handdator

Visa fullständig version : Ljumskproblem vid knäböj.


Humanist
2007-06-20, 20:16
Ja, önskar tips vad man kan göra åt en smärtande ljumske när man knäböjer? Idag var första passet jag var tvungen att avbryta knäböjen p.g.a. smärtan. Gör ont i vänstra ljumsken när jag böjer mig.

Tycker mig ha god teknik på knäböj. Har sänkt vikten rätt rejält och kör riktigt djupa böjar (10 reps á 100 kg *3 set). Helt utan problem tills för ett par veckor sedan. En lätt smärta i ljumsken som nu har ökat till den grad att jag vart tvungen att avbryta övningen.

Förstår givetvis att det är omöjligt att diagnosticera eventuella skador och utförandefel online. Vore ändå väldigt tacksam för hypoteser jag kan prova. Utan knäböj känns det ju värdelöst att träna ben! *cry*

champion
2007-06-20, 21:16
Gammal skada som har kommit igen?
När du fick smärta i ljumsken så fortsatte du träna?

Torsk_ole
2007-06-20, 21:41
Enda problemet förutom styrkan och lite smidighet för mig i knäböj är ljumskarna.

Mitt bästa tips är att värma upp riktigt ordentligt, då brukar jag inte få smärta. Värmer jag upp för dåligt så känns ljumskarna.

Humanist
2007-06-20, 21:52
Har ingen gammal skada, mig veterligen. Dumt att köra trots en viss smärta kanske, men ibland gör det ju lite ont både här och där och känner man efter för mycket blir det nog alldeles för sällan träning.

Enda problemet förutom styrkan och lite smidighet för mig i knäböj är ljumskarna.

Mitt bästa tips är att värma upp riktigt ordentligt, då brukar jag inte få smärta. Värmer jag upp för dåligt så känns ljumskarna.

Jag brukar värma med tre set på lätta vikter för att känna in rörelsen och få igång musklerna lite. Hinner sällan med mer seriös uppvärmning.

Fattar inte varför det ska strula så. Jag hade riktigt bra flyt med benen men nu gör det fan ont fortfarande, trots att passet slutade för ett antal timmar sen.

Torsk_ole
2007-06-20, 22:01
Jag brukar värma med tre set på lätta vikter för att känna in rörelsen och få igång musklerna lite. Hinner sällan med mer seriös uppvärmning.

Fattar inte varför det ska strula så. Jag hade riktigt bra flyt med benen men nu gör det fan ont fortfarande, trots att passet slutade för ett antal timmar sen.

Pröva att värma upp på lite tyngre vikter. Det kan vara en idé att vila benen lite. Cykla brukar även vara bra då man har ljumskproblem.

major Pectoralis
2007-06-20, 22:06
Ja, önskar tips vad man kan göra åt en smärtande ljumske när man knäböjer? Idag var första passet jag var tvungen att avbryta knäböjen p.g.a. smärtan. Gör ont i vänstra ljumsken när jag böjer mig.

Tycker mig ha god teknik på knäböj. Har sänkt vikten rätt rejält och kör riktigt djupa böjar (10 reps á 100 kg *3 set). Helt utan problem tills för ett par veckor sedan. En lätt smärta i ljumsken som nu har ökat till den grad att jag vart tvungen att avbryta övningen.

Förstår givetvis att det är omöjligt att diagnosticera eventuella skador och utförandefel online. Vore ändå väldigt tacksam för hypoteser jag kan prova. Utan knäböj känns det ju värdelöst att träna ben! *cry*

Hur brett står du i din knäböj?

nicklasg
2007-06-21, 06:42
Jag fick oxå ont i ljumsken vid knäböj när jag 'droppade' vikter och gick ordentligt djupt. Tror det var en kombination av stelhet som ledde till någon sorts överansträngning i ljumsken (höftböjaren).
Lösning för mig var:
* Testa olika vinklar på fötter och olika bredd mellan fötterna
(Smalare mellan och fötterna riktade mer rakt fram hjälpte)

* Testa andra övningar, (hacksquat,benpress, bulgariska böj .etc) ett tag, frontböj kändes lindrigare för mig, tar riktigt bra på låren.

* En hel del stretching av höftböjar,ljumskar, baksida lår, vader och framförallt SKINKOR.

* Gick och fick ordentlig massage av bara benen ca 50-60min per gång, kom därifrån med rejäla blåmärken på benen

Lycka till

Humanist
2007-06-21, 10:49
Hur brett står du i din knäböj?

Brukar variera, men försöker stå axelbrett med fötterna då jag tycker det ger mest stabilitet samt tar bäst på låren. Att stå för brett har jag känt gör mer ont i ljumskarna.

Jag fick oxå ont i ljumsken vid knäböj när jag 'droppade' vikter och gick ordentligt djupt. Tror det var en kombination av stelhet som ledde till någon sorts överansträngning i ljumsken (höftböjaren).
Lösning för mig var:
* Testa olika vinklar på fötter och olika bredd mellan fötterna
(Smalare mellan och fötterna riktade mer rakt fram hjälpte)

* Testa andra övningar, (hacksquat,benpress, bulgariska böj .etc) ett tag, frontböj kändes lindrigare för mig, tar riktigt bra på låren.

* En hel del stretching av höftböjar,ljumskar, baksida lår, vader och framförallt SKINKOR.

* Gick och fick ordentlig massage av bara benen ca 50-60min per gång, kom därifrån med rejäla blåmärken på benen

Lycka till

Tackar för tipsen, uppskattas! Tyvärr har jag dåligt med bra alternativ till knäböj. Frontböj har jag kört, men jag får så fruktansvärt ont i handlederna när jag vilar stången på fingertopparna med handflatan riktad uppåt. Att lägga armarna i kors och låta stången vila på mina framskjutna axlar brukar leda till att jag tar slut i axlarna långt före benen.

