handdator

Visa fullständig version : Annorlunda upplägg


thatkrillesshow
2007-06-20, 20:34
Jag har lite problem med min mage som sväller upp konsigt mkt när jag äter. Inte så farligt om jag äter mindre så jag tänkte kanske försöka med ett nytt kostupplägg. Nu äter jag 6ggr/dag. Tänkte om man kunde äta mindre men oftare. Typ bara nåt likvärdigt med en macka med pålägg med 1-1½ timmes mellanrum så man äter typ 9-10ggr/dag.
Vad tror ni? Kan detta funka eller är det inte bra att äta så ofta? Nån som vet något,är det värt att försöka*flex* , eller bara puckat:smash: ?

Eddie Vedder
2007-06-20, 20:45
Om det vågen och spegeln visar är tillfredsställande och om du mår bra vad gäller mättnad, pigghet, magen o.s.v. är det inga fel.


Det enda negativa är tänderna i såna fall, inte särskilt optimalt för tandhälsan med nio måltider per dag.

kahn
2007-06-20, 20:51
Personligen skulle jag tycka att det var jobbigare att behöva tänka på att äta 10ggr per dag än att vara lite rund om magen.

Men detta gäller mig, om du upplever detta som ett seriöst problem finns det ingen anledning till varför ett stort antal måltider skulle vara dåligt. Ät på och var glad!

thatkrillesshow
2007-06-21, 12:30
Ok. Men tror ni att jag hinner smälta och tillgodogöra maten då? För jag läste detta på Jim Roslunds hemsida (killen som skriver om träning i Metro):"Det tar tid för kroppen att smälta och använda alla näringsämnen som vi äter och därför behöver det gå en viss tid mellan måltiderna. För att reglera det ständiga flödet av näringsämnen till blodet så produceras det även mycket insulin vilket har en negativ effekt på fettförbränningen och hälsan." Jag antar att det stämmer så det verkar inte värt att pröva...

Eddie Vedder
2007-06-21, 12:31
Jim Roslund är träningstipsens svar på Anna Skipper om du frågar mej.

Jag har ALDRIG läst nånting från honom som inte varit direkt värdelöst eller bara självklarheter som morsan skulle kunna berätta om.

Torsk_ole
2007-06-21, 12:34
Vad är det för fel med att magen sväller upp? Syns det genom kläderna?

thatkrillesshow
2007-06-21, 13:07
Det syns faktiskt. Men det är mer det att det är en lite obehaglig känsla, får för mig att jag har ätit för mkt, fast jag inte gjort det.

SHUMMAN
2007-06-21, 16:53
9-10 gånger låter lite mycket, men om du känner för att göra det.. gör det ? det är ju alltid värt att försöka, sen om det är bra eller dåligt märker du väl i längden.

Handcuff
2007-06-21, 16:59
Det syns faktiskt. Men det är mer det att det är en lite obehaglig känsla, får för mig att jag har ätit för mkt, fast jag inte gjort det.

Du ser rätt tun ut på din avatar...inte konstigt om det synns när du har mat+vätska i magen. Eller en vindruva :D Kanske inte ens är du på bilden?

thatkrillesshow
2007-06-21, 17:51
Joo jag är inte så jättebred eller så till växten, men det är iaf jag på bilden.

Handcuff
2007-06-21, 18:02
Joo jag är inte så jättebred eller så till växten, men det är iaf jag på bilden.

Var inte meningen att förolämpa dig. Därav --> :D

Det jag menar är att det på en mycket smal person kan putas rätt mycket då magen är full...

EDIT: Kan väl också tillägga att jag inte är något fan av "the machinist" idealet som tycks vara inne bland många tonåringar...

Torsk_ole
2007-06-21, 18:06
Sådana känslor får man i början när man är "liten". Likadant med mig, men när man märker att överskottet av energi hamnar som muskler så känns det bättre. Det tar faktiskt tid att bulka sig fet.

thatkrillesshow
2007-06-21, 18:11
Uppfattat:cool: Men bara en liten fråga: vad menas med machinist idealet?

St0ned
2007-06-21, 18:12
Vad för fel har du på magen..??

Har nå fel med min mage och det är nästan fruktansvärt smärtsamt när den sväller upp massor.. Nu har jag dock hittat mat som gör att jag kan äta mig väldigt mätt utan att få ont.. Det tog bara lite mer än 6 år ;)

Handcuff
2007-06-21, 18:14
Uppfattat:cool: Men bara en liten fråga: vad menas med machinist idealet?

Att bli så smal som det bara går så magrutorna syns...

"Hej jag är en kille på 15år som väger 61kg och är 188cm lång och har tränat i 2månader och tar nästan 55kg i bänkpress. Jag har lite fläsk på sidorna om magen :( Nu är det därför dags deff! Tips på hur jag kan få synliga magrutor:confused: " ...så låter det ofta här på forumet...

thatkrillesshow
2007-06-21, 18:26
Asså min mage sväller mkt när jag äter o sen lägger jag av ett par rediga skitar efteråt*whistle*, lite obehagligt men inte direkt som du beskrev. Det lät lite värre.
Överdriver du inte lite nu Handcuff. Om man är så lång och väger så lite har man nog inte mkt att deffa bort, snarare på tiden o lägga på sig lite då.

Torsk_ole
2007-06-21, 18:31
Asså min mage sväller mkt när jag äter o sen lägger jag av ett par rediga skitar efteråt*whistle*, lite obehagligt men inte direkt som du beskrev. Det lät lite värre.
Överdriver du inte lite nu Handcuff. Om man är så lång och väger så lite har man nog inte mkt att deffa bort, snarare på tiden o lägga på sig lite då.

Det är naturligt. Ät och var glad, du kommer lägga på dig muskler och inte allt för mycket fett. Gör du inte det kommer det bli sjukt mycket svårare att bli starkare.

Det Hancuff skrev är sjukt sant. Kallas smalfet, been there. Hjälper att ät upp sig då, istället för att deffa.

Handcuff
2007-06-21, 18:31
Asså min mage sväller mkt när jag äter o sen lägger jag av ett par rediga skitar efteråt*whistle*, lite obehagligt men inte direkt som du beskrev. Det lät lite värre.
Överdriver du inte lite nu Handcuff.

Faktiskt inte...sök runt lite på forumet...du kommer bli förvånad..

Om man är så lång och väger så lite har man nog inte mkt att deffa bort, snarare på tiden o lägga på sig lite då.

Mm precis så som det borde vara...idealet tycks tyvärr vara det motsatta. Magrutor=vältränad! Oavsett hur mager och utmärglad man än är...*screwy*

St0ned
2007-06-21, 18:33
du kanske ska hitta en kost du kan äta dig mätt på utan de besvären, man får prova sig fram..

Torsk_ole
2007-06-21, 18:38
Grejen är att det egentligen inte är några besvär. Du är bara inte van vid att käka, kroppen lär sig efter ett tag hur den ska göra.

thatkrillesshow
2007-06-21, 20:56
Okej tillbaka till orginalfrågan. Finns det nackdelar med att äta fler måltider under dagen, klarar inte magen och kroppen av det eller borde det funka?

Eddie Vedder
2007-06-21, 21:25
Okej tillbaka till orginalfrågan. Finns det nackdelar med att äta fler måltider under dagen, klarar inte magen och kroppen av det eller borde det funka?

Du har redan fått svar.


Bra för tänderna? Nej

Annars? Inga problem om du mår bra av det.

thatkrillesshow
2007-06-21, 22:06
OK, då vet jag