handdator

Visa fullständig version : Hur effektivt är det på en nybörjare?


stefand
2007-06-21, 15:11
Hej

Planerar inför steg 2 av min träning. En liten bakgrund finns här http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2367855#post2367855

Men eftersom jag hade lite frågor om tillskott också så fick jag dela upp mina frågor så att det inte blir en stor röra av alla svar.

I grund och botten så vet jag att mat är det absolut bästa för att bygga muskler. Men om jag förstått allt rätt så finns det ändå vissa saker som kan båder underlätta och göra träningen mer effektiv. Men det jag funderar lite på är hur effektivt det är för en nybörjare?

Mina tankar är EsaPro före träning, kreatin(Kp3 från Eiselt tycker jag verkar bra) och proteinpulver/snabba kolhydrater efter träning. Kanske främst proteinpulvret för att få lite hjälp med att få i mig tillräckligt protein.
Kanske även lite snabba kolhydrater att ha i vattenflaskan under passet? Känner ofta att jag blir trött och lite illamående som det är nu, och det är väl tecken på att energin tar slut? Men det kanske inte behövs om jag får bra koll på maten.

Men frågan alltså: Kan jag som nybörjare tillgodogöra mig effekterna av EsaPro och kreatin?

King Grub
2007-06-21, 15:16
Ja, det kan du; det är inget man måste ha tränat en viss tid för att kunna, och intag tidigt i "karriären" ger inte sämre gensvar senare. Därmot har man ofta i början så lätt för att göra framsteg, att man inte behöver supplementera kosten överhuvudtaget, om den är någotsånär okej och tillräcklig.