Visa fullständig version : Frysa in mat
thatkrillesshow
2007-06-21, 18:06
Om man köper kött, lagar till det och sen fryser in det, hur länge räcker det sen? Är det tills bäst före datumet? Jag vet en del som lagar hela veckans mat en gång i veckan och sen fryser in det tills dem ska ha det. Men borde inte iaf köttet bli dåligt? Annars kan man väl köpa kött som går ut nästa eller samma dag billigare, laga till det samma dag, frysa in det och äta det flera dagar senare fast bäst före datumet redan har gått?
Hur är det med annan mat som ris, pasta, potatis, grönsaker osv, nån som vet hur länge det klara sig om man fryser in?
Du kan frysa in det mesta. Mager mat och nötkött håller säkert 6 månader i frysen.
Fet mat som fläsk och lax härsknar lätt och bör inte vara fryst mer än 2 - 3 månader.
Du kan frysa in det mesta. Mager mat och nötkött håller säkert 6 månader i frysen.
Fet mat som fläsk och lax härsknar lätt och bör inte vara fryst mer än 2 - 3 månader.
Är det för att det blir dåligt, så att man kan bli dålig, eller blir det inte lika "mört" eller vad det heter av längre tid i frysen..?
Tjaa...med tiden blir det större iskristaller i maten. Du kan också få frysbränna dvs att maten torkar på yta. Kvalitetsförsämringar men det påverkar inte näringsvärdet.
Tänker du på att maten härsknar så är det dålig smak.
thatkrillesshow
2007-06-21, 19:04
Förresten, om man fryser in, kan det bli så att näringsvärdet försämras på något sätt?
King Grub
2007-06-21, 19:28
Frysprocessen i sig leder inte till näringsämnesförluster.
Pellefant
2007-06-21, 19:32
Är det tills bäst före datumet? Jag vet en del som lagar hela veckans mat en gång i veckan och sen fryser in det tills dem ska ha det. Men borde inte iaf köttet bli dåligt? Annars kan man väl köpa kött som går ut nästa eller samma dag billigare, laga till det samma dag, frysa in det och äta det flera dagar senare fast bäst före datumet redan har gått?
Nedfrysningen saktar ned åldringsproccessen för köttet rejält.
Tex kycklingfilepåsar har jag i affär en gång hittat som haft "bäst före datum" 2 år efter packdatum. Smakade bra.
Javisst går det utmärkt att köpa kött som håller på att gå ut i affären och frysa ner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.