handdator

Visa fullständig version : Nästa steg


stefand
2007-06-21, 14:59
Hej

Jag har tränat i drygt 4 månader. Fick ett enkelt ganska varierat program som jag tror tanken var att träna igenom hela kroppen på ett pass. Har allteftersom själv ökat lite på de vikterna som jag började på.
Drog samtidigt ner på maten och försökte tänka till lite när det gällde skräpmat osv. Inte för att jag åt så jäkla mycket innan, men bortsett från att det är gott så klarar man sig utan.
Är 32 år och började på 83,5kg och ligger nu på 76. Körde varannat pass(ungefär) med kondition eftersom jag ville se lite resultat till sommaren och tänkte att det går snabbare att tappa fett än att bygga muskler. Så jag siktade på att tappa fett. Hade som mål att komma ner till ca 74, men känner mig väl ganska nöjd ändå.

Men nästa steg kommer nu efter sommaren. Då vill jag försöka bygga muskler och sköta maten bättre så att jag på effektivast möjliga sätt bygger upp kroppen. Behöver nödvändigtvis inte gå fort, men vill undvika att vara ineffektiv både när det gäller övningar och mat och eventuella tillskott.

Har läst en massa men har lite svårt att sortera ut informationen som passar mig. Så det kommer nog bli att ta en PT till hjälp för att hitta rätt övningar för mig.
Dock vill jag så gott jag kan inhämta information/hjälp från kunniga gymbesökare innan jag besöker en PT och betalar dyra slantar för hans/hennes råd. Alla har ju sin uppfattning om vad som är bäst och jag vill inte känna mig helt borta utan känna att det PTn säger verkar vettigt och ger mig övningar som passar mitt mål.

Nu har jag uteslutande kört diverse maskiner, bortsett från magen då och ryggresning eller vad det heter.
Inför mitt nästa steg så skulle jag så långt det är effektivt vilja köra med skivstång istället. Har hört att alla säger att det är basövningar som gäller, så då kör vi på det.

Men mer än så vet jag inte. Hur ska jag dela upp mina pass? Vilka övningar? Helkroppspass(tror jag inte jag kan genomföra effektivt än), eller dela upp kroppen på flera dagar?

Om nån känner att dom har kunskap att dela med sig av så är jag öppen för förslag hur jag ska lägga upp min träning. Tror som sagt jag ska ta en träff med PT innan jag sätter igång, men vill känna att dom inte står och svamlar och jag sväljer allt. Kanske till och med inte behöver en PT om jag får många fina förslag här.

Tack på förhand.