handdator

Visa fullständig version : Dags för nytt schema!


hest
2007-06-21, 16:50
Hej!

Har tidigare kört Z bumbiz 3 dagars nybörjarschema
Bröst/axlar/tricpes
rygg/biceps
ben/mage

Men nu är det dags att pröva något "större"
Den som jag vill ändra på är tex att inte ha bröst/axlar/triceps i samma pass, blir så låga vikter i slutet pga tröttheten. Jag vill även lägga in träning för underarmarna,trapz,nacke med mera.
Tycker att jag fått skrivit ett ganska bra schema själv men vore väldigt tacksamm för kritik och tips.
Har pga av idrott med mera alltid haft större ben i proportion till överkropp så det räcker med ett ben pass i veckan ett tag.

Dag 1, Mellersta och främre axlar
Dag 2 Bröst och triceps
Dag 3 vila
Dag 4 Bakre axlar, rygg,traps och nacke
Dag 5 vila
Dag 6 Ben och mage
Dag 7 Biceps och underarmar
Dag 8 vila

Ny vecka påbörjas.

Jag är för övrigt lång och smal samt har tränat i 3 månader

Är det tillräckligt med vila/ligger någon grupp felplacerad? Har jag glömmt någon viktig del?

Vore tacksamm om ni har några åsikter.

Lexidos
2007-06-21, 16:53
Lite avancerat att splita så mycket efter bara 3 månaders träning.
Kör något annat, jag rekommenderar helkroppspass.

Handcuff
2007-06-21, 16:55
Hej!

Har tidigare kört Z bumbiz 3 dagars nybörjarschema



Tror du har missuppfattat "3 dagars nybörjarschema"...det anger inte hur länge man ska träna innan man slutat vara nybörjare och det är dags för 5-split :D


(Med 3-dagarsschema menas att man tränar enligt en sk "3-split"..dvs kroppen uppdelad på 3 pass...)

hest
2007-06-21, 17:17
Tror du har missuppfattat "3 dagars nybörjarschema"...det anger inte hur länge man ska träna innan man slutat vara nybörjare och det är dags för 5-split :D


(Med 3-dagarsschema menas att man tränar enligt en sk "3-split"..dvs kroppen uppdelad på 3 pass...)

*hehe* *popcorn*
Med 3 dagars menade jag 3 dagars splitt självklart.

Du har inget att säga om själva schemat?

Handcuff
2007-06-21, 17:19
[I]

*hehe* *popcorn*
Med 3 dagars menade jag 3 dagars splitt självklart.

Du har inget att säga om själva schemat?

Inte mer än att du "borde" köra på med ett enklare schema :thumbup: Visst alla gör som dom vill men tror du inte kommer ha så stor behållning av att dela upp kroppen på 5pass....

vesterberg
2007-06-21, 17:22
fan vad du delat upp axlarna ;o kör hela axlarna och trapz (= ~nacke) samma pass.
själv kör jag biceps/bröst - ben - triceps/rygg - mage/axlar. finemang, lägger in underarmar och rotatorcuffar under benpasset när jag känner för det.

Deceiver85
2007-06-21, 17:29
Hela mitt första år körde jag fyra gånger i veckan. Kanske lite mycket i början, men äsch, det gick bra ändå.

Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Framsida och baksida lår + vader
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg, trapz & shrugs
Helgen: Vila

Johan_P
2007-06-21, 17:30
Visst kan du 5-splitta passen så som du skriver, men du kommer inte bli större eller starkare jämfört med första 3-splitten (och det baserar jag på att du nyss börjat träna, du kommer växa o bli starkare i princip hur du än gör). Jag skulle kört på 3-splitten!

vesterberg
2007-06-21, 17:34
Hela mitt första år körde jag fyra gånger i veckan. Kanske lite mycket i början, men äsch, det gick bra ändå.

Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Framsida och baksida lår + vader
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg, trapz & shrugs
Helgen: Vilaingen magträning? :o

hest
2007-06-21, 17:46
Tack för svaren
Skall tilläga att jag tränat 3 månader seriöst.
Körde sporadiskt(tidsbrist) i lumpen under 10 månader innan.

Johan_P
2007-06-21, 21:15
Hela mitt första år körde jag fyra gånger i veckan. Kanske lite mycket i början, men äsch, det gick bra ändå.

Måndag: Bröst & Biceps
Tisdag: Framsida och baksida lår + vader
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar & Triceps
Fredag: Rygg, trapz & shrugs
Helgen: Vila

Ehm, alltså. Fredagen. Du skriver "rygg, trapz & shrugs". Traps tillhör ryggen, och shrugs är en övning för trapsen, hur går detta ihop? :D Inte lättare att bara skriva "rygg", eller utesluter man trapsen då? :MrT: Tisdagen kunde formuleras som "ben och vader" också ;)

Handcuff
2007-06-21, 21:17
Tack för svaren
Skall tilläga att jag tränat 3 månader seriöst.
Körde sporadiskt(tidsbrist) i lumpen under 10 månader innan.

Och då kommer jag elak som jag är och upplyser om att 3månader är...INGENTING! Faktiskt så är det ingenting när det kommer till styrketräning...

Hade du sagt 3år hade det i alla fall varit en början...ja så hemskt är det :(