handdator

Visa fullständig version : ni som har haft löparknä...


Wickedd
2007-06-20, 17:12
Hej!
Jag är en långdistans löpare på 18 år som _VERKLIGEN_ älskar att springa
har sprungit i stortsett hela mitt liv, men sen december har det blivit mycket inomhus eftersom det vart för kallt och ja blir ganska lätt förskyld :p.
Iallafall, jag minns att ja sprang på löparbandet i minst en timma om dagen fram till mars, det kanske inte är så jäkla bra med tanke på att bandet är så hårt å plant, nästan som att springa på asfalt... då fick ja ont i vänsterknä och tänkte att ja får väl ta det lungt i några veckor och sprang max 2 gånger i veckan, japp symptomen försvann tillslut och ja började köra på fullt allvar igen (utomhus - skogen) tills slutet på maj då det började göra otroligt ont i högerknät, exakt på samma ställe som jag hade i vänstra för några månader sen, överansträngning tänkte jag... inte mer med det... tog det lungt fram tills i förrgår och tänkte gå ut och springa en runda i slottskogen här i göteborg men det gick ju kort sagt åt helvete, smärtan kom tillbaka efter 5-6 km, ja brukar springa dubbelt om inte trippelt eftersom jag verkligen älskar att löpa och vill slå mina egna rekord varje gång.
med en besvikelse gick jag sedan hemmåt och började läsa vad som kan vara problemet, kom fram till att mitt knä stämmer rätt bra in på symptomerna
dvs
- inte alls ont när jag går eller springer en kort runda
- smärtan försvinner nästan direkt när ja slutar springa
- smärtan kommer oftast när jag springer uppför backar
- själva smärtan känns som om det är knivar eller liknande som sticker in breve knäskålen ungefär.

jag är desperat på att få bort detta, enligt några hemsidor så är stretchning lösningen.
jag ber er då som har haft eller har löparknä om ni kan ge tips på erat bästa tricks för att bota detta, tanken på att inte gå ut och springa i fina göteborg i sommar är förjävlig :(

min vikt är 62 kg och jag är 180 cm lång om det har någon betydelse.
Kan även tillägga att jag ska pröjsa ett par nya skor från löplabbet den kommande veckan så skorna blir inga problem.

tacksam för alla tips å tricks!

Handcuff
2007-06-20, 17:18
min vikt är 62 kg och jag är 180 cm lång om det har någon betydelse.
Kan även tillägga att jag ska pröjsa ett par nya skor från löplabbet den kommande veckan så skorna blir inga problem.

tacksam för alla tips å tricks!

Kille eller tjej?

Om du är kille på den vikten så är du verkligen smal.. vilket enligt mig är som att be om skador (pga saknande av stabiliserande muskelmasa) :(

Wickedd
2007-06-20, 17:21
Jag är kille, men jag har ju i stort sett varit så här smal i hela mitt liv och det har ju aldrig varit något problem innan?
det hela började när ja ''förstörde'' mina ben på dom satans löpbanden :(

Handcuff
2007-06-20, 17:23
Jag är kille, men jag har ju i stort sett varit så här smal i hela mitt liv och det har ju aldrig varit något problem innan?
det hela började när ja ''förstörde'' mina ben på dom satans löpbanden :(

Hur ofta inträffar något innan första gången?

Wickedd
2007-06-20, 17:27
så ditt tips är att gå upp i vikt?
glöm det ja trivs me min kropp :)
kan även tillägga att ja har riktigt stora vader och lår

Handcuff
2007-06-20, 17:29
så ditt tips är att gå upp i vikt?
glöm det ja trivs me min kropp :)
kan även tillägga att ja har riktigt stora vader och lår

Var bara en gissning att du kanske var utmärglad och att kroppen därför inte håller.

Guddi
2007-06-20, 17:54
ökad skaderisk kommer med att man blir äldre, bara att leva med :) Det man kan göra är att minimera riskerna för att det ska hända.

Angående löparknä så finns det massor av tips här på forumet redan om du söker. I stort sett är det stretching som gäller tillsammans med massage för att minska på spänningarna i tractus. För att undvika det är det bra skor alt inlägg i skorna och att man ser till att man håller uppe sin rörlighet. Att endast träna löpning är som att be om att bli stel :)