Benpress brukar jag köra som komplement till knäböj. Först 3 set knäböj och sedan 3 set benpress. Bulgariska böj har jag aldrig hört talas om faktiskt?

Stretcha försöker jag också göra efter varje pass. Huruvida jag är vig och tänjelig vet jag dock inte. Ska fortsätta stretcha iallafall.

champion
2007-06-21, 11:04
Om du kör breda benböj så tar det otroligt mycket på ljumskarna. Och det är på insidan den ska ta också.
Om du kör axelbrett känner du något? För det ska ta mindre på insidan av låret(ljumsken) och ta mycket på framsidan av låret.

Detta råd kanske är skit dåligt med vet ej. Testa att smörj in tigerbalsam innan träning.

z_bumbi
2007-06-21, 11:10
Värmer du bara upp med tre set böj så ser jag det som en möjlig förklaring, detta plus att du ändrat stil och därmed belastar andra muskler.

Värm igenom hela kroppen ordentligt, dels med en kortare tur på någon motionsmaskin/hopprep/etc och dels med skivstång så du kör genom hela kroppen med lätta övningar. T ex rodd, axelpress, bänk, raka marklyft/vanliga marklyft. Kör rotatorcuff med lätta viktskivor/hantlar eller utan vikter.

Dags att böja
Kör med stång, två set.
Lägg på vikt, två set.
Lägg på vikt, två set
Lägg på vikt, ett set. Nu bör du vara upp på runt 70% av vad du tänker köra på.
Ska du köra femmor eller mindre på de "riktiga" seten så kör femmor upp till 70%-setet då du kan köra en tvåa/trea, ska du köra mer än femmor så kör uppvärmningen som om du skulle köra femmor men du kan ha lite fler reps även på 70%-setet.
Uppvärmning kla.

Lasta på vikter och kör dina set.

När du är van vid övningen/har varit problemfri en lägre period så kan du minska på det ovan även om det inte skadar att värma på det här sättet inför varje pass.

Just nu låter det mer som du behöver vila från övningen för att låta ljumsken återhämta sig men exakt diagnos går inte att ställa via nätet.

Presona
2007-06-21, 11:32
Även om man inte ska känna efter så mycket så är det viktigt att inte ignorera kroppens signaler.
Har själv haft problem med ljumskarna innan men jag fortsatte att köra på, slutade med att jag fick vila i 3 månader. Började med en liten sträckning och blev till slut en bristning. Så om du känner att det hugger till så fortsätt inte köra samma övning, prova dig fram lite försiktigt med någon annan övning.

Sträckningar eller bristningar i ljumskar kan dessutom leda till problem med knäna eftersom du belastar dem mer för att kompensera för smärtan i ljumsken.

Använd förnuftet så ska det gå bra. :D

Anders Rammsy
2007-06-21, 12:29
Värm hellre upp lite mer än tre set, 5 möjligtvis. Upplever du fortfarande att det gör ont i ljumskarna är nog att småjogga lite innan passet ett bra tips. Ett annat tips är att helt enkelt inte variera så mycket i hur du står med benen, bredd och så vidare, försök få en "grund" styrka vid ljumskpartiet.

Är det i "grund" styrkan skon klämmer kan du även ta hjälp av en bänk som du kan reglera höjden på, och på så sätt ha det som en spärr för att inte gå ned för långt, så smånningom kommer du sänka reglaget mer och mer och vips, till slut är den borta *slap*, värken så att säga ;D

Humanist
2007-06-21, 13:16
Väldigt många goda tips. Kanske bör komplettera med att jag har relativt god träningserfarenhet. Är snart inne på 4:e året av regelbunden träning (:em:). Gällande knäböj har jag varierat vikterna rejält under min tid. Gjort 8:or på 120 kg tidigare, men jag tycker det är roligare att köra lätt men fokuserat, snarare än tungt och vingligt. Tror inte min kropp är särskilt väl anpassad för styrkelyft alls faktiskt.

Värmer du bara upp med tre set böj så ser jag det som en möjlig förklaring, detta plus att du ändrat stil och därmed belastar andra muskler....


Ja, alltså jag slarvar nog i regel med uppvärmning. Fast det mycket ambitiösa upplägg du föreslog skulle tvinga mig att förändra mitt benpass i helhet p.g.a. bristen på tid. En misstanke är kanske att jag kör benen på ett "mindre-optimalt" sätt?

Benpasset ser ut som följande;
3 set lätta knäböjar (uppvärmning)
3 set knäböj (vikten varierar mellan 100 - 110 kg. 8 > reps per set är vikt-kvalitifikationen)
3 set benpress.
3 set benspark.
3 set "baksida-lår" (vanligtvis i speciell maskin)
3 set vadpress (antingen i smith eller sittande)
Därefter stretch.

Att värma såpass ambitiöst tvingar mig att 1) dra ner antalet övningar 2) Dela upp passet. Ska dock prova med mer uppvärmning och lättare benövningar nu när jag har detta problem.

Vad gäller benstyrka är det svårt att uttala sig. Att döma av prestationerna på Kolo är jag nog relativt svag. Fast jag har varierat träning och övningar ganska mycket, så jag tror inte att jag skulle ha "svaga punkter".

pe11e
2007-06-21, 13:19
Frontböj mjukar upp rätt bra. Kör några set med lagom vikt och gå djupt för fullt sträck. Prova som sagt att stå brett eller smalt med benen. Stretcha efter varje set enligt följande;

http://www.ryggochmuskelakuten.se/ben.asp (5:1 samt 5:7)