handdator

Visa fullständig version : En/ett öl om dagen gör dig gott om magen? (sanning eller myt)


Patriarch K
2007-06-20, 21:42
Jag satt och hade en liten tänkarstund i mitt rum och kom att tänka på öl. Något som fick mig att bli lite intresserad var tanken att dricka en folköl om dagen (2.8%-3.5%) under en längre period. Vad händer med kroppen? Kan det vara en inkörsport till alkoholism?
Jag googlade lite på det och hittade någon smörja på aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,789895,00.html
Det verkar sannerligen intresant men med tanke på att det är aftonbladet vet man inte vad man ska tro.
Jag gav länken till en kompis som tyckte att det var ganska lustigt det som stod i artikeln vilket jag också tyckte, men ingen av oss vet säkert vad som egentligen stämmer vilket gjorde att jag var tvungen att skapa en tråd om det här på kollo.

Är en folköl om dagen skadligt för hälsan i längden, är det bra för hälsan eller skadar det inte alls? Mördar man alla hjärnceller? Tar man kol på sina njurar?

krilleh
2007-06-21, 01:16
Så pass lite mängder så kommer nog inte betyda nånting. Prova så får du se.

Saikyou
2007-06-21, 01:17
Knappast sant, men hade det varit sant så *cupid*

LarsK
2007-06-21, 06:22
En öl blir två om dagen för det är gott, sen blir det 3 och 4 om dagen. Till slut sitter du och pimplar ett 6 pack mellan-öl om dagen, varma eller kalla kvittar, bara du får öl i kroppen.

machine gun
2007-06-21, 10:09
Den där Aftonbladet-grejen har jag för mig byggde på en studie där de kommit fram till att öl var näst sämst av drycker i viktminskningssyfte (sämst var läsk). Hur de fick det till att man skulle gå ner i vikt av öl vetefan.

Gpajpen
2007-06-21, 10:40
Den där Aftonbladet-grejen har jag för mig byggde på en studie där de kommit fram till att öl var näst sämst av drycker i viktminskningssyfte (sämst var läsk). Hur de fick det till att man skulle gå ner i vikt av öl vetefan.
hur menar du? du kan gå ner i vikt på pizza om du vill det.

machine gun
2007-06-21, 11:09
hur menar du? du kan gå ner i vikt på pizza om du vill det.

Jag vet. Jag antar att de kollade på energitäthet, mättnad osv. Orkar inte leta fram studien nu.


EDIT: Det finns en tråd om det någonstans som uppkom när Aftonbladet först drog upp storyn. Har för mig att någon länkade studien där.