handdator

Visa fullständig version : Starkare utan viktökning


thatkrillesshow
2007-06-21, 12:42
Hallå alla!
Jag har tränat i nåt år nu, bara kanske 4-5 månader seriöst. Hur som helst, jag blir hela tiden starkare *flex*. MEN, borde jag inte gå upp i vikt då? I början förlorade jag en del fett, och tänkte att det var därför (ökningen i muskler gick jämt ut med fettnedgången) men har inte så värst mkt fett kvar nu, så borde inte min vikt öka? Jag står still på ca 67 kg (18 år om nån månad och ca 181 cm) men jag ökar på vikterna i övningarna stabilt. Hur går det ihop?:Virro

thatkrillesshow
2007-06-21, 12:44
Förresten. Är det för lite att väga 67 kg med tanke på min ålder o längd?

Torsk_ole
2007-06-21, 12:46
Rekrytering av CNS, du är nybörjare och då blir det så. Det upphör efter ett tag, ät mer mat och du bygger muskler.

Anders Rammsy
2007-06-21, 12:47
Den enda jag kan tänka mig är att du har ett överskott av jävlaranamma och ökar konstant p.g.a att du kör låga reps dvs 2-4 och ökar vikter t.ex varannan vecka, utan att få en riktig muskelförändring. Med riktig menar jag att musklerna inte börjat växa så värst mycket just nu och då, men ge det några månader eller så, så tror jag absolut att du kommer öka i vikt :thumbup:

Sen är ju frågan; hur ser dina reps ut?

mini
2007-06-21, 12:51
Du måste äta mer för att lägga på dig massa.

morbido
2007-06-21, 12:59
När jag var 18 år var jag 183cm och vägde 64kg. efter 20 års-sträcket var det inge problem längre att gå upp i vikt. Snarare tvärt om. Så när du blir äldre kommer du bli större och väga mer, förutsatt att du inte äter som en liten mus och så. hade jag varit dig hade jag kört kreatin och tränat bara muskler och inge kondition samt käkat lite mer eller oftare än vad du normalt gör nu.*flex*

thatkrillesshow
2007-06-21, 13:23
Asså jag tränar 5 ibland 6 ggr/veckan. En av dem dagarna springer jag 1 mil (hur mkt kan det försämra muskelbildningen, för jag tror 1 mil är för mkt, men jag vill ha en bra kondition då jag planerar att bli brandman), resten spenderar jag på gymmet. Då kör jag 2 muskelgrupper per pass. 4-5 övningar/muskel med 3 set/övning: 12-7-5 där jag försöker ha vikter så jag precis klarar. Och jag ser faktiskt en rätt så bra skillnad på musklerna.
Jag vet att man måste äta mer för att öka massa, så om det är som morbido säger så vänder det nog snart, för jag äter inte som en mus. Jag äter allt (vissa undantag, t ex senap, uschhhhh).

mini
2007-06-21, 14:22
Det spelar inte någon roll om du äter allt utom senap. Du måste äta mer än du förbrukar för att gå upp i massa. Det gör du inte nu eftersom du står still i vikt. Lägg således till något.

Handcuff
2007-06-21, 15:48
1. Du bygger inga muskler på underskott. Dvs om du går ner i vikt. (eller står still)

2. Styrka står inte i absolut proportion till vikten. Tung kan bli svag och lätt kan bli starkare. Nervsystemet och andra faktorer spelar stor roll...särskilt i början.

3. Du är nybörjare. Klart du ökar. :thumbup:

thatkrillesshow
2007-06-21, 17:56
OK. Tack för stödet Handcuff!

Sniggel
2007-06-21, 23:43
Som mini säger så äter du för lite även om du "inte äter som en mus". Att du inte ökar i vikt är ett bevis på detta. Du måste äta mer även om det skulle innebära att du tycker att det är omöjligt att "trycka ner" mer mat i magen.
En tonåring som tränar 5-6ggr i veckan gör förmodligen av med väldigt mycket energi så det är inte konstigt att du behöver mycket med mat för att öka i vikt.
Kul att höra att du blir starkare iaf! Men styrkeökningarna kommer att avta mer och mer när nybörjarstadiet är förbi. Då kan det nästan bli ett måste att äta mer för att bli starkare, och om du gör det, kommer du förmodligen att få en hel del muskelmassa på köpet.