handdator

Visa fullständig version : Axel bursit


RandomC
2007-06-20, 17:30
Har efter ett antal månader med smärta i axeln äntligen fått en diagnos. Pratade med läkarn idag och fick reda på att jag hade en inflammerad slemsäck. Hur som helst så frågade jag så klart vad jag skulle göra och det enda hon rekommenderade var sjukgymnastik. Jag har sen två månader tillbaks gått hos naprapat utan nåra direkta resultat men hon envisades 'ndå med att jag skulle söka upp en sjukgymnast. Finns det nåt annat man kan göra? Har hört att det är vanligt att man dränerar bursan på vätska eller liknande och även använder kortisonsprutor som sista utväg? Vore toppen med lite tips o råd från nån som haft nåt liknande.

Guddi
2007-06-20, 17:58
Gå till sjukgymnast. Att du gått till en naprapat säger ingeting. Finns säkert massor av sjukgymnaster eller naprapater som kan hjälpa dig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95650

JohnRick
2007-06-20, 18:03
Har efter ett antal månader med smärta i axeln äntligen fått en diagnos. Pratade med läkarn idag och fick reda på att jag hade en inflammerad slemsäck. Hur som helst så frågade jag så klart vad jag skulle göra och det enda hon rekommenderade var sjukgymnastik. Jag har sen två månader tillbaks gått hos naprapat utan nåra direkta resultat men hon envisades 'ndå med att jag skulle söka upp en sjukgymnast. Finns det nåt annat man kan göra? Har hört att det är vanligt att man dränerar bursan på vätska eller liknande och även använder kortisonsprutor som sista utväg? Vore toppen med lite tips o råd från nån som haft nåt liknande.

Jag har haft liknande. Fick det i oktober förra året och har i princip vilat axeln sedan dess. Om det var bursit eller tendinit är mindre klart, men en inflammation icke desto mindre. När den akuta smärtan har lagt sig bör du hålla axeln igång för att det inte ska bildas ärrvävnad i ngn större utsträckning. Läs förslagsvis....här:

http://www.rheumatology.org/public/factsheets/tendonitis_new.asp

Som sagt...du hade ju bursit. I mitt fall var det antagligen tendinit...det skiljer sig lite åt, men du ska ta det lugnare oavsett.