handdator

Visa fullständig version : Upplägg av mat vid deff och träning?


TerrorShark
2007-06-21, 11:12
Jag håller på och deffar lite så smått och funderar över om det spelar någon som helst roll hur man placerar matintaget under dagen (till en rimlig gräns givetvis) (och ja, jag har läst deffguiden och vet att det är det totala intaget kalorier som spelar roll för viktnedgång, men vill ändå vet om det kan påverka annat?).

Saken är den att jag ofta måste träna kring 18-19tiden, den tid jag vanligtvis käkar middag. Under min tid då jag käkade som en häst åt jag oftast en middag när jag slutat jobba, åkte sen och tränade och åt sedan en middag till när jag kom hem på kvällen plus en del till så klart innan jag somnade.


Nu under deffen känns inte dubbla middagar som ett alternativ, dock har jag upptäckt att jag inte riktigt pallar med mina pass om jag inte fått i mig rejäl mat innan träning, mina pass är oftast 1,5-2tim lång i och med att jag kör styrkelyft. Därför undrar jag om det kunde finnas något dåligt i att jag förskjuter lunchen genom att dra i mig en shake på lunchen och sedan vid fikatid käkar lunchen? På så sätt har jag fått i mig rejäl mat innan träning utan extra kalorier...nån med synpunkter eller bättre ideer?

Alfred Nobel
2007-06-21, 11:20
Sålänge du ligger på ett kcal minus den energimängd du förbrukar vid dagens slut har det absolut ingen betydelse under vilken tid du käkar. Däremot kan det vara lite smart att fördela matintaget så du inte går runt och skriker av hunger. Och sen så blir det absolut kämpigt att träna med tom mage, enligt mig, vissa gillar det iofs.

Eddie Vedder
2007-06-21, 11:52
Nu under deffen känns inte dubbla middagar som ett alternativ, dock har jag upptäckt att jag inte riktigt pallar med mina pass om jag inte fått i mig rejäl mat innan träning, mina pass är oftast 1,5-2tim lång i och med att jag kör styrkelyft. Därför undrar jag om det kunde finnas något dåligt i att jag förskjuter lunchen genom att dra i mig en shake på lunchen och sedan vid fikatid käkar lunchen? På så sätt har jag fått i mig rejäl mat innan träning utan extra kalorier...nån med synpunkter eller bättre ideer?

Presterar du bättre på ditt träningspass av det andra alternativet du nämner ser jag inte ens någon anledning till varför du ens tvekar. Oavsett vad man har för mål med träning och vikt för närvarande så är ju givetvis alltid det upplägget där prestationen är som bäst det bästa upplägget.:)

Väljer du en shake vid lunchtid och äter lunch senare blir fettförlusten exakt likvärdig om kaloribalansen oxå är det. Vem vet, du kansker förbrukar mer kcal ändå iom att du har mer enrrgi under ditt träningspass.:thumbup:

TerrorShark
2007-06-21, 13:59
Jo, jag vet, kanske var en lite onödig fråga, men ville ändå kolla andras uppfattning om mitt upplägg även om jag var rätt så på det klara med svaret...kanske bara ville ha lite medhåll???:smash: Tack för svaren!

cjs
2007-06-29, 19:09
Regelbundna måltider kombinerat med bracketing is the shit. :hbang: