nog märkt hur de bakom ryggen på honom flinade åt hans tafatthet och långsamhet. ERIKSSON ÖmhHung. 156 (1948) .

kalle_banan
2007-06-21, 20:23
Fan jag ogillar också tafatta/osäkra brudar :P
Tack piranha :D du har lärt mig nått!

bengdoktor
2007-06-21, 21:08
typ att vara loj?

Tolkia
2007-06-21, 21:10
typ att vara loj?
Nej. Loj = slapp, lat, lättjefull, seg

Achryl
2007-06-21, 21:11
visa leker tom tafatt. vars är världen påväg? :(

Tolkia
2007-06-21, 21:12
visa leker tom tafatt. vars är världen påväg? :(
:D

NisseEriksson
2007-06-21, 22:03
Jag sätter klumpig som synonym

egge
2007-06-21, 23:59
Jag sätter klumpig som synonym

Too late;)

Edit (efter googling): Här lite synonymer: fumlig, bortkommen, klumpig, valhänt, opraktisk, drumlig, tafflig, oskicklig, avig, obehändig; dum, enfaldig, töntig