handdator

Visa fullständig version : Hjälp! För mycket träning.


Ironwoman
2007-06-21, 10:08
Jag är inne i ett mängdträningsblock.

Planen var att starta Vätternrundan utvilad 16 juni. Sedan vila söndag, för att därefter köra ett mängdträningsblock på 2 veckor med 40 timmars träning (årets tuffaste). Riktlinje på 10 h löp, 25 h cykel, 5 h simning. Långpass löp 1 st 32 km, cykel 6 h, brick (alltså cykel, sedan löpning direkt efter), 3 + 1 timme, 6 h + 30 min, 2+2 timmar. Min coach godkännde detta, så jag borde orka träningen, men bli ordentligt nedtränad. Veckan efter, vila i princip hela veckan.

Det som jag nu har gjort är
Lör: Vätternrundan 10,40 effektiv cykeltid, rel låg puls, men trötta ben, körde inte slut på mig.
Sön: Vila
Mån: Löpning 3,15, med låg puls, lugnt tempo. Pigg, men ont i benen, var rätt väntat att jag skulle ha lite ont i benen. :Virro
Tis: 30 min simning, lätt, snarare badning, crawl utan att använda benen.

Ons: Planen var brick 3+1 timme. Tog vilopuls innan passet började, 50, koffeinladdad, rätt lågt med tanke på träningen (42 normal vilopuls, utan koffeinladdning). Regnade en massa och min cykel är välskött så jag satte mig på trainern. Började segt, men kom inte igång som vanligt efter en halvtimme, utan det blev värre och värre och värre. Efter 2 timmar var jag nere på 100 i puls, benen gjorde lite ont, som när jag kör längre tävlingar. Tyckte inte det var meningsfullt längre och avbröt passet. Kan träna in tiden nästa vecka om jag orkar. Energimässigt pigg, så det är bara benmusklerna som tagit slut. Jag hade klarat av att genomföra passet, men set hade slutat med att bara dra runt pedalerna utan motstånd.

Resten av veckan var planen
Tors: lite lätt simning
Fre: Cykla till mormor, lite drygt 10 mil, med ryggsäck, så 4-4,5 h i lugnt tempo + några km jogging direkt efter om jag skulle orka det.
Lör: lite lätt simning
Sön: Cykla hem, ev några km jogging efter, ev lite simning om jag skulle orka det på kvällen.

Någon som har något klokt att råda mig till?

floppix
2007-06-21, 14:19
Sammanfattning av problemet, om jag uppfattat dig rätt: benmusklerna har tagit slut innan hela mängdblocket är genomfört?

Fråga också: har du ont eller är det bara omöjligt att få musklerna att arbeta på den nivå du önskar?

Ironwoman
2007-06-21, 15:14
Japp, benmusklerna är så söndertrasade att de knappt kan utföra något arbete. Kommentar från coachen när samma sak inträffade förra året.

Fenomenet att intervallerna blir sega och att det blir svårt att pressa upp pulsen är vanligt under tuff träning och ett tecken på att den muskulära tröttheten är så uttalad att musklerna inte längre orkar pressa cirkulationen till max. I normala fall är nästan aldrig musklerna begränsande på det sättet. Detta visar också att det framförallt är din muskulära uthållighet som begränsar prestationsförmågan just nu. Den typen av uthållighet svarar väldigt bra på träning men tar många år att utveckla maximalt.


Det gör lite ont när benen genomför något typ av arbete. När jag cyklar med 110 i puls kändes det som om benen fick slita på med 150 i puls. När jag försökte köra med 130 i puls var det som vo2max intervaller med 165-170 i puls. När man cyklar och tar i får man en svidande känsla i benen som jag känner vid låg puls. Så jag kan gå upp på normal puls, men inte länge.

I övrigt känns allt normalt.

Ironwoman
2007-06-22, 11:19
Tydligen ska jag fortsätta träna, dessutom hårdare enligt coachen

Inte särskilt förvånande att du har problem att pressa upp pulsen just nu.
Det är bara några dagar sen du körde vättern och du har dessutom fått in
ett långpass löpning därefter. Jag skulle gissa att du har lite "cardiac
fatigue" just nu vilket innebär att hjärtats känslighet för sympatisk
aktivering minskar. Ett ganska vanligt fenomen efter långa lopp. Ofta
känns det som att benen inte har tryck nog att pressa upp pulsen men det
är alltså hjärtat som begränsar.
Eftersom du ligger i en viktig och hård träningsperiod inför Kalmar nu så
skulle jag rekommendera att försöka pressa dig genom de tuffa passen även
om kroppen inte känns 100%. För att absorbera träning kan du, någon gång
per vecka, lägga in korta men hårda intervaller med ganska lång vila
mellan för att trigga igång benen och för att få tillbaka trycket i
kroppen. Just nu går det inte att vila för mycket utan det gäller att
hålla uppe träningsvolymen. Fräscheten och den där extra gnistan kommer
inte att infinna sig förrän du börjar formtoppningen inför Kalmar någon
gång runt 14-16 juli.

Jax
2007-06-22, 11:26
Tydligen ska jag fortsätta träna, dessutom hårdare enligt coachen
Är väl ganska klassisk mängdträning egentligen. Det är tufft och du kommer att känna dig enormt sliten. Dessutom blir du antagligen duktigt nedtränad. Det är å andra sidan, precis som din coach säger, det som gör att du hittar formtopppen lite längre fram när du lägger om träningen.

Kämpa på och slit dig igenom det jobbiga. Det enda du borde vara uppmärksam på egentligen är väl om du börjar gå sönder.

floppix
2007-06-22, 16:20
Så hur tänker du kring korta hårda intervaller nu? Kommer du att lägga in sådant, och isåfall vad och i vilka/vilken gren?

Jäkla brutal träning. Tur att jag nu vet att jag inte ska falla för eventuellt tri-lockande från coachen, här ska ingen komma och försöka göra triathlet av mig! *rolleyes*

Ironwoman
2007-06-24, 13:29
Går lite bättre nu, bara halvdåligt, inte katastrofalt.

Intervaller är planerade, på cykel, men inte än på 2 veckor. Då kommer jag försöka köra mycket tempo på cykel. Simning har jag redan tidigare visat att jag håller det tempot jag siktar på (fast nu har jag ju slarvat med simningen, så det är snarare att hitta tillbaka). Löpning handar inte om att det ska gå fort, bara att jag håller mig joggande. Intervaller i IM fart, jättekul, när IMfart är 6 min/km... dessutom har jag ju försökt springa fort på 3 st 5 km lopp + en orienteringstävling senaste veckorna (även om jag inte lyckas spring snabbt).

Jax
2007-06-24, 13:40
Bra jobbat! Oroa dig inte för tempot, det ska inte gå snabbt nu.

Hur lyder planerna efter mängdblocket. En återhämtningstid och sen mycket intervaller och tempo för att återfå tempo och toppa formen inför IM?

Ironwoman
2007-06-25, 07:26
Japp, mängd denna vecka med, 22,5 h. Sedan en lugn vecka med lite återhämtningsträning, ev smyga igång med lite intervaller på helgen. Därefter en tempovecka, ca 10 timmar i i princip bara intervaller/snabbdistans främst cykel. För att avsluta med 2 toppningsveckor, kommer nog köra på hyfsat första veckan. Detaljerna på toppningsveckorna har jag väntat med att planera, beror lite på vad jag känner att jag behöver fila lite extra på. Jag skriver mina egna träningsprogram, men skickar dem min coach för "rättning".