handdator

Visa fullständig version : njurpåverkan och kost

Bland_band
2007-06-21, 20:01
Har en liten fundering om njurpåverkan och kost:
Om man äter en lunch innehållandes både protein, kolhydrater och fett, (exempelvis ris med renskav och broccoli), och sen börjar äta samma måltid fast utan kolhydraterna(riset som mn plockar bort), kan detta påverka/belasta njurarna på något vis?

Tänkte att kroppen får det tuffare genom att den bara har proteiner att använda som energikälla ist för också kolhydrater, och att detta belastar njurarna mer än om man åt samma måltid fast med kolhydrater?

Tolkia
2007-06-21, 20:06
Så länge du inte har en njursjukdom borde det inte vara några problem. Däremot har jag svårt att se några omedelbara fördelar med att ta bort kolhydraterna helt, men det är ju en annan fråga.

King Grub
2007-06-21, 20:07
Nej, det är inga problem för friska njurar. Det går bra att äta rena proteinmål, om man vill.

cennys
2007-06-21, 20:16
Så länge du inte har en njursjukdom borde det inte vara några problem. Däremot har jag svårt att se några omedelbara fördelar med att ta bort kolhydraterna helt, men det är ju en annan fråga.

han kanske funderar på ketosis diet =)

Bland_band
2007-06-21, 20:25
Varför jag undrade var för att jag senaste månaderna har tagit bort kolhydraterna på lunchen, mest av aptitmässiga skäl och inget annat, då jag inte har ngn speciell hunger och det har känts bättre utan riset/pastan osv.

Men jag har också blivit lite påsig och mörk under ögonen, och detta är det enda som jag har förändrat i kostväg. har tagit blodprover av andra skäl nyligen och det sades inget om sjuka njurar då så... Men man kan alltså inte få en bara liten njurbelastning då genom att göra som jag gjort om man har bra njurvärden?

Tack för svaren!

Tolkia
2007-06-21, 20:34
Nej, det tror jag inte. Kopplingen mellan att vara mörk under ögonen och att ha dåliga/på något sätt "överbelastade" njurar har jag bara hört i rätt så tvivelaktiga sammanhang. Har man en njurdysfunktion brukar man må mindre bra; det är nog snarast så man märker det först.

Trance
2007-06-21, 20:35
Energiunderskott kanske?

Bland_band
2007-06-21, 21:06
Ok. Trodde mörk runt, och svullna ögon ofta hängde ihop med njurarna.

Trance: menar du att jag kan ha fått svullna ögon pga att det bli lite mindre energi utan kolhydratsdelen? Har inte gått ner i vikt av det iaf... Bode väl bli tajtare utan kolhydraten till?

Hmm, annars är det bara en sak till sm jag har gjort och det är att jag slutade med vitamin och mineraltiillskotten ungefär samtidigt. Tar en vitamin då och då, men mineralerna har jag slopat helt. Dock var det mest spårmineraler i dom, och rätt låga mängder av de andra som zinken, selen, fosfor, kisel, kalcium, magnesium, bor osv. Kan detta ha ngt vagt samband kanske? Är ju lite svårt att mäta mineralerna via blodprov för att se ev brist på ngt, iaf enligt läkaren på VC:(

Handcuff
2007-06-21, 21:09
Ok. Trodde mörk runt, och svullna ögon ofta hängde ihop med njurarna.

Trance: menar du att jag kan ha fått svullna ögon pga att det bli lite mindre energi utan kolhydratsdelen? Har inte gått ner i vikt av det iaf... Bode väl bli tajtare utan kolhydraten till?

Vad blir tajtare :confused:

Bland_band
2007-06-21, 21:18
Eh, inte lika pluffsig under ögonen på bättre svenska*whistle*

Handcuff
2007-06-21, 21:22
Eh, inte lika pluffsig under ögonen på bättre svenska*whistle*

Okej...du är alltså av uppfattningen att man "tajtar" till kroppen om man äter mindre kolhydrater...och blir pluffsig om man äter mer kolhydrater?

Eller missuppfattar jag dig?

Bland_band
2007-06-21, 21:36
Nej det är jag inte i regel, men eftersom jag faktiskt ätit mindre kolhydrater, och Trance frågade om det kan vara anledningen till min problem, så frågde jag om det om ngt inte borde vara tvärtom när jag dragit ner på just kolhydraterna.

Dessa lagras som glykogen i musklerna och inte i huden det vet jag, men jag ville bara påvisa att det borde väl inte bli mer pluffs runt ögonen för att jag dragit ner på det iaf...?

Sverker
2007-06-22, 06:13
Låter som en mental bit och kroppsfixering. Får du i dig tillräckligt med energi ?

Pigga ögon är vackra ögon.

Bland_band
2007-06-22, 09:22
Ja, uppenbarligen så får jag väl i mig tillräckligt med energi då jag inte tappar i vikt iaf:confused:
Men som sagt, blir ju lite mindre kalorier utan kolhydraterna, så kanske 150kcal mindre då, men håller vikten ändå.

Sverker
2007-06-22, 09:35
Det är ju bara till att öka mängden kolhydrat. Fyll på med 300 kcal kolhydrat så ska du nog få se att kroppen reagerar positivt.

En multivitamin/minaral per dag gör ingen skada så pröva en burk så du slipper fundera kring olika brister.

Bland_band
2007-06-22, 16:18
Ok, får testa det. Tack sverker!:) Går jag upp i vikt får jag väl dra ner igen bara.. Det som är lite konstigt tycker jag, alltid haft en stabil vikt, men nu med denna förändring sen i våras då jag fick mer svulllna mörka ögon, så höll jag också vikten, vilket jag tycker är lite konstigt då jag innan sänkningen höll vikten och har gjort det länge.
Borde inte mindre kalorier innebära viktförlust? Eller kan den kolhydratssänkningen på lunchen ha innebärit ngt lägre ämnesomsättning tro? Och därför tappar jag inte utav det?